Afstemning: Stor ændring i forhold til færdighedspoints

Skal vi gennemføre nedenstående forslag og fjerne færdighedspoint fra profilerne?

Ja, jeg synes at færdighedspoint skal fjernes
27%
Nej, jeg vil gerne beholde færdighedspoints, som de er
40%
Andet - jeg skriver en kommentar i tråden
33%
Krystal

Krystal

Skaberinden

5941
karakterer

Krystal 20.05.2020 16:08
Hej alle!

Efter det seneste discordmøde har vi i adminstaben talt om, hvordan færdighedspoint fremover skal håndteres. Vi er enige om, at det nuværende system ikke helt lever op til hensigten - primært skal pointene bruges til at karakterskaberen tænker over, hvor karakterens styrker og svagheder ligger, og hvad vedkommende er oplært i. Herudover er det et meget gammelt levn fra siden, som alt i alt ikke er særlig optimalt.
Med KL's vidt forskellige racer og karakterer, er det ikke rigtig muligt at sammenligne karakterer ud fra færdighedspoint - medmindre de to karakterer minder meget om hinanden. Og færdighedspointene er ofte til mere forvirring end gavn for nye medlemmer.

Vores umiddelbare løsningsforslag er derfor, at færdighedspoint fremover helt skal fjernes fra profilerne - Dette er ikke en endelig beslutning, og vi vil gerne høre jer, hvad I synes.

Lige nu ser vores tanker og løsningsforslag sådan her ud:

Afsnittet "færdighedspoint" fjernes helt fra profilskemaet.

Det vil dels gøre karakterskemaerne simplere, og dels give mulighed for, at I i stedet med tekst kan beskrive karakterens færdigheder - gennem baggrunds- og personlighedsafsnittet. (Hvilke færdigheder, karakteren har, kan ligge under personlighed - hvordan man har fået dem, kan stå under baggrund)

Vi vil i den forbindelse begynde at kigge en smule strengere på, hvad der angives som karaktersvagheder. Når færdighedspointene er væk, vil vi gerne have, at minimum en af svaghederne påvirker karakteren til hverdag. Man kan med fordel overveje de forskellige ting, som tidligere var færdigheder, til sine karakterstyrker og -svagheder - f.eks. at karakteren ikke kan læse eller ingen træning har i kamp.
Ligeledes skal de færdigheder, karakteren er god til, fortsat begrundes med træning i baggrunden, selv om pointene ikke er til stede.

For at gøre overgangen så nem som mulig for spillerne, vil alle profiler få deres nuværende færdighedspoint kopieret ind under "andet" - man kan derefter vælge at lade dem stå som de er, eller løbende opdatere sine profiler og flytte de relevante ting til andre dele af profilteksten.
Ved samme lejlighed vil vi fjerne kravet om, at ændringer i personlighedsafsnittet kræver gengodkendelse. Vi vil gerne stole på, at I ikke går ind og fjerner jeres karaktersvagheder - og forhindre, at vi skal gennem en sværm af gengodkendelser, når folk opdaterer deres profiler med færdighederne.

Da vi med færdighedspoint fjerner "chakra", vil vi også fjerne "dygtighed til at kontrollere evne" og i stedet lade evnebeskrivelsen alene forklare styrken og kontrollen af evnen.

Som I kan se, har vi talt en del om ovenstående, men vi føler ikke, at det skal være en adminbeslutning. I stedet vil vi gerne drage jer brugere ind i spørgsmålet, så det bliver en fælles beslutning: skal vi fjerne færdighedspointene fra profilerne?
~ Krys ~

Que

Que

Et væsen af mange lyde!

3721
karakterer

Que 20.05.2020 16:23
Åh.. ! Jeg er ærligtalt lidt splittet på det her punkt! På den ene side synes jeg det er meget rart med færdigheds pointene, på den anden side kan jeg helt klar også godt se det upraktiske i dem. 

Personlig ville jeg finde det trælst, hvis færdigheds pointene blev fjernet, og det så betyder det bliver svære at få godkendt ens karakterer, fordi man skal til at beskrive flere ting. ( jeg siger ikke jeg er en kende doven mæææææn... )
Men tror så også måske, at det er fordi jeg godt kan lide at ting er opdelt.. Hvis jeg havde en helt anden boks til at skulle beskrive de ting, som så eventuelt ville skulle beskrives, i stedet for at have færdigheds pointene, ville jeg nok i sidste ende være okay med det.. 

- Jeg ved ikke om det gav nogen mening overhovedet.. Min hjerne er træt og muligvis mindre døende.. <.< .. >.>

Jeg ved ikke om den perfekte løsning er at fjerne dem helt, og så lade det være noget man skal beskrive med skrift, jeg tror jeg er mere til en løsning der ligger mere op af at det skal laves om, men jeg ved vitterlig ikke hvordan de kunne være. Måske kommer det, måske gør det ikke.. xD 

*hepper på der er nogle der har mere hjerne en mig*
Shhh, tænk hvis mor så med!
Zofrost

Zofrost

King of Hell

4010
karakterer

Zofrost 20.05.2020 16:26
Som en, der personligt har bandet og svovlet over færdighedspoint, er jeg ikke fan af tanken om at fjerne dem. 

Som den oprindelige tanke var, så giver de brugeren en eftertænker i forhold til, hvad ens karakter kan. Og personligt synes jeg, at det er fantastisk, at de "forhindrer" en bruger i at lave en karakter, der kan det hele. Taler alle sprog i Krystallandet, kan løfte som en fitness-tosset vægtløfter, svinger en kårde bedre end Zorro osv. Jeg ser det som, at færdighedspoint fanger de karakterer, der hurtigt ville blive for stærke på alle punkter.

Og som medspiller er det muligt at få et hurtigt overblik over, hvad er det egentligt den her karakter kan? Skal jeg forvente at de kan knække min karakter på midten, eller bare spytte lange ord ud?

Og så kommer vi til mit problem med færdighedspoint. Begrebet er meget svævende, som der bliver nævnt, er forskellige racer med forskellige muligheder. Et menneske og en trold er jo ikke lige stærke, selvom de begge har en styrke på 6. Der skal man som rollespiller selv lægge racens fordele til, og det kan godt blive noget usikkert. 
Og hvilket færdighedspoint gælder for hvad? Personligt er min helt store nemesis "Intelligens", for selvom min karakter ikke kan læse overhovedet, behøves den jo ikke tale som en hulemand?!

Så konklusionen er nok, at jeg elsker idéen bag færdighedspoint, men synes udførelsen giver problemer.
Jeg vil nødigt af med dem, fordi de giver et net til at fange urimelige karakterer, og hjælper også i f.eks. kamp eller anden sammenligning. Men samtidigt forstår jeg, hvorfor de forvirrer og frustrerer.

Så jeg kan faktisk ikke sige ja eller nej, men jeg tror, at jeg hellere vil være forvirret og frustreret end ikke at have dem? Fordi jeg elsker idéen bag dem, at tvinge en rollespiller til at overveje sin karakter på et praktisk plan.

(og nej, jeg har ingen løsning, bare en masse ord x))
Raider

Raider

Evigt manglende hjerneceller

666
karakterer

Raider 20.05.2020 16:39
Jeg har altid følt at færdighedspoints system er forvirrende i den nuværende form, men det så mere fordi at jeg måske ikke helt forstå f.eks racers fysiske styrke i forhold til hinanden. Hvis det blev forklaret bedre, ville jeg ligesom andre har nævnet kunne forstå fysisk styrke bedre end jeg gør nu. 

Nu er jeg en af dem der kommer har andre sider som der slet ikke bruger færdighedspoint systemer, men i sted bruger man tiden med skrive i dyb detalje hvordan at enes karakters styrker, svagheder og magier kommer i spil, og det er faktisk ikke så svært igen. Jo det kræver mere tid i når laver en ny karakter, men det virker også belønnende på helt anden måde, end når jeg bruger færdighedspoints.

Jeg er både for og imod færdighedspoint, måske hvis der var ting som var bedre beskrevet i forhold til de forskellige racer ville det give mere mening til selve system.

Det var bare lidt af mine tanker.

Timber

715
karakterer

Timber 20.05.2020 16:43
Jeg er utroligt enig med Zofrost.

Jeg startede med DnD og andet regelstyret PnP før jeg begav mig ud i verdenen af friforms rollespil. Så for mig er færdighedspointene fantastiske, og faktisk en ting jeg synes mange sider mangler.
Jeg har erfaret at mange andre sider har en eller to racer som dominerer den verden rent "mekanisk" grundet hvordan de er beskrevet. Det er noget FP hjælper med, sammen med gode racebeskrivelser.

Et forslag som jeg ikke selv er den største fan af, men som måske kan hjælpe nogen med at komme på en bedre ide. Er simpelthen at gøre noget i stil med hvad DnD og andre systemer gør. Race modifiers.

De er der jo allerede halvt på siden, racerne har skrevet ind hvad de er gode og dårlige til, så hvorfor ikke bare give de forskellige racer +1, +2, +3 til de respektive FP?

Vil godt sige jeg ikke ønsker at gøre siden super mekanisk besværlig og at alle karakterer skal være 100% balanced i forhold til hinanden.
Men jeg synes virkeligt at FP gør et rigtigt godt stykke arbejde med at få folk til at tænke over sin karakters svagheder og styrker, til det er det et rigtigt godt værktøj.

EDIT:
En anden løsning var måske også at gøre det simplere så istedet for at den går fra 0-10 så istedet 0-4
Og så når man læser på siden så står der både et tal sammen med en beskrivelse:
Elendig
Under middel
Middel
Over middel
Fantastisk

Da ord af den slags måske ville gøre det nemmere at forstå at det er relativt til karakterens race?

Alianne_

Alianne_

The Word Mind

3579
karakterer

Alianne_ 20.05.2020 17:51
Jeg er mere på noget af det der her også skrives med måske at udbytte dem med "under middel - middel - over middel"

Jeg behøver faktisk ikke mere end det. De tre ville være fine. Og så færre at forholde sig til. 
Mit forslag er Chakra, kampteknik og måske ( mental udholdenhed + fysisk udholdenhed) 

Hvad bruger jeg pointene til?
Jeg bruger dem ofte til at vurdere min karakter ifht en anden. Er min bedre til at kæmpe, løber hun hurtigere tør for Chakra, osv?
Men. Det er altså også det. 
Jeg kigger ikke på hvem der er mest smidig. Eller mest kreativ. 
For mig at se synes jeg vi bør beholde nogle af dem som nem reference. Jeg vil blive træt af at skulle læse en hel bg for at vurdere om vedkommende har fået kamptræning så hun vurderes over eller under middel. Det er ret Nice med en let reference til netop Chakra, kamptræning, hvor fod man er til at benytte sin evne og måske mental udholdenhed fordi der er mange folk der opbygger deres mentale magi ud fra at andre kan påvirkes såfremt de er mentalt svage i sindet. 

Jeg synes det vil være rart at smide styrker og svagheder baseret på racer væk. Især kravene til halvdyr synes jeg har været lidt off, hvor de er svage i kamptræning, men det ville man jo potentielt bedre kunne vurdere fra BG, og jeg synes ikke det giver mening at altid have - 2 på arket hvis man er halvdyr... Fordi. En halvløve er nok ret badass til at slås. Ikke nødvendigvis med sværd, men kamp generelt er det jeg ser kampteknik som indeholdende.

Hvis det bliver en del af karakterens personlighed synes jeg vi skal se på flere afsnit. I forvejen synes jeg det kan være svært at finde en hurtig oversigt over en karakters styrker og svagheder, hvis ikke brugeren lige har sat det visuelt flot op

Chilitoke

184
karakterer

Chilitoke 20.05.2020 20:11
Udkast:

-Færdigheder-
Reducer antallet af færdigheder og skift til beskrivende ord.

dvs:

Fare: Over middel
Standhaftighed: Under middel

osv.

Målet her er ikke at sige at der er en skala 0-4 (svag-middel-over middel-høj) og at du kun må have fx en sum på 12 eller du skal fordele 4,3,2,2,1,1,0.
Men derimod at du frit kan skrive svag, middel, høj osv.

Men at du skal skrive det direkte hvilket måske gør det tydligere når der står:
Høj,høj,vildere,god,middel.

Jeg vil anbefale at skalaen ikke bliver mere end 5 trin, da det ellers bliver for meget snak om det er dårligt mod svag eller om det er over middel eller god eller måske endda stærkt.

-Evner-

Jeg vil også anbefale at vi afskaffer evne kontrol og chakra, da det ikke er tydeligt hvordan de to interagere samme eller i konflikt.

i stedet foreslår jeg at man giver evner en Rang baseret på følgende system.

En evne beskrives og man skal svar på følgende spørgsmål.
Kan den bruges sjældent(0), ofte(1) eller hele tiden(2)?
Påvirker den få(0) eller mange ting(1)?
Er den meget begrænset(0) lidt begrænset (1) eller uden tøjler (2)
Har den en lille(0), stor(1) eller meget stor(2) effekt på historien når den bruges.

På den måde kan man nemt se om en evne er ‘kraftfuld’ man kan også lave en grænse eller blot sige at man skal forvente strammere krav hvis den er mere end fx. Rang 4.

eks1:
Jeg kan få musik instrumenter til at spille uden at røre ved dem. [Rang 2]
Den kan bruges hele tiden (2)
Den påvirker få ting (0) jeg kan ikke spille på et helt orkester på engang
Den er meget begrænset (0) den virker kun på musikinstrumenter
Den har lille indvirkning (0) da jeg spiller på musikinstrumenter, jeg kan ikke lave en flyvende bro af dem eller noget i den stil.

eks2:
Jeg kan kontrollere og skabe ild. [Rang 7]
Den kan bruges hele tiden (2).
Den påvirker mange ting (1) jeg kan styre mere end en ild
Den er uden tøjler(2) den virker i regnvejr, jeg kan skabe ilden selv og sådan noget.
Den har meget stor effekt når den bruges (2) det er ild, jeg kan lave meget af det det er farligt.

Tanken med dette er at hjælpe folk med at tænke over hvad deres evne egentlig gør, og gøre det tydeligt over for dem at de har lavet noget stort når det er tilfældet, ikke at stoppe/straffe eller skræmme dem når de har gjort dette.

PS:
Som man kan se i mit færdigheds udkast er det også langt mere abstrakt, da jeg ikke syntes at statsne skal forsøge at simulere min karakter (dvs fortælle om bygning og træning) men der i mod svare på spørgsmål som er relevant i en tråd for mig selv og andre.

Er jeg farlig?
Er jeg standhaftig?
Er jeg diskret?

den slags.
Jinx

Jinx

3261
karakterer

Jinx 20.05.2020 21:15
Jeg har det 50/50 med Færdighedspoints system, fordi jeg er enig med Zof om det er rart have det, så man kan se hvilke færdighedspoint andre karakterer har, for på den måde er det nemt for ens egen karakter at forholde sig til den anden karakter. F.eks hvis to karakterer har en tråd, den ene har måske 7 i våbenfærdigheder, og den anden har måske 4, så ved man hurtigt hvordan man kan bruge det i en tråd, hvor der måske er snak om våben, eller andet ligende. Jeg synes det er rart at man kan se færdighedspoint og selv vælge, hvordan de skal være i forhold til sin karakter. 

Dog synes jeg godt de kunne blive beskrevet lidt bedre, specielt nogle af dem som de andre også har nævnt. Som fysisk færdighed, og kløgt(hvis det ikke er beskrevet) Det er fedt der er beskrevet med hvordan det hænger sammen med pointene, så man ved hvor lavt, middel, højt man lige skal putte pointene på. Men der mangler nok bare en nærmere beskrivelse af alle færdighederne, men forslaget om, at man måske kan lave det som 

Under middel, middel, over middel er også en super idé!
Ligesom Raider kommer jeg også fra mange andre rpg sider, hvor man slet ikke har færdighedspoint, men bare beskriver sin evne rigtig godt, men udover det kunne en idé også være at under styrker og svagheder at skrive, hvad din ens karakters' styrke er i forhold til personligheden, men også evnerne f.eks når man er igang med at lave en karakter, og man skal skrive styrker og svagheder, så kunne man gøre det sådan her:

Personlige styrker:
- Selvsikker
- Imødekommende
- Hjælpsom

Evne styrker:
-Taktisk
-Blod (hvis man nu har en vampyr karakter)
-Kontrol

Det samme med svagheder, men jeg kan også se, at det nok for nogle kan være svært at finde på noget under evne styrker, hvis det skulle være det blev til det. Men det var blot en idé, så man kan putte styrker og svagheder på begge ting, der kunne man måske også lave færdigheder nedenunder.

Styrker:
-
-
-

Svagheder:
-
-
-

Færdigheder:
-
-
-

Jeg er både enig, og uenig fordi jeg kan se fordele og ulemper ved begge ting, både at beholde det, men også fjerne det. Jeg hælder mest til at beholde færdighedspointene, men det vil være fint hvis de blev beskrevet rimelig godt, for mange er nok i tvivl hvad Fysisk styrke er, eller kløgt hvad det er.  

TheEvilQueen

863
karakterer

TheEvilQueen 20.05.2020 21:41
Jeg må indrømme, at jeg er den type, som ikke ANER hvordan en i hundrede de der færdighedspoint skal placeres, fordi jeg aldrig har spillet bordrollespil, DnD/DaD (whatever) eller den slags ting, så for mig har færdighedspoint aldrig givet mening. Men hvis folk vil beholde dem, så er det fair nok.

Som skrivende menneske, så nyder jeg personligt mere at beskrive min karakters svagheder og styrker end jeg synes det er "sjovt" at sætte dem med tal :P
Xenwia

Xenwia

Pro karakter-stalker

1676
karakterer

Xenwia 20.05.2020 22:15
Jeg er lidt både og om jeg bryder mig om færdighedspoint systemet.
Selv har jeg aldrig gjort mig i DnD eller PnP, - så i starten fandt jeg det noget spøjst, særligt også fordi det fremstår lidt trivielt? For som Zofrost nævner et lavt sat intelligens point, betyder måske at personen ikke kan læse, men ikke at personen er "hulemand".

Det kunne være fint at beholde systemet, for et hurtigt overblik over en modspillers karakter vs ens egen, men også for stidig at have et "naturligt filter" mod karakterer som er en rigtig verdensmand, der kan det hele og er uovervindelig, som Zofrost også var inde omkring.
Det skulle måske bare forsimples som Alianne_ forslog til "kun" at have:

Kampteknik
Mental udholdenhed
Fyisk udholdenhed
Chakra

Og så samtidigt ikke gøre brug af tal, men igen forsimple og gøre det mere klart hvor god ens karakteres kunnen er, ved at bruge Timbers forslag;

Elendig
Under middel
Middel
Over middel
Fantastisk

~ Husk at synd, så Jesus ikke døde forgæves ~
Karen

Karen

KL-hepper

1893
karakterer

Karen 20.05.2020 22:41
Jeg må indrømme, at jeg, ligesom Zof, også har været ved at flå håret ud over de færdighedspoint en gang imellem. Når det så er sagt, har jeg faktisk ikke lyst til at skulle af med dem. De hjælper mig en hel del til at vurdere, hvad min karakter er god til. Det jeg har svært ved er at vurdere, om pointene er i forhold til min karakters andre evner, eller om det er i forhold til andre karakterer. Nogle er nemmere end andre, som f. eks. kampfærdighed, men er et menneske stærkere end en dæmon naturligt? Hvem vinder, hvis de begge har en styrke på 10? Jeg er med på vognen, at hvis man fjerne færdighederne, så kommer nogle racer til at overskinne andre, fordi de naturligt har flere ting. Misforstå mig ikke, jeg elsker at beskrive mine karakterer, men det er samtidig super rart at have en opsummering på sin karakter i stedet for at skulle finde det specifikke sted i sin baggrund eller personlighed, hvor man lige har beskrevet hvor god man er til regning.

Jeg kunne til gengæld godt tænke mig at få beskrevet hvilke færdigheder, der er i forhold til sin egen karakter og hvilke, der er i forhold til andres karakterer. Hertil også, hvad forskellen på evnen til at kontrollere evnen og chakra gør, for den har jeg også problemer med en gang imellem. Og hvis alle færdigheder er i forhold til andres karakterer, kan et menneske med en styrke på 10 så slå en trold med en styrke på 10 i armlægning?

Til sidst skal jeg være ærlig og sige, at færdighederne var en af grundene til, jeg prøvede siden af. Det virkede så balanceret, at man ikke bare kunne lave en karakter, der er god til alt. Jeg vil ærligt hellere have dem og have svært ved at sætte dem, end jeg vil undvære dem, for de hjælper mig faktisk også til at runde min karakter af, når jeg mangler en svaghed eller en styrke ^_^

Jeg siger ikke, at systemet er fejlfrit (det er der intet system, der er), men hvis vi skal til at perfektionere siden, så kan vi fortsætte 15 år til, og på det tidspunkt er der så endnu flere nye idéer til, hvordan man kan gøre systemet perfekt. Fred være med, hvis det bliver mere simpelt, men hvad er simpelt? Jeg blev f. eks. rundtosset, da jeg skulle prøve at forstå Chilitokes udkast, jeg synes, det er vildt forvirrende. Er jeg mere forvirret, end med det nuværende system? Nok ikke, men jeg tror pointen er feset ind.

Jeg håber mit lange svar her giver mening ^_^
Vuze

Vuze

1614
karakterer

Vuze 21.05.2020 03:23
Jeg er overraskende stor fan af færdighedspoint. Jeg har aldrig spillet DnD eller lignende, men jeghar egterhånden været på en del sider, og stort set alle sider har haft karakterer, som er latterligt stærke på alle pu kter - og ja, jeg har selv været skyldige i at lave sådan nogle. Ved selvfølgelig godt, at i admins ville tjekke godt efter for at sikre mod den slags, men det betyder jo også ekstra arbejdsbyrde til jer.

Hvad med et separat punkt, hvor man, sammen med færdighedspointene som de er nu/måske u en modificeret form, kan beskrive det lidt nærmere?
Fx, lad os sige, at du har givet din karakter 10 i intelligens. Har kan du så skrive, at dette viser sig sådan og sådan, og så har disse og disse ulemper, netop for at der er forskem på racer, samt karakterers alder. 

Har selv haft problemet med Marad, han er jo gammel men har lav våbenfærdighed, men så vil han vil have mere erfaring end en på fx 20 år? Så en mulighed for at beskrive det mere, vil jeg byde velkommen.
Venus

Venus

Den Ottearmede Buksetyv

2333
karakterer

Venus 21.05.2020 08:53
Meninger

Jeg kan se, at mange godt kan lide idéen om at udskifte tallene med ord. Den idé bryder jeg mig personligt ikke om af to årsager:

1. F.eks. lav, middel, høj er for mig bare ord for 1, 2, 3 og gør derfor ingen forskel i mit hoved.
2. Hvis færdighedspointene ikke er tal, gør det dem mekanisk sværere at balancere, end de er nu, hvilket ville ville bryde med formålet med at beholde færdighedspointene. Nu kan man fordele 50 point og ikke mere. Skulle man så sætte en grænse for, hvor mange, man må have i "høj" ? Det giver lidt mindre mening, hvis man bare gerne vil have en middelmådig karakter og sætte alting i "middel". Alternativet ville være, at koden bag ordene erstatter med tal, så den overordnede styrke kan udregnes, og så er vi lige vidt.

Jeg vil også sige, at hvis vi skal gå i en retning, så skal det være færre steder at sætte tal. Så jeg kan godt lide idéen om at have en grovere skala, f.eks. fra 1-5 og så fjerne nogle af de færdigheder, som I har foreslået. Det tjener formålet med at kunne overskue en karakter hurtigt.

Forslag

Måske man ved færdighederne skulle kunne se en lille tekst med, hvad ens race naturligt er bedre til end andre.

Det kunne også være en idé med en mindre oversigt, hvor racer gives tal i forhold til hinanden, så man hurtigt kan se, hvem der (sædvanligvis!!!) er bedre., f.eks.:

Spørgsmål

Flere spørger efter en bedre beskrivelse af færdighederne. Det må jeg indrømme, jeg ikke forstår. Vi har jo en meget udførlig beskrivelse af dem her Guide til Færdighedspoint. Selv om kvantitet ikke er lig med kvalitet, så ved jeg ikke, hvordan vi kan beskrive dem bedre, men hvis folk har brug for en bedre forklaring, må I meget gerne komme med forslag og meninger (opret evt. en ny tråd i forslag og ønsker, det måske kan sende denne tråd ud på et sidespor).

Chilitoke

184
karakterer

Chilitoke 21.05.2020 12:52
@Karen
Tror problemet er at jeg har tre forskellige systemer nævnt. Hvilket bestemt ikke gør det nemmere at holde styr på. Ved ikke lige om der er en nem måde at fikse det på.

Beskrivende vs. tal
Problemet med tal er at de gør at mange er tilbøgelig til at lade dem skalere liniær, dvs at 4 er dobbelt så god som 2, men isoleret set ved du stadig ikke hvad 4 betyder. 
Ved et beskrivende ord er det mere 'naturligt' at forholde sig til da man nu kan være god eller dårlig måske ligefrem fremragende, istedet for 3-5-7. Det er så at sige nemmere at snakke om en person der er god til at løbe end end person der er 5 til at løbe.

Mekanisk balance
Grund ideen ved at gå over til beskrivende ord er ikke at finde en mekanisk balance, det er forhåbenligt nemmere at tage snakke om at nogen har formeget af en godting hvis der strå God hele vejen ned på arket med undtagelse af de ting vedkommende er perfekte til.

Desuden giver det nuværende system ej heller en mekanisk balance, da der ikke er nogen mekanisk måde at anvende sine færdigheder på, se fx beskrivelse af kampteknik 5:
'
5: Din karakter har trænet nok af en eller flere kamp- eller våbenteknikker, til at få en grundlæggende forståelse for teknikken, og han eller hun har samlet nok erfaring til, at kunne klare sig rimelig godt i kamp - medmindre modstanderen naturnligvis er meget bedre med sit våben eller meget stærkere.
'

Som giver dig evnen til at kæmpe, med flere type af våben(fint konkret forståeligt) og evnen til at klare sig i kamp mod folk som ikke er bedre til at slås end dig.(vent hvad? det gør alle niveauerne vel?)

Beskrivelsen af Kampteknik fem rejser spørgsmål om hvad der sker hvis følgende mødes i kamp:

Alice:
Teknik 4
Styrke 1

Mod

Bob:
Teknik 3
Styrke 2

Har Bob nok styrke til at være 'meget stærkere' end Alice? det er kun en højere, men det er dobbelt så meget?

Hvornår er det en svaghed
Hvis vi har en basislinje på færdighederne, lad os sige 5, betyder det så at alle de ting jeg har 4 eller lavere i er svagheder? eller skal det være lavere endnu?

Nye færdigheder/Ting der mangler når det kommer til 'Balance'
Man skal 'betale' for at være kunstner (Kreativitet) men det er gratis at have social stand og være rig?

Det nuværende system kan ikke svare på spørgsmålet om Alice kan snige sig forbi Bob, da vi kun har Smidighed og Kløgt og deres beskrivelser, ikke giver anledning til at de kan bruges til dette.

Inteligens er Uddannelse, det er ret tydligt ud fra beskrivelsen, og med ændringen i kløgt er her intet problem, da man nu kan være klog/snu uden at være uddannet.

Nogle af færdighederne er meget smalle i deres område, mens andre lader til at være meget bedre, det virker som om det ikke er tydeligt hvad systemet er lavet til.
Er det lavet til at få mig til at tænke over aspekter af min karakter som jeg måske har overset?
Eller er det lavet til at give mig en værdi i kamp, og kan det så løses ved at vi kun har to færdigheder en som er min kamp kunnen, og en som er min ikke kamp kunnnen.

Den 3000 år gamle Dæmon
Han er ikke lige blevet taget op denne gang, men han dukkede op en del til discord mødet, hvor det var tydeligt at der var flere deltagere der mente at din alder også påvirkede dine færdigheder, da en 3000 år gammel Dæmon var 'nødt' til at være bedre end en 15 årige knægt til sin evne. Men at dette ikke var afspejlet i at Dæmon havde taget 10 chakra og knægten ikke havde. Hvilket jo tyder på at systemet er utilstrækkeligt til at beskrive det vi ønsker.

Afrundingsvist
Mit store problem med det nuværende system er at jeg ikke kan bruge det til at beksrive min karakter, da de beskrivelser jeg har er 0-5-10 altså intet, midt i mellem og perfekt. Det har en høj granularitet men mange af de trin har ikke en beskrivelse, hvilket betyder at man nemt ender forvirret da der ikke er forklaring for 70% af mulighederne.

Jeg kan kun bruge systemet til at beskrive min karakter i relation til en anden karakter, men det er heller ikke helt godt, da racerne har fordele og ulemper, som måske blot bruges til at afgører i tilfælde af ligehed, men det er ikke eksplisit.

Jeg søger derfor et system der har et klart formål:
Er det til at beskrive min karakter?
Er det til at afgører kampsituationer?
Er det for at sike at man ikke kan det 'hele'?

og at systemet er ærligt om at det er derfor det findes. 
For gør systemet dette er det tydeligt hvad jeg skal bruge det til og hvordan jeg skal bruge det.

Venus

Venus

Den Ottearmede Buksetyv

2333
karakterer

Venus 21.05.2020 13:30
Chilitoke skrev:
Grund ideen ved at gå over til beskrivende ord er ikke at finde en mekanisk balance

Jeg læser dette som svar på noget af mit eget svar, så vil lige uddybe det specifikt:

At erstatte tal med ord ser jeg ikke som et forsøg på at finde noget, der balancerer. Men flere andre brugere har i de tidligere svar skrevet, at grunden til, de gerne netop ville beholde et pointsystem med maks point at fordele, er, at det tvinger dem og andre til at balancerer deres karakterer, så de ikke er gode til alt. Til det formål er ord ikke en bedre løsning, selv om det er en god løsning til andre problemer med point-systemet, som du og andre andre har pointeret tidligere :)
Af samme grund er jeg ikke enig i, at det nuværende system ikke giver en mekanisk balance, givet den balance ikke er perfekt.

Timber

715
karakterer

Timber 21.05.2020 13:41
Alternativet ville være, at koden bag ordene erstatter med tal, så den overordnede styrke kan udregnes, og så er vi lige vidt.

Det er rent faktisk det jeg tænkte ville være en god løsning, og jeg er derfor også uenig i at det er lige vidt.

Ved at bruge ord på profilen men tal bagved så vil det blive nemmere at læse og forstå for nogle folk. Jeg vil også påstå at det er mere naturligt for folk at forstå at et menneske der har middel styrke og en trold der har middel styrke ikke er samme styrke. Hvorimod det er lidt sværere for folk at lave den samme konklussion når de to karaktere har tallet 5 stående.
Det er præcis samme betydning, spørgsmålet er bare om ordene ikke er nemmere at forstå for mange folk? Hvilket jeg tror på det er.

Venus

Venus

Den Ottearmede Buksetyv

2333
karakterer

Venus 21.05.2020 15:01
Hmm, for mig er det lige meget, om jeg ser et tal eller et ord. Men hvis vi laver det om til ord, kunne det blive svært at gennemskue, hvordan man må fordele sine middel, høj og lav (+, ville selv foretrække ca. 5 trin). For eksemplets skyld lad os sige, vi kun har 3 trin og 3 færdigheder, fordi jeg er doven:

muller: høj
brains: høj
sexyness: høj

fejlbesked: Du er for høj! Hvad har du røget?

Det er ikke umiddelbart tydeligt, hvad man kan gøre for at fordelingen bliver accepteret.

Man kunne bruge point buy á la D&D: høj koster 3 point, middel koster 2 point, lav koster 1 point, ingen koster 0 point, hvor man så har fx 6 point at fordele. Det kunne stå i en boks til højre for færdighedspoint. Her synes jeg så igen, vi er tilbage ved det gamle, men jeg forstår, hvis andre foretrækker tekst.

Timber

715
karakterer

Timber 21.05.2020 15:25
Altså det jeg tænker er lige netop noget ala det du bekskriver Venus. Teknisk set ville jeg slet ikke røre selve systemet i første omgang bare ændre på præsentationen af informationen.

Tænker også at man kunne ret hurtigt ændre det nuværende system til at vise noge tekst istedet for et tal som en slags prøveperiode for at se om tekst faktisk er nemmere at forstå for folk end tal?

De nuværende tal kunne for en prøve jo laves om til:
0 = Uduelig
1-2 = Langt Under Middel
3-4  = Under Middel
5-6 = Middel
7-8 = Over Middel
9-10 = Langt over middel

Så der ville komme til at stå "Middel (6)" istedet for bare 6? Kender selvfølgelig ikke systemet fuldt ud så måske det ville være langt sværere at gøre end jeg tror.
Karen

Karen

KL-hepper

1893
karakterer

Karen 21.05.2020 17:04
Jeg er med på Venus' vogn her. Jeg mener ikke, det har det store at sige, om det er tekst eller tal.

Jeg vil dog gerne uddybe min tidligere forklaring, for jeg tror, jeg er blevet misforstået, og hvis ikke håber jeg, I bærer over med mig alligevel xD
Guiden til færdighedspoint er fantastisk! Det jeg har svært ved er at skelne mellem racerne, når tallene er lige. Børge har en styrke på fem. Han møder trolden Dennis, der ligeledes har en styrke på fem. Børge udfordrer så Dennis til armlægning. Vil ingen af dem vinde, eller vil Dennis vinde, fordi han er trold?

Hilda dæmon har en kampfærdighed på 10 og har brugt de sidste 3000 år på at perfektionere sværdkunsten. Kurt varulv har brugt de sidste 20 år på at lære at kæmpe med sværd også, og han har ligeledes en kampfærdighed på 10. Betyder det så, at de er lige gode, selvom dæmonen har brugt væsentligt længere tid på at træne?

Min pointe er, at jeg ikke har de store problemer med færdighederne, når jeg skal finde ud af, hvad min karakter er god og dårlig til, men jeg har svært ved at finde ud af, hvem der har fordelen, når tallene er lige. Og jeg tror ikke, jeg ville have mindre svært ved det, hvis det var ord i stedet for.

Jeg vil lige understrege, at jeg stadig er stor fan af færdighedssystemet, og at jeg ikke ønsker det skrottet. Vi er efterhånden temmelig mange mennesker herinde, og det er nok også derfor, der er så mange meninger. Og helt ærligt så ønsker jeg ikke, at der kommer en længere forklaring på færdighederne for min skyld alene. Jeg prøver blot at komme med mit synspunkt. Det er meget meget selektivt, hvad der ville gøre systemet nemmere, for hvad der ville fungere for Hans, fungerer måske ikke for Grethe og vice versa. Igen håber jeg virkelig, jeg giver mening ^^
Venus

Venus

Den Ottearmede Buksetyv

2333
karakterer

Venus 21.05.2020 17:46
Karen
Så kommer jeg med en kort adminforklaring ^^ Vi ser altid færdigheder i forbindelse med race og alder, så i eksempel A kunne begge vinde, hvis Dennis f.eks. havde tømmermænd, og i eksempel B vinder Hilda uden diskussion fordi 2000 års træning gør en forskel, med mindre vi indblander, snyd, held eller opfindsomhed :) Vi ved, ikke alle synes, det er en gode måde at bruge færdighedspointene på, og det er så derfor, vi vil prøve noget andet ^^

Ligner også, der er mest stemning for, at færdighedspointene bliver i en eller anden udformning :)

Chatboks
Gæst
[smilies]
IC-chat
Online nu: Mee
Lige nu: 1 | I dag: 0