Denne dag var det ikke en hvilken som helst Ridder der sad på anklagebænken, men selveste Treston Reynlest, storebror til en af de kvinder som Fielthena så sig tættest med, Zirra.
Et løfte var givet, samme aften som Zirra var dukket op ved venindens bagdør, forslået og gråd opløst. Et løfte der denne dag blev indfriet. ”Husk, selv når du ikke kan se mig, så er jeg lige i nærheden.” mindede Fielthena hende om med et blidt og forsikrende klem om den ene hånd, hvorefter hun snoede sin arm sammen med den anden kvindes.
Arm i arm med blondinen var brunetten ankommet ved Riddersalen. Her havde hun holdt sig tæt ved guldspurven, indtil hun var brudt fri fra folkemængden og havde kastet sig om halsen på den lænkede bror. Rødt kom brunt i forkøbet, malede skræk i de blå øjne og is i de grønne da Kester ledte Zirra med sig.
Fra sin plads ganske få meter fra hvor resten af Reynlest familien og svinehunden havde taget sæde, brændte Fielthenas blik sig ind i den nakken på Kester. Hver en lille tilnærmelse af Zirra blev noteret mentalt, helt ned til den mindste detalje. Kun påkrævede blink, så øjnene ikke tørrede ud, afbrød det fastlåste rovdyrs blik. Havde den rødhåret Ridder været bare lidt bevidst om det hverken var Chance eller godhjertethed, som var skyld i at han endnu trak vejret, så havde han måske ikke været nært så lang fingret.
Isen smeltede idet Zirra drejede sig i sædet og mødte venindes blik. Smilet var ikke til at slå fejl af, det bar både på en varme og stolthed over hendes håndtering, af Kesters besudlede hænder og slibrige ord. Guldsmeden vidste trods alt bedre end nogen anden, hvor meget det krævede ikke at give efter for trangen til at rette et velplaceret slag mod tungebenet.
Det havde været svært ikke at smile, da Kester blev eskorteret fra salen. Hun havde måttet klemme læberne hårdt mod hinanden for at holde det i skak. Manglen på den rødhåret unge mand betød dog ikke, at Zirra kunne åndelettet op, men hun kunne om ikke andet trækket vejret bare en anelse mere frit.
Pause blev kaldt og i stedet for at følge strømmen ud, nærmede gik Fielthena modsat til hun var ved Zirras side. Hilsen og præsentationen af sig selv overfor familiens matriark, hans kone og første fødte var høflig, formel og kort. Stemningen var ikke ligefrem for små snak og ligegyldigheder. Ud af øjenkrogen nærmede en vagt sig, påkaldte Zirras navn og fik brunetten til at trække veninden ind i et kram. Hviskende så kun hun kunne høre Spurvens ord ”Jeg er stolt af dig, hvis ikke jeg er tilbage inden dørene lukker, så venter jeg lige udenfor døren på dig.” med de ord slap hun Zirra så hun kunne følge med vagten og derved ikke nå at komme med indsigelser.
Det var ikke svært at finde det flammerøde slikhår i folkemængden. Endnu lettere var det at følge ham fra de skulderklappene Ridderkammerater, til latrinet. Metal klinkede mod hinanden, da Kester uvidende om kvinden der var fulgt i hælene på ham, fik bæltespændet op og gav sig til at åbne gylpen.
”Du har mit ord for, at før du bliver til to kan du samle dine pisvædet indvolde op fra gulvet.” hvislede den fine kvinde stemme så koldt, at havde den kunnet ville temperaturen i rummet dale til under frysepunktet. En slank kvindearm snoede sig omkring hans liv, lagde koldt stål mod roden af skaftet ”Ah, ah. Øjnene ligefrem.” lød det korrigerende med pres lagt mod den bløde hud, da han lagde an til at vende sig rundt. I stedet endte med at stirre sammenbidt ind i stenvæggen foran sig. ”Hvis du så gerne vil have den, så er der pænere måder at spørger på.” hvæsede Kester ud under den hårdt spændte kæbe, der fik musklen til at dirre.
”Du har for høje tanker om dig sig, hvis du tror nogen kvinde nogensinde vil være tilfreds med dét dér søle stykke manddom. – Men det forklarer naturligvis dine sadistiske tendenser, når nu du ikke på anden vis er i stand til at imponere damerne.”.
”Jeg ved ik -.” den arrige knurren til at blive brudt pludseligt af spidse negle, der prikkede sig faretruende ind i den røde hårgrænse. I et jerngreb og tvang hun ham til at afbryde kigget over skulderen, med skulderne trukket løftet mod ørene i en smertegrimasse ”Vi ved begge dine løgne er split, så medmindre du gerne vil miste tungen så forsæt. Jeg forslår dig nu alligevel at lytte og rent faktisk rette blodomløbet til det rigtige hoved, så det måske kan gøre dig bare lidt nytte. Det er svært det ved jeg, nu det ikke er hvad de bruger mest i forvejen.” fingrene slap nakken da Kester fik fremtvunget et anstrængt nik, som havde han faktisk haft noget at skulle have sagt. Den skarpe kniv forblev liggende mod underlivet ”Din skygge er blevet mørkere og tungere, jeg vil følge dig til Kiles rige, hvis du så meget som nærmer dig Reynlest familien igen. Rør en eneste af dem og din familie vil modtage dig stykke for stykke til de kan begrave dig, det vil du vel ikke byde din mor vil du?” bladet trykkede sig længere ind under de røde hår, til tynde streger af varmt blod fulgte tyndekræften mod gulvet ”Sindssyge kvindemenneske. Ved du ikke hvem jeg er!?” snappede Kester under vidt opspærrede øjne og en stemme tyk af panik.
”Åh jeg ved nøjagtig hvem du er, Kester og du skal vide jeg altid holder hvad jeg lover... Jeg lover dig, at jeg kan få dig til at forsvinde som dug gør for solen, men skulle du glemme mit lille løfte, så kan du jo mindes det næste gang du binder op.” snittet var ikke videre dybt, kun lige så der med sikkerhed ville dannes et ar tværs over kønsbenet til nederste del af hoftebenet.
Blodet farede tilbage til ansigtet til det matchede det håret, da han drejede omkring sig selv for forgæves, at se efter hvem der havde været så dumdristig både at true og skamfere ham. Til hans store irritation var det eneste syn, der mødte ham døren der gled i bag ham. Farende mod selv samme dør, flåede den røde Ridder den op og med vildfarende totter faldt ned i øjne, hvorefter befandt han sig halv ude på den menneske tomme gang.
Med vredes rystende hænder blev bukser og bælte lukket, hænderne kørt gennem håret i et forsøg på at ligne den gode Ridder, som han forsøgte at skyde folk i skoene. Havde det ikke været fordi det friske blod klistrede borgen (beklager, men jeg ved ikke lige hvordan borg/undertøj bøjes her) tæt til huden, så ville det været let at betvivle om hændelsen overhovedet havde fundet sted eller om det var Kesters egen hjerne, der spillede ham et pus.
Neat and strong and full of purpose.
And so many underestimate her punch.