Du har allerede valgt, nok var det ikke de ord han sagde, men hun kunne ikke andet end at nikke anerkendende til det og hæve hagen op fra bordet og lod blikket falde på Ranulf som han vendte og drejet glasset. Let skam spredte sig over hende som hun stirret ned på glass og den tone, hans skuffet tone ramte hendes sind.
“Undskyld.” mumlede hun næsten instinktivt som hun følte skuffelsen. Blikket hang lavt som hun lyttede til hans begyndelse, og han havde ret, hun havde besluttet sig for hvordan det hele ville gå. Hun kom altid i vejen for alle, og nu var alt allerede problematisk og ændre hele deres liv bare, for hvad, at kunne kalde sig mor ordentligt igen. Hun nikkede som han fortsatte med at tale om sine erfaringer, hans fortrydelser igennem hans længere liv i kampens hede. Ofret sig hele hans liv for andres glæde. Hun rakte ud imod sit glas og lod det tømme under Ranulfs ord, flere små tårer og det tomme glas blev placeret ude på kanten af bordet og forhåbeligt kopiet de opførelsen som de havde gjort for Ranulf. Blikket faldt mere og mere som Ranulf snakkede om hvordan aldren efterhånden var nået hvor det var for sent at rette op for hans valg. En..evighed.
En enighed. Det var noget at høre engle levende forevigt, men at få det slået i hovedet i sådan en samtale her, fik tydeligt tankerne til at bevæge sig rundt i hendes hoved. Det der blev sagt gav mening, lev livet uden fortrydelser for dit liv slutter aldrig.
“
jeg..forstår…” tøvede hun før hun lod blikket falde lidt mere og stirret på hænderne der før var en pude.
“
Du..ved godt det ikke er forsent for dig ikke..der er mange kvinder der nyder en mand der har haft et liv som du har. Mænd som dig er..” hun sukkede dybt og nikkede kort til ham..til sig selv.
“
..gør ting, lad være og overtænk det..Det er det du siger..endnu mere, nu hvor..mit liv er evigt.” hvad skulle hun sige, at hun forstod det, forstod hvorfor det blev sagt.
“men jeg..vil fortryde lige meget hvad..jeg gør..vil jeg ikke?” hun stirret tomt på sine hænder som det blev sagt.
“
Der er ingen måde..jeg kan..” igen døde hende ord ud, og hænderne blev igen søgt som pude som hun lagde sig ind over bordet.