Alianne_ 05.11.2022 20:05
"Højlund."Vagterne sagde hendes navn som det mest naturlige i verden, gav et enkelt nik og kiggede så ikke nærmere på hende.
Cordelias spejlbillede bar en kappe med hætten dækkende det korte hår og havde forventet at skulle volde sig sin vej ind i borgen. Da vagterne ikke gav hende problemer, rettede hun blot ryggen og gik indenfor. Det gav ikke mening. Hvis de genkendte hende, burde de jo undre sig over, at hun var i live. Petrichor havde rodet rundt i årstallene i en grad, hvor hun ikke anede, hvad der var rigtigt, men der var gået mindst ti år siden belejringen, så alle burde vide, at den rigtige Cordelia var død. Medmindre Petrichor havde løjet, og der var flere af spejlbillederne, der havde overlevet?
Cordelia rystede på hovedet og tog et venstresving. Det bragte hende til en stor spisestue, som hun ikke kunne huske. Det hele føltes så familiæert samtidig med, at hun ikke genkendte noget af det. Fingerspidserne kørte over bordpladens blankpolerede træ. Duften af mad ramte hende som en mavepuster, og blikket blev draget af døren ned til køkkenet. Det var der ikke tid til. De ville snart komme efter hende, når det gik op for dem, at de havde et spøgelse gående rundt i gangene.
Blikket blev revet fra stolene og portrætterne på væggene, og hun gik raskt videre til den næste gang for at finde trappen til næste etage. Selvom gangene føltes som et fjernt minde, måtte et kontor ligge på førstesalen. Cordelia gik op med tunge trin, der blev hurtigere jo længere hun kom frem. Flere døre kom til syne oppe på den næste etage, og hun hev i dem for at se, hvad der lå bag. De første to var ubrugelige værelser, men det næste...
Døren blev smækket op lige som de andre, og Cordelia knyttede begge næver. Dér bag skrivebordet sad årsagen til al hendes smerte. Alle de år i Mørkets klør. Alle de år i Petrichors kolde, klamme kælder. Læberne trak sig tilbage over tænderne i en arrig snerren, idet hun trådte ind i døråbningen og slog hætten tilbage.
"Leonora," Stemmen var raspende og tør efter alle de år med skrig, men den var Cordelias. "Altid en Arys. Altid, indtil det ikke længere er praktisk for jer, er det ikke sådan, det er? Jeg har bare ét spørgsmål, fyrstinde. Hvordan lever du med at have dømt mig til en skæbne værre en døden? Betød min kærlighed virkelig så lidt for dig?"