Hvis verdenen var et skakbræt, var det ikke mørkelverens hånd der flyttede på brikkerne. Hvor narcissistisk hun så end var, måtte der være en hårfin balance imellem at lege gud, og
praktisere guden, hvorom de præster før hende... oftest var faldet til det sidste. Sagy med et grimt smil. At tro man var hellig, sikker,
nødvendig.. blot fordi man var magtfuld? Det var enhver skygges endelige fejltagelse.
I natten var de tågehvide øjne som kolde spejlinger af den manglende måne over himlen. Men når det betragtede skovelverens melankolske skikkelse, fik de et mere levende skær til sig. Se nogle gange krydsede man veje med spændende sjæle - det var en af udødelighedens gaver og forbandelser. Mørkelveren tog sig derpå nogle overvejende sekunder, inden at hun endelig svarede, .
"Jeg kan ikke bruge dig" en lidt dramatisk pause, og hun krydsede armene.
"Men din vrede? Din frustration? Dit had?" ord der var som honning for mørkelverens sjæl, selvom det var giftigt stads.
Hun havde fundet både mening og vedholdenhed i troen på gudinden. Men resultater og
magt, det var fra hendes mørke domæner og dets effekt på skakbrættet. Hvad hun kunne få andre til, det var smukt. Hvad væsner kunne
få sig selv til, med den rigtige overbevisning;
fabelagtigt.
Alt hvilede dog på en glødende tiltro til fri vilje - det havde altid (følte hun da) været hendes egen beslutning, at træde denne vej. Og det ville være en tåbes spil at betragte Ecaeriss som
blot en brik.
De lyse øjne flakkede i et elevatorblik nedover hendes slanke skikkelse.
Malon var en brilliant taktiker, og den rolle Ecaeriss kunne spille, jah den retning hun ville tage, var ikke
kun hendes at beslutte. Men hun kunne uden tvivl komme med gode forslag, når skovelveren nu spurgte efter det.
"Ecaeriss, i sidste ende tror på den stærkestes ret til dominans. En arvesynd, jeg ved det, men magt er - som du selv siger - et fantastisk medium.." et tomt smil lurede i mundvigen.
"Og med magi som din.. du kan tage kontrol over dit liv. Og jeg vil gerne hjælpe dig - en tjeneste for en tjeneste, selvfølgelig" hun kunne for sit indre stadigvæk ane hvordan livet visnede væk til fordel for tjæren, en brutal proces, men magtfuldt.
Og så var der dens helbredende kontrast... smilet blev i et kort og nær usynligt splitsekund, forvrænget af grådighed.
"Fortæl mig hvem du ønsker magt over. Hvem eller hvad der først dukker op, når du tænker på hævn. Og i bytte, benytter vi mine metoder til at nå det". Hvilket var en simpel aftale at lave, på nuværende tidspunkt.
Men her var præstinden til gengæld dejlig simpel.
Hun tjente gudindens domæner, hvorom Malon havde tjent templets
. Alt hvad skovelveren havde opbygget igennem årtier, århundreder - det glubske hul der ekkoede i hende, var hvad Solari kunne bruge. Alt hvad hun også
misundte, når hun følte det dødvande livet ofte også kunne være.
So shut the door, I'm gonna turn my back
Go chase the dark, and I'll tip my hat.