Eyid havde rejst sig fra fra chaiselongen, da lyden af klirrende perlegardiner og Cyreesais latter nåede ham inde på dét, han til sidst havde besluttet måtte være et gæsteværelse. Irritationen sad stadig i maven på ham, men den underlige vrede havde lagt sig en anelse, og han havde alle intentioner om at komme ud med undskyldninger og forsonende smil, da en mandestemme pludselig lød derudefra, og han brat standsede med en hånd rakt frem imod det flettede tanggardin, der hang ned foran døråbningen.
Lad mig hjælpe dig med spænderne? Havde han sagt det? Og hvem var...?
Med en kold følelse indeni rakte Eyid frem imod tanggardinet og lempede lige så forsigtigt på det, så han fik udsyn til det største af Cyreesais gemakker - dét der forbandt alle de andre.
Og dér stod Cyreesai og den opblæste spruttefyr, der også havde forpestet deres tilværelse i Hjertet. De havde begge ryggen til ham og bløddyret var ganske rigtig i fuld gang med at hjælpe Cyreesai ud af en temmelig blodig rustning.
Pludselig var vreden tilbage, og Eyid brugte et øjeblik på at hitte rede i den. En del af den var naturligvis rettet imod Cyreesai, men dét var også at forvente - der var jo ligesom en grund til, at han nær havde stukket en kniv i hende; vreden imod hende -
hadet - var der altid...
Men en større portion var rettet imod havmanden - var det Rhodion, han havde præsenteret sig som? - og dén del forstod Eyid ikke rigtig. Han havde intet udeforstående med idioten...
Ikke udover, at han nu
to gange havde været ualmindelig meget i vejen, så Eyid havde haft svært ved at udføre sin Herres ordre... Og det var selvfølgelig rigelig grund til, ikke at bryde sig om nogen...
Så vendte Cyreesai sig, og dét tog sprutten åbenbart som en form for invitation til at række ud efter hende og lade én af sine fangarme snige sig op af hendes ben. Eyid løftede et øjenbryn - forventede bestemt at Cyreesai for dén forseelse ville brække samtlige knogler i dén del af spruttemandens krop, der rent faktisk havde nogen - men det skete ikke; hun lod sig bare trække nærmere. Lagde sågar hænderne imod den anden havmands brystkasse...
Eyid havde ikke tid til dét hér - han havde en ordre at udføre - og derfor dukkede han også sammenbidt under tanggardinet og lænede sig med ryggen op af væggen og armene over kors, mens han ventede på, at hun skulle opdage ham. Vreden boblede mere og mere, jo længere tid, der gik og til sidst blev det for meget for ham, og han rømmede sig - en lille, hård lyd.
Det gav ham en grum tilfredsstillelse at se chokket på hendes ansigt - og endnu mere at se hende vriste sig ud af Rhodions klamme greb...
Dog løftede han et koldt øjenbryn og løsrev sig fra væggen, da hendes hånd famlede ned til den tomme knivskede.
"Virkelig?" spurgte han med en hård, kold stemme, han næsten ikke engang selv kunne genkende - og slet ikke i relation til hende.
"Jeg troede ellers, det onde blod imellem vores familier var rendt ud for længst - da du plantede dit spyd i min mor, for eksempel." Riyeena havde fortalt ham detaljerne i episoden, selvom han havde kendt til de overordnede begivenheder i forvejen fra Zahinaels efterretninger.
"Men nu griber du efter din kniv bare ved synet af mig. Hvad bliver det næste? Vil du også pudse din blæksprutte på mig?" Det kolde, hårde udtryk blev vendt imod Rhodion og et enkelt øjebryn blev hævet i en udfordring. Den anden havmand løftede begge sine og gav Eyid et vurderende blik tilbage - et blik, der fortalte Eyid, at han var blevet vejet og fundet for let. Med den rationelle, analytiske del af sin hjerne forstod Eyid det også godt; hans krop var arret og hærget efter de mange år, hvor han havde nægtet at forstå dén indsigt, Zahinael prøvede at give ham - mens Rhodion lignede en statue hugget i opblæst marmor...
Det var dog ikke den analytiske, rationelle del af Eyids hjerne, der havde overtaget lige nu - det var en mørk, hård knude nede i hans mave, der godt nok var lige så kold som den analytiske del, men langt mindre fornuftig...