Min kære Bertram,
Jeg sidder i Fristavn og kigger på solnedgangen og tænker på dig. Lige her er der et par underligt stille timer lige efter alle skibe er lagt til for aftenen og inden knejperne rigtigt åbner op for udskænkning. Disen har trukket sig tilbage, så jeg tror det bliver en smuk, stjerneklar aften ...
Det var et stykke tid siden, solen var gået ned, men Zirra havde siddet på de store sten ved kysten lige siden, og brevet var ikke nået meget videre. Trestons kraftige rejsekappe lå om hendes skuldre og duftede af et hjem, hun ikke vidste, om hun havde lyst til at vende tilbage til. Fødderne hvilede på en stor sten, der stadig var fugtig efter dagens bølger. Lige nu var vandet så stille som det blev på disse kanter, hvilket ville sige at Zirra kunne sidde på stenene ude blandt det lave vand uden at blive oversprøjtet hvert halve minut. Et par gange havde hun måttet flytte sig længere ind ad kysten for at undgå bølgerne, når et nyt skib lagde til i havnen, og det havde måske været smartere at vælge en af trækajerne at sidde på, men hun havde haft brug for at trække sig længere væk fra forbipasserende. Det nærmeste hus var et stykke væk, og herude med stenstrand og ustadigt vand var der ikke mange, der lige gik aftentur.
"Åh, jeg er ikke god til det der med breve. Det har altid været Treston, der var god til poesi," sagde Zirra rettet mod den måge, der havde hængt ud i bølgerne foran hende, fordi hun med jævne mellemrum kastede kålstykker ud til den.
Den lagde hovedet på skrå og stirrede på hende med et enligt øje, der tiggede om mere.
"Så lad gå da," Kålstykket nåede ikke engang at ramme vandet, før mågen havde kastet sig over det med flaksende vinger og en entusiasme, Zirra virkelig godt kunne bruge at blive smittet med.
"Hvad zalan skriver man?" fortsatte hun samtalen. Mågen gav ikke så meget modspil. "Hej Bertram, jeg kunne ikke slå hende ihjel, og så var jeg selv ved at dø, men heldigvis kunne hende, jeg havde prøvet at myrde, skære et mutantbarn ud af min mave ... "
Stemmen knækkede over og hun måtte trække vejret ind i et højlydt snøft, mens øjnene fyldtes op med tårer. Brevpapiret blev dækket til af den ene arm, mens hun tørrede øjnene med den andens håndryg.
"Der er ikke rigtig nogen poetisk måde at sige sådan noget på, er der?" snøftede hun. "Det ville være lettere, hvis jeg havde fortalt ham alt, før jeg tog af sted. Selv nu er det nemmere at snakke med en måge end skrive det her brev... "