"Jeg har bedt sergent Hedwig om at samle jer denne morgen, fordi jeg har et meget vigtigt emne at dele med jer alle sammen!" Startede den lille svamp ud med kraftigere stemme, end man skulle tro så lille en størrelse havde.
"Det kan ikke komme bag på nogle af os, at ikke alle i byen ser på med støttende øjne, når en lille svamp får en plads i byvagten. Jeg var forberedt på at flere ikke ville have tiltro til, at jeg kunne være en værdifuld tilføjelse."
Svampus foldede brevet ud og rakte det til Hedwig, så hun kunne vise det frem for gruppen.
Brevet
"Og nu har den første konsekvens altså ramt mig! Jeg er blevet truet på livet!" Han holdt en dramatisk pause, for at lade de ord synke ind hos hver og en, der stod i gruppen og lyttede.
"Læs selv brevet og se den vedhæftede tegning, - en dårlig efterligning af en lille svamp, som afsenderen er klar til at sætte tænderne i!" Det var jo direkte hvad der stod i det truende brev. En eller anden ville altså æde byvagtens svamp.
"Jeg modtog brevet i morges og deler det med jer allerede nu, fordi jeg har brug for hjælp. Vi kan ikke vide os sikre på hvem der har sendt denne trussel, eller hvornår vedkommende har i sinde at handle på den." Den lille svamp rettede ryggen og pustede sig op, som samlede han mod til at bryde sagen.
"Vil I hjælpe mig med at finde afsenderen?!"
Denne tråd er oprettet i forbindelse med det brev, som er blevet sendt til Svampus. Jeg har tagget samtlige medlemmer af byvagten, så alle har mulighed for at deltage i dramaet. Hvis man derimod ikke har lyst til at deltage, er man velkommen til at fjerne tagget.
Jeg venter selv med at svare, til der er gået mindst en måned fra trådstart, så alle der vil, har chance for at skrive en post. Derfra tænker jeg, at folk svare som de lyster i tråden, da det ellers vil blive en lang kamp om ventetid, hvis vi skal følge en bestemt orden. Man kan selvfølgelig stadig vælge at vente så længe man vil, hvis man gerne vil have svar fra en bestemt karakter, inden man selv poster.