Alianne_ 19.03.2019 16:23
Mørket begyndte at falde på over den lille skov. Luften blev køligere, og bladenes rislen tog lidt til sammen med aftenvinden. En kærre bumlede over den ujævne sti og småsten sprang for træhjulene. En enkelt træt hest trak den, en midaldrende mand sad og stirrede halvtomt ud i luften, og ved siden af ham sad Zirra, der på ingen måde følte, det havde været en hård dag. For hende var dagen først begyndt for fire timer siden.
De sidste fire dage havde hun været hos en lille gruppe soldater i Tusmørkedalen for at opservere deres handlemønstre og give hende lidt bedre forståelse for militærets måde at operere på. Det havde været en blandet fornøjelse at følge efter dem. De var væsentligt bedre trænet end hende i at komme hurtigt frem, og hun var skvattet et par gange i mudder, men de havde været overbærende med hende og hjulpet så meget, de kunne, uden at hun sænkede dem. Der kunne godt være spiret et par venskaber, havde hun været der længere tid.
Nu skulle hun tilbage til hovedstaden, og hun havde fået et lift til den næste landsby af den søde landmand, der alligevel skulle hjem med dagens høst. Det havde hjulpet at hun var i en af Lysets uniformer. Han havde ikke tænkt to gange over at sige ja til at hun kunne køre med - sikkert fordi han troede hun var en krigertype, der kunne beskytte ham, skulle noget ske. Zirra håbede, hun ikke blev nødt til at skuffe ham.
"Hov! Stop!" udbrød hun, da hun fik øje på en skikkelse i vejkanten.
Som han stoppede kærren, sprang hun ned og nærmede sig forsigtigt skikkelsen. Det kunne være et baghold, men... Jo, der var blod. De havde vist selv misset bagholdet ved ikke at komme tidligere forbi.
"Hjælp mig med at få... hende op," sagde Zirra og prøvede så nænsomt som muligt at tage fat i kvinden.
Landmanden var også steget af, men stoppede brat op lidt fra dem.
"Det der er en mørkelver, frøken," brummede han.
"De giver kun problemer. Hellere lade hende ligge."
Zirra så overrasket på ham. Man skulle være forsigtig på de her kanter, men det der var lidt for meget syntes hun. Kvinden havde tydeligvis brug for hjælp.
"Skal jeg huske det næste gang du har brug for hjælp?" spurgte hun. Han gav et utilfreds brum tilbage.
"Det tænkte jeg nok. Hjælp mig så. I har en healer i byen, ikke?"
Han brummede som svar, og Zirra tog det som et ja. Sammen fik de bakset mørkelveren op på laget af hø, der heldigvis havde et dækken på som værn mod regn - og nu også blod. Landmanden fik gang i den bumlende kærre igen, og Zirra hoppede med op bagved, hvor hun begyndte at inspicere såret på mørkelveren. Det så slemt ud ud fra blodet. Gået hele vejen igennem og det havde været en stor kniv. Hun udnyttede, at kvinden stadig var bevidstløs, og prøvede at lave en bedre forbinding, der ville holde på bagsiden af såret, mens hun selv kunne lægge pres på den øverste del og forhåbentlig stoppe blødningen nok til at redde hendes liv.
☽✧ I'm stronger, when I bleed ✧☾