Kiles Fald Del 3:
Ordenens Endeligt
En stråle af det klareste lys eksploderede mod dobbeltdørene, der førte ind til Dronningens gemakker. Vagterne strømmede ind, men rummene bagved var i perfekt orden, som havde Dronningen aldrig forladt dem, på trods af at spionerne kunne sværge, at den falske dronning havde opholdt sig her de seneste timer. Hver en afkrog af paladset blev gennemvendt, men der var intet spor af Dæmonen, der i så lang tid havde båret skikkelsen af Krystallandets herskerinde.
"Gennemsøg byen! Sæt vores bedste dæmonjagere på sagen - Husk at bastarden kan ligne hvem som helst!"
Ordrerne blev bjæffet ud og eftersøgningen sat i gang. I mellem tiden var Ordenslederen Leoric blevet ført til en dyb, magisikret celle. Han havde blødt kraftigt fra adskillige sår fra General Baldwins skarpe kløer. Resten af Ordensmedlemmerne havde enten lagt deres våben fra sig, eller var blevet overmandet. Enkelte havde flygtet fra byen, så snart kaosset begyndte. Kiletemplet i Det Hellige Bydistrikt sværmede af vagter - de fleste af disse havde erklæret sig loyale, så snart de så den sande dronning.
De næste timers gennemsøgning bar ikke frugt. I Kiletemplet fandt man skriftlige ordrer på, at adskillige materialer i form og træ og sten skulle sendes med skib sydpå. Templet manglede også flere klenodier - heriblandt en gammel, læderindbunden bog om fortabte sjæle, som aldrig havde fundet Dødsgudindens Rige. Opdagelser skabte flere spørgsmål, end svar, og til sidst måtte man indse, at Ærkedæmonen var sluppet bort.
I mellem tiden var Lysets Dronning, Isanne Aldemar, trådt frem på trapperne op til Krystalpaladset for at tale til befolkningen. Hun støttede sig tungt til en mand fra livgarden, og hun så tvivlen og usikkerheden i den folkemængde, der havde samlet sig foran paladset. Var det virkelig deres sande Dronning, alderstegnene nu tydeligt malet i ansigtet, der stod foran dem? Kunne hun gøre op for den nød, de havde lidt?
Hun, som havde brugt hele sit liv på at forberede sig til sin rolle, følte sig pludseligt meget langt fra sit folk.
Krystallerne på Dronningens arme glimtede, som hun rettede sig op og gjorde en bevægelse, som ville hun omfavne hele befolkningen. Det tog et øjeblik, før ordene nåede frem, men da de gjorde, var hendes stemme klar som altid:
"Mit kære folk.. Jeg kan kun begynde at forstå det svigt, mit fravær har forvoldt jer, og den skade, der er sket, mens jeg har været i fangenskab."
"Lad mig starte med at sige dette: Alle forbud indført af Kiles Orden er fra dette øjeblik ophævet. Alle der har været eftersøgt af Ordenen, har ikke længere en pris på deres hoved, og alle der har fulgt Ordenen og ikke erkender deres fejl, er ikke længere velkomne i Dianthos."
Hun gjorde en lille pause, mens hun betragtede folkemængdens reaktion. Der skulle meget mere til, før alt faldt på plads. Adelsfolkene og byvagterne, som havde taget imod bestikkelse fra Ordenen skulle også have deres straf - og de, som ikke havde, ville forlange mere magt. Der var også dværg- og elverfolket, hvortil alliancerne i øjeblikket hang i en tynd tråd. Dronningen var ikke sikker på, at hendes enevælde ville bestå.
"Ligeledes vil de, som har hjulpet mig, jer - og landet, få deres belønning, og Leoric og hans håndlangere vil blive straffet behørigt. Lad dem, som har været jaget bort fra Dianthos vide, at de er velkomne tilbage, og vil blive kompenseret for den skade, der er forvoldt dem."
En kraftig brise fyldte pladsen foran paladset og fik hår og klæder til at blafre. Da vinden igen lagde sig, mønstrede Dronningen sin sidste kraft og råbte ud over byen:
"Længe leve Krystallandet!"
En stor del af de forsamlede fulgte trop og lod deres stemmer høre. Dronningen turde ikke love dem, at alt ville blive som før Leorics magt over byen, for hun vidste, at det ikke var muligt. Med et sidste blik på folkemængden, lod hun sig føre tilbage bag Krystalpaladsets strålende mure, hvis overflade glimtede i det spæde solskin.
Tiden ville vise, om de stadig havde tiltro til hende.