Sted: Argyris' slægtens borg
"Tiden er kommet til at Ronin skal videre i sit liv" Ordene blev brummet ud i det stille rum, hvor stilheden havde fyldt så meget, at den nærmest var larmende, i de sekunder de bare havde kigget på hinanden. Renly var gået ind, beordret tjenestepigen til at lade dem alene, og sat sig tungt ned i stolen, inden han, var kommet frem med budskabet. Helenas blik flakkede, men forsøgte at holde sig fast ved sin ægtemands udtryk. Han så alt for rolig ud, mere som at det var en træls forpligtelse at hun skulle indvies i hans planer. "Ronin høre til her." ikke det svar han ønskede at høre, men ikke nok til at gøre ham vred. Bare mildt irriteret. "Jeg har arrangeret for ham at komme til syden, lærer hos en veletableret handelslord dernede, og måske vil arrangementet føre til et ægteskab med en af hans mange døtre. En god forretning. Han har intet at gøre som kriger." Helena sank klumpen hun havde i halsen og kiggede ned på gulvet. Hendes hænder var lukket om hinanden i hendes skød, svagt gnidende mod hinanden. Den nemmeste udvej var at forblive stille. At acceptere.
"Renly, han er kun et barn.. " hendes stemme var kun en hvisken. Men hun vidste at han havde hørt hende, idet stolen knirkende gav efter som den bredskuldrede mand rettede sig op og lænede sig en smule frem. "Han er mit barn, Helena. Jeg ved hvad der er bedst for ham." Han rejste sig, gik forbi hende - højst sandsynligt for at lukke den ensidede diskussion og gå fra hende igen. Efterlade hende tilbage i stilheden. Helena rejste sig. "Jeg be'r dig.." hun havde rakt ud, blidt rørt hans underarm, uden at benytte magt. Men det var nok til at han vendte sig. "Gi' det et par år mere.. Han vokser fra det" det var en løgn. Helena havde set hvordan han levede sig ind, når han trænede. Hvordan han havde overtalt stalddrengene til at træne med sig, med træpinde. Hvor meget han snakkede om æren og hæderligheden. Gnisten der sprang frem i hans blå øjne. Hendes øjne.
Renly's hårde fingre gled nærmest blidt ned af hendes ansigt, blidt, men ikke kærligt. Helena havde altid vidst at han ikke elskede hende, men nogle gange blot lystede hende. En følelse der kunne udnyttes. "Kvinder.. så blødsødne og svage" hans fingre fortsatte ned af hendes hals, og bragte en sitren igennem kroppen på hende. Ikke en behagelig en. "Så man helt glemmer hvor manipulerende i kan være" Et gip gik igennem Helena, som den kraftige hånd pressede sig omkring hendes skulder og holdte hende fast, ved at skubbe hende tilbage, så ryggen var presset ind mod væggen. Helt automatisk flyttede hendes ene hånd sig op for at gribe fat i hans, tiggende for at han løsnede grebet, der nærmest skar ind i hendes hud. "Ved hver og en af dem, har du sneget dig ind. Fået mig til at skifte mening, men ikke denne gang. Ronin er min. Min ejendom. Ligesom du! Min søn skal ikke leve et liv som en simpel soldat." Helena havde haft blikket sænket, som Renly havde vrisset af hende, men løftede det op til sidst, ved den spydige kommentar der gemte på tydelig foragt i mandens stemme. Han slap hende, troende at dette var slutningen, noget Helena næsten var tilbøjelig til at give ham, men hun mærkede vreden, en næsten syrende fornemmelse i kroppen, der sjældent fik adgang, og fik kroppen til svagt at sitre. Det var en sammenblanding af mange følelser, og normalvis var vreden aldrig den som kom frem. Hvorfor hun blev vred denne gang meldte sig klar for hendes indre. Soldaten. "En simpel soldat er tusind gange mere værd end du nogensinde bliver!" Hun havde ikke råbt det, men hendes stemme havde været stærk, hård og tydelig. Straffen for denne udtalelse, indtraf sekundet efter, af en hånd der slyngede sig gennem luften, og ramte hendes kind så hårdt at hun mistede fodfæstet og nær var væltet til siden. Smerten var intens, som hun beskyttende lagde sin egen hånd over kinden der svagt dunkede af den uvelkommen nærkontakt, mens hendes blik havde svært ved at fokusere på grund af de slørede pletter for hendes nethinde. ”Hvor vover du!” Renly greb fat om hendes håndled, pressede til som han nærmest løftede hende op igen. Hun skulle ikke havde sagt det, men hun følte en vis tilfredsstillelse ved at havde set at det påvirkede ham. At hans stolthed var blevet ramt, hvor lidt det end var.
Udenfor døren, gik der en forskrækkelse igennem den spinkle tjenestepige, der gik forbi døren, som aldrig var blevet lukket helt til. Med døren svagt på klem, var stemmerne og lyden af slaget tydelige for hendes øre. Det måtte havde været en ren tilfældighed at hun var gået forbi netop på det tidspunkt, men også noget der måtte vise sig at være til Helenas held. Pigen tog en beslutning.
”En soldat! Du sammenligner min titel, min magt og mine penge, med en soldat?!” Helena stod stille, forvænnet med at stod hun stille, gjorde det ikke nær så ondt. Men hun så ham i øjnende. Noget hun aldrig havde for vane at gøre, når han var vred. En vrede der lyste ud af de hårde øjne, der fik hendes mave til at trække sig sammen i frygt. Helena var bange for ham, det var ingen hemmelighed, men lige nu, var hendes vrede også at se. En lille vrede i forhold til det flammehav af arrigskab, der pressede hende mod væggen og klemte livet ud af det tynde håndled. Men hun sagde ingenting, det ville ikke nytte noget alligevel. En knyttet næve hamrede ind i væggen ved hendes hoved, fik hen til at presse øjnende sammen og hive efter vejret. Den havde været faretruende tæt på hendes ansigt, ganske planlagt fra hans side ”Svar mig, kvinde!”
”Alt er penge, magt og din titel. Du har aldrig andet end dig selv i dine tanker. Mig, vores børn. Intet af det er vigtigt, med mindre du kan få en profit. Alt kan udnyttes! Du ved ikke hvor meget bedre verden kan være, hvis du blot glemte alt det materielle. Men du er alt du har, da du ikke er i stand til at føle noget andet i dit liv. Derfor er han bedre end dig. Alt er bedre end dig! Han skjuler sine følelser, mens ud blot ingen har!” Det havde taget et par slag og at han råbte af hende et par gange før vandet flød over. Han stoppede ikke igen, og ville han havde et svar, skulle han få præcis hvad han bad om. Et øjeblik så han chokeret ud. Som havde han ikke forventet at få et svar som dette, men hans hjerne fandt hurtigt andet at tænke på. Noget hun havde sagt, præcis nok til at hun ikke havde tænkt over at hun skiftede fra at sige soldat, til ham.
”Ham…?” stemmen var faretruende, blikket stikkende og grebet blev værre. Helena stivnede. Nej. Hendes blik blev panisk, til hun til sidst bare lukkede dem sammen. Nej… Han vidste det. Han kunne se det. Hun kunne mærke hans blik, selv gennem lukkede øjne. Hun åbnede dem først da en knyttet næve ramte ind i hendes mave, fik hende til at tabe pusten med et forskrækket udbrud og krølle sig så meget sammen som hun var tilladt, mens han holdte hendes ene håndled presset ind mod væggen. ”Hvem. Er. Han?!” Hun sagde intet. Hun ville aldrig sige det. Hun ville hellere dø end at fortælle Renly, hvem han var. Tage imod al hans vrede, al smerten som hans vrede afholdte ham fra at stoppe igen. Hånden lukkede sig om hendes hals, som han løftede hende op, pressede til. Helenas fødder slap til sidst gulvet, mens hendes krop instinktivt begyndte at kæmpe imod, for at kunne få luft ned i sine lunger igen. Hendes hænder forsøgte desperat at få ham til at slippe, men hun var ikke stærk nok, og styrken blev kun mindre som hendes blik begyndte at blive formørket. Alt hun kunne tænke på, var hvor dum hun havde været. Hvor dumt det havde været at give efter og give ham et modsvar fremfor en undskyldning, og hvor dumt det var, at hun havde ladet følelserne glide over. Ladet dem nævne netop det hun forsøgte at skjule allermest i hans nærvær. Hvor meget hun havde sat Karkhos i fare, hvis Renly nogensinde ville finde frem til, hvem det var hun havde snakket om.
because I, too, am fluent in silence