Sensitivt emne:
Der er lidt forskellige grunde til at jeg gerne vil have det 'tag' ind, så jeg prøver lige at beskrive de bevæggrunde der gør det ret vigtigt for mig, så godt som muligt. Undskyld mit sprogkaos, det her blev meget længere end forventet.
- For det første er sensitivt og voldsomt ikke det samme (i min optik), og rigtig mange psykiske problemer eller traumer ville være lækkert at få en advarsel på, bare helt generelt.
I den mørkere og 'vilde ende' af det, har fx. selvhad, angst, tvangstanker, krops dysmorphia, stærk mangel på empati ("psykopat diagnosen") og de ting det kan resultere i; selvskade, alkoholisme/andet drug misbrug og god gammeldags vold. (Og nok meget mere).
Jeg ville personligt ikke kategorisere en tråd hvor at de psykiske mén min karakter gennemgår på grund af deres tragiske fortid - lad os sige det tager form som tvangstanker - som værende voldsom. Men det er også fordi at jeg ikke selv har oplevet/levet med/kender nogle med stærke tvangstanker.
Så sad jeg ikke lige og overvejede det to gange, ville den advarsel som udgangspunkt ikke komme på. Hvilket bringer mig videre til den anden grund.
- Jeg vil ikke sige folk på KL er sarte, og der er meget få emner der slet ikke kan skrives eller tales om,
så hvor vigtigt er det helt reelt, kan man fristes til at tænke. Alt fra voldtægter til psykisk tortur og giftige relationer bliver hevet ind, og det er spænende. Men det er heller ikke for de mennesker der skriver det, at advarsler smides på. Det er for dem der kommer udefra.
Alt det her bunder (igen) i, at sensitivt og voldsomt ikke er det samme (I min optik, vel og mærke), og alle har deres defination af voldsomt, men de fleste kan bruge termen sensitivt 'rigtigt' og uden frygt for at bruge advarslen forkert. Jeg tænker af og til i mine tråde "
overreagere jeg ved at putte voldsomt på det her, er det overhovedet så voldsomt". Hvilket kan virke fjollet - det anerkender jeg også, hvis jeg er i tvivl burde jeg ikke være i tvivl, og dermed bare smide det på. Men hvis jeg er i tvivl, er der nok også andre der har været i tvivl.
Men sensitivt er der dejlig konsensus om hvad betyder, går jeg ud fra?
Fordi her er hvad der er endnu vigtigere (igen, for mig er nøgleordet her), og det er, at vi anerkender at psykiske problemer, traumer og coping mekanismer ikke må romantiseres (som det godt kan føles som, når folk uden diagnosen/erfaringen hiver det ind i RP), og sender et signal videre, der siger at vi er bevidste omkring at det her ikke "bare" er hevet ind for at give en sej kant til sin karakter. Vi viser tydeligt som gruppe at vi faktisk ser det som værende sensitiv grund at bevæge sig ud på, men det er stadigvæk emner vi gerne vil tage op og kunne beskrive.
Jeg er meget imod regler for reglernes skyld, det er ikke for at tilføje 10 forskellige typer af advarsler, eller skabe et problem der ikke findes.
Pointen er måske bare at det ikke skader nogle af os at tilføje det, men validere måske nogle (forhåbentligt få) med de her meget virkelige problemer, skulle de hoppe ind og læse sådan en tråd.