Alianne_

Alianne_

The Word Mind

3575
karakterer

Alianne_ 10.09.2020 15:57
Som afstikker fra hashtag-debatten, er det hermed et officielt forslag, at vi udvider advarselslisten med "Sensitivt indhold".
Venus

Venus

Den Ottearmede Buksetyv

2319
karakterer

Venus 10.09.2020 16:14
Havde nogle tanker, jeg ville vente med til denne tråd var oprettet. Here goes:

- Måske kald det følsomt indhold? Kan jeg personligt bedre lide ^^
- Så vidt jeg kunne se i den anden tråd, er folk rimeligt enige om, at det kan være svært at vide, hvad der er så følsomt, at der skal en advarsel på, netop fordi det er meget forskelligt fra person til person, hvad man er følsom overfor, og man derfor naturligt nok ikke ser de samme ting som følsomme. Vi bør derfor nok lave en liste over ting, der hører under følsomt indhold. Lux' opremsning er nok et godt sted at starte :)
selvhad, angst, tvangstanker, krops dysmorphia, stærk mangel på empati ("psykopat diagnosen") og de ting det kan resultere i; selvskade, alkoholisme/andet drug misbrug

- Synes også, hvor detaljeret tråden er omkring følsomme emner, er vigtig. Som parallel ville jeg ikke tagge en tråd med voldsomt indhold for en sværdkamp og nogle snitsår, men hvis man begynder at beskrive blod, gennembankning, brækkede knogler og afhuggede lemmer i detaljer, ville jeg sætte en advarsel på. Per erfaring tror jeg de fleste tænker nogen lunde det samme, så jeg skriver det mest fordi, at vi jo har mange tråde der berører emnerne, og gerne vil undgå at der kommer advarsler på dem alle.
Muri

Muri

King of Lummer

8639
karakterer

Muri 10.09.2020 16:50
Som en lille tilføjelse til dette forslag, vil jeg gerne bringe advarsler på profiler op også.
Jeg har for eksempel ret voldsomt indhold i mindst én af mine karakterers baggrund, og det er vel i princippet det samme som at skulle klikke ind på en tråd med voldsomt indhold.

Chilitoke

184
karakterer

Chilitoke 10.09.2020 16:57
@Murizz advarsler på profiler giver også rigtig god mening.

Venus skrev:
[...]

- Synes også, hvor detaljeret tråden er omkring følsomme emner, er vigtig. Som parallel ville jeg ikke tagge en tråd med voldsomt indhold for en sværdkamp og nogle snitsår, men hvis man begynder at beskrive blod, gennembankning, brækkede knogler og afhuggede lemmer i detaljer, ville jeg sætte en advarsel på. Per erfaring tror jeg de fleste tænker nogen lunde det samme, så jeg skriver det mest fordi, at vi jo har mange tråde der berører emnerne, og gerne vil undgå at der kommer advarsler på dem alle.

[Fed tilføjet af mig]

Wait nu er jeg en smule forvirret, advokere du her for at vi ikke skal have advarsler fordi der er mange tråde hvor på det skulle anvendes, eller menes der noget andet?

Er det ikke netop et argument for at vi skal have de advarsler?

Jo mere udbredt det er jo vigtiger er det vel at skilte omhyggeligt.

Jeg ville nok anbefale at vi starter med 'Sensitivt indhold' den er meget bred, og så kan vi med tiden lave mere specifikke inddelinger hvis behovet opstår, på den måde undgår vi at ting bliver fejl markeret eller at folk lader være med at markere da de ikke kan finde det helt rigtige advarsels market i en stor liste.
Venus

Venus

Den Ottearmede Buksetyv

2319
karakterer

Venus 10.09.2020 17:41
Nej, det er ikke det, jeg siger. Jeg opfordrede selv i tag-tråden til at dette forslag blev skrevet op. Jeg siger, at man skal tænke over, hvornår det er nødvendigt, ikke om det er nødvendigt, så at sige :) Hvis jeg ikke syntes om idéen, havde jeg skrevet det meget mere direkte x)

Der er grader af i hvor meget et emne bliver gået i dybden med i forskellige tråde. At ordet selvhad eller ordet spiseforstyrrelse bliver nævnt i en tråd som eksempel på den ene ende af spektret, synes jeg ikke skal være nok til at sætte en advarsel på. I den anden ende af spektret ville være en udpenslet scene om, hvordan stofmisbrug foregår, som klart bør have en advarsel på.

Lad os sige for eksemplets skyld, at systemet bliver, at der kommer en advarsel på som "Sensitivt indhold (stofmisbrug)". Det ville være nok til at skræmme mig væk fra at læse tråden. Men selvom tråden handler om stofmisbrug, kan den handle om det på mange måder. Det kunne jo være, at den handlede om nogen, der var ved at komme over det, hvilket jeg meget gerne ville læse om. Det er to forskellige situationer, hvor jeg er lidt bange for, at folk kan komme til kun at advare baseret på emnet og ikke tænke på, hvordan emnet bliver beskrevet, så en tråd som i eksemplet ville komme i klemme. Vi tager meget hensyn generelt på kl, så jeg tror, folk kunne være tilbøjelige til at sætte for mange advarsler op for andre brugeres skyld, og så ender det lidt med en bjørnetjeneste.
Helli

Helli

Grovgoplen

9745
karakterer

Helli 10.09.2020 18:33
Jeg tror jeg hælder mere til sensitivt indhold, mellem den og følsom.

Dog vil jeg gerne kommentere på det med advarsler på profiler, som en profilgodkender.
Jeg kan godt se pointen i at gøre det, men jeg ville blive meget ked af at det bliver normaliseret at det er okay at skrive seksuelt, voldsomt og sensitivt indhold i profilerne, fordi vi har advarslerne. Ikke så meget at det finder sted, men at det grafisk bliver beskrevet så det bliver en nødvendighed med advarsler. Der er allerede nogen der har fået at vide at de skulle skrue det ned, fordi de bl.a. gerne ville beskrive voldtægt i detaljer i baggrunden. For selvom vi tre der sidder med det generelt er okay hærdet, så kan vi ikke få lov til at slippe uden om det selvom der er en advarsel, for profilen skal godkendes.

Que

Que

Et væsen af mange lyde!

3667
karakterer

Que 10.09.2020 20:53
Jeg synes også der burde være en eller anden form for advarsel på profiler. Jeg har selv haft snakket med nogen, som er blevet triggered eller en smule stød/utilpas over de ting der er skrevet i nogle profiler. Fordi der netop bliver skrevet om de sensitive/følsomme emner.

Det er selvfølgelig ikke fordi det skal normaliseres at man skriver vildt og voldsomme, detaljerede ting i en karakters baggrund - det vil jeg mene er netop det one-shots er til, for jeg ville mene baggrundshistorie er til at opsummere de vigtige elementer i en karakterens fortid, og så kan man lave et one-shot til detaljerne eller selve historien, men igen, det er også bare min mening. Derfor synes jeg alligevel godt der kan være en " Hey der kan måske være noget her i som kan virke stødende for nogen" eller et eller andet. Jeg ved ikke hvordan det skal fungere, tho ^^'

Om end ikke andet, føler jeg lidt, at når trådene skal have en advarsel på, burde karaktererne egentlig også :3
Shhh, tænk hvis mor så med!
Vuze

Vuze

1614
karakterer

Vuze 10.09.2020 21:53
Jeg er enig i, at skal tråde have advarsel på, så bør karaktererne også. Kan godt så logikken i, at folk ofte er mere vage i fx. baggrunden, men tilgengæld er der jo så andre ting, som kan støde folk. Jeg er stødt på ting i en bg, som jeg tænkte var for meget, men jeg er også stødt på karakterer, som lider af en psykisk sygdom, som er forkert og nærmest nedladende beskrevet, hvilket i hvert fald påvirker mig, og tænker jeg næppe er den eneste. At man så kan diskutere, om den slags overhovedet burde findes i en profil er jo så noget andet. Personligt synes jeg at når psykisk sygdom fx nævnes, skulle det havde en advarsel.

Chilitoke

184
karakterer

Chilitoke 10.09.2020 22:23
Helli har en super vigtig pointe i forhold til normaliseringen.
Jeg skammer mig næsten over ikke at have set den, tak.

Blot fordi vi har et værktøj til at håndtere problemet betyder det ikke at vi skal stoppe eller slække på forbygning.

Jeg vil derfor gerne ændring min holdning omkring advarsler på karakter til at de ikke skal være der.
Men at vi istedet skal søge mod at karakter beskrivelser og baggrunde kan læses af uden at nogen føler sig ramt.
og som Vuze skriver er det også vigtigt at vi er opmærksom på idealiserede, fetisherede eller misrepræsenterede psykiske udfordringer.
Vuze

Vuze

1614
karakterer

Vuze 11.09.2020 00:00
Helli skrev:

Jeg kan godt se pointen i at gøre det, men jeg ville blive meget ked af at det bliver normaliseret at det er okay at skrive seksuelt, voldsomt og sensitivt indhold i profilerne, fordi vi har advarslerne. Ikke så meget at det finder sted, men at det grafisk bliver beskrevet så det bliver en nødvendighed med advarsler.

Men så er det jo et spørgsmål om, hvornår det fungerer som en trigger. Folk kan sagtens blive påvirket selvom det ikke indeholder detaljer, ved jeg da, at jeg selv bliver når det kommer til bestemt emner, hvad med dem?
Venus

Venus

Den Ottearmede Buksetyv

2319
karakterer

Venus 11.09.2020 08:10
Dette er lidt mere en administrativ opfordring <3

Fordi, hvad man bliver trigget af, er meget individuelt, vil jeg gerne lidt som en sidenote sige til folk, at I altså er meget velkomne til at tage fat i brugeren, hvis de har skrevet noget, der trigger jer, så der kan blive snakket om det. Folk her på kl er super søde og har meget sjældent intention om at skrive noget, der er ubehageligt at læse, og vil meget gerne have det at vide. Det mest sandsynlige er, at det ikke trigger dem selv, og de kan derfor ikke vide, at det trigger andre. I er også meget velkomne til at skrive til adminstaben. Så tager vi en snak med brugeren, og det plejer at løse det. Jeg kan huske et specifikt eksempel med et avatar, der hverken triggede mig eller dem, der havde det, men det triggede andre, og det fik vi så at vide. Brugeren, der havde avataret, var meget hurtig til at skifte det ud. De havde ingen anelse om, at det kunne være en trigger.

Et mere almindeligt eksempel er gysere, hvor mange elsker dem, mens nogle ikke kan hverken se eller høre om dem uden at miste søvn.

Særligt med sådan noget som misrepræsenterede psykiske lidelser eller fysiske sygdomme. Det er jo ikke almen viden, hvordan en bestemt sygdom eller tilstand fungerer, og internettet er ikke altid en hjælp x) Så hvis nogen af jer læser noget, I gerne vil have rettet, så sig til enten til brugeren eller os :)
Helli

Helli

Grovgoplen

9745
karakterer

Helli 11.09.2020 08:54
Vuze skrev:
Helli skrev:

Jeg kan godt se pointen i at gøre det, men jeg ville blive meget ked af at det bliver normaliseret at det er okay at skrive seksuelt, voldsomt og sensitivt indhold i profilerne, fordi vi har advarslerne. Ikke så meget at det finder sted, men at det grafisk bliver beskrevet så det bliver en nødvendighed med advarsler.

Men så er det jo et spørgsmål om, hvornår det fungerer som en trigger. Folk kan sagtens blive påvirket selvom det ikke indeholder detaljer, ved jeg da, at jeg selv bliver når det kommer til bestemt emner, hvad med dem?

Men begynder det så ikke at være lidt en bjørnetjeneste, som Venus skrev tidligere? I forvejen er vores advarsler hovedsageligt til når det bliver for grafisk (det i hvert fald sådan jeg ser det brugt), men hvis det skal være hver gang noget følsomt, voldsomt eller seksuelt bliver nævnt, så skal vi kraftigt have udvidet hele advarselssystemet, for at kunne tage hensyn til folk. Jeg tror heller ikke særlig mange profiler ville kunne undgå at skulle have en advarsel på hvis det bliver implementeret, da langt størstedelen af profiler har en eller anden form for tragisk baggrund.
Jeg vil absolut gerne hjælpe dem der bliver påvirket, men jeg har svært ved at se hvordan det kan gøres, uden at vi normalisere at det er okay at skrive i voldsomme detaljer i profilerne fordi der alligevel er advarsler på, og hvordan det kan gøres, uden at vi har næsten alle profiler der har advarsler på.

Som Venus nævnte, er man altid velkommen til at skrive i en af adminstaben, hvis man ikke har lyst til at tage fat i folk privat, og så skal vi nok skrive videre til folk (anonymt fra jeres side), for at få dem til at rette ind, hvis det er.

Krystal

Krystal

Skaberinden

5887
karakterer

Krystal 11.09.2020 09:48
Som Venus og Helli allerede har nævnt, vil vi meget have, at profiler som udgangspunkt er noget alle kan læse - og som vi derfor ikke vil have advarsler på.
Vi har tidligere bedt folk om at redigere deres indhold i profilteksten, men som I også siger er det meget forskelligt hvad man reagerer på, og vi som admins og mods fanger ikke alting. Derfor vil jeg også gerne kraftigt tilslutte mig opfordringen til, at man tager fat i en af os, hvis man ser noget i en profil, man ikke er tilpas med :)

Ønsker man at gå i detaljer om noget i ens baggrund, som er sensitivt eller voldsomt, vil jeg også anbefale, at man uddyber det i sin karakterdagbog i stedet! Jeg vil i forbindelse med dette forslag så se på at tilføje advarsler på dagbogsindlæg, da de bør kunne indeholde mere "ubehagelige" ting end den almindelige profiltekst.

.. og for at vende tilbage til denne tråds oprindelige forslag, så vil jeg selvfølgelig meget gerne tilføje en ekstra advarsel med sensitivt indhold :)
~ Krys ~

Que

Que

Et væsen af mange lyde!

3667
karakterer

Que 11.09.2020 11:05
Jeg føler bare lidt, når i siger at profiler som udgangspunkt skal være noget alle kan læse, at det lidt modsiger det hele.. For i mit hoved ville det aldrig "rigtigt" kunne lade sig gøre. Det kan trigger en fuldstændig, hvis der fx står i en profil at karakteren er blevet misbrugt som barn, eller at folk ser karakteren som sær fordi de har ADHD. Også selvom det ikke så mere uddybet end det. 
Jeg siger ikke der skal være voldsomme advarsler over det hele, og det skal betyde at man ikke kan have tragiske baggrunde. Og jeg synes bestemt heller ikke at folk skal lave deres karakter, eller deres beskrivelse om fordi andre bliver stødt af det, men hvis en karakter lige har en " Kan indeholde stødende emner" (eller et eller andet lignende) i toppen, så er man forberedt på der kan være noget, og ved man at man måske har nemt ved at blive påvirket af sådanne ting, og det ikke var så vigtigt igen at læse karakteren, så kan man lade vær. I mit hoved kan jeg ikke se hvorfor det skal "ødelægge" noget at der lige er sådan en lille disclaimer. 

Ja, mange karaktere har en tragisk fortid, og kan have oplevet en masse ubehagelige ting, men hvis man bliver gjort opmærksom på, at noget i karakteren kan virke stødende, så er men vel også forberedt.

I forhold til at normalisere voldlige og seksuelle detaljer i profilerne, kan jeg ikke se hvordan det kan være et problem. Det er jo ikke fordi, at hvis der kommer en lille disclaimer, betyder det at man kan gå all in. I mine øjne ville det ikke ændre andet, end man gør resten af KL opmærksom på den her karakter har sq været udsat for noget lort, eller døjer med nogle ting som kan virke ubehagelige for nogen. 

Så er der selvfølgelig også problemet med, at nogle folk bliver stødt af alt, og et eller andet sted, kan vi ende ud i folk der bliver stødt af, at en karakter har haft et godt liv, uden noget ondt eller dårligt, og de ikke er okay med det fordi de har haft et lorteliv. Eller what ever.. Det er lidt en ond cirkel, hvor man ikke rigtig kan finde en god vinder, og jeg er med på det er svært for jer at kunne tilfredsstille alle. Jeg føler bare lidt det virker selvmodsigende at sige der bør være en "sensitivt indhold" advarsel til trådene, fordi der var en tråd der ramte et ømt punkt, og det kunne være rart man lige blev advaret, men at det er okay det står i en profil. Igen er jeg med på det måske ikke står beskrevet på samme, detaljerede måde, men omvendt har jeg også set mange der nærmest skriver et lille one-shot i deres baggrundshistorie. 
Håber i kan se min pointe?

Alt i alt, føler jeg ikke der behøver at gøres noget vildt ved det. Det behøver blot være en lille "hver opmærksom på det her", og eventuelt kan vi, sammen på KL, lave en liste over ting som er følsomme/stødende emner, som ville være noget, hvor det kunne være godt at smide en disclaimer.
Min baggrund for at synes der burde være noget på karakterene er også lidt, af der sikkert er mange der kun ser deres egne tråde, men måske kigger på mange karaktere. 
Det er selvfølgelig op til jer, hvad der sker, men det her er i hvert fald min mening omkring det ^^' 

- Jeg undskylder for det blev en mindre roman, men nu har jeg vist også sagt alle mine tanker, og forhåbentligt beskrevet det så godt jeg kan <.<
Venus

Venus

Den Ottearmede Buksetyv

2319
karakterer

Venus 11.09.2020 12:09
hvis der fx står i en profil at karakteren er blevet misbrugt som barn, eller at folk ser karakteren som sær fordi de har ADHD. Også selvom det ikke så mere uddybet end det.

Nu citerer jeg lige dig Que, fordi jeg synes det rammer hovedet lige på sømmet <3

Det er lige netop det, og der er mange ting, der kan trigge folk, som man slet ikke tænker over. Hvad som helst kan trigge inklusiv ting, der ikke er åbenlyse (og det er absolut fair). Altså, det, jeg mener, er, at det ikke så meget handler om, at nogle bliver trigget af alt, men snarere at alt kan trigge nogen.

Groft sagt ser jeg to muligheder:
1. Der skal altid være en disclaimer på alle baggrunde. Hvis man ved, at noget man enten nævner eller beskriver i sin tråd, kan trigge, skal der advarsel på. Hvis man er i tvivl, skal der også advarsel på.
2. Vi laver en liste af emner som sensitivt indhold ville dække over(triggere er meget bredt, hvor vold og seksuelt indhold er store underkategorier i princippet). Hvis et emne på listen nævnes, men ikke beskrives, er en advarsel ikke nødvendig på en profil, men der skal være en disclaimer på en baggrund. Hvis emnet beskrives i flere detaljer, skal der en advarsel på tråden, og det må ikke stå i en baggrund. Listen af emner kan udvides efterhånden.

Jeg kan klart bedst lide nummer 2, fordi jeg selv ville være meget ked af, at der var advarsler på langt de fleste tråde og alle baggrunde. Jeg kan ikke huske sidste gang, jeg læste en baggrund uden noget, der under forslag 1 ville udløse en disclaimer. Men jeg bøjer mig også gerne for flertallet, hvis nummer 1 foretrækkes.

Jeg ved, at nogle har oplevet at læse noget, de helst ikke ville have læst, men jeg har ikke nogen konkrete eksempler (har muligvis misset nogle af jer andres, undskyld ^^"). Så jeg vil meget gerne høre de eksempler, og hvad de synes, om de gerne vil have et system til at undgå et og i så fald hvilket. Jeg kan gå her og sige meget om, hvad jeg tror ville virke, men de ville rent faktisk vide de :D

P.S.: Kom i tanker om, at jeg baseret på denne tråd også ville sige, at hvis en baggrund kunne tagges med seksuelt eller voldsomt indhold, bør den del flyttes til dagbogen (som Krys foreslog) eller fjernes (det behøver jo ikke stå der, for at det er sket for karakteren), sådan som vi har systemet nu :)
Que

Que

Et væsen af mange lyde!

3667
karakterer

Que 11.09.2020 13:20
Nu er jeg ikke selv en person der bliver trigger eller stødt af ting, så mine eksempler er derfor også taget samtaler jeg har haft med andre, og eksemplerne er også ændret lidt for ikke at henvise til nogle bestemte karaktere ( håber jeg xD ) Derfor er det også lidt ligegodt for mig hvad løsningen ender med at være ^^' 
Jeg finder det bare... underligt at der skal være så meget fokus på det i trådene, og der slet ikke er fokus på det i profilerne, ud over at der i godkendelses processen kan være ting der lige bliver bedt om at blive ændret.  Det er også derfor jeg ikke synes der ligefrem behøver at være en advarsel som sådan, men som sagt en lille disclaimer af den ene eller anden slags.

Og jeg har oplevet det ikke kun er i baggrunden der kan være ting der trigger, men også personligheden ( måske også andre steder?). Jeg ville gerne komme med konkrete eksempler på hvad jeg tænker på, men igen er det ikke mig der er triggered af det, men jeg kan godt se hvorfor det kan trigger, så ved ikke om det er min sag at ligesom.. dele? Hvis det giver mening ^^' 

Jeg er helt enig med at dagbogen kan bruges til at beskrive de ubehagelig ting, og ellers, som jeg selv også nævnte, kan man altid lave et one-shot med det. Så kommer næste spørgsmål/problem så med hvor grænsen så går med om tingene skal være i baggrunden eller dagbogen. Må man beskrive hvad der er blevet gjort, men uden at gøre det super detaljeret, fx:

".. Han blev banket sønder og sammen. Den ene arm var brækket flere steder, og ved håndledet stak noget af knoglen ud. Det ene øje var sprunget og flere af hans tænder lå spredt ud på jorden." 

eller skal det være så kort og uden nogen som helst detaljer overhovedet, fx:

".. Han var blevet banket så voldsomt at han havde flere skader over det hele, hvilket har først til han har dårligt håndled, mangler flere tænder og har kun et øje. ( se mere i dagbog/one-shot)"

For det er vidt forskellige måder at skrive det på, og hvis første måde er okay, ville jeg mene der burde være en disclaimer, hvor imod, er det i stedet måde nummer to der skal være vejen frem, er der flere profiler der skal have ændret ting. Jeg kan godt komme med eksempel på karakter jeg ville tænke høre under måde et, men har ikke tilladelse til at oute karakter lige nu xD 

Det samme ville man kunne se på ved fx personlighed. Det er jo helt okay hvis man gerne vil have ens karakter til at have nogle lidt mere interessante karaktertræk som fx en psykisk lidelse, men skal det så beskrives? For det er her det kan gå hen og trigger lidt. Hvis det bliver beskrevet forkert, eller på en måde så hvis man selv sidder og netop har den lidelse, og føler at man bliver.. repræsenteret misvisende. ( hvis det giver mening? xD ) Skal man så bare skrive, at karakteren har den er lidelse, og ikke beskrive i hvilken grad, hvad der gør de har den eller hvad nu ellers der kunne være relevant. Noget der måske også kan gøre at karakteren ikke bliver beskrevet så godt som man har tænkt? 

Jeg føler lidt det hele blev lidt flyvsk til sidst, men synes det kan være lidt svært at forklare uden at pege fingre, eller få det til at lyde som om jeg tror jeg er ekspert, for det er jeg bestemt ikke. Håber det jeg har skrevet giver mening alligevel :3  
Vuze

Vuze

1614
karakterer

Vuze 11.09.2020 13:43
Nu blander jeg mig igen.

I sidste ende er jeg ikke så krænkelsesforskrækket, som jeg måske lyder i min anden post MEN! Som Que skriver, skal der ekstra advarsler på tråde, synes jeg altså også, at det bør være på profiler. Jeg læser stort set aldrig andres tråde, men er ofte inde for lige at læse op på profilen, hvis jeg skal skrive med en, som jeg ikke har skrevet med før.

Måske det er skal tages i en hel anden diskussion, så vi kan debatere, hvad der kan/skal og ikke kan/skal være en i profil?
Lestat

Lestat

Evil Incarnated

1016
karakterer

Lestat 12.09.2020 13:07
Jeg kunne godt se en kæmpe fordel i en advarsel/disclaimer ting på profiler.. jeg ved at jeg selv har et par karaktere der kan have lidt voldsomt indhold i deres tekster, selvom jeg har gjort hvad jeg kunne for at "blødgøre" dem. men med et tag på dem, således at man virkelig kunne beskrive selv de mest voldsomme baggrunde..

Måske en spoiler funktion kunne være tingen, med en TLDR funktion, således her,
TLDR: han havde en meget trist barndom. der skal beskrive med nogle enkelte ting for at give en lille ide om hvordan..

SPOILER ALERT:
Hans forældre slog ham.. og alt det som nogle måske ikke ville have det godt med at læse om.
Venus

Venus

Den Ottearmede Buksetyv

2319
karakterer

Venus 12.09.2020 13:17
Hurtig kommentar til Lestats forslag: Vi profilgodkendere ville stadig skulle læse hele baggrunden, så af den grund vil jeg stadig ikke have uddybende tekster i selve profilen ^^ Men spoiler og tldr ville måske ikke være en dum idé. Det er blevet foreslået før, at advarslerne er på trådsvar snarere end tråde, og dem kunne man jo godt kollapse!

Chilitoke

184
karakterer

Chilitoke 15.09.2020 15:25
Que skrev:
[...]

Det samme ville man kunne se på ved fx personlighed. Det er jo helt okay hvis man gerne vil have ens karakter til at have nogle lidt mere interessante karaktertræk som fx en psykisk lidelse, men skal det så beskrives? For det er her det kan gå hen og trigger lidt. Hvis det bliver beskrevet forkert, eller på en måde så hvis man selv sidder og netop har den lidelse, og føler at man bliver.. repræsenteret misvisende. ( hvis det giver mening? xD ) Skal man så bare skrive, at karakteren har den er lidelse, og ikke beskrive i hvilken grad, hvad der gør de har den eller hvad nu ellers der kunne være relevant. Noget der måske også kan gøre at karakteren ikke bliver beskrevet så godt som man har tænkt? 

[...]

Her ville jeg mene at man bør sigte efter at lave karakter der ikke har psykiske lidelser med som 'interessante træk'.

Ikke at jeg mener at der ikke skal være repræsentationer af folk med evt psykiske lidelser, men at de ikke skal medtages som 'spice' eller 'edge'.

Ydermere vil jeg klart anbefale at man gør det du selv skriver lidt senere nemlig beskriver.
Så istedet for at man bruger det kliniske udtryk for en eventuel diagnose, så prøver man at beskrive i personligheden hvordan denne lidelse er at leve med, hvad det giver af udfordringer og andre livsanskuelser.

På denne måde gør det forhåbenligt repræsentationen mere levende og reel.

Jeg ville klart foretrække at vi kan få opbygget en kultur hvor alle kan læse baggrunde uden at man skal igennem en liste af advarsler, og hvis der så er noget stødende der er sluppet igennem så bliver moderator stab informeret derom så profilen kan blive tilpasset og retningslinjer ændret til næste gang.

Årsagen til at jeg mener det bør være løsningen er at det er for nemt at sige 'Jamen der er jo en advarsel på så jeg må skrive hvad jeg vil og du var selv ude om det da du læste det!' tanken. (Er klar over at det lidt er en stråmand her)

En hårdere linjer overfor disse ting kan måske også give anledning til spørgmsållet bliver karakter bedre og mere klart udtrykket ved at have disse ting eksplisit udtrykt?
Eller kan vi nøjes med at have det som en side historie for de folk der ønsker at døkke helt ned i detajlen?

Chatboks
Gæst
[smilies]
IC-chat
Online nu: Tatti
Lige nu: 1 | I dag: 9