Komme shaming til livs

Venus

Venus

Den Ottearmede Buksetyv

2319
karakterer

Venus 07.10.2020 16:11
Det er blevet bragt op, at i forbindelse med vi for sjov har indsat lummerprocenter o.l. i brugerstattestikkerne, har folk lavet virkeligt meget grin med det og hinanden bl.a. i chatten.

Problemet er, at det ikke er lige fedt for alle at være modtageren, når der bliver gjort grin med dem, særligt når i nogle tilfælde bliver rigtigt slemt, og når folk siger fra, bliver der ikke stoppet.

Det, vi gerne vil debattere her, er, hvad vi kan gøre for at stemningen og samtalerne omkring lummertråde, voldsomme tråde, lummerprocenter og lignende emner igen bliver behagelige for alle at deltage i, og hvordan vi undgår at overskride hinandens grænser.
Que

Que

Et væsen af mange lyde!

3667
karakterer

Que 07.10.2020 16:21
Jeg vil lige pointerer at jeg har oplevet "lummer shaming" før der kom lummerprocenter på, så det er ikke noget jeg føler der er kommet af der er kommet procent på, men bare generelts folks... holdning og væremåde ^^' 

// EDIT: Nu har jeg tænkt lidt over det, og tror måske jeg har følt mig stemplet siden.. det ved jeg ikke.. efter at have været på siden 2-3 måneder? Den gang var det ikke noget jeg tænkte så meget over, og havde det vel okay med det, fordi jeg tænkte det bare var sjovt og fjollet, men det er blevet ved, og lige siden har jeg lidt at der flere gange er blevet peget "fingre" af mig, på grund af mine tråde og de tråde jeg har stalket. Flere gange er der blevet hentydet til jeg "kun har lummer tråde og kun stalker lummer", selvom jeg har gentagende gange har pointeret at det jo ikke passer og er lidt nedern sagt. 
Shhh, tænk hvis mor så med!
Xenwia

Xenwia

Pro karakter-stalker

1675
karakterer

Xenwia 07.10.2020 16:25
Det er klart et problem som kun er blevet forskrækket efter at lummerprocenterne er blevet en del af folks statistik, men jeg vil gerne påpege at det har været et problem længe inden.

Når det så er sagt så kunne en mulighed måske være at gøre vold- og lummerprocenterne usynlige for andre brugere, end kun selve brugeren selv? Lidt som at jeg ikke længere kan se, hvis Que går ind og ændre/skriver på en gammel eller ny karakter under hendes log, mens hun selv kan dette?

Det åbenlyse er naturligvis at stoppe når folk beder om det. Om så de hentyder eller meget direkte beder en om at stoppe, hvilket lige nu ikke er noget som håndhæves særligt godt, men vigtigst er det at vi alle bliver bedre til at sige "hey skru lige ned ikke?" når vi se enkelte brugere hænges ud. Jeg skal ikke højhellige mig selv, for det er bestemt noget vi alle kan og skal blive bedre til, som et fællesskab uden at hverken den ene eller anden skal føle der drives heksejagt på dem.

EDIT:

Der skal være plads til alle, om man er fade to black typen eller en der elsker at skrive selv de mindste grafiske detaljer med. At man har en høj vold- eller lummerprocent betyder ikke man er mere lummer eller voldelig end den person som "kun" har f.eks. 2% af det ene eller det andet.
Som Lux og Ali (og sikkert også andre) påpegede i den tråd, hvor hele denne debat udspringer fra, så er det super vigtigt at kigge på andet end %'erne alene hos folk, fordi de er så misvisende.
Jeg kan tage mig selv som eksempel, min lummerprocent ligger omkring 13%, men havde jeg ikke været en del af et kæmpe plot med en håndfuld andre brugere, så ville den have været væsentligt lavere. Gør det mig mere eller mindre lummer, næ. Lummerprocenten er bare et naturligt "følge" af det forhold min karakter har med en anden karakter i det plot.

~ Husk at synd, så Jesus ikke døde forgæves ~
IsolynHunter

IsolynHunter

170
karakter

Jeg har heldigvis ikke selv følt, at jeg er blevet stemplet på grund af lummerligheder. For mig har der heldigvis kun været sjov som jeg selv har startet eller er hoppet med på :3
Jeg har ikke selv været opmærksom på problemet, så jeg kan ikke sige om det er blevet værre. Men nu har jeg også været væk i noget tid... Men selvfølgelig skal folk stoppe, når personen siger, at det ikke er sjovt længere. Så det er rart for os alle herinde. 
Vuze

Vuze

1614
karakterer

Vuze 07.10.2020 17:00
Okay, først og fremmest vil jeg gerne sige, at jeg synes KL er et utroligt dejligt og inkluderende sted, hvor der for det meste er plads til alle. Jeg skiftede faktisk til KL efter en længere pause, som var født af rigtig slem 'shaming' på en anden side.
Når det så er sagt.. jeg er selv blevet shamet herinde, og som der allerede er givet udtryk for, så er det langt fra fedt. Jeg ser det også ske med andre, og ikke kun lummer, også fravær/hvor lang tid det tager at svare på en tråd/endda med hvilke karakterer du laver. Det er ikke meget jeg ser, men det optræder helt klart. Og jeg vil ikke hænge nogen ud, men man ser også at nogen er slemme til det. Nu pudser jeg ikke min glorie, jeg er helt sikkert kommet med kommentarer, som ikke var ok.

Nu skrev Eli ovre i den anden tråd, at hun ikke synes det er særlig fedt at blive ekskluderet, og den er jeg 100% enig i. Fuld gennemsigtighed, min lummerprocent er 40%. Jeg har haft 80 tråde, hvilket rundt regnet betyder, at omkring 30 af dem har været lumre. Hvorfor skal de betyde så meget? Nu har jeg fået kommentaren "jeg er ikke interesseret, du skriver kun lummer"(løst citeret). Tror ikke at fjerne procenterne vil komme problemerne helt til livs, men måske det om ikke andet vil hjælpe?
Xenwia

Xenwia

Pro karakter-stalker

1675
karakterer

Xenwia 07.10.2020 17:08
One more note:
Så har jeg gentagne gange oplevet over for nye brugere at der er blevet "advaret" om bestemte brugere på siden, fordi de brugere "kun skriver lummer eller vold". Det kan godt være det er sagt i sjov og spas, men det er bare ikke sådan det kommer ud. For det første mega utjekket at hænge andre brugere ud, dernæst også fratage en ny bruger muligheden for at skabe sit eget billede - den nye bruger og den udhængte kunne jo snildt være et "match made in heaven" i tråde skrivning, men det finder de måske aldrig ud af, fordi der er sat "skræmmebilleder" op af den anden.

TheEvilQueen

863
karakterer

Jeg bliver nødt til at sige det her: Jeg har på intet tidspunkt oplevet at blive shamet eller at nogen er blevet shamet for lummerhed. Men igen, så er jeg heller ikke så meget i chatten igen. Men derfor vil jeg da gerne sige, at jeg aldrig har syntes at ens lummerhedsprocent var en god idé at sætte på profilen. Jeg har aldrig haft en lummertråd, men jeg ville hade at blive valgt fra pga. en lummerhedsprocent i fremtiden.

Men synes faktisk også, at folk bliver shamet for andre ting. Ikke at det er særlig slemt, i mine øjne, men det sker. Jeg har da ofte oplevet, at folk er gået udenom at tråde med mig, fordi jeg ikke ligefrem er den mest aktive bruger på siden. Jeg har et travlt IRL-liv, og derfor går meget af min tid med andre ting. Det har været virkelig svært for mig at få tråde med folk, efter jeg er kommet tilbage efter en pause, andet end nye brugere, og det synes jeg er synd. For så har man altså heller ikke lyst til at være aktiv herinde :3

Selvom jeg har oplevet shaming for fravær/aktivhed/whatever slemmere på den side jeg forlod, for at gå tilbage på KL. Der fik jeg direkte at vide, at mine tråde ikke var relevante længere (eller folk bare stoppede med at svare i dem), fordi jeg ikke kunne mønstre svar i tråde hver eneste dag :/

Fnuggie

Fnuggie

Lord of Fluff

3108
karakterer

Fnuggie 07.10.2020 18:01
Lad os bare sige at det med lummerhedderne på ens profil i procent synes jeg er en rigtig dårlig ide. Jeg kan slet ikke se meningen med hvad det skal til for, det gør ikke godt for nogen alligevel. Ja det er måske sjovt for nogen at regne ud hvor lummer man er. Men hvad er meningen helt præcis med at det er kommet på? 

Når det så er sagt så er der helt klart shamin på KL i forhold til alt. Det er ikke kun hvor lummer man er, men også i forhold til om man er her eller ikke er her som Queen også skriver. Det gør det utroligt svært at finde nye tråde partnere uden at det er de nytilkommende der hellere end gerne vil have en tråd. Og der sætter de “gamle” bruger som har fået masser af tråde sku lidt kl i et dårligt lys. Ja jeg har selv oplevet det ved at få smidt i hovedet “du er her jo også kun om/off” det er utroligt stødende. For ikke alle har et rask liv og kan varetage at håndtere kl hver dag. De fleste ny brugere har nok også luret i chatten inden de overhovedet er blevet medlemmer. Jeg må ærligt indrømme at alt det shaming  og at man higer efter tråde men ingen reagere er et problem. Det gør det svært for mig at vide om jeg overhovedet har lyst til at være her eller om jeg helt skal holde mig fra chatten når der ikke er nogen i chatten jeg rigtig snakker med.

Shaming burde stoppes lige med det samme uanset hvilket form for shaming det er. For den det går ud over har det bestemt ikke rart efterfølgende. Det gør det sku svært at være her (i hvert fald for mig) og jeg skulle mene at vi alle sammen er voksne mennesker og at det ikke skulle udvikle sig til en form for mobning for sådan kan nogle vel også have at det føltes som? 

Edit

Nevermind trækker mig bare fra debatten 
Sparks

Sparks

Den vej - som viser vej!

3811
karakterer

Sparks 07.10.2020 18:23
Når jeg vælger folk fra, og det lyder måske hårdt. Så er det a, fordi jeg allerede har mange tråde. b, fordi jeg ikke lige ved hvordan at jeg skal sammensætte karakterne med den anden brugers karaktere. 

hvis jeg nogen gange spørger efter tråde i chatten, men så ikke lige får svaret igen, er jeg måske også gået ud af chatten fordi jeg skulle noget andet. Men hvorfor skriver folk så ikke bare en pm, eller en discord besked, til dem som der har udtrykt at man gerne vil tråde? 

Fordi, selvom at man måske føler at man bliver 'shamet' for at man ikke svare hurtigt nok i tråde, og derfor bliver valgt fra. Kan det jo lige så godt have noget at gøre med, at andre bruger har nok tråde, eller ikke lige ved hvordan at man skal sætte to karaktere sammen. Eller måske har man prøvet at have tråde, og synes bare ikke ens skrive stil passer sammen. Kan det så være rigtigt, at allerede eksisterende bruger, skal have smidt i hoved at det også er for dårligt man ikke gider tråde med folk? Hvorfor skal det også gøres til at problem, at man føler at man SKAL altid være åben og kunne skrive med alle på en side. Eller måske bliver der kommenteret på, at nu svare folk godt nok meget i kun en enkelt tråd, eller kun lige med den her person.
Jeg ville da synes det var meget bedre, hvis vi kunne prikke til hinanden i privaten og sige. Hey, hvorfor svare du ikke? Så man kan tage det konstruktivt. Og hvis, hvis folk VIRKELIG synes man bliver mobbet i chatten, eller på anden vis herinde på siden. Synes jeg man skal øjeblikkeligt sige det til personen, hvis personen ikke stopper skal man gå videre til moderator og admin. Det skal ikke tolereres. 

Jeg har da også flere gange i chatten blevet klandret for, ej hende Ana (Hvad jeg hed før jeg skiftede navn) kommer kun når der bliver snakket om sex. Nej se en Suprice Ana! fordi det er sjovt at skrive. Og hvis jeg virkelig følte at det var for voldsomt, ville jeg sige noget. Så det håber jeg da også, at hvis folk kan være med til at stikke sådan til folk, så kan de også selv tage det - og ellers ville de sige noget til en. Det samme, hvis man føler folk er sure på en, hvis folk laver klikker eller har bestemte trådpartner. Og man føler sig uden for. SÅ SIG NOGET, i stedet for at det kommer lige pludseslig som en bombe, at man egentlig havde tænkt sig at forlade siden, fordi man ikke synes folk er ordenligt mod en. Så jeg synes også det er virkelig hårdt, at du langer sådan ud Fnuggie, fordi det kan gøre andre lige så kede af det, som du selv føler dig. Fordi du mener at der er flere på siden der laver shaming i forhold til alt. Måske tænker folk slet ikke over det, fordi der ikke bliver sagt noget med det samme.
Lux

Lux

De-luxe

4077
karakterer

Lux 07.10.2020 18:32
Det kan være rigtig svært at høre tonen og humoren i det folk skriver, når de skriver det over besked. 
Så hvad der måske er blevet ment i joke, bliver taget seriøst, og hvad der måske er okay at skrive to personer imellem (som kender hinanden), kan virkelig være grænseoverskridende, når så en tredje part melder sig på banen og føler de må bruge samme 'joke'. 
Lige meget hvad er et nej, et nej, og man skal ikke aktivt gå efter at gøre det ubehageligt. 
Jeg har haft ret fin succes med at henvende mig personligt til folk over disc eller PM, for at sætte en dialog igang der, når jeg føler de har trådt over min grænse ang. hvad de må skrive om mig, og hvad de ikke må. Det kan jeg kun varmt anbefale - især hvis man forklarer hvorfor det er stødende, ofte oplever jeg at personerne ikke engang selv har tænkt over det i den vinkel. 

Hvad angår den generelle shaming af lummerheder... så tror jeg det bunder ud i skam og en antagelse af at sex og alt det derunder, er lidt fy-fy og pinligt, hvilket er meget normalt. Generelt taler vi skamfuldt om sex og kinks i DK, så det giver vel mening at vores syn på det i rollespils miljøet, også er... farvet. Men det kan jeg ikke gøre mig de store tanker om - vil kun stadigvæk holde fast i, at ligeså detaljeret en sex tråd jeg kan skrive, ligeså hjertevarmende tråde kan jeg også skrive. Der er bare ikke noget 'skamfuldt' i at skrive hjertevarmende fluff, så det er ikke sjovt at drille med. 

---

Jeg vil da gerne indrømme at jeg var den der smed on/off kommentaren i hovedet på Fnuggie, og taget ud af kontekst, kan den læses ret arrogant. Hvad jeg bagefter tilføjede, var at jeg personligt ikke fungere godt i tråde der har pauser på flere måneder, især hvis jeg ikke er investeret i dem, endnu. Jeg mener også at jeg tilføjede at det ikke var et angreb på nogen måde - og jeg ville da gerne have foretrukket at få en besked om at det kom ud lidt hårdt, hvis det sårede. 

Ligesom at vi skal have respekt for at folk vender tilbage, holder pauser og generelt har deres eget skrivetempo og stilart, så synes jeg også at man skal huske på modparten i det her tilfælde. Det gør ikke 'shaming' okay, og man skal selvfølgelig ikke udstille folk, bare fordi at de har andet end KL i hovedet, no reason for that. Men man må gerne sige fra - vi er her trods alt bare for sjov. 

Ps. en længerevarende plotlinje kan være med på at holde sådan en som mig fast, selvom svarene kommer med ugers mellemrum - så har jeg en idé om hvad jeg er inde i, og min karakter udvikler sig ikke i alle mulige retninger i mellemtiden (i hvert fald ikke uden at have tråden i mente). Men jeg kan kun tale/skrive for mig selv. 

Nao

Nao

3765
karakterer

Nao 07.10.2020 19:21
Det er noget af en debat, som er blevet taget op her. Men hvis der er folk, som har problemer med det ene eller det andet, så skal det selvfølgelig tages op. 
Jeg er måske ikke en person som kan komme med ret meget, fordi at jeg som sådan er ret ligeglad med hvordan folk tager det med mig, forstå mig ret; Jeg ved godt at jeg ikke er her meget, så at folk dropper at tråde med mig af den grund - det er forståeligt og det kan jeg kun være enig med dem i. 
Yes, jeg er en af dem som har mange "lumre" tråde, og har nu haft det i en del år, og det tror jeg ikke der er ngoel der er i tvivl om, og at folk dropper mig af den grund så kan jeg heller ikke sige noget til, for det er fair. 

Det er klart at chatten på stedet er et sted, hvor jeg selv nyder at være mest (Jeg er for doven til at svare, så det sker kun en gang i mellem) og det er klart et sted hvor der hersker en tone, som ja; er lummer. Og det har den vel været i en del år nu? Vi har jo altid haft "Efter kl. 22 reglen" som en spøg? Men der er ingen tvivl om at det har staget en stigning i at det på en eller anden måde skal drejes over på det emne. Det er klart, hvis folk ikke bryder sig om det, så burde det at være sige "Holdt, stop. Tøv lige en kending" at være nok, for alle skal kunne være her. 

Men altså, i og med at jeg er on/off så tror jeg ikke jeg har oplevet noget decidret åp den måde, andet end at chatten har taget en drejning over på emnet sex, og måske stukket lidt af? Så har der været det med Eli, som dukker op når Krys snakker om sex, men igen ejg håber da folk siger fra, hvis det er ubehageligt.

Og så skal jeg da gerne sige undskyld, hvis jeg har været med til at skabe noget utrykkende. Det tror jeg ikke selv? Men det er svært at sige, hvordan andre tackler det.

Kom der noget nyt ud af mit skriveri? Det tror jeg ikke. Vi er alle blevet ældre, sex er en del af de fleste herinde, eller folk ved hvad det er og det er på en eller anden måde naturligt at det kommer op som emne. Måske lidt mindre end det gør af og til. Men ja, mon ikke denne debat er med til at åbne op omkring at det er et problem? 
IsolynHunter

IsolynHunter

170
karakter

På trods af frygt for at komme til at blive meget upopulær, så vil jeg lige prikke hul på den ubehagelige bobbel, der lige nu giver mig noget ubehageligt mavesyre IRL:

Det, der gør mig ret ked af det i den her debat er, at (med fare for at have læst noget forkert eller misforstået noget) der hos den ene person bliver sagt "jeg har oplevet noget ufedt", hvilket bliver svaret med "det er synd, det skal stoppes". Mens der hos den anden person bliver sagt "der er noget her, der gør virkelig ondt på mig", hvilket bliver svaret med "det skulle du have taget privat med folk/det skulle du have gjort noget ved tidligere".

Igen, meget hårdt opridset, men forhåbentlig får det sat den her debat lidt i perspektiv?

Ting kan siges på mange måder, og ja, det er svært over tekst. Og vi kan hurtigt gøres os bagkloge på, hvad der ville være mest optimalt. Men hvad gør vi nu? Men ja, jeg synes det er virkelig synd at "klantre" folk for, at være "for sent ude", når det kun synes at se ud som om det er et problem ved nogen medlemmer og ikke ved andre? Det er i hvert fald sådan jeg ser/har forstået situationen lige nu. Og jeg ved godt, at folk nok ikke har tænkt over, at det skulle være på den måde.
Xenwia

Xenwia

Pro karakter-stalker

1675
karakterer

Xenwia 07.10.2020 20:45
Nu skal jeg ikke pege fingre af nogen andre end mig selv her!
Jeg lægger gerne hoved på blokken og indrømmer der er folk jeg undgår tråde med og jeg burde være meget bedre til at begrunde hvorfor jeg takker nej.

Mine grunde for at afvise en tråd kan være en af følgende (eller en kombi):
1. Jeg har overskredet min max for aktive tråde.
2. Jeg har haft en tråd med vedkommende før, og det var bare ikke et godt match skrivemæssigt.
3. Er lidt en forlængelse af punkt 2. Jeg har måske haft en tråd med en person eller selv luret lidt i skyggerne og observeret at personen sjældent svare. Det er ikke fordi jeg vil have 1 svar hver dag fra folk eller hver anden dag. Selv bestræber jeg mig på at mine tråde ikke ligger mere end 14 dage, men svar 1 en gang om måneden kan jeg altså ikke bruge til meget (med mindre andet er aftalt eller der er angivet fravær el.lign.).
4. I forlængelse med punkt 3. Jeg er ikke til når folk svare ved at bombe, fordi det igen typisk gør at svartiden forlænges.
5. Jeg har erfaret jeg ikke er god til "tilfældige" tråde, der skal gerne være mere bag end "lad dem mødes og se hvad der sker?". Der med ikke sagt at alle tråde skal være store plot tråde, men de må gerne have noget på sig inden.
6. Jeg har ingen karakterer som matcher modpartens karakterer.

Det betyder ikke nødvendigvis at jeg shamer folk for deres måde at tråde på, fordi den måde ikke passer til min præference for at tråde. Spørgsmålet er bare om folk ville føle sig shamet, hvis jeg skrev en af de seks ovenstående grunde om hvorfor jeg takker nej tak til en tråd, måske? Ingen kan tage folks følelser fra dem, de er jo reelle nok. Jeg forstår godt man kan blive øv indeni ved at blive afvist igen, hvis man i forvejen er blevet afvist af 4 andre på samme uge.
Oftest skriver jeg ikke en dybere begrundelse for en tråd afvisning, fordi jeg måske er lidt betænkelig ved om folk tager grunden for personligt? Ikke fordi det andet er en bedre løsning, for den kan være mindst lige så skadende/sårende som det andet - alt efter hvem modtageren er.

Sparks

Sparks

Den vej - som viser vej!

3811
karakterer

Sparks 08.10.2020 08:54
Vil gerne understrege, at det jeg skrev ikke var for at hakke på nogen.
Når jeg skriver, at jeg synes at folk skal sige det med det samme, i stedet for at gå rundt med det, ind til det kommer ud på en måde som gør folk kede af det, fordi der er jo ingen som der vil ekskluderer nogen. 

Men en opfordring til, at fra nu af, synes jeg man skal sige det med det samme, hvis man føler at man ikke er velkommen. Og jeg skrev bestemt hellere ikke man var for sent ude, og ens holdninger ikke var relevante. Men man kan også påpege, at den måde som Fnuggie skrev det på, er virkelig sårende for rigtig mange. Fordi nogen gange så tænker man ikke over, hvordan man skriver, om det kan misforstås. Men hvis folk ikke siger det når det sker, så er det meget svært at gå tilbage og huske på - hvad var det jeg gjorde, hvad var det jeg sagde? Og pludselig overanalysere alt hvad man har gjort de sidste par måneder. Men hvis man nu sagde det med det samme, kunne man finde en god løsning, og tage den med det samme. 

Igen, Fnuggie, jeg prøvede ikke at angribe dig. Hvis du følte jeg gjorde det, er jeg ked af det, men vil også sige, at jeg blev groft misforstået - og det gjorde mig sindssyg ked af det igår, og faktisk også stadig i dag. 
Krystal

Krystal

Skaberinden

5887
karakterer

Krystal 08.10.2020 09:12
Først og fremmest vil jeg gerne sige kæmpe stort undskyld, hvis jeg har sagt eller gjort noget, der har bidraget til, at folk har følt sig shamet. Jeg ved godt, at jeg er typen der kan være meget "høhø, se en lummertråd" i chatten, og selv om jeg intet ondt mener med det, så er jeg fuldt forstående over for, at det stadig kan virke som for meget på nogen.

Det vil jeg i hvert fald tænke over fremover, og selv om jeg er admin, så håber jeg heller ikke, at I vil stå tilbage for at sige fra, hvis jeg er for meget.

Hertil kommer så de små initiativer i form af statistikker, jeg løbende har tilføjet på siden. Jeg tilføjer dem som regel, fordi folk snakker om det, og lader til at synes det ville være sjovt. Jeg kan forstå på  bl.a. denne tråd, at lummerprocenten er for meget, og det vil jeg gerne gøre noget ved.
Min umiddelbare tanke er at flytte den over i ens personlige lille "lummerstatistik" når man søger på "efter 22" i sidebaren, som i forvejen er en gimmick, og som man derfor ikke støder på inde på folks profiler. Så kan man heller ikke se andres.

Hvis der er andre statistikker el.lign, som I føler bidrager negativt, så vil jeg meget gerne have det at vide, så vi kan fjerne dem, der er et generelt ønske om ikke at have stående.

Hvad skal vi gøre som side?

At fjerne eventuelle statistikker tænker jeg dog ikke vil gøre hele udslaget. Jeg tror, at denne snak i første omgang er super vigtigt, så os der ikke tidligere har tænkt så meget over det, for øjnene op for, at det er noget der foregår.
Jeg håber derfor, at vi alle kan være gode til at kalde hinanden ud i chatten, hvis der foregår noget, som folk ikke er OK med. Hvis man ikke er komfortabel med det, men stadig føler sig trådt på af et eller flere andre medlemmer, så vil jeg meget gerne have, at I sender mig en PB, så jeg og moderatorerne kan holde lidt ekstra øje og eventuelt følge op med vedkommende.

Den med, at folk ikke føler, at alle har lyst til at skrive med dem, synes jeg er svær. Som der allerede er skrevet i tråden, har folk forskellige skrivestil, og det er netop svært for mange, hvis nogle har det med at forsvinde i perioder. Det sker - IRL-livet er vigtigere, og jeg tror ikke der er nogen herinde, der forventer svar hver dag, men det skal også være helt i orden at takke nej til en tråd, uden at det skal ses som noget personligt.

Forslag til, hvordan vi bedre tager hånd om folk, der har svært ved at komme i gang, og derved undgår, at der kommer en negativ oplevelse, vil være meget velkomne - men måske vi skulle tage det i en anden tråd, så denne ikke afspores helt?

Jeg mindes også, at der på et tidspunkt blev lagt en liste op med nogle spørgsmål om, hvordan man foretrak at skrive. Den har jeg personligt selv svaret på inde på min profil, fordi jeg synes den var rigtig god. Det skal selvfølgelig ikke være et krav for folk, men jeg vil gerne opfordre til det, så man kan sætte lidt forventninger til ens kommende trådpartnere :)
~ Krys ~

Helli

Helli

Grovgoplen

9745
karakterer

Helli 08.10.2020 09:51
Først og fremmest. Jeg er absolut ikke hellig i det her henseende, hverken med at kunne bedømme hvor grænserne går (working on it), eller at sige noget når folk går over mine grænser.

For det andet så synes jeg der i hvert fald er to væsentlige men meget forskellige debatter. På den ene side ”Er det okay at sige nej til en tråd”, og på den anden side ”Er omgangstonen på KL rar”.

Så mine små tanker, hvis de kan bruges:

Er det okay at sige nej til en tråd?

Jeg har en meget klar mening om denne her del. Det er absolut i orden at sige nej til en tråd af den eller anden grund. Xenwia opsatte en rigtig god liste for nogle af grundene til at hun selv siger nej til tråde, og jeg kan kun nikke genkendende til det. Med det sagt, så er det meget sjældent jeg afviser en tråd grundet periodisk fravær fra den anden person, men ligesom Xenwia, så fungerer jeg også bedst med at der generelt bliver svaret i dem i løbet af et par uger, for ellers mister jeg hypen for tråden og overblikket i hvad der sker(livet sker, og det ved vi alle sammen godt). Hvis man har et fedt plot, så synes jeg at generelt folk er meget villige til at gå udover deres normale krav.
Der skal dog respekteres at man ikke kan tråde med alle. Ingen skal sidde og føle at de er tvunget til  en tråd de egentlig ikke har lyst til. Om vi skal være mere ærlige omkring hvorfor man får et nej, det ved jeg ikke, da det kan være sårende, men jeg ved i hvert fald selv, at det kan være svært at sige nej, fordi man vil jo heller ikke såre folk, bare fordi man bare ikke klinger ligeså godt trådmæssigt.

Er omgangstonen på KL rar?

Denne her del er langt mere følelseladet, i hvert fald for mig. For jeg elsker det vi har skabt herinde, men jeg må indrømme at til tider kan det være svært at være chatten. Nogle gange er det tonen folk har, nogle gange respekterer folk ikke grænser, og nogle gange er det fordi man føler sig udskældt og peget på. Det synes jeg absolut at vi skal komme til livs, og være mere opmærksom på, for der skal absolut også stadig være plads til at joke rundt.
Nogle af de mere generelle ting jeg har haft problemer med og har set(uden at give eksempler)
Chatten bliver for seksuel til tider
Folks grænser bliver ikke accepteret
Folk tager en joke for langt (og dermed føler de sig shamet)
At tage interne problemer mellem brugerne i chatten

Se, nu ville jeg gerne kunne skrive en løsning på det her problem, som er lidt mere nuanceret, men... jeg føler lidt at vi bare alle skal blive bedre? Som Lux skriver, hiv fat i personen, hvis de ikke stopper i chatten, eller hvis du meget gerne vil komme det helt til livs, så forklar privat til dem hvad problemet er. Nogle gange er det trods alt bare en dårlig dag, og andre gange, så er det noget andet, og jeg kan love jer for, at det er nemmere at forstå hvorfor man skal stoppe, og hvad man har gjort galt, når man faktisk får det at vide.
Med det sagt, så skal folk ikke være efter hinanden, fordi de ikke lige fattede det hurtigt nok (det sker at man misser en besked eller lignende). Man skal absolut hjælpe, men prøv også lige at huske på at det også hurtigt kan føles som en heksejagt, når man har tre personer der siger til en, på samme tid (med varierende mængde aggressivitet) at det ikke er i orden.

Jeg tror ikke jeg har så meget andet at tilføje, andet end at I altid kan komme til adminstaben. Vi vil gerne have at alle får det så godt som muligt, og det kan godt være at det er lidt svært at turde skrive herinde, for... følelserne går højt. Men vi er her stadig (og sig også endelig til hvis en af os går over jeres grænser. Vi er kun mennesker)

TheEvilQueen

863
karakterer

Krys: Hvor finder man den liste henne? For den vil jeg da gerne sætte ind på min profil også! :)
Hope

Hope

Im lost! but lets go that way!

1023
karakterer

Hope 08.10.2020 12:34
Queen: Here https://krystallandet.dk/viewtopic.php?t=13282

Alianne just linked it in chat <3 only reason i know xD
Have hope, have faith, and smile, the world isn't against you, it loves you.

TheEvilQueen

863
karakterer

Hope skrev:
Queen: Here https://krystallandet.dk/viewtopic.php?t=13282

Alianne just linked it in chat <3 only reason i know xD

Tak hope! <3
Venus

Venus

Den Ottearmede Buksetyv

2319
karakterer

Venus 10.10.2020 21:54
Hvad med, at vi indfører et af e værktøjer, man har brugt i pen & paper rollespil (som fx Dungeons & Dragons)?

Det originale koncept: Et stykke papir med et krys på bliver lagt midt på spillebordet. Hvis rollespillet bevæger sig i en retning, som en spiller eller game masteren ikke ønsker, kan spilleren eller game masteren røre krydset, og resten af gruppen gør så, hvad de kan for at køre spillet i en anden retning. Den, der rører krydset, behøver ikke forklare sig, men må selvfølgelig gerne, hvis de føler for det; det er helt op til dem.

Til Kl: Jeg forestiller mig, at vi implementerer en knap lige under chatten med en forklarende tekst ved siden af i stil med:

Denne knap kan trykkes på, hvis samtalen i chatten har taget en drejning, du ikke er komfortabel med. Det kan enten være en joke, der er kørt for langt, eller et emne, der er følsomt eller ubehageligt, el.l. Det forventes på ingen måde, at du forklarer dig, men det kan godt være nødvendigt, at du specificerer, hvilket emne, joke, el.l. der påvirker dig, da der ofte kører flere samtaler i chatten på en gang.

Jeg tænker, at hvis jeg trykker på knappen, vil der så dukke følgende op i chatten:
Venus Lummerlæderløber: *TÆNDER FOR BRÆNDSLUKKEREN*

Der bliver både snakket om kagebagning og beskrevet plottet til en gyserfilm. Jeg ville så måske tilføje:
Venus: Det er gyserfilmen

Dette er et realistisk eksempel for mig. Jeg har oprigtigt mistet søvn, fordi jeg har ladet folk for detaljeret beskrive gyserfilm for mig, og jeg ser dem aldrig selv.

Brandslukkeren er her en joke med det formål ikke at gøre mit svar for tungt meget for min egen skyld, jeg tænker vi finder på noget bedre irl.

Jeg kan kun taler ud fra mine egne erfaringer, og hvad folk har skrevet her. Jeg synes, jeg kender de fleste af jer godt efterhånden, og jeg tror ikke, at nogen af os med vilje ville træde på andres følelser. Jeg har selv historier, hvor jeg synes, jeg har sagt tydeligt fra, og det simpelthen ikke er blevet forstået eller set som, at jeg lavede fis. Hvis jeg selv har såret nogen af jer, er jeg virkelig ked af det, det har absolut ikke været mig mening *kramme alle, der læser dette svar og dem der ikke gør, men mindre de ikke kan lide kram* <3 Vi er alle sammen meget forskellige, og derfor er det møgsvært nogle gange at vide, hvornår man har overtrådt en andens grænse, og hvornår folk laver sjov. At have en brandslukkerknap eller et kryds el.l. ville være en entydig måde at gøre opmærksom på noget følsomt, som alle kan se og forstå, og samtidig er det et værktøj, der er brugt før med god virkning andre steder.

Chatboks
Gæst
[smilies]
IC-chat
Online nu: Tatti
Lige nu: 1 | I dag: 9