Blæksprutten 20.03.2022 14:11
Kære Emin. Dette var anden gang Jontar omtalte ham, en slave, som var han en kær ven. Det kunne jo selvfølgelig have været nedsættende ment, hvis ikke det var fordi at det var så tydeligt, selv for Emin, at Jontar morede sig. Det fik Emin til at tænke på, om han kunne lide at blive udfordret. Men selvom Emin var fuld, kunne han aldrig blive ligesom fortidens frie, sjove og udfordrende jeg. Dengang var han vild og stædig. Ung og stærk.
“Det er jeg slet ikke i position til. Der er vel kun én du behøver at lystre,” Lo han og forsøgte at skjule sit smigrede smil, bag et sæt fingre fra en mandehånd, der engang havde været fin, men med de mange århundrede år nu var hærdet af slid og slæb. Det var lidt mærkeligt at tænke på, men det var ikke hver dag Emin kunne grine, og da slet ikke i nærheden af Kazimierne.
Emins varme blik hvilende på glasset som det blev hævet op til Jontars læber, og han så hvordan væsken blev tømt. Hans slaveinstinker var for langsomme til at reagere på, at det betød at Jontars glas nu var tomt igen, og han behøvede mere. I stedet flyttede hans blik sig derhen hvor Jontar kiggede. Der stod Emin jo. Høj og statueagtig med et meget alvorligt, ulæseligt ansigtsudtryk. Emin var vant til at se sig selv. Det var lidt det samme som at have en identisk tvilling, bortset fra at han næsten vidste præcist hvordan han tænkte og havde det.
“Ikke endnu,” Svarede han roligt, selvom Jontars spørgsmål måske burde vække bekymring “Når jeg forenes med min dobbeltgænger har vi begge drukket og får begge tømmermænd. Jeg får både minderne fra hans og mit eget perspektiv.” Han havde vænnet sig til at omtale den anden Emin som ‘han’, når han besvarede andres spørgsmål, fordi det var lettere for andre at forholde sig til at det var 2 personer. Men dobbeltgænger Emin var jo også en ‘jeg’ for Emin. Han forstod godt forvirringen og han forstod også godt nysgerrigheden. Det var typisk hans evne han blev spurgt ind til. Sikkert fordi Kazimierne gerne ville vide hvordan de skulle få det fulde udbytte af ham, eller vide hvordan de skulle straffe ham, så det gjorde mest ondt på ham.