Reaktionen på Vargas’ spørgsmål overraskede ham en smule. Hun blev så… glad. Egentligt havde han slet ikke ment det seriøst, men glimtet i hendes kønne øjne og hendes krops reaktion, hun ville virkeligt gerne beholde halvdyret. Han lyttede til hendes mere triste ord og han kunne godt se, at det påvirkede hende.
For et øjeblik var han tavs, mens han tænkte over det. Han forstod ikke hendes behov, han var selv en mand, der ikke havde et behov for venner. Nogen tæt på sig. Han vidste godt, at han var lidt anderledes på det område, han kunne jo se på andre væsner, hvor meget familie, venner og kærlighed betød. Men han havde ikke lige tænkt så meget over, at det også gjaldt Ana.
Hans tanker fór lidt frem og tilbage mellem for og i mod. Ana ville tydeligvis blive glad, hvis hun fik en ven. Satyren var en mulighed, mest fordi Vargas kunne styre den - gør noget, jeg ikke bryder mig om, og det går ud over din ven - men også fordi, at det var en hunkøn, lige meget hvor meget den ville være en han. At give Ana en mandlig ven ville være helt ude af billedet. Så hellere en hunkøn.
Men hvis Ana skulle have den som ”ven” (i Vargas’ hoved så han det mere som når et barn tiggede efter et kæledyr), ville den skulle bo i huset. Det var endnu et levende væsen til at forstyrre. Ikke at der ikke rendte slaver og vagter ind og ud hele dagen, men satyren ville skulle være der konstant. Hvis det skulle være sådan, skulle der sættes nogle husregler. Især hvis den skulle have lov til at rende frit rundt. Vargas var ikke bekymret for, om den ville stikke af, ikke så længe han havde mennesket i et bur.
Og så var der eliksiren, satyren var så desperat efter. Ikke et problem, men det ville uden tvivl koste penge.
Dæmonens blik blev nærværende igen og han så på hende igen, mødtes hendes blik. Med et suk fjernede han sin hånd fra hendes liv og strøg hende over håret i stedet.
”Det betyder virkeligt meget for dig?” Det var ikke så meget et spørgsmål som en konstatering og han lagde hovedet en smule på skrå. Nå ja, han kunne jo altid sige ja og så ombestemme sig. Hans hånd fandt hvile om hendes nakke.
”Hvis jeg nu siger ja… både til, at du må beholde den og til at skaffe dens eliksir… Det kommer til at kræve noget fra jer begge to. Du skal passe den og sørge for at den får mad og hvad den ellers har brug for. Og hvis det er mere end det, skal du komme og spørge. Den vil blive dit ansvar, helt og holdent. Og den kommer til at arbejde for sine udgifter. Hjælpe slaverne i huset med det praktiske. Man bor ikke gratis under mit tag.” Igen lød han ikke vred eller utilfreds, bare rolig og bestemt. Han mente alt, han sagde. Han ville ikke spilde sin tid på et kæledyr. Og ingen boede gratis, hans hjem var ikke et herberg. Ana betalte med sine tårer og satyren ville skulle arbejde for det. Han skulle nok selv snakke med den om det, understrege kravene. Straffen, hvis den ødelagde noget eller gjorde Ana noget.
- No wealth, no ruin, no silver, no gold, nothing satisfies me but your soul -