I en sådan situation viste det sig ret praktisk at være kærester med en vampyr med flere hundrede års kontakter. Bertram havde hjulpet hende med at finde et sikkert sted at hænge ud i undergrunden, og planen var ikke at blive på samme sted mere end en eller to dage ad gangen. Alligevel havde Zirras spionven Devranas fundet hende indenfor fire timer af hendes tilbagekomst. Der var ikke meget, der gik ens venners næse forbi, når alle ens venner var spioner. Hun havde endda undgået de steder, hun var sikker på, han holdt øje med, men han havde selvfølgelig regnet med, at hun ville gøre netop det. At mødes med ham viste sig dog ikke at være helt skidt, da han også havde et par steder, hun kunne være, så længe hun ønskede at forblive ude af syne, og det gjorde listen af overnatningssteder væsentligt længere. De havde snakket et par timer, og Zirra havde fortalt en del af de ting, der var sket på hendes rejse. Devranas var uden tvivl kommet for at overtale hende til at komme tilbage i tjeneste, men endte med at respektere hendes ønske om at tage sig lidt mere tid. Han lovede endda at få de andre spioner i netværket til at lægge røgslør ud, hvis de stødte på folk, der ledte efter hende.
Ikke at foretage sig noget havde aldrig været Zirras spidskompetence. Hvis hun skulle sidde stille, var det fordi hun gemte sig på en opgave eller observerede nogen i et par timer. Den slags var ikke svært. Men ikke at lave noget som helst drev hende til vanvid. Hun havde lovet Treston Reynlest at holde sig i skindet indtil han også kunne vende hjem, og hun ville også helst først håndtere sin familie, når hun havde ham ved sin side, men hun blev nødt til at få tiden til at gå med et eller andet.
Derfor var hun denne aften i ly af tusmørket smuttet hen til børnehjemmet, hvor hun nemt fik adgang til et af vinduerne på den lavere etage via haven. Med neglen klikkede hun på ruden i et mønster, kun to af ungerne ville fange som andet end vindens rusken, og rigtigt nok blev vinduet åbnet kort efter. Børnene var ved at gøre klar til aftenen, mens de voksne ryddede af efter maden. Med Zirras arbejde kunne hun næsten aldrig dukke op i den normale besøgstid, og denne her slags snigeri var ikke ligefrem accepteret af personalet. Så det var godt, de ikke kendte til det.
"Zirra!" udbrød Alexander med et lettet udtryk. "Hvor har du været? Du sagde ikke, du skulle ud på rejse."
"Undskyld, Alex," svarede Zirra og lagde sin hånd over hans. "Det skete lidt spontant. Jeg er tilbage nu, men jeg har nogle ting, jeg skal have ordnet, så jeg ved ikke, hvor meget, jeg kan komme forbi. Er... Er alt i orden?"
Alexander havde ofte følelserne malet uden på ansigtet - i hvert fald når han snakkede med Zirra. Der var noget ved at have lært hinanden at kende gennem kriminalitet, der gjorde at Alex havde meget svært ved at skjule ting for Zirra. Hun spekulerede på, om det var et valg fra hans side ikke at gøre det. Hun havde mødt ham lige inden, han var kommet ud i noget rigtig skidt, og hun havde samlet ham op uden at se ned på ham for de dårlige beslutninger, han havde taget.
"Vores... Vores mor var forbi," sagde han med en grimasse.
"Åh nej," sukkede Zirra. "Jeg er så ked af, jeg ikke kunne være her for jer."
"Hun sagde, hun ville komme forbi igen, men jeg har ikke set hende siden. Jeg ved heller ikke, om jeg har lyst," Alexander baksede tydeligt med at holde sine følelser i skak. "Jeg troede, hun var død, Zirra. Jeg fatter ikke, hvor-"
Han vendte brat ansigtet bagud.
"De voksne kommer for at se, om vi er færdige. Jeg bliver nødt til at gå. Kommer du snart igen?"
Zirra gav hans hånd et klem og nikkede. "Det lover jeg. Vi finder en nat og tager en gåtur på tagene."
Et lille smil brød frem på Alexanders læber, og det betød alt for Zirra.
"Det bliver værre med Elenora," sagde han, mens han fumlede med vinduet. "Hun kan ikke styre evnerne, Zirra. De taler om at flytte hende til et andet børnehjem, hvis hun bliver ved med at lave ballade. Kan du ikke hjælpe? De må ikke adskille os."
"Jeg ser på noget," nåede Zirra lige at sige, inden han lukkede vinduet og hun kunne høre de stemmer, han havde opfanget længe før med sin evne til at skærpe sanserne.
Muren om børnehjemmet var ikke højere end at Zirra nemt kunne hoppe over den og lande på den anden side i en smal sidegade uden at folk fra den større gade så hende. For en sikkerheds skyld sneg hun sig langs muren et godt stykke, hvorefter hun skubbede hætten tilbage og lod hænderne glide gennem håret. Hun bandede over, hvor meget lort, der kunne falde ned fra himlen samtidigt og lod ryggen falde ind mod muren.
Alexander havde fortalt hende, at deres mor og far var gået bort, før de kom til børnehjemmet, og nu var en mystisk mor pludselig dukket op? Hun måtte finde ud af, hvad der var sket, men Elenoras tilstand tog førsteprioritet. Hvis de overvejede at flytte hende til et af de hjem for magisk udfordrede børn, ville Alexander ikke få lov til at komme med. Han var også snart gammel nok til at blive smidt ud af hjemmet alligevel, og så ville han nok ende i et arbejdshus af hvad end type, der ville tage ham ind.
Zirra sukkede og masserede sine tindinger. Hun havde brugt en del krystaller på turen efter sin bror, men hun havde ikke taget hele sin opsparing med sig. Hvis hun fik skrabet noget ekstra sammen de næste par uger, havde hun nok til at købe begge børn ud af hjemmet. Ikke at hun havde et sted at bo lige for tiden, men det måtte hun finde ud af hen ad vejen. Nu havde hun gjort så meget for at de ikke skulle ende i problemer, og hun havde ikke tænkt sig at lade det ske så tæt på målstregen.