Midvinterballet overgik de foregående år i rigdom, oppyntning og mad. Det var tydeligt, at Lyset i ledtog med Kiles Orden forsøge at sende et budskab om, at tiden med krig, nød og fattigdom var ovre. Ved indgangen til paladset mødtes gæsterne af paladsets vagter samt en Kilepræst, der bad en bøn for gæsten. Indenfor var der lunt og tonerne fra skjaldesang bød velkommen til balsalen, hvor et rigt måltid var præsenteret. Balkoner, søjler og trapper var udsmykket med stedsegrønt, som det var tradition, for at mindes foråret i årets mørkeste tid.
Snakken blandt gæsterne var ivrig, især når kilepræsterne var uden for hørevidde. Rygterne var begyndt at gå i Dianthos, om, hvad der foregik uden for bygrænserne:
"Har I hørt, at Lazura med magt har fjernet Kilepræster fra byen?"
"Min fætter bor deroppe, han er halvelver. Jeg er glad for at Ordenen har stukket halene mellem benene, så han kan.."
"Shh, vil du anklages for forrædderi!? Ordenen får forhåbentlig snart situationen under kontrol.."
"Tror du, at vi risikerer et angreb fra rebellerne i aften?"
"Jeg troede, at Ordenen havde fået sat en stopper for dem?"
"Næppe.. jeg har hørt rygter om, at der er dannet en ny gruppe.."
"Jeg er mere bange for elverfolket.. Ordenen skulle aldrig have lagt sig ud med dem.."
"Jeg har hørt, at efter Ypperstepræstindens begravelse i norden, så man et lys over hendes grav."
"Ved Isari.. jeg håber, at hendes sjæl har fået fred.."
Snakken forstummede, da alle vendte sig mod balkonen overskuende festsalen, hvor Lysets Dronning netop var trådt frem med Ypperstepræsten for Kiles Tempel, Leoric, ved sin side: "Kære gæster.." Indledte hun. "I har uden tvivl været bekymrede over min sygdom det foregående år, men frygt ej, jeg er i bedring, og min talsmand har i mellem tiden sørget for, at Lysets interesser blev varetaget.." Hun sendte et strålende smil mod balgæsterne. Hendes kjole var hvid og det sirligt opsatte hår indrammede hendes evigt unge ansigt. "I har sikkert hørt de bekymrende rygter nordfra, om Lazuras modsættelse af vores styre, samt om skovens folk, der stadig truer os." Hendes ansigsudtryk var blevet mere alvorligt, og hun udvekslede et kort blik med ypperstepræsten, før hun talte videre: "Vores hærstyrker vil med forårets komme bringe Azurien tilbage under Kiles Fred. Herefter vil vi tage os af truslen fra elverfolket. Lysets Hær vil få brug for alle de krigere, vi kan mønstre, men med Kiles magt bag os, vil vi sejre."
"Denne aften er dog en aften til fred og fest. Lad Leoric bede for jer, og nyd måltiddet og musikken. I nat er I alle vores gæster." Dronningen forlod balkonen og Ypperstepræsten tog over, indledende en bøn til Kile. En lammet stilhed havde bredt sig blandt balgæsterne. Aldrig før havde dronningen talt åbent om aggression mod andre folkefærd og landområder: Lysets Hær havde primært været til for at beskytte Dianthos og resten af landet.. Efter Leorics bøn var afsluttet, begyndte snakken og spekulationerne igen at brede sig i festsalen, mere højlydt end før.
Praktisk info: Efterlyste karakterer, racer og elverfolk har ikke adgang til ballet medmindre de er i stand til at skjule sit udseende. Gæster, der laver ballade, vil omgående blive eskorteret ud af paladsvagterne.
I år er baltråden en reaktionstråd. Det vil sige, at man nøjes med at skrive én post med sin karakter i denne tråd. Hvis man ønsker at fortsætte spillet under ballet, kopierer man sit balsvar ind i et seperat emne og efterlader et link til dette i bunden af sit svar i denne tråd.