Chilitoke 07.06.2020 10:14
'
Som en dværg der danser' (Om nogen der fortager sig noget uden evnen til det men med stor ildhu).
i.e. 'Når han synger er det ligeså kønt som en dværg der danser'
'
Tre dværge stablet oven på hinanden?' (Retorisk spørgsmål, en sammentrækning af 'Bruden kunne være tre dværge stablet oven på hinanden' bruges nu om en meget slem skuffelse som følge af en overraskelse).
i.e. 'Nu bliver den her fest ikke tre dværge stablet oven på hinanden? vel'
'
Halvdyr i haven' (Folk der ikke har styr på hvad de laver, typisk inden for deres fag eller husholdning).
i.e. 'Kaptajnen har virklige Halvdyr i haven'.
'
Hen hvor solen/dragene sover' (At ønske noget/nogen meget langt væk).
i.e. 'Gid fogden tog hen vor dragene sover!'
'
Engle tåre' (Om noget fantastisk smukt og enestående).
i.e. 'Ahh den dram her er som Engle tåre'
'
Grave efter emblemer/besøge emblemsælgeren' (Om folk der er med til ting blot for at sige de har været der).
i.e. 'Troels tog kun til forårsfesten for at besøge emblemsælgeren'
'
Tage til byen' (Byen betyder i denne sammenhæng Dianthos, Bruges blandt elvere til at sige man har givet afkald på sine principper)
i.e. 'Handiir tog godt nok til byen efter at han blev gift'
'
Ferie i Medanien' (Bruges til at beskrive noget der gik meget meget skidt, da folk forventer at blive angrebet af varulve eller værrer hvis de er i Medanien)
i.e. 'Jeg siger jer, at besøge min sviger familie er forfærdeligt, jeg ville helere tage på ferie i Medaninen'
'
Som sendt af lyset' (En stor gave/hjælp)
i.e. 'Tusinde tak ungemand de er som sendt af lyset'
'
Plukke liljer i Elverly' (Poetisk udtryk om at være sammen med en elver på seksuel vis)
i.e. 'Her i weekenden, der besøgte jeg Elfina, vi lavede ikke andet end at plukke liljer i Elverly hele tiden'
'
Se dragen' (Kendt score-replik brugt af lysets hær, også brugt om at være sammen med folk fra lysets hærpå seksuel vis)
i.e. 'Hey, vil du med ud og se dragen?' eller 'Hende Bettina, har vist set dragen mere end en gang'
'
Passe dragen' (brugt til som unskyldning for ikke at kunne være med til ting, oftest brugt af folk fra lysets hær, kan også bruges om folk der ofte tilfredsstiller sig selv seksuelt)
i.e. 'Den er også blevet mange, jeg skal hjem og passe dragen' eller 'Holdkæft, du har sku da aldrig set en dame, du bruger al din tid på at passe dragen [grov gestus med håndledet]'