Treston Reynlest
Forhenværende Ridder af Lysets Krigere - nu vanæret og i eksil
"Vi tager hjem sammen," lovede Treston sin søster og kæmpede sig så endegyldigt på benene. Han svajede et øjeblik - halvsvimmel af blodtabet - før hjernen fik tilkæmpet sig dét, den skulle have og rummet gled på plads igen. Først da så han Zirras tårer og med en lille, trøstende lyd satte han sig ved siden af hende på sengekanten og lagde armen bagom ryggen på hende.
"Zirra... Vi tager hjem sammen. Du kommer ikke til at stå alene..." Hans ansigtsudtryk blev hårdt.
"Og Kester kommer til at bøde for alt, han har gjort."
Treston var faldet i søvn med armen om Zirra og den velkendte, hjemlige duft af hendes hår i næsen. Og selvom han ærligt talt havde troet, der ville være alt for mange tanker i omløb, indfandt søvnen sig overraskende hurtigt - fuldstændig udmattet som han var oven på rejsen fra kysten og tværs over landet.
Da han vågnede, var det fordi solstriben, der faldt ind gennem det lille vindue, var krøbet hen over gulvet for at lægge sig over hans ansigt. Med en panderynken fik han sig selv op til overfladen, for til sidst at åbne øjnene og et sekund eller to bare stirre op i loftet uden at have den mindste anelse om, hvor han var. Så hørte han Zirras stille åndedrat og drejede hovedet på puden for at blive konfronteret med de ødelæggelser, de havde påført kroværelset aftenen forinden. Blodet på gulvet...
Et øjeblik hvilede hans blik på den blodige underkjole, der var blevet draperet over stolens armlæn. Så spærrede han øjnene lidt op og vred besværet hovedet en anelse mere rundt - blot for at konstatere, at lænestolen var tom og at han selv og Zirra tilsyneladende var de eneste mennesker i lokalet.
"Zalans...!" bandede han - så lavt, at ordet kun lige akkurat forlod hans læber. Så gav han sig - uendeligt forsigtigt - til at vikle sig fri af først Zirra og derefter sengetøjet, mens han gjorde sit ypperste for ikke at vække lillesøsteren.
Han syntes dog, der måske kom en lille lyd fra hende, og for at berolige hende på forhånd, mumlede han:
"Sov bare videre, Zi. Jeg går ned i krostuen og sørger for noget morgenmad..."
Havde Sedna haft grej stående fremme i går aftes eller havde hun pakket det væk i kommoden? Skulle det bekymre ham, at han ikke umiddelbart kunne se andet rejseudstyr end sin egen vadsæk?
På vej ud af døren snuppede han i forbifarten skjorten, som Sedna havde kastet efter ham i går, og som var endt halvt krøllet ind over kommoden. Stoffet var stadig fugtigt, da han trak det over hovedet, og Treston gøs og bandede i sit stille sind guderne langt væk, fordi de i dén grad havde ladet vejret være sådan imod ham... Men der var ikke så meget at gøre; hvis hans dårlige mavefornemmelse var korrekt, og Sedna vitterligt
var stukket af i nattens mulm og mørke, så kunne han ikke rigtig sætte efter hende i bar overkrop og med blod på bukserne....
Hans bange anelser blev dog gjort til skamme nærmest dét sekund, han nåede ned ad trappen til kroens skænkestue, for dér sad Sedna ved ét af bordene - tydeligvis ventende på ét eller andet ude fra køkkenet af, hvis lyden af potter og pander, der blev flittigt håndteret derudefra, ellers var nogen indikator.
Lettelsen over at se hende kaldte et lille smil frem på hans ansigt, men det stivnede hurtigt en anelse, da han så, hvordan hun sad på den solide krostol - en lille smule skævt, sikkert for ubevidst at skåne den sårede side.
Han standsede op bag stolen, der stod overfor hende - lagde bare hænderne på den og tøvede med at trække den ud og sætte sig.
"Godmorgen," hilste han så forsigtigt, før han følte, han blev nødt til at bekende kulør:
"Jeg nåede et sekund at blive bange for, at du havde givet op på os - at du havde tænk: Zalanme om jeg holder dén sindssyge familie ud, og så havde taget dit gode tøj og var smuttet..." Han gjorde en lille grimasse.
"Oven på i går ved jeg ikke rigtig, om jeg ville kunne bebrejde dig..."