Pax
Iagttager | Bandeleder af Ulvens Flok
Paxs hjerte knustes i utallige stykker, des mere Evlyn talte. Ordene gav nemlig unægtelig mere mening for ham da, og Pax begyndte at forstå, hvad han havde gjort. Før havde det være en forestilling eller måske snarere… en benægtelse. Evlyns hulkende erkendelse, hendes rækken ud kunne dog ikke skjules, hverken for ham selv, Ronia eller Juno.
Det havde været så nemt før. Vreden var trods alt… genkendelig. Vrede og trods var, for Pax, en gammel ven og det, der havde forårsaget, at han havde overlevet dagene efter sin forsvinden og drabet på hans mor. Og måske det også var det, der adskilte ham fra Evlyn i det øjeblik. Måske hun ikke længere havde den i sig. Måske hun snarere levede på håb.
Pax lagde sine arme omkring Evlyns spinkle skikkelse og hev hende indtil sig. Han knugede om hende, lod ingen luft eller afstand indfinde sig imellem dem, og lagde sin ene kind mod hendes blonde krøller. ”
Jeg savner også dig. Hver dag. Hele tiden”, mumlede han tilbage, velvidende hvad hans ord måtte forårsage i Juno også.
Sandheden var dog mere end det, Pax gav udtryk for. Den var så nuanceret, så farverig at han ikke længere anede, hvordan den i grunden så ud – for han savnede Evlyn, men som Evlyn havde været. Han savnede deres tid sammen, der havde været let. Var det ikke netop det, der havde lokket ham i Junos retning? Den blonde mands lethed og lys? Med Juno kunne Pax grine og det kom i små, tilsyneladende tilfældige glimt af lys, og tog Pax på sengen. Det var… rart. Også selvom at letheden ikke altid var nem. Hvor ofte havde Juno og ham selv ikke skændtes, så taget havde rystet? Hvor ofte havde Juno ikke formået, at forstå Pax, hans handlinger og tankegang, som Evlyn derimod havde opfanget fuldstændig instinktivt og naturligt?
Hvordan var det muligt, at hans sjæl kunne spejles i to mennesker? Hvordan var det muligt, at hans hjerte kunne banke for to? Kunne Pax virkelig, efter alt han havde oplevet i sine syvogtyve år, have så meget kærlighed at give?
Og hvor var han i grunden… heldig.
Pax lagde sine hænder omkring Evlyns ansigt og tvang hende blidt til at se på ham. Hans egne øjne var våde, hans hjerte bristet til et punkt, hvor det ikke kunne repareres, til trods for den dybfølte taknemmelighed, han også følte.
”
Tak for at redde mit liv alle de fucking… millioner af gange, du har formået det”, mumlede Pax lavmælt, hvorefter han tabte pusten i et lige dele moret og tomt fnys. Hans blik veg ikke fra Evlyns eget, som forsøgte han at memorere alle hendes særegne træk. Alt det, der gjorde hende til… Evlyn. ”
Jeg har din ryg altid. Jeg vil finde en løsning. Ingen dæmon kommer til at eje dig igen. Og hvis du en dag vender tilbage, og jeg stadig eksisterer, så har du mig. Så har du os.” Pax bøjede sig frem og kyssede Evlyns kind, hvorefter han rejste sig, hans hænder glidende op langs hendes kinder, i takt med at han kom på benene.
Der var ikke mere, Pax da kunne gøre. Han havde ikke mere at tilbyde, for man kan ikke både være den, der sårer og den, der trøster, hvormed…
Hvormed Pax skridtede over til Ronia og Juno, og nikkede til dem. Ronia græd lydløse tårer og kunne ikke længere se på ham, ikke længere forene billedet af Helten, der havde reddet hende med den mand, der nu forlod Evlyn grædende på gulvet.
Og Pax vidste det. Han vidste, at noget indeni den lille pige, havde rykket sig fri af noget andet, og at hun aldrig helt ville stole på ham, som hun havde gjort før. Han vidste også, at der ikke var mere at gøre. Han havde valgt.