Gustave de Dours havde en seddel i hånden. Den var fra hans kone og på den stod med hendes karakteristiske sirlige håndskrift: "Brød. Æg. Salve." Han havde svoret til hende hele formiddagen, at han altså sagtens kunne huske tre simple ting og han havde beskyldt hende for at håne hans fremskridende alder og ikke sætte pris på hans vakse og holdbare hjernefunktion. Da han arrigt havde forladt huset med blot et mentalt notat var han ikke noget længere end rundt om hjørnet fra deres byhus, før han havde glemt, hvad hun havde bedt ham om at hente hjem. Brød... Æg... Mælk? Nej... Der var en tredje ting... eller var der kun to ting? Der måtte være tre ting... Brød... æg... Skam.
Skamfuldt krøb han tilbage til deres hus og nåede kun lige akkurat op til hoveddøren før Magaret svang den op og stak en papirlap efter ham. "
Her" havde hun sagt bestemt og sendt tilsvarende øjne mod ham. Han havde spidset sine læber til et "hvadskullejeggøreudendigkys" men hun havde hurtigt lukket døren i igen, så han vendte rundt og spadserede mod sin gerninger for dagen. Var det ikke for hendes små indkøbsmissioner, hun sendte ham på, kom Gustave ikke rigtig uden for en dør. Han havde klienter der kom til ham, så hele idéen med at bevæge sig ud sagde ham ikke rigtig noget.
Han gik gennem byen med smalle øjne fordi solen skinnede så kraftigt og sneens refleksion var modbydelig for iris. Han lagde en tåge over sine sanser og søgte ind i sit sind i stedet. Her kunne han med tankerne forudsige hvor det næste skridt skulle tages for at få den bedste rute til den bager, han havde i tankerne. Det var små fremtidsøvelser, som stimulerede ham og holdt hans hjerne i gang. To skridt svagt mod højre nu, for sandsynligheden for, at en mand om lidt kommer løbende venstre om er meget stor - og så sandt, ja, en mand kom stormende venstre om og videre ned ad gaden.
Gustave lod sit blik hænge på mandens ryg, der forsvandt længere og længere fremad. Gad vide, hvad han havde så travlt efter. Før han vidste af det, stod han pludseligt meget langt fra den bager, han skulle have besøgt for at få det brød, som stod på den forbandede liste, som hans kone havde givet ham. Han stoppede forvirret op og kiggede sig omkring. Det var sket igen. Han var endt i millionhavet af mulige fremtidsscenarier for denne løbende mand og måtte have gået som i en trance tværs gennem byen. Han sukkede irriteret og forsøgte at samle tankerne. Fokuser på omgivelserne, messede han til sig selv. Fokuser. Fokuser. Fokuser.
Han så sig omkring og fik øje på en meget ung byvagt, som stod lænet op ad byens mur og så ud til at tjene gode penge på at lave omtrent ingenting. Han gik op til vagten og spurgte: "
Hvor lang tid ville det tage en rask mand som Dem at gå herfra porten til markedspladsen?"
Vagten så forbavset på Gustave og svarede usikkert
"Eh... jeg må ikke forlade min post."
Gustave lo kort og rystede på hovedet;
"Nej, det kan jeg godt se men..." Han mistede sin tanke og besluttede sig for at føre samtalen over på noget andet.
"Lige gyldigt. Har De været i byvagten længe?"
Byvagten rystede på hovedet og rettede pludselig sin holdning, som om han pludselig tog sit arbejde alvorligt.
"Nej, herre. Fire måneder," svarede han uden at se Gustave direkte i øjnene.
"Ah interessant - jeg tror, jeg kender Deres far."
- "
Min far?"
"
Ja, Gallio Mrath, ikke sandt?"
Byvagten nikkede kortfattet, tydeligvis en smule utilpas over at blive krydsforhørt på denne måde.
"
Gallio Mrath, fremragende i et spil kort, hvis jeg husker rigtigt. Snu som en ræv, men meget dygtig - spiller du kort? Jeg husker en aften på kroen hvor vi spillede kort og..." og sådan fortsatte Gustave i næsten ti minutter, hvor han fortalte om, hvordan havde spillet kort med den unge byvagts far for nogle år tilbage og faktisk stadig skyldede ham en ged og et par mønter. For hvert sekund der gik i Gustavs lange svada blev den unge Gallio Mrath Junior utilpas og måtte til sidst høfligt sige:
"Jeg er ked af det, men jeg skal faktisk op og skifte post nu."
"Skifte post?" udbrødt Gustave interesseret.
"Deroppe?" spurgte han og pegede op ad en smal trappe der ledte op ad bymuren til udkigsposten over porten.
-
"Ja" svarede Junioren uvildigt.
"Nææh dog! Hvem har vagten deroppe i dag?"
- "
Eh... Gewin tror jeg"
"Gewin Trambor? Ham kender jeg!" jublede Gustave og lagde an til at følge efter, da Gallio Mrath's søn forsøgte at stikke af op ad trapperne.
"Jeg følger lige med, det er længe siden, jeg har fået mig en snak med ham."
Gustave masede sig vej op ad trapperne sammen med den unge byvagt og blev sandeligt nok mødt af Gewin Trambor i udsigtsposten. Trambor, der var en smule mere begejstret for Gustaves selskab en den unge byvagt, gav sig til at sludre og de to mænd stillede sig over til den side af muren, der havde den smukkeste udsigt over det sneklædte landskab uden for byen. Alt det uberørte i det fjerne som ikke stank af røget fisk, hestelort og kakkelovn.
Da Gustave gav sig til at forklare Trambor den naturvidenskabelige årsag til at der var faldet så meget sne de sidste par dage, fik de øje på en mand komme vandrende med en... bjørn?
"Gustave jeg er sgu nødt til at afbryde dig..." brummede Trambor med sin kraftige stemme.
"Er det en..."
"Bjørn..." afsluttede Gustave og de lænede sig begge godt ud over muren for at få et bedre udsyn, mens bjørnens ejer gav sig til at snakke med byportens vagt.
"Han får sgu aldrig den bjørn ind i staden, hva' fa'en tænker han dog på?" fortsatte Trambor.
-
"Mit spørgsmål er mere hvad hans planer er for den bjørn..."
"Jeg håber sgu ikke han har planer for at beholde den i live" lo Trambor og tog en stor tår af en flaske, han havde i sin inderlomme. Han gjorde en gestus med hånden og vraldrede ned ad trappen. Gustave fulgte efter og for sit indre blik løb han en masse potentielle fremtider igennem, men der var kun ganske få scenarier, hvor bjørnen ville slippe igennem byporten og det var langt fra de fleste, der endte fredeligt. Trambor stillede sig nysgerrigt til rette mens Gustave fortsatte mod bjørnen og dens ejer, der stod og snakkede med portvagten.
"Undskyld mig..." indskød Gustave let og trådte nærmere. Portvagten vendte sig mod ham.
"Har De ikke tænkt Dem at lade... Koda... passere?" spurgte Gustave som om det var almindeligt kendt, at bjørne med navn Koda havde direkte adgang til Hovedstaden. Før vagten nåede at svare lagde Gustave sin hånd på hans skulder og sagde lavmælt, som om det var en dyb hemmelighed:
"Det er simpelthen også en frygtelig situation, jeg var ikke klar over, at De ikke havde fået besked om Koda..." Han holdt en kunstpause og fortsatte i et mere dramatisk tonefald til vagten:
"Koda er jo desværre blevet ramt af en forfærdelig forbandelse som - ak ja - som du kan se, er hun nu fanget i en bjørnekrop." Han tog sig bekymret til hjertet. "
Koda og hendes... ledsager -" han gjorde en kort gestus til bjørnens ejer
"- er kommet til Dianthos for at få min hjælp til at befri hende... slægten er meget, meget magtfuld, jeg ville nødig være den, der forhindrede ærede Koda i at få hjælp." Med disse ord lagde frygten sig så småt ind i vagtens øjne, og han kiggede forvirret mellem de involverede og til sidst på bjørnen.
"Javel..." mumlede han og sendte et søgende blik over skulderen til Trambor længere borte, der blot trak på skuldrene.
"Jeg lover Dem, jeg skal nok eskortere dem gennem byen!" svor Gustave med en hånd i vejret. Mens han afventede vagtens afgørelse sendte han et indforstået blik til den besynderlige bjørneejer og forsøgte at frembringe et glimt i sine øjne.
//Skyd mig hvis det her indslag er for langt ude haha //