Kun en tåbe frygter ikke kærlighedsstrømmen
Renaél og Ethelihn
Renaél missede med øjnene. Solens varme stråler havde vækket ham fra en dyb søvn af den slags, som man kun fik af en hård dags arbejde—eller en hård nats. Av! Åh hans ryg var øm! Hver en muskel overarbejdet. Han smilede veltilfreds og strakte sig som en kat efter dagens femte lur på det bløde underlag og rullede om på den anden side for at sove lidt længere. Det havde han fortjent efter den omgang.
Ganske vidst var dagen i går ikke startet så heldigt ud, som den endte. Endnu engang var han blevet sendt med de andre urtekyndige elvere afsted for at samle… ja, urter. Utroligt spændende. De var taget mod den sydlige ende af Lindeskoven. Selv under løvtræernes tykke kroner, kunne sommervarmen mærkes og det blev ikke bedre, da de nåede helt ned til kysten og ud på det åbne sand. De skulle indsamle stormtang. Noget med at der var overflod af dem og de i så store mængder kunne piske en orkan op bare ved at ligge selv, hvis det gik helt galt. Jo, han havde da hørt efter. Han havde dog undret sig over, hvorfor nogle af de andre havde taget skiftetøj med.
Et par af de nyeste urtesamlere så mod syd. Obsidianøerne var langt væk, men de tætte askeskyer forsvandt aldrig helt og den ene stillede sig lidt tættere på den anden. Men røgen rørte ikke Renaél, selvfølgelig. Han havde da set de skyer hundrede gange før og ønskede slet ikke at have nogen i nærheden at knuge sig til. Det skulle da kun være for at beskytte hende—han mente dem. Ingen bagtanker naturligvis. Apropos tanker i baghovedet, hvor var al den tang, de skulle indsamle? Og hvor var de to ungelvere på vej hen? I vandet? I vandet. Vent, i vandet?! Åh, det var der tangen var… men han havde jo desværre ikke noget skiftetøj med. Så var det jo godt, at man ikke så mindre godt ud uden skjorte. Solen havde allerede fået hans hud til at skinne en smule, da han krydsede armene over sit torso, samlede hænderne om skjortekanten og trak det sammensyede stof over hovedet, så musklerne spillede, og håret så ekstra pjusket ud. Han sprang i vandet efter de andre og dykkede efter stormtang.
En elver som Renaél, var en dygtigt svømmer og kunne jo nemt holde vejret i flere minutter! Da han kom op til overfladen nær stranden igen, var der dog ingen af de andre at se. Måske havde han holdt vejret så længe, at de var begyndt at lede efter ham? De måtte jo savner ham gevaldigt. Det kunne bestemt ikke være fordi, han selv var svøm—strømmen havde drevet ham hen til den forkerte strand. Det var her, uheldet begyndte, for i samme øjeblik mærkede han et greb om sit korte, tykke, velsiddende hår, en forfærdelig niven i hovedbunden, og sin overkrop langsomt bryde vandoverfladen, uden at han ellers selv gjorde noget. En barbarisk ork havde taget ham ved hårene, trukket ham op ad vandet og vendt ham, så han kunne se en stor robåd med fire, nej
syv, sortklædte, rimeligt muskuløse orker med Mørkets symbol på brystkasserne.
"En vildfaren elver?" sagde den største af dem og grinede glubskt. Grinet blev hurtigt erstattet af et brølende:
"Smid ham op i båden og ro tilbage til skibet! Og få så lidt fart på, jeg er sulten!"
De
ti enorme orker roede med støn af kraftanstrengelser og muskelspændinger, så årerne nært brast under trykket, og nåede i løbet af ingen tid om på den anden side af den nærmeste odde, hvor en etmastet båd lå og ventede på dem. Renaél havde selvfølgelig kæmpet bragt imod, men han måtte til sidst bukke under for orkernes råstyrke og blev bagbundet nærmest kastet op på dækket af det
tremastede
krigsskib. Det var her, heldet begyndte. Eller det var selvfølgelig ikke udelukkede held. Hans gode udseende og naturlige charme var svære at modstå.
Fra
femmasterens agterstavn gjaldede en stemme piskende gennem luften som en forurettet sirene ned mod det nedre dæk:
"Hvorfor er han stadig i live!" Et par kvindelægge omsuste af et grønt, slidset silkeskørt blev synlige på vej ned ad trappen.
Til Renaéls store bekymring svarede den største og mest hærgede af orkerne med frygt i den ellers kraftfulde stemmen:
"Han opdagede os! Vi kunne ikke lade ham svømme tilbage!"
"Præcis, dit åndsfraværende kålhoved! Hvis han har evnerne, kunne han allerede have advaret resten af spidsørerne," et trin ned,
"Fortalt dem vores lokation," et trin mere,
"Hvor mange vi er," sidste trin,
"Og præcist hvor stor din-" Trinnene standsede og det samme gjorde, hvad sikkert ville have været en rammende beskrivelse af hvor stor en fangst, orken havde gjort. En skinnende, ravnsort hestehale af en fortryllende længde, svirpede, som om den havde sit eget liv, bag en lys kvinde med gennemborende, ravgule øjne og en meget let,
meget afslørende silkekjole. Deres øjne mødtes. Hvis Renaél ikke vidste bedre, eller måske netop fordi han vidste bedre, kunne han se gnister springe derinde. Han mærkede øjeblikkeligt en spænding i luften, og det samme gjorde hun uden tvivl. Stilheden mellem dem vibrerede som luften over brændende strandsand, og han dristede sig til at give hende et selvsikkert blink med sine lysende grå øjne. Mere skulle der selvfølgelig ikke til!
"Før ham til min kahyt. Jeg tager mig af ham." Ikke så meget som et strejf af følelse.
Det åndsfraværende kålhoved lod dog til ikke at være helt åndsfraværende, selv om Renaél ikke helt brød sig om undertonerne i det sleske, knurrende grin:
"Hehehe, javel general." Selvfølgelig, en kvinde i hendes position kunne jo ikke vise sine sande intentioner foran sine underordnede.
Ranaél vendte sig endnu engang på sit bløde underlag i et forsøg på at falde i søvn og opdagede flere
ømme punkter, mens han huskede gårsdagens begivenheder. Eller de flest af dem. Han huskede ikke rigtigt, hvordan han var endt i generalens kahyt, men det måtte være fortrængt af anstrengelsen. Han huskede da, hvordan kvinden stod, da han kom ind i kahytten og døren blev lukket bag dem. Hans reb var væk på det tidspunkt. Hvornår de blev fjernet, huskede han ikke, men det var heller ikke vigtigt!
Hun stod med ryggen til ham—ryggen huskede han specifikt fordi kjolen ikke ligefrem dækkede den—, og hældte vin op i et par glas. Det lange sorte hår hvilede hen over hendes ene skulder. Kjolestoffet bølgede let, som hun skiftede vægt for at dreje rundt. Ud ad øjenkrogen bemærkede han et par sværd. Et sted i baghovedet ringede en klokke.
Kvinden sukkede og begyndte at gå mod Renaél med et vinglas i hver hånd og med vuggende hofter uden at spilde en eneste dyrebar dråbe.
"Jeg er så glad for, jeg nåede at standse dem, Renaél. Jeg tør slet ikke tænke på, hvad der var sket, hvis jeg ikke var dukket op i tide. Gjorde de dig for træd?" Hun bukkede sig ned til ham i en karismaboostende vinkel. Han tog imod hendes udstrakte hånd og rejste sig med et kækt hævet øjenbryn, der skjulte helt perfekt, at han ikke anede, hvor denne kvinde havde hans navn fra:
"Jeg er helt uskadt. Sådan et par orker kan jeg sagtens klare!" Hun rejste sig med ham, trådte lidt tættere på og strøg ham over kinden med en slank, kølig hånd. Vent. Hvordan kunne hun hjælpe ham op og røre ved hans kind, når hun bar to vinglas? Først nu så han, at hendes sorte hår bevægede sig og havde overtaget det ene glas, så hun havde en hånd fri. Det var der sandelig mange ting, man kunne bruge til, tænkte Renaél og smilede med en gnist i øjet. Som at håndtere flere sværd på en gang. Noget dæmrede. Det var et minde om en sulten kvinde i en skov. Hvad var det, hun hed?
"Jeg skylder dig jo en tjeneste, husker du vel, Renaél," Kvinden rakte ham det ene vinglas og vandrede over til sengen, hvor hun satte sig, det ene ben slynget over det andet,
"Så hvad ønsker du dig af Mørkets General?" *Ethelihn!* Det var det, hun hed. Renaél sippede af vinen og slentrede mod mennesket, som om han havde al tid i verden, han var trods alt udødelig.
"Hvad jeg ønsker mig? Er der nogen… begrænsninger?" Han var næsten nået hen over gulvet. Der var grænser for, hvor langt man kunne strække spændingen på gulvet af en kahyt. Hun smilede et ladet smil:
"Absolut ingen." Selv når den kahyt lå i et langt, søstærkt krigsskib af udholdent træ, der gled som smurt gennem hvidtskummende bølger, med syv stolt rejste master og en styrke af tyve orker. Til at hejse sejlende.
Vent lidt. Ranaél havde aldrig fortalt hende sit navn... og madrasser plejede ikke at være så grynede. Av! Han missede med øjnene.
"Renaél?" Hvad lavede han udenfor?
"*GISP* Renaél!" Solen havde netop rejst sig over de østlige bjerge og blændede ham. Der gik lidt, før han kunne se sandstranden, de andre samlere, der kom løbende, og sidst men ikke mindst, sin komplet solbrændte hud.
"Vi har ledt efter dig hele natten!" "Er du uskadt?" "Selvfølgelig er han det." "Ja, han forsøgte sikkert bare at slipper for endnu en dukkert og tog sig en lur her i går."
Samlerne hjalp Renaél op under en blanding af latter og skænden. Oversamlerne var ikke imponerede over hans arbejdsdisciplin. Renaél selv var lidt rød om ørerne og ikke kun på grund af solskoldningen. Men det havde nu været en god drøm! Han var sikker på, at skulle han være blevet fanget i virkeligheden af Mørkets General—som han nu huskede hed Ethelihn, skulle det nogensinde komme op—, og skulle han tilfældigvis have reddet hendes liv, så hun skyldte ham en tjeneste, så ville han sikkert kunne lave samme nummer! Ja, uden tvivl!
"Vent, hvad er de her mærker på hans håndled? Er det rebmærker? Og denne bule i hans baghoved? Og de her rifter? Det ligner, han er blevet slået bevidstløs, skubbet ud af ruden af en generals kahyt og faldet ned i vandet tæt nok på stranden til, at han ville overleve og skylde op på land!" "Det var da utroligt specifikt, Holmiel?" "Jeg syntes, det var åbenlyst, Vatsion."