Første problematik bestod i, at hans forsyninger lå begravet en halv dagrejse fra landsbyen, hvormed han ikke kunne skifte form. Det resulterede i, at han ikke kunne vade ind på hovedgaden, da en beskidt og nøgen mand unægteligt ikke ville komme særlig langt.
Anden problematik var hundene. De teede sig. Gøede og hylede advarselstegn, deres ejermænd endnu ikke havde dekrypteret, eftersom hans fært for længst var nået dem. Det handlede ikke alene om, at det var det, de havde lært at reagere på men også fordi, han skræmte dem.
Tredje problematik var den simpleste men også den, der frustrerede ulven mest, for hvordan skulle han lykkes med, at anskaffe sig opmærksomhed fra én person og ikke samtlige af nabohusenes beboere?
Pax vidste ikke, hvor længe han havde lagt dér, hvor mark blev til skov. At dømme efter nattens fortsatte formørkelse skulle tiden øjensynligt gøres op i timer, men dog ikke så lang tid, at den lokale kro var lukket. Han kunne stadig høre musikken og de råb, der lød med jævne mellemrum, og hans tofarvede øjne havde hvilet urokkeligt på bygningen, i hvad der føltes som en evighed.
Det var nemlig derinde, at han var; derinde han havde været i lange tider og endda ikke alene.
Ulven snappede af luften i frustration, men rejste sig dernæst op. Han vidste nu, hvad han måtte gøre. Hele landsbyen skulle inddrages i et mesterstykke af et skuespil – og alt det krævede var, at blot en enkelt satte sladderen i gang…
Det var en lokal gammelkone, der bed mærke i ham først. Hun havde siddet på verandaen i en gyngestol og fra sine rynkede hænder, der holdte om et krus, dampede det varme vand roligt. Der var nemlig ikke megen vind, selvom aftenens kølighed ellers indbød til det.
Selvom Pax ikke gjorde andet end at lunte forbi hende og blinke med sit ene ulveøje, skreg hun stadig. Et skrig der sendte en trykbølge af handling igennem den lille og ligegyldige landsby; en, der måtte fodres blot en smule mere –
Hvormed Pax løb videre.
Hundenes gøen steg i vildskab og styrke, des flere huse han listede sig forbi. I de mørke rum, såvel som i de oplyste, begyndte alskens stemmer at beordre stilhed. Det skete bare ikke. Hans næste tilskuer var en ung mand, hvis piberøg skar Pax i næseborene men i modsætning til den gamle, forblev han siddende musestille. Det var kun hans hektiske puls og overfladiske vejrtrækning, der lod Pax vide, at også han havde set ulven blinke, for dernæst at liste afsted igen og ud i mørket.
Sådan fortsatte Pax, indtil landsbyen ikke bestod af andet end fakler, råb og gøende hunde, der kastede sig imod skovgrænsen, hvori han gemte sig, parat til at løbe afsted og sætte tænderne i ham.
Og da fik Pax sit fjerde problem, og selvom det var simpelt, var det også dødbringende: buer og propfyldte pilekoggere.
Ved Zaladins rynkede røvhul.
Tommy Adler var et stille gemyt, der ikke normalt gjorde sig i at løbe. Denne aften skulle dog vise sig ganske ualmindelig, for man kunne se proppen af en mand komme spurtende, hans tykke kinder ildrøde og oppustede. Det hjalp, at kroen lå for enden af en bakke, men ikke da Tommy omsider skulle stoppe, og han hamrede ind i kroens hoveddør, før det blev muligt op for ham at åbne den.
Kroværten kunne ikke have været mere anderledes, selv hvis han forsøgte; hans blotte eksistens gik imod alt det, Tommys stod for, og de griseagtige øjne tog afmålt den nytilkommende – og svedige – mand i betragtning.
”Hvad er der los, Tommy?”
”Der er – en – ulv! Den – blinker – og –”, hakkede Tommy forpustet, alt imens han kæmpede for at holde sig oprejst, stående op af bardisken.
Samtlige af kroens gæster havde stoppet deres snakke og de så alle i retning af Proppen, pludselig anspændte over afbrydelsen af fredstiden.
”Er den alene?”
”J-ja.”
”Ulve kommer ikke så tæt på byerne – er du sik-?”
”Ja! S-stor! Tofarvede – tofarvede øjne! Der – blinker.”
”Det har øjne jo tendens til at gøre, Tom.” Kroværten himlede selv med sine end ikke øjeblikket efter.
Men det var alt, der skulle til. Byen var vågnet og alt, ulven kunne gøre nu, var at vente.