Pax
Iagttager | Bandeleder af Ulvens Flok
Pax var ikke sikker på hvorfor, men at betragte Hunter skæve mod køkkenet og dernæst høre de lavmælte ord, det fortiede spørgsmål, sendte en bølge af panisk ubehag igennem ham. Der var et eller andet, noget han ikke kunne sætte fingeren på, noget der igen var udenfor hans kontrol, noget der rykkede, prikkede, hev i ham fra hver sin ende –
Som havde han brændt sig, trak Pax med ét sin hånd til sig. ”
Jeg har tilgivet dig”, mumlede han, hans stemme ikke længere nærværende. ”
Men Juno har ikke og han kommer heller ikke til det. Vi har begge mistet mere end du forhåbentlig kommer til at fatte, så – bare gør det. Ikke for hans eller din skyld men for min.” Pax sank en voksende klump i halsen og drejede dernæst rundt på hælen, pludselig så tung i kroppen, at han ikke ønskede andet end at gå tilbage i seng.
*
Pax måtte tage en dyb indånding, som raseriet langsomt men sikkert meldte sin ankomst. Hele hans krop spændtes krampagtigt og hans bevægelser var drevet af en desperat trang efter at kontrollere vreden, hvormed han stift fik sat sig ned igen. De arrede hænder begyndte at gnide de indsunkne kinder og det var næsten hvislende, at Pax fik fremtvunget ordene: ”
Kunne I lade være med at holde i hånd?”
Will gav slip på Juno, hvorefter han hastigt aflagde afstanden til Pax. Hans hænder rystede, som han rakte ud efter den gråhårede unge mand, parat til hvad end Pax måtte sende i hans retning af spydigheder eller fysiske slag.
Pax gjorde dog ingen ting men lod Will lægge sine hænder omkring hans ene underarm. Sådan sad de to mænd et kort øjeblik før, at Pax drejede sit hoved i retning af den anden.
”
Ruk er stadig i byen, ikke?”
”
J-jo!”
”
Snakker I sammen?”
”
Nej Pax! Nej! Jeg ville aldrig – nej! Nej!”, begyndte Will at græde, lige så ulykkeligt som et lille barn, der havde mistet sin mor til Kile.
Pax betragtede ham, hans blik ulæseligt men pludselig trak han sin arm fri af Wills greb, for derefter at placere en beroligende hånd i hans nakke. Langsomt, så uendelig langsomt men også lige så kommanderende, guidede Pax Will tættere på sig, hvorefter han mumlede lavmælt: ”
Det kunne jo være, I skulle begynde at snakke sammen igen. Forstår du, hvad jeg mener?”
Will dirrede let under Pax’s berøring og selvom det var tydeligt, at den kønne mand tænkte så det knagede, forsøgte han til stadighed at gribe ud efter Pax og holde ham fast. ”
N-nej. J-jeg forstår ikke – Pax, jeg –”
Pax tyssede let på Will og skævede kortvarigt til Juno, hans blik ulæseligt men ikke fuld af hverken begær eller den kærlighed, han følte for ham. Det var nemlig ikke længere Pax, som Juno kendte, der sad for enden af bordet og hvis ene tommelfinger kærtegnede Wills nakke. Det var Ulven og dyret følte sig alene – og det var jo netop det med ulve, var det ikke? De havde hinanden til det sidste, koste hvad dét koste ville. En ensom ulv var farlig. Den slog alt ihjel.
”
Hvis I nu blev gode venner igen, så ville du kunne fortælle mig om de ting, som I snakkede om, ikke? Det ville du gøre for mig, er det ikke rigtigt?”
Will nikkede hastigt og forsøgte sig med et lille smil; et, der blev større, som Pax gengældte det kortvarigt og som svandt ind igen, da han rejste sig.
Pax stillede sig foran Juno og så på ham for et langt øjeblik, før han, næsten lydløst mumlede: ”
Det kunne jo være, at jeg havde en tanke, der krævede noget helt bestemt af mig – eksempelvis som at ignorere, forbigå, være ligeglad med…” Pax hævede sine øjenbryn for et kort øjeblik, hvorefter han snurrede rundt på hælen, klappede Will på skulderen og forsvandt op af trappen.