At vende hjem til en plan der må igangsættes

Isiodith Lómadriethiel

Isiodith Lómadriethiel

Helbreder

Retmæssig God

Race / Skovelver

Lokation / Elverly

Alder / 224 år

Højde / 170 cm

Granny 21.10.2020 19:30
Isiodiths smil falmede og antog en langt mere alvorsfuld karakter, for nej, det var rigtigt. Heller ikke Isiodith forsøgte at bilde sig ind, at hendes slags var bedre eller værre end mørkelverne. Hun havde gjort det engang, jovist havde hun det og sikkert med samme ihærdighed som alle andre omkring hende –

Men så havde hun jo mødt ham. Og Sibalghym var mange ting: sjov og drillesyg, ligeså vel som han var dødsens farlig og kaotisk. Sibalghym var så langt mere end det, han var blevet gjort til.

I de her måneder hvor vi var adskilt –”, hørte Isiodith sig selv sige, hendes tone lettere eftertænksom, som minderne fandt vej tilbage til hende. ”Jeg har besøgt ørkenelvernes rige og fundet frem til en skovelver, der blev tvunget i eksil for fireårhundrede siden. Vi talte meget. Vores magi minder nemlig om hinandens og jeg havde brug for – ekstra lærdom. Vi delte endda nogle oplevelser fra vores opvækst.” Isiodith så op, tids nok til at fange Sibalghyms røde øjne. Hendes blik var sørgmodigt men ikke for hende selv. Nej, hun følte stadig Ecaeriss smerte, når den mørkhårede kvinde dukkede frem i hendes tanker. ”Hun havde meget potentiale, der aldrig fik lov til at blomstre grundet snæversyn, fordomme og frygt. Og da jeg var i – hos ørkenelverne mødte jeg en, som jeg fortalte om dig. Han sagde – at så vidste man jo godt, hvor jeg hørte til og at det ikke var hos dem. Også han kaldte mig svag. Som Lýrin. Min pointe er –” Isiodith skyndte sig at sende Sibalghym et bredere smil i håb om, at han ikke ville tænke, at det stadig gjorde hende ked af det. ” – at jeg ved, at der er ikke er nogle af dine artsfæller der er bedre men også – at I er så langt mere, end I bliver gjort til.

Tavsheden faldt ikke for længe, men mens den herskede red Isiodith, hendes blik vendt mod hestens sorte pels. Da Sibalghym lænede sig frem mod hende, efterlignede hun hans gestus men eftersom hun ikke kunne nå ham, måtte hun nøjes med at sende ham et luftkys. Dernæst ønskede Isiodith at svare ham, men de næstfølgende ord fik et øjeblik hendes hjerte til at gå i stå –

Hvad skete der med dem?
Sibal

Sibal

Krystalisianer

Neutral Ond

Race / Mørkelver

Lokation / Kzar Mora: Dæmonriget

Alder / 52 år

Højde / 190 cm

Havde han virkelig været spæret inde i måneder? Ak Ja, Sibals tid var gået helt i stå, som han sad fængslet og var blev tortureret, mens Isiodiths liv havde fortsat. Det lød spændende, at hun trods alt havde benyttet tiden til at blomstre til den stærke kvinde hun faktisk var bag det skrøbelige ydre, og han bebrejdede hende ikke for at have været flere måneder om at finde ud af, at Sibal stadig befandt sig i Elverly. I live. At hun overhoved stadig elskede ham, var lidt af et under. Isiodith sagde at hun havde besøgt selveste Thal’Elor? Ørkenelverne var ellers noget mere tolerante overfor mørkelverne end skovelverne, og ligeledes nærede mørkelvere ikke et lige så stort had til ørkenelverne. De havde vist haft deres kampe med både mennesker og dæmoner. Men selvfølgelig betød det ikke, at han ikke ville møde modstand i syden. Så Sibal havde ingen grunde til at opsøge ørkenelverne selv.

Som han var nødsaget til at trække sig fra kysset – for ellers ville han måske glide af hesten – betragtede han hende og smilte af hendes luftkys. Det overraskede ham ikke at hun gerne ville vide hvad der var sket med dem. I hendes kultur var det trods alt normalt at moderen, som det mindste var hos børnene under opvæksten. Men sådan var det ikke for de fleste mørkelverbørn i I’endrithklanen. Sibal kiggede lidt frem for sig, og en smule op mod kronbladene. Nok tog han sjældent emnet op, men han følte hverken sorg eller vrede, når han tænkte tilbage på hvad han havde fået fortalt om sine forældre. ”Jeg ved ikke hvem vores mor havde valgt at gøre til mage i den periode hvor hun blev gravid med os, så enten vandrer vores far rundt iblandt folket, eller også er han en soldat i Hydrens- eller Krakens Brigade. Han kan også være faldet i krig eller under togt under en længere årrække, hvor I’endrithmagten tabte ofte og led mange tab. Vores mor var en stærk kriger, som nok aldrig passede ind i mor-rollen. Hun ville helst ikke misse de vigtige kampe, så hun overlod os til en ammende slavekvinde. Men selvom vores mor skulle være en dygtig sværdkæmper, faldt hun under et angreb mod nogle menneske- og skovelversoldater. Min forældersituation er ikke meget anderledes end mine klanbrødre og søstre.” 

Blikket skævede tilbage på Isiodith. Han havde ikke glemt hvad hun havde sagt lige før, men han nåede aldrig at spørge ind til det, før hun spurgte ham ind til hans forældre. ”Du fortalte om mig… til en ørkenelver?” Han gik ud fra at hun også havde nævnt noget om hans hudfarve, siden hun havde fået et så fælt svar tilbage. ”Du skal nok ikke sige til hvem som helst, at du ligger med fjenden. Det ender galt en dag.” 

Isiodith Lómadriethiel

Isiodith Lómadriethiel

Helbreder

Retmæssig God

Race / Skovelver

Lokation / Elverly

Alder / 224 år

Højde / 170 cm

Granny 23.10.2020 10:12
Isiodith lyttede men forblev tavs længe efter, at Sibalghyms fortælling holdte inde. Historien var nemlig så fremmed, at hun for et langt øjeblik ikke anede, hvordan hun skulle forholde sig til den –

Selvom Isiodith ikke havde boet hjemme i over et århundrede, var hendes forældre stadig en stor del af hendes levede hverdagsliv. Både i Helbrederhuset, hvor Isiodith som ofte samarbejdede med sin far, eller i de lune sommeraftener hvori de gik ture eller spillede kort. Nok havde Isiodith ingen søskende, men den lille familie havde, så vidt Isiodith var bekendt, altid været en harmonisk størrelse. Og havde hun det måske ikke fortræffeligt med både sin mor og far? Jovist. Havde de en ganske anden idé om, hvad hun skulle bruge sin evighed på? Naturligvis. Det var bare ikke nok til at slå rifter og kløft imellem dem.

Isiodith lod sine isblå øjne fæstne sig på Sibalghyms skikkelse igen. De var ikke sørgmodige eller medlidenhedsfulde, for Isiodith vidste instinktivt, at det ikke var det, Sibalghym ønskede fra hende. Det gjorde ikke, at hun ikke følte det, men det var ikke hendes sorg; det var ikke hendes opgave at sørge på Sibalghyms vegne, for det handlede ikke om hende. Det var også derfor, at hun med et lille smil, spurgte ham: ”Savner du din mor?

Isiodith skar, ikke lang tid efter, en grimasse. En både affødt af skam og ubehag af mindets grumme natur. Hun nikkede hastigt. ”Jeg ved det godt”, mumlede hun til svar, ikke sikker på om Sibalghym også anså hende som svagelig nu. Dén tanke fik hendes indre til at skælve og uden at bide mærke i det selv, gned Isiodith sin mave, som havde hun ondt.
Jeg blev bare så – rasende på ham. Han beskyldte mig for spionage og lagde en hånd rundt om mit håndled. Han klemte til og det gjorde ondt, jeg – så – røg det bare ud af munden på mig”, begyndte Isiodith lavmælt at forklare, hvorefter hun skar en irriteret grimasse; en irritation affødt af hendes egen uduelighed. ”Jeg blev så forarget over, at han tænkte så lave tanker om mig.
Sibal

Sibal

Krystalisianer

Neutral Ond

Race / Mørkelver

Alder / 52 år

Højde / 190 cm

“Ikke rigtigt,” Kunne Sibal svare med det samme. Burde han savne sin mor? Der ville nok være større chance for at han savnede slavekvinden der tog sig af ham og hans tvillingesøster. Men han savnede ikke rigtig nogen, udover søsteren. Og dog. Alligevel ønskede han ikke at han skulle støde på hende, så længe han var I følgeskab med hans skovelver-elskerinde. Hun ville ikke kunne forstå det, og hun ville sikkert hade Isiodith, for at holde ham så rolig og blid

Han kiggede på Isiodith mens hun forklarede. Han kunne godt se at hun led over sin egen uduelighed, skønt  hun sikkert ikke kunne have gjort meget ved situationen, hvis hun var stødt på en ørkenelvisk shaman. For en shaman måtte det da være, siden han kunne kende Sibal, for Sibal kendte I hvert fald ikke noget til nogen ørkenelver! Det kunne selvfølgelig også bare være endnu en racistisk elver, som talte generelt om mørkelvere. “Havde jeg været der, havde jeg knust hånden på ham, for at gøre det mod dig,” Svarede Sibal, dog overraskende køligt, trods vreden der lå I hans ord. Ingen skulle gøre Isiodith fortræd. Hvordan kunne man overhoved finde på at bruge kræfter mod en skønhed som hende. Han gjorde sit bedste for ikke at sige det I hendes påhør – men hun både uskyldig og svagelig ud. Han vidste godt det ikke var tilfældet – for hun blev ved med at overraske ham, og hun havde vist sig at være en elverhun med ben I næsen, lidt på samme måde som den almindelige mørkelverkvinde. Dog uden at være barsk og ulækker.

“Hvem var han i det hele taget? Var han overhoved vigtig?” Sibal ville naturligvis gerne vide lidt om alle mænd omkring hende, så han vidste hvad han havde af konkurrence. Han håbede ikke at hendes forargelse til mandens ord betød noget dybere. Kun Sibals ord burde have en sådan effekt på hende.  

Isiodith Lómadriethiel

Isiodith Lómadriethiel

Helbreder

Retmæssig God

Race / Skovelver

Lokation / Elverly

Alder / 224 år

Højde / 170 cm

Granny 04.01.2021 20:37
Isiodith smilede et let skjult smil bag Sibalghyms ryg og lod dernæst tavsheden sænke sig over dem. Hun måtte tænke forinden, at hun svarede og i grunden mere af hensyn til sig selv end til den anden. At Sibalghym ikke savnede sin mor, kunne hun næppe bebrejde ham men heller ej forstå, og hun var tilpas ved sin egen ignorance, i hvert fald nok til at indrømme, at den eksisterede.
Dernæst var der hele affæren med Rakaa. Han havde ikke været vigtig i det store billede: han var soldat, ikke statslig, men han havde været vigtig for Isiodith. Hvad hun havde set, var en fortrolig, en kommende ven, én, der var lidt ligesom hende. Hun havde mærket det instinktivt og ganske pludseligt, og ladet sig forføre af følelsen af, at finde et sted at høre til.
Han var ikke vigtig. Jeg troede bare, at vi kunne blive venner”, svarede Isiodith omsider, hvorefter hun rynkede sine mørke, brede øjenbryn. ”Og så var jeg mere fornærmet over, at han antog mig for at være spion end at han ikke ville være min ven også. At han lagde en hånd på mig gjorde heller ikke situationen bedre” Isiodith kastede et sigende blik i retning af Sibalghym, glad for han ikke havde været der og velvidende om, at havde han været dér sammen med, at det hele således var endt i kaos. ”Det hele var bare… sært. Han viste mig de her meget personlige steder, hans gamle læremester… og så vendte det hele på en tallerken og jeg var forvirret…” 
Sibal

Sibal

Krystalisianer

Neutral Ond

Race / Mørkelver

Alder / 52 år

Højde / 190 cm

I Sibals optik, var der ikke noget uskyldigt i de såkaldte venskaber mellem mænd og kvinder. Især ikke fra mandens side af, hvis kvinden var en skønhed som Isiodith. Det var alligevel rimelig imponerende, at denne mand hun talte om, ikke havde forsøgt sig med hende. Men afskyet til mørkelvere måske alligevel større end lyst?

”Du må love mig aldrig at fortælle om mig til nogen igen, Isiodith. Jeg frygter for hvad folk vil gøre ved dig… Nogen ser dig muligvis død for det.” Han bekymrede sig for hende. Han havde gjort hende til sin, men de var dømt til at leve deres liv i adskillelse, så han ville ikke kunne beskytte hende. Aldrig havde Sibal set nogle af byerne. Nej, det var han for truet til at turde. Men der måtte jo være sort af mennesker. Og mange mennesker ville sikkert gøre hende ondt og forsøge at udnytte hendes naive person, der blot søgte venskaber og lærdom.

Sibal var splittet. Han følte at Isiodiths liv ville havne i kløerne på hans klanbrødre, hvis hun blev udenfor Dianthos sammen med ham. Men hvis han lod hende rejste til Dianthos, ville han sikkert ikke kunne lukke et øje om natten, i frygt for hvad der skulle ske hende, uden han kunne komme og tjekke op på hende. Hun var nok sikrest i Elverly…

”Hvad skete der efterfølgende?” Havde hun været mørkelvisk af afstemning havde hun sikkert ikke været her i dag. Men en skovelver kunne åbenbart godt få lov til at forlade den hemmelige by. Thal’Elor, byen Sibal kun kunne drømme sig til. 

Isiodith Lómadriethiel

Isiodith Lómadriethiel

Helbreder

Retmæssig God

Race / Skovelver

Lokation / Elverly

Alder / 224 år

Højde / 170 cm

Granny 01.03.2021 08:46
Isiodith skyndte sig at nikke, velvidende at Sibalghym havde ret. Det var for risikabelt at indvie andre i hendes forelskelse eller hvad der ellers var hændt dem; den frivillige tilfangetagelse og flugten fra Elverlys sikreste fangehuller. Isiodith havde dog haft et brændende ønske om, at kunne tale om det med blot en enkelt anden, ganske enkelt for at bekæmpe den stigende følelse af rastløshed efter, at hun selv var vendt hjem (og med den overbevisning, at Sibalghym havde gjort det samme). I stedet havde hun løjet, talt udenom og bevæget sig i et grænseland, der gav hende kvalme af samvittighedskvaler. Isiodith betragtede ikke sig selv som en helgen, men hun brød sig ikke om at lyve overfor dem, hun elskede.

Et lille men ufrivilligt grin forlod hende af nervøsitet, da Sibalghym dernæst spurgte hende, hvad der så var hændt. ”Du bliver næppe helt tilfreds med mig nu –”, begyndte hun advarende, velvidende at det havde været dumdristigt. Isiodith var heller ikke parat til at fortælle Sibalghym hvorfor, at hun havde taget dét valg efterfølgende. Ikke desto mindre skyndte hun sig dog videre med sin fortælling: ”Jeg indviede i en hemmelig mission for en diplomat. Det var dagen efter og jeg skulle egentlig rejse hjem til Elverly den næstfølgende dag, men så fik jeg tilfældigvis en patient, der havde brug for en helbreder, øhm… du ved sikkert, at slavehandlen foretrækker ørkenelvere og han havde fået nys om, hvorhenne der befandt sig en mindre gruppe, som han ønskede at befri. Min opgave var egentlig ret simpel. Jeg skulle bare holde dem i live.” Isiodith holdte inde, ikke sikker på om Sibalghym selv kunne regne ud, at det havde været en selvmordsmission og at chancen for, at hun ikke var vendt hjem igen havde været stor. 
Sibal

Sibal

Krystalisianer

Neutral Ond

Race / Mørkelver

Alder / 52 år

Højde / 190 cm

Når Isiodith lo ad det som hun gjorde, velvidende om at Sibal ikke ville blive tilfreds med at høre hvad hun havde at fortælle, kunne han umuligt le med. Han hævede skeptisk på øjenbrynet, men uden at virke formanende eller streng. Det var ikke Sibals opgave at opdrage på hende jo, selvom han I den grad havde en holdning om det.

“Hvordan lader du dig blive overtalt til sådan noget? Var det et betalt job?” Spurgte han af ren og skær nysgerrighed, for at finde ud af hvem hun virkelig var blevet til under den rejse hun havde været på, alt imens Sibal havde været indespærret. Hun var I den grad vokset. Men Sibal ville vide hvad der drev hende. Om det var eventyret I sig selv, medlidenhed for hendes fjerne slægtninge I ørkenen, eller om der mon var andet, der stod på spil. Som mørkelver var han naturligvis mørket underdanig, hvilket var årsagen til de mange togter og dårligdomme han havde kastet over folk. Der var prestige I at være en dygtig soldat, men han var begyndt at få en snæver fornemmelse I kroppen, der mindede lidt om dårlig samvittighed, når han tænkte tilbage på noget af det. Det havde meget vel noget med hans nyfundne følelser for fjenden at gøre, hvilket uden tvivl ville blive gjort til et problem.

Solide, gamle træer var tætte og frodige omkring dem, og det skjulte dem rimelig godt, på trods af at Sibal med sit snehvide hår og den hvide hoppe kunne afsløre dem ved første øjekast. Det varede dog ikke længe før de nærmede sig udmundingen af skoven, hvor græslandskaber, små menneskelandsbyer og marker herskede. Og der vidste Sibal, at hans evner ikke var noget værd, og de ville være væsentligt mere udsatte end her.

Isiodith Lómadriethiel

Isiodith Lómadriethiel

Helbreder

Retmæssig God

Race / Skovelver

Lokation / Elverly

Alder / 224 år

Højde / 170 cm

Granny 03.03.2021 09:59
Isiodith rystede på hovedet men tav derefter. Hendes tanker var et rod; hendes forklaring så langt fra noget, der gav mening for hende selv, at hun måtte bruge blot et øjeblik på at samle dem, før hun præsenterede dem til Sibalghym. Da hun dog omsider brød stilheden, bar hendes lyse stemme præg af den eftertænksomme tøven, hun følte; som var hun stadig i færd med at finde mening i det meningsløse.
Du husker, hvad der skete i skoven –”, startede Isiodith ud. ”Hvad Lýrin sagde, mener jeg.” Isiodith rømmede sig, i grunden ikke længere påvirket af dét, hun noget ufrivilligt havde overhørt. Det var dog dér, at det var startet – hvad end det så var. ”Jeg betragtes som lidt af en særling i Elverly. Jeg passer ikke ind. Jeg er kendt af mange grundet mine forældre men er ikke – videre… vellidt. Nej, jeg er – accepteret. Tolereret. Jeg bliver betragtet som svagelig. Og det har jeg i grunden aldrig… tænkt nærmere over. I hvert fald ikke før jeg mødte dig. Der var pludselig så meget mere, jeg kunne klare og den følelse… blev jeg… glad for?” Isiodith skævede til Sibalghym, hendes tone nu pludselig grænsende til spørgende: giver jeg mening?
Da vi skiltes, blev jeg mærkelig rastløs. Jeg kunne ikke snakke med nogen om, hvad der virkelig var sket og ingen forstod, hvorfor jeg ikke var… mere kuet eller påvirket af, at blive bortført af en blodtørstig og barbarisk mørkelver –” Isiodith himlede med øjnene og sukkede tungt af hendes artsfællers fordomme før, at hun fortsatte, ”I virkeligheden… var mine øjne blevet åbnet for verden udenfor og jeg var ikke i stand til at lukke dem igen. Jo længere tid jeg dog gik rundt med den følelse, des mere… dumdristig blev jeg også. Mere… modløs. Pludselig føltes alting bare… ligegyldigt. Jeg vidste godt, at jeg kunne komme galt afsted men… det betød ikke rigtig noget, fordi jeg kunne udrette noget mere end jeg havde gjort før. Jeg er ikke bange for at dø. Ikke, at jeg var det før, jeg mødte dig, for jeg var da for naiv til overhovedet at forestille mig det men nu? Nu… frygter jeg det ikke mere, så længe jeg på en eller anden måde ikke slår rod i jorden derhjemme. Så længe jeg ser noget nyt, møder nye væsner, gør noget.” Isiodith så på Sibalghym, afventede om han kunne følge hende.

Des længere væk fra Elverly de kom, des mere ændrede landskabet sig også. Isiodith var endnu ikke nået til samme konklusion som Sibalghym, men da hun omsider gjorde, kastede solen lange, rødlige stråler mod dem.
Jeg tænker – måske vi burde rejse om natten? Mørket kan skjule os blot en smule fra menneskene.” Isiodith trak blidt i tøjlerne, så den trætte vallak stoppede op med et tungt prust.
Sibal

Sibal

Krystalisianer

Neutral Ond

Race / Mørkelver

Alder / 52 år

Højde / 190 cm

Sibals røde øjne søgte søgende op i vejret, da hun forklarede hvad hun mente med det som Lýrin sagde. Ærlig talt overraskede Lýrins private samtale med sin medsoldat Sibal meget. Ligesom det også overraskede ham, når Isiodith fortalte, at hun blev betragtet som en særling. For da Sibal havde grebet fat i hende, og havde brugt hende som skjold, havde det umiddelbart virket som om hun var deres darling. Ja, Sibal havde nok selv sat hende op på den smukkeste pedestal, for Isiodith var i sandheden den smukkeste hunelver han nogensinde havde set. Og efter at have været til offentligt skue i selveste Elverly, havde han efterhånden set en god håndfuld smukke skovelvere. Men selvom det var svært for ham at forstå, så måtte han jo acceptere, at det nu engang var sådan Isiodith var blevet behandlet i Elverly.

Straks som hun nævnte ham, blev han opmærksom på hende igen, og blikket kiggede ned igen, ligesom Isiodith skævede til ham. Han trak smigret på mundvigerne. Isiodith var jo et stående bevis på, at Sibal ikke kun bragte død og pine til verden med sin blotte eksistens. Han havde aldrig rigtig oplevet at være lyspunktet i nogens liv faktisk… overhoved.

”Jeg… forstår godt, hvorfor du vil væk…” Lød det lidt modvilligt fra ham, da han havde ladet hende tale ud, og hans smil fra før blev erstattet med en ærgrende mine. Det ærgrede ham jo, at hun ikke var tilfreds med de umiddelbare trygge og smukke omgivelser i Elverly. Han ville helt klart foretrække at tage fra hende, velvidende om, at hun var i sikkerhed. ”Havde det ikke været fordi en mørkelver kidnappede dig, havde du aldrig overhørt Lýrin sige de ting om dig, og så havde du måske givet ham dit ja, blot for at finde ud af hvilket skovelversvi- eh, jeg mener 'fjols' han i virkeligheden er. Og selv hvis du blev nu, ville du altid blive husket som hende der blev kidnappet… af mig… og ikke for de bedrifter du ellers har udrettet på nuværende tidspunkt.” Der var ikke noget at gøre, andet end at acceptere, at Isiodiths fremtid var et andet sted. Måske var Dianthos det næstbedste sted for hende trods alt, siden de havde murene og samfundet. Og masser af nye mennesker og velansete racer.

Som vallakken bag ham pludselig blev holdt tilbage, gjorde Sibal det samme. Han vidste godt han var særligt sårbar i dagstimerne, fordi hans race kunne spottes så let. Men det var ikke noget han frygtede som sådan, for standartreaktionen var nu bare, at folk løb ind i deres huse, og da var det mændene der kom stormene med deres høtyve, eller ligefrem rigtige kampvåben. Men med Isiodith med sig, ville han helst undgå kamp. Han tvivlede ikke længere på, at hendes sind kunne tåle det, men spørgsmålet var mere, om han var klar til at hun skulle se så modbydelig en side af ham? Lige nu nød han faktisk at være den gode for en gangs skyld.

”Jeg siger ikke nej til at trække tiden ud, for at vi kan være mere sammen.” Lo han, og svang sig selv ned af hesteryggen på den hvide. Han gav den nogle solide klap på den pelsede hals, og trak nu både i den og Isiodiths hest, for at få dem ind et sted, hvor der var mere krat og buskads, hvor de kunne gemme sig ved. Herefter stillede han sig parat med armene åbne, for at få hunelveren til at springe ned i hans favn i stedet. ”Kom så, blomst.

Isiodith Lómadriethiel

Isiodith Lómadriethiel

Helbreder

Retmæssig God

Race / Skovelver

Lokation / Elverly

Alder / 224 år

Højde / 170 cm

Granny 30.03.2021 21:41
En særlig varme spredte sig i Isiodiths bryst, da Sibal syntes at forstå; den så stærke følelse satte sig fast i hendes isblå blik og skilte hendes tykke læber ad i et smil, og for et langt øjeblik kunne hun ikke andet end at betragte ham hengivent.
”Tak”, mumlede hun dybfølt men måtte sekundet efter le. ”Han er et svin. Et ildelugtende, usympatisk og sølle ét af slagsen.” Isiodith blinkede drillesygt til mørkelverhannen, men lod dernæst emnet glide ud i sandet af tavshed mellem dem. Der var trods alt ikke mere at sige og Isiodith følte sig sikker på, at Sibal forstod hendes ønsker og håb for fremtiden.

De gjorde holdt og Isiodith fnøs ad Sibals udstrakte arme. Det var dog tydeligt, at gestussen også morede hende, for de isblå øjne funklede som hun gjorde, som han befalede hende. ”Kald mig blomst en gang til”, truede hun spøgefuldt, hvorefter hun svang sit ene ben henover hestens man og sprang.
Efter at være landet mellem Sibals stærke arme, svang Isiodith sine egne rundt omkring hans hals. Hendes ene hånd fandt fæstne i hans nakke under håret, hvorefter hendes tommelfinger begyndte dovne kærtegn. Dernæst bøjede Isiodith sig frem og kyssede hans mund, hendes læber blide og hendes sind lyst af en næsten åndssvag lykke.

Da Isiodiths fødder nogle øjeblikke efter landede på jorden, tog hun deres omgivelser i nærmere øjesyn. Forbi det utilgivende buskads kunne hun ane en landsby, hvis skorstene spyede mørk røg og hvor alskens mennesker – det var i hvert fald dét, Isiodith antog, at de små myrer fra hendes udkigspost var – bevægede sig lystigt omkring.
Der var noget på færde, konstaterede hun og ikke lang tid efter blev hendes mistanke bekræftet: et højt banner blev hejst mellem to massive træpæle og dernæst noget, der lignede kæmpe blomsterkroner.
”De pynter op til fest”, udbrød Isiodith opstemt i det, at hun snurrede rundt på hælen og så forventningsfuldt på Sibal. ”Lad os tage derned! Når mørket falder på – med en kappe! De vil sikkert slet ikke ligge mærke til dig!”, lød det dernæst ivrigt, hvorefter Isiodith straks smed begge hendes hænder sammen i et begejstret klap.

Des mere natten tog fat, des mere liv kom der også i byen. Isiodith havde hele tiden vendt tilbage til bag buskadset, hvorved hun kunne betragte festlighederne udfolde sig men så snart, at det blev muligt for dem at tage af sted, smed hun leende en kappe over hovedet på sin elskede. ”Det her bliver så fantastisk! Jeg har aldrig været til sådan en rigtig fest! De komsammener i Elverly eller efter kampene i undergrundsarenaen tæller ikke! Ikke sammenlignet med det her!”
Isiodith havde lykkeligt grebet om Sibals nu handskebeklædte hånd og gået afsted med torden i fødderne. Da de nåede landsbyen, blev det også umuligt for hende at stoppe med at smile og hun gik som en sol ned igennem de snoede stræder.
”Se! Karamelliserede æbler! Og der! Akrobater!”, hviskede hun begejstret, hendes ansigt halv vendt mod Sibals men hendes øjne aldrig forladende festlighedernes mange former. ”Hvad skal vi først? Jeg tror – uh!” Isiodith lo en klukkende latter og skubbede drillesygt til manden ved sin side med sin ene hofte, hvorefter hun pegede på et lille telt. ”Vil du have læst din fremtid?” Noget udfordrende – men i særdeleshed også fjollet – havde sneget sig ind midt i alt den næsten barnlige fascination.
”Jeg vil også smage en øl! En rigtig en!”
Sibal

Sibal

Krystalisianer

Neutral Ond

Race / Mørkelver

Alder / 52 år

Højde / 190 cm

Om Sibal virkelig lod sig true af Isiodiths spøgefulde trods, måtte komme dem til gode. Han elskede jo en god udfordring, og man kunne se på ham, at øjnene lyste op og mundvigene dirrede efter at hans mund skulle forme ordet blomst endnu en gang, blot for at se hvad der ville komme efter den sætning. Men som Isiodith landede i hans arme og straks lod sig smelte i dem, for at behandle ham med kærlighed og omsorg, fik den mere seriøse stemning magt over ham. Han ville virkelig… virkelig gerne kysses af Isiodith lige nu. Ovenpå rejsen og snakken, føltes det som en evighed siden han sidst var blevet kysset. Måske var han ved at blive blød på den? Men hvad gjorde det ærlig talt, når du der ikke ville gå lang tid, før han skulle skilles med hende… Hvis bare der var noget han kunne gøre, for at stoppe tiden.

Sibals mørke læber mødtes hendes rosafarvede læber i et noget så blidt, men inderligt kys, mens han støttede hende i at trykke sit bløde bryst mod sit, så længe det varede og hun igen trak sig en smule væk fra ham, for at se omgivelserne an. Selv havde han lidt en tendens til at overse menneskelandsbyer af den størrelse, som den by Isiodith havde spottet lige nu. Det var jo forbudt område for ham, og han havde jo ikke lige sine klanbrødre og søstre hos sig, til at de kunne plyndre dem.

Ah… jaeh, mennesker har altid noget at fejre,” Svarede han lidt løst og væsentligt mere uimponeret, fordi han ikke lige regnede med, at det faktisk var noget Isiodith havde et brændende ønske om at deltage lige nu. De havde jo en plan, som skulle følges… øh… ikke? Han spærrede øjnene op da hendes blik mødte hans og han så forventningen i hendes blik, og allerede der vidste han hvad hun var ude på.

”Det kan ikke komme på tale. Det er alt for risikabelt,” Sibal slog ud med hånden, for virkelig at understrege, at det var en dårlig ide at trække ham ind i en landsby fuld af mørkelverfjendske mennesker! Hvad tænkte hun dog på? Var de ikke lige kommet helskindet igennem dødsensfarlige Elverly og omkringliggende skovområder!?

På trods af denne fornuft der pludselig havde ramt den ellers knapt så udspekulerede mørkelverhan, gik der ikke mere end et par timer før mørket nåede frem og han pludselig fandt sig selv, stående foran Isiodith og lod sig blive klædt på af hende. Eller nærmere… klædt ud. Han var jo sortklædt fra top til tå, hvor kappens hætte skjulte det meste af hans modbydelige mørkelveransigt og de tilhørende rødglødende øjne. ”Jeg eh… jeg ligner ikke ligefrem én der skal til festligheder, gør jeg vel?” Spurgte han med næsten uskyldig usikkerhed, som ikke klædte en næsten 2 meter lang, høj, mørk og farlig. Men han kunne ikke engang se sit eget spejlbillede, men måtte stole på Isiodiths dømmekraft.

Hvis Sibal virkelig ikke havde ønsket at deltage, havde han slet ikke ladet Isiodith nå så langt at iføre ham kappen. Sandheden var, at han virkelig gerne ville dele denne oplevelse med hende. Det ville ikke kun være Isiodiths første landsbyfest, for Sibal havde heller aldrig været til en rigtig fest, hvor der ikke var slåskamp til døden på dagsordenen. Han tog hendes hånd i sin, og forsøgte at hamle op med hendes tempo ind mod den forholdsvist store landsby, som nu var oplyst af fakler og lanterner, og bannere og flag var slået op. Musikken var festlig og væsentligt mere lalleglad end den musik Sibal var vant til at lytte til og danse til.

Overraskende nok, farede de lige forbi næsen på en enkelt vagt, der ikke lod til at bekymre sig om Sibals sorte, hemmelighedsfulde påklædning. Ikke så længe han var sammen med en smuk skovelverkvinde, der så naivt og spændt så frem til alle de seværdigheder der var stillet op i landsbymidten. Sibal havde ikke lige fokus på teltene og akrobaterne, selvom Isiodith var hurtig til at gennemgå hvad der faldt i øjnene på hende først. Sibal havde travlt med flygtigt at se sig fra side til side, for at se hvem der havde øjnene rettet på dem. Hvem kunne se igennem hans kutte lige nu? Og hvilke våben skulle han være på vagt efter?

”Øh… huh…” Lød det meget distret ind imellem, når Isiodith pegede i retning af æbler og akrobater. Han kvikkede først op da hun puffede opløftende til ham med hoften, og endelig stoppede de op for faktisk at betragte hvad hun nu havde fundet.

”Ååh… Det er en slags seer der bor derinde?” Det forekom ham fuldstændig underligt, hvis der faktisk boede nogen af så betydelig rang derinde i det lilla telt, og krævede småbeløb for gudekræfter. ”Eeh… jeg tvivler på at min fremtid har noget godt i vente…” Svarede Sibal, selvom han ikke var bleg for at gå til seerne fra I’endrith, så de kunne fortælle ham om han skulle drage i krig eller blive på borgen. Spådomme var ikke noget man skulle spøge med. De var rigtige nok. Han blev dog lidt stående i nysgerrighed, fordi han et eller andet sted overvejede det.

”Hør, hvad med at vi får din fremtid spået? Jeg kan bedre slippe dig, når tiden kommer, hvis jeg ved at du kommer helskindet igennem året.” Foreslog han. På den måde kunne de også undgå, at en eller anden ’seer’ skulle læse ham og derved se hvilken grufuld fjende der var kommet ind til hende.

Isiodith Lómadriethiel

Isiodith Lómadriethiel

Helbreder

Retmæssig God

Race / Skovelver

Lokation / Elverly

Alder / 224 år

Højde / 170 cm

Granny 31.03.2021 21:11
Isiodith havde betragtet sit værk med stor begejstring men måtte dog – og en anelse tvungent – give stemmen fra under hætten ret. ”Ikke helt, men jeg er sikker på, at det kommer til at gå glat alligevel! Jeg beskytter dig. Du ser desuden stadig frygtindgydende ud, bare rolig!” Dernæst havde hun leende overdænget Sibals håndryg med bløde kys.

Isiodith stod så tæt op af Sibal, hun overhovedet kunne komme til men ganske uden selv at bide mærke i det. Hun fulgte hans blik til det lille telt og gav hans hånd et klem, da han tøvende indvilgede hende i, at der øjensynligt ikke var nogen lys fremtid i vente for ham selv. Hun ville gerne forsikre ham, men bange anelser og forræderiske stemmer hviskede, at Sibal med al sandsynlighed havde ret.
”Stod det til mig, gjorde du mig til din hustru. Du måtte for min skyld gerne have flere af os, så jeg kunne fordybe mig i mine studier fra tid til anden, og du kunne underholde dig selv imens. Og børn, naturligvis. Dem vil jeg også have.” Isiodith smilede spøgefuldt, fast besluttet på at ingen af deres skæbner eller fremtider skulle forpurre deres festlige aften, hvorefter hun resolut begyndte at bevæge sig over mod teltet, hendes hånd stadig hvilende i Sibals.

Indenfor var luften tyk af alt for sød røgelse. Isiodiths øjne løb straks i vand og hun kæmpede en bragt kamp for ikke at komme til at hoste. Skønt der ikke var oplyst af andet end et par enkelte stearinlys, kunne hun ane en foroverbøjet skikkelse, siddende ved et vakkelvornt bord og med en stol placeret overfor vedkommende selv.
”Kom hid, fremmede. Lad mig se jer.”
Isiodith så på Sibal, hendes øjne ivrige og hendes mundvige sitrende. Det var muligt for hende at se ind under hætten grundet deres betydelige højdeforskel, og hun ledte begejstret efter ethvert tegn i Sibals ansigt, der kunne afsløre overfor hende, hvad end han måtte tænke om hele affæren.
De bevægede sig tættere på og Seersken indikerede, at en endnu en taburet var ledig, ville de selv hente den. Dernæst begyndte krogede fingre at bladre i en stak kort, hvis kanter var flossede af mange års brug. Vedkommende var, ligesom Sibal, dækket af tykke klæder og forholdt sig et langt øjeblik tavs, hvormed kun kortene og deres vejrtrækninger kunne høres.
Isiodith synes i sit stille sind, at det var al for dramatisk…
”Hvem af jer ønsker en læsning? De?” Seersken placerede med effektive og vante bevægelser tre kort foran dem.
Isiodith skævede til Sibal men rystede selv på hovedet. Et temmelig nedladende ord gav da også genlyd bag hendes blege pande, men den unge skovelver tvang sine læber at forblive sammenknebet.
”Nej? Nuvel. Du slår mig ellers som ganske, ganske intellektuel. I stand til at deducere selv det ikke deducer-bare. Naiv, jovist, og en smule… nej. Nej, jeg tager fejl. Jeg…” For et langt øjeblik sad skikkelsen med hovedet vendt mod kortene, deres fingre glidende kærtegnende henover de næsten udvaskede motiver. ”Det er heller ikke interessant her. Nej, jeg ser… du vil træffe et valg, et frygteligt valg… et, du ikke vil kunne gøre om… et, der vil koste dig dyrt…”
Sibal

Sibal

Krystalisianer

Neutral Ond

Race / Mørkelver

Alder / 52 år

Højde / 190 cm

Han var ikke forberedt på det svar hun gav ham, nej, han havde nok bare regnet med at hun ville gøre sig enig i ham, eller helt undlade at kommentere det. Hans øjne var i hvert fald endnu fokuseret på det øjensynlige telt foran dem, lige indtil hun åbnede sig op om hvad hun kunne tænke sig. For deres fælles fremtid. Han skævede straks ned til hende, og som kæben blev tabt og hans mørke læber adskiltes måbende. Stemmen der ville sige noget døde ud i ingenting. Ordene havde simpelthen taget pusten af ham, selv inden det gik op for ham, hvad det var hun egentlig lige stod og sagde. Hvad I…. Han vidste ikke hvordan han bar sig ad med overhoved at kunne forstille sig det. Men han så sig selv kysse Isiodith og ungerne farvel ved døren i en lille hytte et privat, skovtæt sted, inden han drog videre på sin færd… Billederne i hans hoved var naive og nok alt for idylliske. Tanken om en fremtid som den var jo nærmest skræmmende. Især som han begyndte at forstille sig hvordan børnene så ud… Det mest uhyggelige ved dagdrømmeriet var ikke antallet af børn, men nok mere hvilken grad af farlig mørkelverfarve deres små ansigter ville have…

Da var det, at han opdagede hvilket spøgefuldt ansigtsudtryk hun kiggede på ham med. Han fik straks indtrykket af, at hun kun havde sagt alt det i dril, og for at se hvordan han ville reagere på hende sige sådan noget. Under hættens skygge, blev Sibals ansigt mere stift og fladt i det, over at han kunne lade sig selv narre på den måde. Det burde jo have sagt sig selv, så snart hun havde drillet med, at han gerne måtte have flere af dem. Flere kvinder… Sibal var da ikke bleg for at indrømme over for sig selv, at tanken om at få flere koner var tiltalende. Altså… han havde egentlig aldrig regnet med at få bare én til at elske sig nok. Men flere koner betød jo også flere rollinger, og hvis han nogensinde fik bare ét barn med en skovelver, ville barnet hverken høre til hos skovelverne eller mørkelverne. Der var kun ét sted der gladelig tog imod den slags udskud, og det var mørket…

Sibal lod sig trække med som et lidt slattent vedhæng, der ikke havde nogen holdning om at eksistere. Isiodith var sikkert allerede kommet sig over morskaben ved at torturere Sibal på den måde, men følelsen blev altså hængende i ham, helt indtil han opdagede den tætpakkede, udefinerbare person der var at finde inde i teltet. Han kunne ikke lige spotte hverken alder, køn eller race på seereren, men det var vel kun en god ting. Kunne Sibal ikke kigge ind til øjnene på skravlet, kunne han eller hun vel heller ikke kigge ud.

Krystalisiansk var altså ikke lige hans bedste fag, gik det op for ham… Han kommunikerede nærmest aldrig med andre end mørkelvere, og han kunne måske allerhøjest gøre et forsøg på at imitere skovelvernes dialekt.

Han kiggede spørgende på Isiodith, for at se, om hun formåede at forstå alt hvad der blev sagt, men umiddelbart så hun lyttende og koncentreret ud. Så Sibal kiggede på den spirituelle person overfor ham på den anden side af bordet. I’endrithmørkelverne var faktisk meget respektfuldt underlagt af deres seere på borgen derhjemme, og her var Sibal ikke nogen undtagelse. Fremtidslæsninger og spådomme var ikke noget at spøge med, så han lyttede så godt som han nu kunne.

”Frygt..eligt?” Sibal gjorde sit bedste for at udtale ordet korrekt, men det er lige før han lige så godt kunne tale på elvisk, så gebrokken han var. Hvordan kunne det værre, at en pureung, køn skovelverkvinde skulle træffe et valg. Var det mon fordi seeren kunne se at hun ville ramle ind i en mørkelver og antog det som noget skidt og frygteligt? Han kunne på forhånd mærke at frustrationen over kun at forstå bidder af seerens ord og tonefald, boble op i ham. ”Hun- er i livsfare?”

Isiodith Lómadriethiel

Isiodith Lómadriethiel

Helbreder

Retmæssig God

Race / Skovelver

Lokation / Elverly

Alder / 224 år

Højde / 170 cm

Granny 02.04.2021 15:45
Isiodith forbandede sig selv i sine tanker. Hvordan kunne hun have glemt, at Sibal ikke nødvendigvis var flydende i krystiliansk som hende selv? Hvorfor havde hun end ikke overvejet, at han ikke havde stiftet bekendtskab med sproget, forinden hun havde slæbt ham afsted til den lille menneskelandsby?
”Undskyld”, hviskede hun prompte, forfærdet over sin egen blindhed. ”Hun fortæller, at jeg vil træffe et frygteligt valg; et, der vil koste mig dyrt. Jeg mener nu ikke – altså, jeg ved ikke, om man decideret skal stole blindt på hendes – eller hans spådom sådan uden videre. Desuden er den temmelig vag. Sådanne valg består livet jo trods alt af.” Isiodith rankede ryggen og undertrykte et himmelfaldent blik, mere af respekt overfor mørkelverhannen ved hendes side end Seersken, eftersom førstnævnte virkede væsentlig mere investeret end hun selv kunne hævde at være; og det var ikke fordi, at Isiodith ikke troede på seer-evner. Nej, naturligvis fandtes der magtfulde og kompetente Seersker rundt omkring i Krystallandet – Isiodith var blot… nuvel, en del skeptisk. Alt, der ikke kunne bevises videnskabeligt, var ganske enkelt nødt til at blive mødt netop sådan. Hvor ville verden ikke havne, hvis man blåøjet åd alt, der blev en serveret?

Seersken holdte inde og havde de kunne se dens ansigt, ville Isiodith væde på, at skikkelsen betragtede dem irettesættende; som var de børn eller dumsmarte unge, der ikke forstod at værdsætte dennes evner.
Det fik dog ikke Isiodith til at krympe sig… i stedet sendte hun sit strengeste blik, dét hun kastede i retning af hendes egne uvorne studerende, når de fjollede unødigt rundt, tilbage mod den kutteklædte.
”Jeres skæbner er tæt forbundne –”
”Han – hun siger, at vores skæbner er tæt forbundne.”
”Der er farer og mørke i jeres nærmeste fremtid. I vil opleve stor modstand –”
”Farer og mørke, og vi vil opleve modstand i vores nærmeste fremtid.”
”Jeres bånd vil blive testet –”
”Vores bånd vil blive testet.”
Seersken holdte brat inde og rømmede sig irettesættende, tydeligvis ikke videre begejstret for at blive afbrudt med jævne mellemrum. Dét kunne Isiodith dog til gengæld godt forstå, hvormed hun nikkede indforstået og lod den anden fortsætte. Ret skal være ret.
”Jeg ser meget tvivl imellem jer. En storm af mørke. En tsunami af skræk. Du –” Denne gang henvendte Seersken sig direkte til Sibal, dens gemte ansigt rettet i hans retning. ”Du må tage også tage et valg. Et, der ikke blot vil så et frø for den vej, du må gå i fremtiden, men som vil forplante sig med torne og genstridige rødder, du ikke vil være i stand til at rive op, uanset hvor nemt det har tilfaldet dig i fortiden. Dit valg vil også påvirke din veninde. Hendes liv er i dine hænder –”
”Okay, nu bliver det en masse volapyk”, afbrød Isiodith, der igennem kvalsalven af ligegyldighed, så sig nødsaget til at sætte sig på sine hænder for ikke at sprænges med trangen efter at afbryde. ”Men det korte af det lange er, at mit liv er i dine hænder og at du skal tage et valg, der vil få fatale konsekvenser for din egen fremtid. Der er en masse mørke i vores fremtid og ja, altså, det lyder til du skal tage stilling eller vælge – nu kommer jeg selv til at analysere på de sagte ord, men det er vist grundlæggende bare dét.” Isiodith afsluttede sin ivrige hvisken ved at vifte lidt med den ene hånd og dernæst rette ivrige, opmærksomme øjne mod Seersken for endnu engang.
Sibal

Sibal

Krystalisianer

Neutral Ond

Race / Mørkelver

Alder / 52 år

Højde / 190 cm

Isiodith var ikke overraskende virkelig dygtig til at forstå krystalisiansk, og hun kunne sikkert også tale det lige så flydende og smukt. Det var jo en ny ting Sibal lærte om sin pige. Han lærte hende vel lidt bedre at kende dag for dag. ”Hmm,” Brummede han mørkt, som forklarede hvad seersken først havde spået. Et frygteligt valg? Mon dette frygtelige valg ikke allerede var taget, da hun valgte at forlade Elverly sammen med en mørkelver…? Men det blev åbenbart værre for hende endnu, og Sibal håbede ikke, at det ville ende ud i et dødstilfælde. I modsætning til Isiodith, var Sibal alt andet end skeptisk. Han adlød jo de vise gamle damer hjemme på borgen uden et blink. Men det der selvfølgelig var så farligt ved at få læst sin fremtid var, at man ikke kunne gøre noget for at forhindre den…

Sibals blik forblev tålmodigt rettet mod det mærkelige tætpakkede væsen på den anden side af bordet, som puslede med sine slidte kort og talte. Stemmerne herinde skiftede imellem en ulækker, slidt og udefinerbar stemme og Isiodiths kælende, lokkende stemme på det smukkeste elvisk. Isiodiths hvisken til hans øre var nu essentielt for ham, hvis han gerne ville have noget ud af, at de blev spået, så også han var kold overfor seerskens ubehag.

Han knyttede sine handskebeklædte hænder der hvilede på bordet. Han vidste ikke hvad han skulle gøre af den viden som Isiodith delte videre med ham. På en måde var det da rart at høre fra en udefrakommende, at deres skæbner faktisk var forbundne, og at der i det hele taget var et bånd der kunne testes… Men altså. Sibal havde hele tiden kendt sin fremtid. Alene det at være mørkelver, så jo sort ud.

Lige som seersken henvendte sig til Sibal og han forventede at Isiodith kunne oversætte det for ham lige så grundigt, skulle de absolut blive kompliceret. ”Volapyk? Årh, er det ikke bare typisk…” Brummede han, ubekymret om at hans mørkelviske ville give ham væk. En seerske kunne vel tåle sandheden bedre end andre. Og hvad end seersken havde set i Sibals volapyk-fremtid, var sikkert ikke noget kønt syn. For endnu engang, var Sibals fremtid ikke ukendelig for ham selv.

”Vil pige død på grund af mig?” Spurgte han nu seersken. Hans dårlige krystalisianske havde tendens til at lyde lidt truende og forlangende i det, men beklageligvis havde han kun benyttet sig af sine sproglige færdigheder i forbindelse med mindre krige og personlige slåskampe med uheldige, der forhindrede ham i at fortsætte sin sædvanlige færd udenfor Kzar Moras bjergkæde. Nu måtte væsnet gerne være mere præcis…! Det var alt han behøvede at vide, og så kunne resten af den dårlige fremtid være ligegyldig for ham.

Isiodith Lómadriethiel

Isiodith Lómadriethiel

Helbreder

Retmæssig God

Race / Skovelver

Lokation / Elverly

Alder / 224 år

Højde / 170 cm

Granny 03.04.2021 16:29
Isiodith brummede bekræftende men forholdt sig ellers tavst. Hendes mørke øjenbryn var krøllet sammen i midten af hendes pande i en vagtsom skepsis, men pludselig, og ganske ud af ingen ting, slog en tanke ned i hende: Seersken havde ikke så meget som virret med sit kutteklædte hoved, da Sibal havde talt mørkelvisk… som vidste den så udmærket, hvad og hvem der sad overfor den.
Interessant.
”Måske”, lød det kortfattet. ”Fremtiden er ikke skåret i granit. Den er som havet, vild og ustyrlig. Din ledsagerske vil dog møde farer og du har magten til at forhindre hendes undergang. Du alene. Jeg ser dig –” Seersken vendte sig da mod Isiodith, der instinktivt rankede sig en anelse, ”stå alene. Det, der kommer, vil være din ultimative prøvelse.”
Isiodith havde under den korte talestrøm oversat samtlige ord til Sibal. Det var også derfor, at det først efterfølgende gik op for hende, hvad der var blevet dem spået og da Seersken affejede dem med en enkel håndbevægelse, greb Isiodith om Sibal og trak ham en anelse slukøret med udenfor.
”Ved Isaris svulmende barm…”, mumlede hun, alt imens hendes hænder unødvendigt glattede hendes rejsegevandter. ”Det ser tilsyneladende meget sort ud for os”, lød det dernæst sarkastisk, hvorefter Isiodith dog tog en dyb og beroligende indånding.

Isiodith greb for endnu engang om Sibals hånd, hvorefter de fortsatte ned langs det snoede hovedstræde. Da de nåede en scene, markeret af farverige bånd og en forhøjning bygget af træ, hvorpå alskens akrobater udførte magiske tricks, smilede Isiodith op til den anden.
”Jeg stikker af efter karamelliserede æbler og øl. Aftale?” Isiodith skubbede behændigt Sibals kappe en anelse til siden, hvorefter hun løsnede en læderpung, bundet rundt om hans liv. Fra den frembragte hun de få krystaller, hun mente var tilstrækkelig. Dernæst satte hun i en rask skridt efter den så søde spise. Hun skulle i hvert fald have to…

Isiodith gik i sine egne tanker om spådommen, hvormed det først for sent gik op for hende, at en modgående heller ikke havde bemærket hende. De stødte derfor sammen, hårdt, og da Isiodith så op under hætten – for der var en hætte, trukket ligeså langt ned over et mørklilla ansigt, der ikke var Sibals men som mindede om…
Den ukendte snurrede rundt og fortsatte forbi hende før, at Isiodith kunne nå at udbryde hverken det ene eller det andet. Med åben mund og store øjne vendte hun selv rundt på hælen, spejdende efter den kutteklædte i menneskemængden men da var han allerede forsvundet.
Det kunne ikke passe…
Isiodith sank en klump og stod et langt sekund og overvejede, hvad det dog kunne betyde. Havde hun set rigtigt? Det var gået så hurtigt…
Nej, det måtte være spådommen; løftet om hendes undergang… 
Sibal

Sibal

Krystalisianer

Neutral Ond

Race / Mørkelver

Alder / 52 år

Højde / 190 cm

Hendes død var ikke fastlagt, og det var alt han ville vide. Med han lod sig hænge fast i tanken om, at hvis der skulle ske hende noget ondt, ville det blive hans skyld. Det lød på ingen måder rart, men han vidste jo godt, at han for alt i verden ikke ville lade hende i stikken. Han ville kæmpe med eget liv som sats, for at bringe hende sikkert til Dianthos… Hvis det stadig var det Isiodith ønskede, når nu hun med egne ører havde hørt om, hvordan deres skæbner var forbundne.

”Ja, det tør siges.” Sibal løftede øjenbrynene i enighed om, at det var lidt vildere end han først havde forventet, inden han lod sig lokke med ind i teltet. ”Næste gang vælger jeg underholdningen,” Underholdende havde det ikke ligefrem været. Oplevelsen havde næsten bragt hans sin i kog, men han huskede sig selv på, at seersker altid så sort på tingene. Især for mørkelvere, der allerede havde trukket nitten fra fødslen af. Som han var vant til modgang, kunne han heller ikke helt undlade at forholde sig overraskende roligt, på trods af de væmmelige spådomme der var blevet ham givet. Men det betød ikke, at han havde smidt dem væk endnu.

Han tog imod hendes hånd og fulgte med hende hen til festlighederne, hvor der var godt befærdet af almindelige bønder i deres søndagsklæder og de sikkert omrejsende artister. Den slags kom bare aldrig lige forbi Kzar Mora, så dette ville blive første gang han så på menneskeværdig underholdnig. Han lod sig nysgerrigt beskue dansen, musikken og de magiske effekter der blev brugt for at gøre showet ekstra spændende. Han måtte indrømme at det var meget hyggeligt, og trak Isiodith ind til kroppen, ind under kappen, så han kunne mærke hende.

”Det eh…” Isiodith var allerede i færd med at pille ved hans bælte, for næsten at tømme pungen for krystaller, før han kunne nå at stoppe hende. Han vidste ikke helt hvorvidt han burde reagere på sit behov for at holde hende indenfor rækkevidde. Han skulle jo nødig blive for overbeskyttende, bare fordi de var blevet spået. Når der blev talt om fremtiden, kunne der lige så meget blive talt om den fjerne fremtid. De var jo elvere og kunne blive ufatteligt gamle. ”Oh, har vi haft penge hele tiden? Okay så, men… kom hurtigt tilbage.” Lod han hende høre, inden han lod hende slippe.

Han skævede naturligt efter hende så længe han kunne, for at se hvem der ville rette deres opmærksomhed fra underholdningen, for at lade sig se sultent efter skovelveren. Men der var ingen fare at spotte, så længe han stadig kunne se hende. Hun forsvandt bag menneskeflokke, men han beroligede sig selv med, at han kunne huske, at boderne med delikatesserne og ølforsyningen ikke var så langt væk fra dem.

Det krævede lidt indre overtalelse, til at prøve at fokusere på opvisningen på scenen, der pludselig udviklede sig til sværddans og ildshow. Men altså… uden så meget dødsfald, som de underholdte sig med hjemme på borgen. Han brugte sin hørelse på at lytte efter Isiodith. Hvis hun skulle skrige op i det fjerne, burde han da være i stand til at kunne adskille hendes stemme fra andre menneskers lyde.

Isiodith Lómadriethiel

Isiodith Lómadriethiel

Helbreder

Retmæssig God

Race / Skovelver

Lokation / Elverly

Alder / 224 år

Højde / 170 cm

Granny 04.04.2021 15:56
Isiodith stod og stirrede ind i menneskemængden for et langt øjeblik. Da hun endelig kom til sig selv, var det med en hovedrysten og en dyb indånding, der forhåbentlig kunne bekæmpe følelsen af forlegenhed over sin egen forskrækkelse. Dernæst satte hun i rask skridt for endnu engang, fast besluttet på at mørke fremtider og skræmmende Seersker ikke skulle ligge en dæmper på festlighederne, der omgav hende.
Hun nåede snart efter teltet med lækkerier og da forsvandt alle øvrige tanker og fornemmelser. Der var ganske enkelt for meget velduftende kage i hendes så umiddelbare nærhed til, at Isiodith overhovedet kunne formå at fatte en eneste anden tanke.
Efter at have købt to karamelliserede æbler, en (kæmpe) kringle og to krus øl begyndte hun straks at bevæge sig tilbage i retning af Sibal. Hun var nået længere væk end hun havde regnet med og gaden var pludselig mere travl end tidligere; alskens kutteklædte skikkelser – Isiodith talte i hvert fald fem styks – syntes at komme fra flere af gadehjørnerne. Hvad var det, der var under opsejling? En parade? Ingen af menneske syntes at bemærke dem.
Isiodith kunne ikke formå at tæmme følelsen af ubehag der formede sig i hendes mave og uden selv at bide mærke til det, drevet af sit instinkt, begyndte hun at gå hurtigere. Det var bare ikke hurtigt nok…

Med ét brød kaosset ud. Øjeblikket var så karikeret en størrelse, at Isiodith end ikke nåede at registrere det før, at det første gennemborende skrig lød igennem folkemængden. Pludselig var der ingen kutteklædte; kun mørklilla, smilende ansigter og alt for røde øjne. Isiodith tabte lækkerierne, lammet til stedet af frygt og vantro forfærdelse. Hvad foregik der?
En hård skulder stødte ind i hendes egen og det var ultimativt det, der fik hende ud af sin trancelignende tilstand. Hun ømmede sig, hendes stemme skingert og da gik det op for hende, at en massiv bølge af paniske mennesker var på vej i hendes retning; de løb og deres ansigter var forvredet i instinktiv skræk. Bag dem lød hylende og jubelfulde skrig, men der gik ikke længe før, at de blev akkompagneret af skrig af en ganske, ganske anden karakter.
”Sibal…”, mumlede hun, ikke bevidst om, at det der skulle have været et råb om hjælp i stedet blev til en næsten usagt mumlen. Isiodith nåede ikke at gøre hverken til eller fra før, at hun blev slugt af menneskene.
Sibal

Sibal

Krystalisianer

Neutral Ond

Race / Mørkelver

Alder / 52 år

Højde / 190 cm

Fra det ene øjeblik til det næste forvandlede festlighederne til et sandt mareridt. De første skrig og den pludselige møven og skubben i mylderet skete et godt sted bag Sibal. Performerne stoppede straks med deres optrædener og kastede sig selv ned af scenen – men de huskede deres penge og værdifulde instrumenter. Hurtigt drejede Sibal sig om for at se hvad der i alverden kunne have forårsaget denne frygt. For ham var det så umådeligt velkendt, men aldrig havde han været i den situation, hvor han faktisk var en del af de fredelige, som ikke var mødt op for at slås. Han så de kutteklædte så tydeligt i mængden af pænt-klædte bønder og tilrejsende, og han spottede hurtigt, at deres formål var at skabe ravage. De væltede telte, begyndte at stikke forsvarsløse mennesker ned, og rev de unge kvinder i håret, alt imens de lo og morede sig over det.

Isiodith! Hun var den eneste der betød noget for ham, og nu hvor hun var væk fra ham, mærkede han frygten for hvad der kunne nå at være sket med hende. Hvilken tilstand ville han finde hende i!? Han stormede forbi drab, slåskampe, påsatte ildebrande, og han undgik så vidt muligt at ramle ind i de andre mennesker, der flygtede forbi ham. Der skete et eller andet til højre, der gjorde at der kom mange mennesker løbende ind foran ham, men han var for målrettet i sin søgen efter Isiodith til at tage sig af det. Han måtte være grov og skubbe folk til siden. Der var jo sort af mennesker, og han kunne dårligt nå frem til der hvor der havde stået boder. Han kunne umuligt høre hende igennem folkemængden, men han gjorde selv et forsøg og tog hænderne op til munden, for at kalde ud efter hende. ”ISI! Isiodith!”

Denne gang var det en af de uvedkommende, der braste ind i ham, og han havde endnu hætten over sit ansigt. Han var vendt med ryggen til ham, og kæmpede mod en ældre dame som havde forsøgt at slå ham væk med sin træstok. Den sorte skikkelse fik nogle slag over hovedet, men formåede at flå stokken væk fra damen, som dernæst fik samme tur – bare med meget mere kraft på. Selvom Isiodith var væk, og han ikke kunne komme hurtigt nok videre, bed han sine rovdyrstænder sammen og knurrede vredt af manden. Han knyttede sin hånd og vendte ham om mod sig selv og gav ham flere knytnæver i ansigtet. Først efter at hovedet var farvet rødt, faldt hætten ned og afslørede, at han netop havde slået en af sine egne til blods. Sibal tabte kæben, og også i grebet han havde i manden, hvilket resulterede i, at manden dumpede bevidstløst til jorden. Sibal ignorerede det for nu og samlede den ældre kvindes stok op.

”T-tak unge mand-” Nåede den ældre dame, lige inden Sibal valgte at knække stokken over i to. I et øjeblik var hun i chok, men Sibal havde skam tænkt sig at levere den ene halvdel tilbage til hende. Han tog kontakt til træet og formåede at trække det længere, en smule smallere, og bøjede det indtil det fik den form den skulle have. Det var en stok kombineret med et spyd, så hun i det mindste kunne få muligheden for at forsvare sig. Herefter stormede han videre med den anden brækkede halvdel af stokken, og formede den længere og spids indtil den tog form som en daggert.

Han fulgte duften af karamelliserede æbler, for at finde ud af, hvor Isiodith sidste havde stået. Men han vidste egentlig ikke, om hun faktisk var gået efter øllet først.

0 0 0

Chatboks
Gæst
[smilies]
IC-chat
Online nu: Venus Fødselsdag! Læremester, jack
Lige nu: 2 | I dag: 12