Treston Reynlest
Forhenværende Ridder af Lysets Krigere - nu vanæret og i eksil
Treston vendte ansigtet efter Zirra og sendte hende et alvorligt, taknemmeligt blik.
"Tak, Zi," sagde han lavmælt og mente det helt ind i sin sjæl. Han vidste udmærket godt, at dén familie, hun skulle ud til nu, ikke ville blive let at håndtere...
"Hold far hen - så sørger jeg for at hjælpe Josefine ud igennem køkkenet, når alting er lidt mere... normalt."
Han havde vendt opmærksomheden imod heleren igen, da døren lukkede sig stille bag Zirra. Skulle Treston være ærlig, var han i syv sind - han kunne end ikke begynde at
forestille sig, hvordan Josefine måtte have det lige nu; hvilke tanker, der løb igennem hendes hoved...
Derfor endte han også med at stryge hende en enkelt gang over ryggen og så stilfærdigt rejse sig, så han kunne lede Zirras kommode igennem og finde en ren kjole til Josefine, sådan som lillesøsteren havde foreslået. Zirras idéer var som regel ikke dårlige...
Den første, han fik fat i, var i tyk uld og havde en rar, nøddebrun farve, og han havde egentlig besluttet sig for, at den sikkert kunne passe Josefine udmærket, da han fik kigget ordentligt på hende - som hun sad dér på sengekanten. Med sine store, hvide vinger...
Den nøddebrune blev lagt tilbage til fordel for en mørkeblå, der skulle knappes op langs ryggen. Så kunne man måske,... knappe udenom vingerne, eller noget...
Han vendte sig imod hende med klædningsstykket holdt frem - var så godt tilfreds med at kunne gøre noget
praktisk for at hjælpe, at han ikke lige først fik forholdt sig til, hvilke upassende implikationer, hans ord bragte med sig:
"Det er heldigt, at du og Zirra er nogenlunde samme størrelse - jeg tror, dén hér kunne passe dig rigtig godt. Og du skal se - der er nok noget rigtigt i, at du ville føle dig mere som dig selv, hvis du kommer ud af... af sørgeklæderne, ikke?" Det var først, da han havde lagt kjolen til rette ved siden af hende på sengen, at han rigtig fik set situationen udefra - og derfor kunne have slået sig selv for panden.
"Altså - jeg kan jo også gå ud, hvis du gerne vil have ro til at skifte." Ordene snublede ud af hans mund, og han græmmede sig over sig selv, da det gik op for ham, at han i ren befippelse havde løftet hånden for at pege på døren. Den eneste dør, til kammeret. Et udtryk, der både var undskyldende og pinligt berørt fløj over Ridderens træk, og han fik styr på sine flagrende hænder - lagde armene over kors og forsøgte at lægge ansigtet i lidt mere passende folder.
"Undskyld," sukkede han så.
"Jeg tror, jeg er lidt... befippet. Sidst jeg så dig, var til din - din begravelse. Dét hér er mildest talt... mærkeligt for mig. Så jeg beklager - jeg er ikke helt mig selv."