Stemmen stoppede. Lyden af en klikkende lås, fik den til at stoppe. Fuldstændig. Han holdte vejret, åbnede hverken øjne eller mund imens Samson talte. Han lyttede blot, til hans stemme og hans hjerteslag. Slog hjertet hårdt, blidt? Slog det langsomt eller hurtigt?
Hvis det ikke var fordi han anså det som en umulighed, ville han sværge at deres hjerter slog i takt. Romantisk? Næppe. Nærmere ironisk.
Han overvejede situationen; scenariet, hvor Samson pænt ville åbne Borgens hovedport og byde den tidligere regent indenfor. Han forstillede sig et blidt smil på Samsons læber, øjnene der kneb sig sammen på grund af den vidt opspillede mund der blottede de hvide tænder. Det så helt forkert ud; opklistret og falskt var det. Det ville aldrig ske, han ønskede aldrig det ville ske. Han ville brække sig af det syn.
Han åbnede øjnene, gav slip på det svævende bord under sig da han mærkede de svage trækninger der blev skabt, da Samson gjorde sit for at trække bordet tilbage hvor det hørte til. Og dertil kom det da også, med halv dæmonen placeret pænt på dets bordplade. Han havde sat sig op, placeret sine øjne direkte imod den yderst bredskuldrede bandleder. Renderne under hans øjne indikerede hans tilstand. Han var træt, trættere end han længe havde været. Synd, at det netop skulle ske nu. Nu hvor han netop burde være allermest på vagt. Men så på den anden side, her havde han intet at frygte, havde han? Han havde intet at frygte.
”Hvad skulle jeg være bange for?” han besvarede Samsons smil, med sit eget umærkelige. Han kneb øjnene sammen, rynkede brynene spørgende, imens han trak sig selv op i en stående stilling. Og spørgsmålet var så: hvad var der at være bange for?
”Hvis du ønskede mig af vejen, var vi ikke alene nu – og du ønsker tilsyneladende at være alene, siden du har låst døren, ja?”
Han bevægede sig imod kæmpen, slæbte fødderne hen ad gulvet imens hans armen hang slapt ned langs han sidder. Hans kropsholdning var afslappet, lige så rolig som hans vejrtrækning. Øjnene var vidt opspærret, munden klappet i som en østers. Men det var også kun for en kort stund.
”Hør her, Samson,” han standsede mindre end en meter fra ham, med øjnene borende direkte ind i hans. Han havde ikke blinket en eneste gang, siden de havde dannet kontakt, deres blikke. Ikke en eneste gang.
”Nu foreslår jeg det, som du foreslog for godt to år siden,” han mærkede hvordan latteren boblede op i hans hals. Det var latterligt, var det ikke? Helt igennem latterligt og komplet sindssygt.
”- Og før du siger noget: bære jeg nag? Nej, ikke spor, jeg er tværtimod taknemlig,” latteren kunne ikke tilbageholdes, lagde sig over hans tonefald som en svag klukken. Det var en galemands tale, var det ikke?
”Du var med til at gøre mig til en fri mand, helt og aldeles en fri mand” latteren ville ikke stoppe, end ikke da han placerede en hånd imod sin hikstende brystkasse. Han knyttede næven, omfavnede trøjens stof for ikke at svinge hånden. Han ønskede at fyre den direkte i fjæset på krystallianeren overfor ham, slå løs indtil der ikke længere var et ansigt at se. Gid han ville tørre det forbandede smil af hans fjæs.
”Og jeg er oprigtig når jeg siger, at du er det største røvhul jeg kender,” han nærmede sig ham, flyttede hånden fra hans brystkasse, lagde den imod Samsons kind og klappede ham blidt derpå,
,,Men hør her, nu når vi alligevel har kastet fløjlshandskerne – hvad med at lave en aftale, hm? Slå pjalterne sammen; indgå en pagt?” han fjernede sig fra ham, mærkede hvordan spidserne på hans fingre kildede efter at flå i den mørke hud de for få sekunder siden havde berørt. Eller var det bare skægstubbene, der havde kildet hans følsomme hud? Det var vel det samme, konkluderede han uden at røre sig en millimeter efterfølgende.
”For det er jo det, du har villet hele tiden? Du vil have mig, Samson,” og latteren, smilet, det hele forsvandt totalt. Vanviddet var til at spore i hans øjne, mens alvoren havde malet hans ansigt totalt stift.
”Så nu foreslår jeg dig dette: jeg hjælper dig, og du holder dig fra dem, der har med mig at gøre,” han behøvede ikke at nævne personerne. Samson ville udmærket være klar over hvem halv dæmonen talte om. De havde trods alt ført deres kampe, på det grundlag.