Afstemning: powerlevel af magi på KL

Hvor kraftige synes du generelt karakters magiske evner er?

Jeg synes at folk på KL har alt for kraftfulde evner
Jeg synes at folk på KL har meget kraftige evner
Jeg synes at folk på KL har kraftige evner
Jeg synes at folk på KL har et moderat kraftige evner
Jeg synes at folk på KL har lidt svage evner
Jeg synes at folk på KL har meget svage evner
Jeg synes at folk på KL har alt for svage evner
Krystal

Krystal

Skaberinden

5887
karakterer

Krystal 09.05.2020 14:12
Hej alle

På det seneste Discordmøde kom vi til at snakke om evner og hvad det ville sige at være OP. (OP = "Overpowered")

I den forbindelse blev det tydeligt at vi ikke alle havde samme opfattelse af hvad der var OP og hvor magiske man kunne tillade sig at være.
Derfor laver vi følgende afstemning for at se hvor folk synes at siden ligger i dag.

Andre kommentarer tilknyttet emnet er også velkomne i denne tråd :)
~ Krys ~

Nyxx

Nyxx

The Angery Pancake

2721
karakterer

Nyxx 09.05.2020 14:15
Jeg personligt er endnu ikke stødt på nogle karakterer, jeg syntes har OP evner. Men som du selv beskriver, så er der nok forskellig opfattelse for OP evner :)

TheEvilQueen

863
karakterer

Nu er jeg så elendig til at være inaktiv, men de karakterer jeg har kigget på, synes jeg faktisk ikke er OP. Men igen er det nok en smagssag, som Nyxx siger :)
Charmander

Charmander

Den lille Charizard

2879
karakterer

Nu var jeg ikke med i mødet, men jeg tænker at folks karakters evner lidt bliver forklaret og spillet på ud fra den historie man har givet karakteren. For jeg har heller ikke set nogen hvor jeg tænker det er OP, og hvis jeg har mine tvivl, læser jeg jo bare karakterens historie for at få en forklaring. ^^ 

(og ellers kan man jo altid skrive til personen og spørge, dialog er jo vejen frem). 
Venus

Venus

Den Ottearmede Buksetyv

2319
karakterer

Venus 09.05.2020 14:21
Jeg synes det varierer meget, men ikke på en måde der er urimelig. Når folk har kraftfulde evner, virker det passende.
Raider

Raider

Evigt manglende hjerneceller

666
karakterer

Raider 09.05.2020 14:24
Altså jeg har ikke opfattelsen af det, men jeg spiller heller ikke rigtig med evne brug som sådan. Men, hvis der er karakter som virker op, eller har meget kraftfulde evner kan jeg godt bare lide at aftale hvordan brug af evnen skal foregår før at det sker i selve tråde.
Helli

Helli

Grovgoplen

9745
karakterer

Helli 09.05.2020 14:25
Som udgangspunkt, så mener jeg generelt at folk får lov til meget, og har meget kraftige evner. Ikke nødvendigvis at de er OP, men jeg synes generelt folk får lov til rigtig mange ting :3
Der er selvfølgelig også folk der har meget svage evner men altså, så ville jeg skulle kunne stemme på det hele xD

Alianne_

Alianne_

The Word Mind

3575
karakterer

Alianne_ 09.05.2020 14:35
Jeg synes de folk, jeg skriver med, har en fin balance mellem deres evner, begrænsninger og praktisk brug. Nogle evner kan se rimelig kraftige ud på papiret, men bliver fx ikke brugt sådan, og nogle kan se svage ud, men i den rigtige situation være lige dét, man ahr brug for. 

Jeg kan dog kun tale ud fra den gruppe personer, jeg skriver med, for jeg har altså ikke læst andres evner ^^'
IsolynHunter

IsolynHunter

170
karakter

Uha, jeg synes den er lidt svær. For jeg har endnu ikke oplevet en situation, hvor en persons evne var OP. Men! Jeg har så heller ikke haft tråde med folk endnu, hvor magiske evner er blevet brugt. Til gengæld (unpopular opinion incoming?) har jeg læst nogle karakterer, hvor jeg tænkte, at jeg ikke havde så meget lyst til at spille med dem, for hvis vores karakterer kom op at tottes, så ville jeg være 100% sikker på, at min karakter ville tabe grumt, som i... hvis det var i virkeligheden, så ville hun dø x3

Men samtidig så er jeg også klar over at visse karakterer bare er kraftfulde, fordi de har trænet sygt meget med deres våben eller deres magi :3

Htqz

1844
karakterer

Htqz 09.05.2020 16:57
Uhmm ja nu er det så pænt meget sjældent  jeg 1: spiller med andre folk. 2: bruger evner i de tråde jeg har og 3: husker, og tjekker op på min medspillers evner.  

Så har voteret ud fra hvem jeg selv spiller med lige nu ( af dem jeg kan huske takket været tags xD ) 

Men hvis det havde været for 5-6 år siden hvor Zidiac meget nær havde mistet livet, så havde jeg nok voteret anderledes, da det kommer meget an på brugen af evnen. ( Selv kan jeg da godt føle at jeg nogen gange sidder med hele KL' mest uduelige ridder når det gælder magiske evner xD )
Lestat

Lestat

Evil Incarnated

1016
karakterer

Lestat 09.05.2020 22:34
Personligt har jeg ikke stødt på nogen karaktere jeg ville mene var OP, men det kommer også ofte an på hvordan evnerne bliver brugt og karakteren spilles..
Lux

Lux

De-luxe

4077
karakterer

Lux 10.05.2020 00:42
Hopper med på bølgen, og siger at jeg heller ikke har oplevet en uretfærdig brug af evner. 
Synes også folk er gode til at tage hensyn, når deres evner er voldsomme og farlige. 

Personligt, så ser jeg heller ikke noget problem i super stærke karaktere - der er næsten altid nogle som virker absurd OP bøger og film, så tænker også det er fedt de er på KL? Kan I hvert fald godt li' tanken om, at slet ikke alle er lige stærke magi væsner, det skaber fed dynamik. 

Men igen - synes jeg er ret essentielt her xD
Alwyn

Alwyn

Den Gamle

1739
karakterer

Alwyn 10.05.2020 14:37
Jeg surfer ikke på den samme bølge som de andre, for jeg er en hipster! Jeg har derfor stemt Jeg synes at folk på KL har meget kraftige evner.

Jeg synes det er meget vigtigt at diskutere dette emne, men måske på en lidt anden måde end "jeg synes ikke den er OP". For faktum er, at en evne kan være beskrevet som værende voldsomt over-powered, men den kan blive spillet ganske anderledes. Det kommer alt sammen an på, hvordan spilleren bruger og evt. misbruger disse evner. Desuden kommer det også an på, hvilke aftaler man har med sin modspiller. 

Folk på KL er generelt er meget sympatiske og fair, så det er meget længe siden jeg har oplevet et "misbrug" af evner (e.g. at en spiller har brugt en OP evne, hvor min karakter ikke har haft en chance). Samtidig, når jeg læser nogle profiler igennem nu til dags, sidder jeg ofte og tænker "wow, det er alligevel en nasty evne" og overvejer, hvad min karakter ville gøre hvis evnen blev brugt imod mig. For det meste spørger folk om lov til at bruge evner, der kan påvirke andre karakterer, og i disse tilfælde så er jeg næsten ligeglad med hvilken evne folk har. Hvis vi sammen kan finde ud af, hvor meget skade/impact evnen har på den anden spiller, så har jeg intet problem. Kaster du en ildkugle, så prøver jeg at undvige. Får du planterne til at holde mig fast, så må jeg prøve at rykke mig fri fra så mange som muligt. Prøver du at vælte et bjerg ned over mig, så forsøger min karakter at søge ly. Forsøger du at helbrede dig selv midt i kampen, så vil jeg udnytte at du har mistet fokus. Og så videre... 

Men der findes også eksempler på evner, som egentlig er meget stærke og ikke nødvendigvis kan undviges. Fx tankelæsning er en evne, der egentlig ikke kræver accept fra den anden spiller. Hvis personen skriver sin karakters tanker ned, "tillader" man så at en eventuel tankelæser kan læse dem og bruge dem imod dig? Tankelæsning er ikke som sådan en OP evne, men dette er blot et eksempel på evner hvor linjen mellem hvad modspilleren "tillader" er lidt broget. 

Det samme gælder evner, der kan påvirke din karakters følelser eller psyke - man kan ikke "undvige" et mentalt angreb, så hvordan kan man undgå at give "tilladelse" til at modstanderen kan bruge dette angreb mod dig? Fx hvis jeg har en karakter der har lav-middel mental udholdenhed, så er jeg på røven, hvis en modspiller har en evne som kan få min karakter til at rulle sig sammen i frygt. Hvis jeg siger "det vil jeg ikke have sker", hvad så... ? Modstanderen har stadig evnen, og jeg kan ikke give en direkte grund til hvorfor modstanderen IKKE kan bruge evnen, bortset fra at jeg ikke har en chance imod den. Det gør spillet mere tvunget og mindre strømlinet.

Jeg synes derfor at dét at spørge, om folk har OP evner er et super svært spørgsmål fordi det kommer an på så mange ting. 

Som sagt, så er folk på KL generelt rigtig gode til at aftale udfaldet af eventuelle kampe og lignende (det er i hvert fald mit indtryk), så på mange måder synes jeg ikke at der er et reelt problem. Men hvis vi skal tage diskussionen om, hvorvidt nogle folk har markant stærkere eller farligere evner end andre, så stiller jeg mig gerne i boksen, der siger at der er nogle evner der er mere OP end andre.  

Hvis jeg skulle sige noget konstruktivt, så ville det nok være, at folk med evner som ikke kan undviges, er nødt til at specificere en anden måde at undgå dem på. Det kan evt. være at der skal laves nogle konkrete genstande, som folk typisk har for at værne dem selv mod tankelæsere eller manipulerende magier... 

Men ærligt talt... så har jeg ikke noget problem med situationen som den er.

IsolynHunter

IsolynHunter

170
karakter

Ville bare lige række hånden op og sige, at jeg er helt enig med Alwyns snak om mentale angreb. Det med hvordan og hvorledes, hvis man ikke liiige har lyst til, at ens karakter skal gøre noget bestemt/skal have nogle bestemte tanker læst :3

TheEvilQueen

863
karakterer

Jeg bliver også nødt til at tilslutte mig snakken om Tankelæsning (ikke en evne jeg bruger, eller som er blevet brugt imod mig, hvorfor jeg ikke tænkte på den). Det kan godt blive meget OP, fordi man som sagt ikke kan undvige den, men ja, en eller anden form for genstand, som kan stoppe angrebet ville være godt :)

Fisk

Fisk

Just Keep Swimming!

205
karakterer

Fisk 10.05.2020 18:18
Vil også lige komme med en lille kommentar nu hvor jeg smider en stemme afsted.
..Spøgsmålet er lidt svær, men har heller ikke stødt på nogen karaktere som er OP. Men nu er jeg heller ikke den der smider flest tråde afsted. :3 Men dem som jeg har kigget på, har ikke været for OP til min smag. Men som i nævner, der forskellig opfattelser. :)
Karen

Karen

KL-hepper

1893
karakterer

Karen 11.05.2020 00:17
Jeg hopper også lige med på vognen ^^

Jeg synes, der er nogle karakterer, der har kraftige evner, men for mig er det ikke det samme som at være "OP". Når noget er OP, er der typisk ikke noget at gøre i mod det o.o Nu læste jeg noget om tankelæsning tidligere, og lad os tage tilbage til det eksempel: Hvis min karakter med en mental udholdenhed på 3 eller 4 bliver udsat for et forsøg på at få sine tanker læst, er han/hun så slet ikke i stand til at modstå det? Jo, selvfølgelig. Der står nemlig ingen steder i reglerne, at det ikke kan lade sig gøre ^^ Der står bare, at over 5 skal man have det med i sin baggrund, fordi der så gås ud fra, at man har trænet sig til det, men ens naturlige instinkt kan vel godt modstå et mentalt angreb, selvom man ikke har mødt et før? Samme princip som, at man godt kan undgå et sværd uden kamperfaring, men det hjælper at have det? Desuden har jeg endnu ikke set en evne blive godkendt, hvis admins har syntes, at de var for stærke. Generelt er der jo store downsides ved en kraftfuld evne, nogle gange ved store konsekvenser af overforbrug, andre gange af, at evnen har en hard cap for, hvor mange gange om dagen den kan bruges. Selvfølgelig er der da evner, hvor jeg tænker: "Den er vildt ulækker", men det ville ikke afholde mig fra at lade en karakter møde den. Det ville jo bare give en erfaring mere til den pågældende karakter, specielt fordi ens egen karakter på ingen måde kan dø, hvis man ikke selv ønsker det (Det står vist i reglerne, så vidt jeg husker).

Anywasy, det var mit synspunkt ^^

- Karanu
v0idwitch

v0idwitch

3235
karakterer

v0idwitch 12.05.2020 22:30
Jeg synes der er mange karakter med ekstremt kraftfulde evner, men enten kender jeg dem der spiller karakteren og stoler på, at de er fair i deres brug af den, eller også kan en karakters OP evner få mig til at fravælge at spille med den karakter. 

Dragonflower

Dragonflower

Drama Llama

3294
karakterer

Jeg synes karakterer på KL har meget kraftfulde evner..

Og det er ikke en dårlig ting! KL er en magisk verden, hvor det er størstedelen af folk der kan det ene eller det andet. Vi har en meget magisk setting, og hvoromend det giver mulighed for enormt stærke evner, så giver det ligeledes mulighed for enormt stærke modsvar, hvilket skaber en god balance.

Det er meget fint hvis jeg var en tyv, der kan stjæle ALT fordi jeg er usynlig, men når byvagten er fyldt med folk med lige så meget magi, så er det kun et spørgsmål om tid før jeg støder på idioten der kan se usynlige folk.

I forhold til OP spørgsmålet, så føler jeg heller ikke det er et større problem på KL. Der er en grå-zone som folk har pointeret med evner der indirekte påvirker folk (så som tankelæsning) men ellers synes jeg generelt admin og moderator gør et fantastisk stykke arbejde i at sikre, at alle evner der bliver godkendt, har tilstrækkeligt med svagheder, og måde at omgås dem på, til at man som spille næsten altid ville kunne gøre et eller andet.

Det sagt, så er der også visse karakterer jeg bare ikke interagere med, grundet potentialet i en evne, eller hvordan den er skrevet, også selvom den ikke nødvendigvis ville blive brugt sådan.
Det skal gøre ondt, før det gør plot!
Sparks

Sparks

Den vej - som viser vej!

3811
karakterer

Sparks 13.05.2020 12:12
Okay - siden at det lidt er min skyld at hele det her er blevet en ting der skulle diskuteres må jeg hellere kaste mine tanker ind i alt det her.
Grunden til jeg synes vi skulle snakke omkring magiske evner og magier. Er mange gange, så kan tingene ikke helt give mening over ens med hvilken karakter man spiller; Som fx en ærkedæmon, der har svagere kræfter end end et menneske. Det kan selvfølgelig forekomme; hvis det er sådan man gerne vil spille sin karakter.

Mit oplæg, var egentlig ikke hvormed man havde kraftfulde eller for kraftfulde magiske evner - og måske i denne sammenhæng mentale kræfter, der kan gøre .. som flere skriver; at man vælger en karakter fra. 
JEG SYNES...

Mange gange, så bliver ting til side sat, fordi man er bange for de er for kraftfulde - i stedet for at se på rollespillet; Spiller man evnerne for kraftfulde? For i så fald, så skal der slås hård ned på det. Hvis man pludselig er en i tråd, hvor den ene karakter har mental evner der pludselig kan få den anden karakter til at slog sig selv ihjel. For det er jo slet ikke hvad rollespil handler om - men når vi finder os i en verden med magi, giver det desværre også mening at der er nogle psykopater der ude der har overdrevet kraftfulde evner, skal det så være en ting man ikke må lege med? Eller er det kun admins der måske må have karakterer der er så kraftfulde til at bruge dem som plot relateret ting.
Hvor går grænsen, hvor skal vi trække vores kreative frihed? Det er mere den debat jeg rigtig gerne vil have gang i. For jeg synes det er super interessant! 

For nogen gange har man lyst til at lave en svækling der ikke kan en skid - og andre gange vil man gerne have lov til at udforske det at være en mægtig ærkedæmon som man bare ikke have lyst til at møde i ly af mørket. Men derfor ville man (Forhåbentlig) som rollespiller aldrig spille sin karakter, så andre kunne få lov til at komme helskindet igennem tråden. 

EN af de andre ting, det er at rigtig mange magiske evner bliver godkendt, taget fra folk igen fordi man ikke har overensstemt mellem admins om det er okay eller ej. Evner som før ikke var okay, er nu okay - osv. Så kunne det være fedt, men en meget stram linje om hvad man må og ikke må. Og eventuelt noget der står inde i selve karakterarket når du laver en profil. Eller også må man løfte lidt for idéen, om at man ser på hvordan folk spiller de magiske evner in-game. Hvor folk må huske på, at skrive til vedkommende og admins hvis en evne bliver spillet for kraftfuld.. 
Og det kan en evne, om det så er Is-magi eller stærke mentale evner. 

Håber min lange smøre giver mening ^^’
6 6

Chatboks
Gæst
[smilies]
IC-chat
Online nu: Helli Moderator
Lige nu: 1 | I dag: 3