"Den møgkælling til Lykke, så arrogant det halve kunne være nok," lød det fra en kriger, der stod og vejede et sværd i hånden ude foran våbenkammeret, hvor der lige nu var et værre rend af folk, der skulle afhente våben. Sikkert nye rekrutter. "Hørte I hvad hun sagde? Jeg er ikke høj nok til sværdet, så jeg skal hellere vælge en morgenstjerne. Onkel Zaladin til hest, det er det værste lort jeg længe har hørt."
Der stod en morgenstjerne op ad væggen, men krigeren holdt stadig ved sit sværd som om det var hans største kærlighed. Og det var alt for langt til knægten.
"Hah, ha hun bringer fandme kun ulykke i kamp! Vi burde bede om at blive forflyttet bare fordi hendes navn lyder som en spøg fra Lyset!" stemte en anden i, og høj latter brød ud. Det rungede mellem de ru stenvægge.
"Schh! Ikke så højt, vil I have, hun hører os?" hviskede en tredje febrilsk.
En lang, slank hånd blev lagt på den førsttalende knægts skulder. Zahinael var over et hoved højere end drengen, og det fik skyggerne til at flakke over hans ansigt i tykke striber. De skarpe træk blev kun gjort tydeligere af det, og det fik den tredje, mere forsigtige kriger til at gispe og trykke sig skræmt op imod muren.
"I gør klogt i at lære mere respekt for jeres overordnede. Især en velanset ridder som frøken Louche," sagde Zahinael med isnende rolig stemme. En lille smertebobbel formede sig mellem hans fingre og drengens skulder, og mens han talte, pressede han den lige så stille ind mod hans hals, hvor den langsomt gik i opløsning og uden at gøre skade fik det til at føles som om, huden blev ætset op af syre.
Her i borgen viste han ikke sine bobler alt for offentligt frem. De få der havde kendt ham før dæmonrigets lukning, ville kunne genkende dem, og folk skulle generelt ikke snakke for højt om hans evner. De fleste vidste, han kunne bringe folk absurde mængder smerte, men de færreste vidste, hvorfor. Hvis man vidste hvorfor, havde man med god sandsynlighed prøvet det selv. Og i en situation som nu, ville drengen blot tro, at det var Zahinaels fingre, der afgav smerten, og ikke noget, han havde dannet med sin magi.
Knægten hvæsede i smerte, og Zahinael lod ham falde til jorden, som han mærkede hans knæ give efter. Uden mere belæring - for smerte var ofte en fin lærestreg - genoptog han sin gang op mod sine egne gemakker.