Hecate Reier
Adelig, tidligere Lysets Kriger.
Hecate smilede atter en af sine sjældne smil til Archimedes. Så var det afgjort - og både Esther og Archimedes ville uden tvivl have godt af hinandens selskab. Esther ville kunne lære meget af den gamle satyr, og Archimedes ville have godt af et ungdommeligt pust i sit liv - på trods af sine utallige børnebørn, som hun jo vidste, at han savnede at se.
"Udemærket. Jeg sender Esther på biblioteket i løbet af en uge med en liste af bøger og emner, jeg ville finde passende, at hun startede med." Afgjorde Hecate i en munter tone. Hun havde selv brugt mange timer i forbindelse med sine egne studier, men hun ville naturligvis udvælge nogle af de lidt mindre tunge emner til at starte med. Artefakter og historiske begivenheder fra de seneste par århundreder i omegnen af Dianthos' by ville være passende..
Esthers forsigtige anmodning fik Hecate til at kaste et skarpt blik på omgivelserne, og der gik ikke længe, før hun fik øje på et par af de mere løsslupne gæster på dansegulvet. Øjnene blev smalle og munden, der for et øjeblik siden havde smilet, rimpede sig sammen i en stram mine.
Utroligt som folk altid skulle opføre sig så frygteligt upassende - og endda til en begivenhed som denne.
"Naturligvis. Det er også blevet senere, end jeg havde troet .. jeg kalder omgående efter en vogn, og sørger for at vi begge kommer hjemad." Besluttede hun. Hun havde ikke behov for at skabe en scene ligesom til sidste års fest, hvor hun havde konfronteret det skrækkelige kvindemenneske, der bestyrede bordelhuset. Hellere skynde sig hjemad og skåne Esthers sarte øjne for de uanstændigheder, der kunne foregå til festlige begivenheder som denne.
Der gik ikke længe før Hecate havde fået klørerne i en tjener, der kunne hidkalde en vogn til dem, og hun tog afsked med Archimedes med løftet om snarest at besøge biblioteket igen.