Ved Siljas spørgsmål blev Nairnes blik igen fraværende, hun forsvandt lidt ind i sine egne tanker, dog uden at miste fornemmelsen for omgivelserne.
"Jeg har levet mange liv her.." startede hun langsomt,
"men på trods af, hvad folk forventede af mig..", hendes blik blev nærværende igen og hun lod blikket fæstne sig på Silja, forsøgte at låse hendes,
"har jeg altid forladt området igen". Hun kiggede ud over sølvfloden igen, sad lidt i stilhed.
"Nogle mente, at jeg skulle blive og opfylde mine rolle i forhold til skoven.. Give det tilbage jeg skylder guderne..." hun rystede let på hovedet og lod blikket glide tilbage på Silja,
"men jeg valgte krigen". Hun smilte skævt
"Det er meget unaturligt for en skovelver, især en med mine evner, at blive kriger". Hun trak let på skuldrene,
"men selvom jeg respekterer guderne, mener jeg ikke det er deres valg, ej heller høvdingens eller nogen andens".
"Hvad jeg gør med mit liv, er mit valg". Hun flyttede hænderne op i skødet mens hendes tanker drejede sig om de første konflikter hun havde mødt da hun som ung havde valgt at forlade Elverly til fordel for at bekrige menneskenes fjender.. Ikke engang deres egne.
"Ligesom det du gør med dit liv, når det kommer til det endelig valg, er op til dig", hun smilede opmuntrende.
"Det er min opfattelse, at man bør føje andre og strække sig så længe det ikke går ud over ens egen integritet",
"du kan altid spørge dig selv, kan du gøre dine ældre glade uden at miste dig selv?" Nairne tav et øjeblik for at give hendes ord tid til at bundfælde sig.
"Hvis ikke" fortsatte hun lidt efter,
"bør du måske overveje, om det er værd at trodse dem". Hun slog ud med armene og et lettere ironisk smil bredte sig på hendes læber,
"denne slags samtaler er nok en af grundende til, at mange ikke mener man bør lytte til mig i forhold til noget så vigtigt som vores eksistens og samliv". Indvendig overvejede hun, om hun skulle have sagt noget. På den ene side, var det ikke Nairnes job at blande sig i, hvad denne unge elvers forældre og andre befalende magter menter, på den anden side var det ikke i hendes natur blindt at adlyde andre. Selvstændighed havde altid været en af hendes farcer, men hun havde heldigvis aldrig oplevet, at hendes forældre ikke havde støttet hende, selvom hendes mor formentlig havde været en anelse skuffet over, at Nairne ikke viede hele sit liv til skoven. Hun rystede let på hovedet, hun var vidst ved at blive helt fanget i tanker om fortiden. Det var flere tusinde år siden det havde været et problem for Nairne, hun var ikke længere ung, så det var ikke længere et spørgsmål om dette. At blive trolovet var ikke engang blevet bragt på banen før Nairne havde nærmet sig sine 500, på det tidspunkt havde hun allerede tilegnet sig en modenhed, som denne unge elver formentlig ikke havde endnu. Nairne var ikke klar over, hvor gammel hun reelt set var, men hun havde en fornemmelse for, at denne elver endnu ikke havde nået sit første århundrede. Hun var blot et barn.
"mmm træerne", hun lyste nærmest op.
"Hvis du leder de rigtige steder vil du formentlig kunne finde nogle på en 80-100 meter, til gengæld vil de bringe dig over de andre træer, jeg har aldrig selv været så højt, men jeg kan forestille mig, at det giver en fantastisk udsigt".