Jeg surfer ikke på den samme bølge som de andre, for jeg er en hipster! Jeg har derfor stemt Jeg synes at folk på KL har meget kraftige evner.
Jeg synes det er meget vigtigt at diskutere dette emne, men måske på en lidt anden måde end "jeg synes ikke den er OP". For faktum er, at en evne kan være beskrevet som værende voldsomt over-powered, men den kan blive spillet ganske anderledes. Det kommer alt sammen an på, hvordan spilleren bruger og evt. misbruger disse evner. Desuden kommer det også an på, hvilke aftaler man har med sin modspiller.
Folk på KL er generelt er meget sympatiske og fair, så det er meget længe siden jeg har oplevet et "misbrug" af evner (e.g. at en spiller har brugt en OP evne, hvor min karakter ikke har haft en chance). Samtidig, når jeg læser nogle profiler igennem nu til dags, sidder jeg ofte og tænker "wow, det er alligevel en nasty evne" og overvejer, hvad min karakter ville gøre hvis evnen blev brugt imod mig. For det meste spørger folk om lov til at bruge evner, der kan påvirke andre karakterer, og i disse tilfælde så er jeg næsten ligeglad med hvilken evne folk har. Hvis vi sammen kan finde ud af, hvor meget skade/impact evnen har på den anden spiller, så har jeg intet problem. Kaster du en ildkugle, så prøver jeg at undvige. Får du planterne til at holde mig fast, så må jeg prøve at rykke mig fri fra så mange som muligt. Prøver du at vælte et bjerg ned over mig, så forsøger min karakter at søge ly. Forsøger du at helbrede dig selv midt i kampen, så vil jeg udnytte at du har mistet fokus. Og så videre...
Men der findes også eksempler på evner, som egentlig er meget stærke og ikke nødvendigvis kan undviges. Fx tankelæsning er en evne, der egentlig ikke kræver accept fra den anden spiller. Hvis personen skriver sin karakters tanker ned, "tillader" man så at en eventuel tankelæser kan læse dem og bruge dem imod dig? Tankelæsning er ikke som sådan en OP evne, men dette er blot et eksempel på evner hvor linjen mellem hvad modspilleren "tillader" er lidt broget.
Det samme gælder evner, der kan påvirke din karakters følelser eller psyke - man kan ikke "undvige" et mentalt angreb, så hvordan kan man undgå at give "tilladelse" til at modstanderen kan bruge dette angreb mod dig? Fx hvis jeg har en karakter der har lav-middel mental udholdenhed, så er jeg på røven, hvis en modspiller har en evne som kan få min karakter til at rulle sig sammen i frygt. Hvis jeg siger "det vil jeg ikke have sker", hvad så... ? Modstanderen har stadig evnen, og jeg kan ikke give en direkte grund til hvorfor modstanderen IKKE kan bruge evnen, bortset fra at jeg ikke har en chance imod den. Det gør spillet mere tvunget og mindre strømlinet.
Jeg synes derfor at dét at spørge, om folk har OP evner er et super svært spørgsmål fordi det kommer an på så mange ting.
Som sagt, så er folk på KL generelt rigtig gode til at aftale udfaldet af eventuelle kampe og lignende (det er i hvert fald mit indtryk), så på mange måder synes jeg ikke at der er et reelt problem. Men hvis vi skal tage diskussionen om, hvorvidt nogle folk har markant stærkere eller farligere evner end andre, så stiller jeg mig gerne i boksen, der siger at der er nogle evner der er mere OP end andre.
Hvis jeg skulle sige noget konstruktivt, så ville det nok være, at folk med evner som ikke kan undviges, er nødt til at specificere en anden måde at undgå dem på. Det kan evt. være at der skal laves nogle konkrete genstande, som folk typisk har for at værne dem selv mod tankelæsere eller manipulerende magier...
Men ærligt talt... så har jeg ikke noget problem med situationen som den er.