På den måde, at hun sagde, at manden aldrig ville gøre hende fortræd, fik Ronin til at acceptere det uden tvivl. At hun kunne være blevet ødelagt til at sige sådan, slog ham ikke, det var han for uskyldig til. Og der var noget over hendes blik, den fasthed han var så vant til, han troede bare på hende. Manden ville aldrig gøre hende tilfreds. Godt. Det bragte ham en varm følelse af lettelse og han så også ud af vinduet. Ikke at han kunne se noget, som han sad der. Han ville ønske, at han kunne se manden. Vurdere ham. Snakke med ham. Lære ham at kende. Finde ud af, hvad han skulle tænke om ham.
Som hans mor havde læst hans tanker, slog Helena lige netop ned på, at han måtte have troet det værste om manden. Ronin tøvede lidt, men nikkede så. Det havde han. Hvordan kunne han andet?
”Ja.” Han sænkede blikket til sine hænder og pillede lidt ved sine fingre, inden han rejste sig og gik hen for at se ud. Nu kunne han se manden, der stod henne ved folden med hestene. Ronin så lidt på ham, inden han vendte sig mod sin mor.
”Jeg … går lige ud.” Han sagde det lidt usikkert, og tøvede lidt, inden han trak vejret dybt ind og gik ud af døren. Han var lige ved at fortryde, men fortsatte ud over gårdspladsen og græsset mod den ældre mand.
Farten gik lidt af ham, jo nærmere han kom, men endeligt stillede han sig ved siden af Karkhos, dog en god armslængde væk, så han kunne nå at stikke af, hvis manden ikke var venlig. Han vidste ikke, hvad han ville sige, og stod bare og så på hestene. Den ene genkendte ham tydeligvis og endte med at gå over til ham for at snuse til hans hænder.
KARKHOS
Tiden gik, men Karkhos var god til bare og stå og vente. Det havde været en ret stor del af hans liv, og det gjorde ham ikke noget. Så selvom han stod og betragtede hestene, var hans tanker et helt andet sted. Hvad havde det af betydning for dem, at Helenas søn var dukket op? Han vidste, at det ville ændre noget, men han vidste ikke hvad. Et eller andet sted var han bange for, at Helena ville tage tilbage. Ikke at han ikke ville forstå hende, hun havde efterladt sine børn, og han ville ikke blive ked af det, for selvfølgelig var hendes børn hendes første prioritet. Han ville undre sig, hvis andet var tilfældet.
Tankerne havde frit spil, men han var stadig opmærksom på sine omgivelser. Og selvom han stod med siden til huset, lagde han med det samme mærke til, at drengen kom ud med retning mod ham. Karkhos så ikke på ham, men blev ved med at se på hestene. Der dukkede en lille nervøs knude op i hans mave. Hvad havde han og Helena snakket om? Hvad gik der igennem drengens hoved?
Han fik ikke noget svar, som drengen stillede sig ved siden af ham og var tavs. Karkhos fulgte hesten med øjnene, inden han følte, at han blev nødt til at sige noget. Han havde trods alt slået drengens far ihjel. Han rømmede sig for at få stemmen i gang.
”Jeg er ked af det. Med din far.” Det var ikke en løgn, selvom han heller ikke rigtigt var dybtfølt omkring det. Han var ked af, at han havde taget drengens far fra ham, men ikke at han havde slået Helenas mand ihjel. Han havde fortjent det. De brune øjne så stadig ud over folden, ude af stand til at flytte sig til drengen. Han var bange for hans reaktion.
RONIN
Stilheden varede lidt, inden den ældre mand afbrød den. Det var ikke, hvad Ronin havde forventet at høre, og han fik en klump i halsen, så han svarede ikke med det samme. Hvad skulle han svare? Han skævede mod ham, men manden kiggede ikke på ham. Fra siden så hans ansigt meget sammenbidt ud, og noget ved det fik Ronin til at føle, at det faktisk var en undskyldning, han mente. Han rynkede panden og så på hesten.
”Du reddede min mors liv?” Da han ud af øjenkrogen kunne se manden nikke, trak han vejret dybt ind. ”Tak.” Han tøvede lidt og fortsatte så langsomt. ”Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal føle. Jeg ved ikke, hvem du er. Eller om jeg kan tilgive dig. Lige nu.”
Han flyttede lidt på sig og så endeligt på ham. Manden mødte endeligt hans blik. Det var svært at læse. Manden virkede meget alvorlig. Men ikke … ikke ond. Han kunne ikke se noget ondt. Faktisk virkede han bare som en mand, der havde set meget. Til sidst kløede han sig på den beskidte kind.
”Vil du vise mig, hvordan du tog mit sværd fra mig?”
KARKHOS
Ventetiden var næsten for meget, stilheden som nåle i hans krop. Karkhos ville gerne være på god fod med Helenas børn, hvis det overhovedet var muligt. Men hvis de alle ville hade ham, var der ikke noget at sige til det. Han ville acceptere det, kunne han andet?
Af en eller anden grund gjorde det dog mere ondt at tænke på, at den unge dreng, der stod ved siden af ham, hadede ham. Han var bare et barn.
Spørgsmålet fik ham til at nikke som svar, da han ikke var sikker på, at han kunne finde sin stemme. Ja, han havde reddet hans mor. Og kun derfor var drengens far død. Ronins tak fik ham til at blinke lidt overrasket og han så på ham, som han snakkede videre. Tilgive ham. Han forventede ikke tilgivelse.
Han mødte de blå øjne, der mindede ham så meget om Helenas. Så unge og så alvorlige. De betragtede hinanden lidt i tavshed. Til sidst spurgte Ronin ham, om han ville vise ham, hvordan han tog sværdet fra ham. Han kunne ikke skjule sine overraskelse, men endte med at nikke. Det kunne han godt, hvis drengen ville have det. Han havde stadig sværdet på sig, så efter en kort tøven trak han det og holdt det frem med skæftet først. At give en dreng, hvis far man havde myrdet, et sværd, var nok ganske farligt, men Karkhos måtte vise ham, at han stolede på ham.
Så snart Ronin havde taget det og holdt det frem som før, viste Karkhos ham i langsomme bevægelser, hvad han havde gjort.
”Du holder det tæt nok på mig til, at jeg kan slå det væk og gå udenom.” Han havde ikke et stykke brænde i hånden, men det kunne også klares med en flad hånd. Efter at have skubbet det af vejen, trådte han frem og tog fat om hans håndled, bukkede hånden op for at løsne hans greb, og derefter tog han det fra ham. Han gav det tilbage til ham med det samme og trådte væk.
RONIN
Ronin tog tøvende i mod sit sværd, da det blev rakt frem til ham. Men han holdt det frem mod manden, som da han havde overrasket ham ved huggeblokken. Og han fulgte opmærksomt med som Karkhos med få ord forklarede ham, hvad han havde gjort forkert, og langsomt viste ham, hvad han havde gjort. Det virkede så let. Farligt, men let. Det var først, da Karkhos stod meget tæt på ham, at det gik op for ham, at hans hjerte bankede hårdt og han kunne mærke frygten. Men der skete ikke noget, og han stod snart med sværdet igen og manden var trådt væk fra ham. Ronin så lidt med rynket på sit sværd, inden han så op på manden, og rakte sværdet tilbage igen. Nok havde Karkhos sit eget ved siden, et stort tohåndssværd, Ronin helt var i tvivl om han ville kunne løfte. I hvert fald kunne han ikke svinge det. Men det virkede lettere at lære med det lille sværd.
”Må jeg prøve?”
Manden nikkede og tog sværdet. De næste minutter brugte de på at gennemgå bevægelserne og til sidst gik det stærkt. Ronin tvivlede på, at han kunne gøre det ved en stor mand som den gamle soldat, men det var godt at kunne mod nogen yngre som ham selv.
Han følte sig en del kilo lettere og der var et svagt smil i hans træk, da han stod med sværdet igen. At træne var hans flugt fra alting, og det hjalp også på situationen nu. Det gik op for ham, at han havde glemt sin mor.
”Jeg tror, at mor vil snakke med dig.” Han sænkede blikket. Han havde tydeligvis skabt nogle bekymringer ved at komme her. Karkhos brummede et eller andet, og pludseligt lå hans store hånd på Ronins skulder og gav den et klem, inden han vendte om og begyndte at gå mod det lille hus. Tøvende fulgte Ronin efter.
Han stoppede i døren og så ind i hyttens mørke, ikke sikker på, om han skulle med ind. Det var nok en voksensnak de to ville have, han ikke var inviteret til. Men så længe inden bad ham om at gå, blev han stående i døren.
Krystallandet