Dragonflower 10.02.2021 10:12
((Edit: Den tog så lang tid at skrive, jeg ikke så Krys' post. Jeg har ikke ændret noget i forhold til den, men laver en mindre tilføjelse i bunden af min post, i relation til Alwyns, der kommer lige efter))
Det er ingen hemmelighed, at jeg generelt er imod de dele af statistikken på siden, der måler på os som burgere frem for på karakterer, og med alt respekt for det enorme arbejde Krys lægger i siden, så tror jeg stadig det er bedre at ændre, hvis ikke skrotte helt, funktioner der aktivt skader folk.
Det sagt, så ved jeg også der er folk der elsker det, eller er indifferente - og det er helt okay. Jeg er bare glad for at vi kan række ud til hinanden og snakke om det.
Jeg vil bruge Xenwias dejligt overskuelige visning, til at give mig eget besyv på de forslag der er fremlagt, og komme med/fremhæve et par forslag selv:
1. kollapse sidebar-statistikken (Ques forslag).
Jeg synes det er en fremragende idé, men, ligesom Xenwia, føler jeg det kun er en halv løsning. Den ville dække behovet for en som mig, der slet ikke gider se på det, men i det tilfælde ville den løsning Grace har lagt op i forslagskassen
(Link) opfylde det bredere behov bedre (vi vender tilbage til Graces forslag længere nede).
2. "fremhævning" af de folk der bare generelt har skrevet posts i løbet af måneden (Ques forslag).
En '5 folk der har skrevet denne måned' ville være amazing (om end den skal nok have et bedre navn end det). Så længe den er Randomizeret, evt. på dags-basis.
3. Top x nyoprettede karakterer (Ali's forslag).
Jeg synes det er en fantastisk idé der afhjælper flere problemer! Vi har set i det åbne brev fra Tirr, Jinx og Nyxx
(Link) at der er et behov for at fremvise nye karakterer mere.
Jeg er uenig i at det ville være for statisk dog, da statistikken over karakterer der er send til godkendelse vise, at der i gennemsnit blev sendt
mere end 1 karakter om
dagen til godkendelse. Så jeg føler der vil være fin udskiftning på en '5 nyeste'.
4. De sidste fem karakterer/bruger der havde skrevet en post (Sunnys forslag).
Jeg tror ærligt ikke det vil ændre noget, da dette i de fleste tilfælde, ville vise de samme folk der er på topposter listen. Muligvis vil det faktisk bidrage negativt, fordi man 'lige når at se sig selv' inden man bliver skubbet af igen, af en der skriver 10x så mange poste som en selv på dags-basis.
5. (NY) Statistik vis, skjul og hold hemmelig (Grace - fra forslagskassen (Link))
Graces forslag byder på mere brugerkontrol over hvilke statistikker man indgår i. Det er uden tvivl det tungeste at skulle implementerer, men giver også flest mulige folk det de vil have.
6. (NY) Opt-out af sidestatistik
I forlængelse af Grace's forslag, har jeg selv en lidt ned-kogt udgave: muligheden for at opt-out af sidestatistik, eller evt. bruger-til-bruger sammenligninger. Det giver lidt mindre fleksibilitet, men er, forhåbentlig, nemmere at implementere teknisk?
7. (NY) Udvid statistikkerne (Forslået af flere, forskellige steder)
Både i forslagskassen og i andre debatter, er der kommet forslag om at udvide statistikkerne til f.eks. at vise Top 5 dagens top-poster eller Top 10 for måneden.
Ligesom med Sunnys forslag, mener jeg desværre ikke det vil gøre en forskel, og at det i langt de fleste tilfælde, bare vil vise de samme navne, flere steder.
8. (NY) Dagens og Månedens Remake
Jeg har fået fortalt, at da side-bar statistikken blev indført, var det med henblik på, at få mere aktivitet. Det var en tid hvor vi ikke var 60+ aktive spillere, og hvor der måske blev skrevet 100 poste på en måned i totalen (alle tal her er gæt efter bedste evne).
Det problem har vi bestemt ikke længere! Siden er rivende aktiv, og vi har så mange aktive medlemmer, at man ikke kan nå at skrive med alle dem man gerne vil! Men når vi er så mange som vi er, bliver forskellen på 'Top 5' og 'alle andre' også det mere markant.
Jeg mener Topposter statistikkerne er forældet. De tjente et formål dengang, og de hjalp da også på aktiviteten dengang! Men hvor siden er nu, mener jeg de er mere en hindring for folk, end en hjælp.
Derfor foreslår jeg et remake! I stedet for at vise toppen, viser den altid en selv, samt de folk der har skrevet lidt flere/lidt færre poste. Eksempel:
Hvis vi siger jeg har skrevet 10 poste, Lux har skrevet 7, Helli har skrevet 8, Xenwia har skrevet 11, Krys har skrevet 5 og Nyxx har skrevet 26.
For mig vil listen se sådan her ud:
Nyxx
Xenwia
Dragonflower
Helli
Lux
Mens den for Helli vil se sådan her ud:
Xenwia
Dragonflower
Helli
Lux
Krys
I stedet for at vise os toppen, fokusere den på vores ligemænd/kvinder. I eksemplet her har jeg også undladt at have tal på listen. Det kan der selvfølgelig komme, hvis folk overvejende ønsker det.
"Men hvad så hvis man ligger i bunden/ikke har skrevet noget": Så vil den vise de to der ligger lige over i postcount, samt to 'tilfældige' der ikke har skrevet noget under. Her ville det især gavne ikke at have tal på listen, så de der ligger nederst for måneden, ikke skal glo på nullerne, eller se at hvem der ligger over dem, har skrevet 200% mere end dem.
Edit tilføjelse:
Nu har jeg fokuseret meget på hvordan det kan afhjælpe de-motivationen, men for dem der motiveres af konkurrancen, tænker jeg stadig remake forslaget giver mening? Det giver et 'ladder climb' hvor man kan se sig selv passere de enkelte, selvom man ikke så nemt kan 'se' topmålet. Her ville det hjælpe med tal på tænker jeg?
-Jeg vil rigtig gerne høre feedback på den del her fra dem der bliver motiveret af top-poster, da jeg, som først nævnt, er meget solidt på den anden side.
Det skal gøre ondt, før det gør plot!