I mangel af bedre ordvalg... mentorordning?

Karen

Karen

KL-hepper

1893
karakterer

Karen 19.06.2019 15:03
Jeg ved ikke lige, hvad jeg skal kalde det, så det var lige det, det blev, men altså... jeg faldt over en anden side, hvor nye spillere blev tildelt en spiller, der havde været der et godt stykke tid (hvor længe har jeg ikke styr på), som sin personlige kontaktperson ift. spørgsmål omkring alt og måske også, hvis man havde svært ved at finde en emnepartner.

Jeg ved ikke, om det er noget, der har været prøvet herinde, men jeg kan faktisk godt lide idéen. Man kunne evt. starte med, at se om der var spillere, der havde lyst? Jeg ved godt, det kræver lidt mere af de erfarne spillere, men man kunne måske oprette en liste, som folk kunne melde sig på? Det ville måske også aflaste adminstaben lidt ift. generelle spørgsmål, og hvis man så ikke kan svare på noget, kunne man vende det højere oppe?

Jeg ved ikke, om min forklaring giver mening, ellers må I bede mig om at uddybe det lidt bedre xD

- Karanu
Krystal

Krystal

Skaberinden

5887
karakterer

Krystal 19.06.2019 15:44
Vi havde dette oppe ved sidste Discord-møde, hvor vi blandt andet snakkede om, hvordan nye kommer bedre ind på siden.
Der var umiddelbart en del modstand mod et sådant forslag - men det kan jo være, at det har ændret sig, så folk skal være meget velkomne til at komme med input i denne her tråd :)
~ Krys ~

Karen

Karen

KL-hepper

1893
karakterer

Karen 19.06.2019 15:48
Se det var jeg så ikke klar over :o

Jeg vil dog gerne have både positiv og negativ feedback på idéen ^^
Dragonflower

Dragonflower

Drama Llama

3294
karakterer

Min opfattelse fra discord mødet var lidt varmere end det, men det er måske mig der husker forkert xD der blev snakket om en del ting lidt på kryds og tværs, om hvordan det kunne gøres bedst/om det ville have en effekt.

Umiddelbart lyder det som en god ide synes jeg, men det kræver folk der vil, som også har tiden til at stå til rådighed og være der.
Fordel ved det primært er admins der gør det, er at alle får samme vejledning, der kan guide folk på en måde der stemmer overens med sidens 'vision'.
Det skal gøre ondt, før det gør plot!
Venus

Venus

Den Ottearmede Buksetyv

2319
karakterer

Venus 19.06.2019 18:28
Jeg var en af modstanderne til mødet, så tænker jeg lige giver mit besyv med her.

Jeg er stadig ikke stor fan af idéen af følgende grunde:
- Systemet vi har nu er egentlig at alle er mentore, så at sige. Brugere kommer ind og kan spørge løs i chatten, hvor der stort set altid er folk, der har lyst til og kan svare. Folk er rigtigt gode til at hjælpe de nye i fællesskab har jeg set et utal af gange, og det har virket rigtigt godt ind til videre (antager jeg, synes det stigende antal brugere er et meget godt bevis ^^).
- Vi har en lignende ordning på arbejde. Effekten er lidt, at den nye holder sig meget til deres mentor. Hvis vi også snakker mentor som trådpartner, kan mentoren måske føle sig tvunget til at være høflig og starte tråde op. Det virker fint på arbejde, fordi folk jo har travl og der derfor skal noget strømligning til + det er garanteret at mentoren altid er til stede, når den nye skal bruge dem, fordi der jo er faste arbejdstider. Men det har ikke den fordel socialt, som vores nuværende 'system' har, og mentor vil ikke altid ære til stede her.

Kort sagt kan jeg virkelig godt lide den fællesskabsting vi har nu og vil nødigt lave om på det, fordi det virker, og jeg kan se nogle faldgrupper.
Rabbit

Rabbit

2365
karakterer

Rabbit 19.06.2019 19:16
Umiddelbart synes jeg, det er en god idé. Det kan godt være meget grænseoverskridende som ny på siden bare at kaste sig ud i chatten med en masse mennesker, man ikke kender.

Man kunne jo evt. gøre det til en frivillig ordning, hvor folk melder sig som mentorer, hvis de synes, de har tid og overskud. Og det skal selvfølgelig ikke være påkrævet, at man også automatisk er trådpartner med det nye medlem.

Jeg tror bare, at det vil meget rigtig rart for nye at have en person, de kan holde sig lidt til. Det havde jeg med void, som jeg kendte på forhånd. Jeg var nok ikke kommet ret meget i gang på siden, hvis det ikke havde været for hende.
- Rabbit

Karen

Karen

KL-hepper

1893
karakterer

Karen 19.06.2019 19:25
Jeg hører begge argumenter, og jeg kan se gode pointer begge steder. Dels at det kan ende ud i at blive meget for den enkelte, men jeg kan absolut også tilslutte mig Rabbit i, at det kan være super grænseoverskridende at melde sig i chatten, hvor man ikke kender et øje. Min største frygt var, at det var en lukket klike, eller hvad man skal kalde det (hvilket det absolut ikke er, og det er jeg über fan af), og at man derfor godt kan være lidt bange for at bryde ind.

Jeg mente det heller ikke som, at man kun skulle tage tråde med sin mentor, men hvis man har smidt en plottråd op, uden der er sket noget i tre dage, kunne det være rart at have en, man kunne komme til for lige at få pustet sig i gang?
Lorgath

Lorgath

The Boop-Master

2651
karakterer

Lorgath 21.06.2019 00:12
Jeg forstår 100% de nye der bliver nervøse over at "kaste sig ud i det" og samtidig er fællesskabet ogs¨et af de elementer der gør KL til så lækkert et sted som det er. Der er sgu pro's and cons på begge dele. Men jeg ville personligt ikke have noget imod at hjælpe nye brugere med at finde rundt i ting og at lave spændende karakterer, da jeg har gjort det allerede med mange af de folk, jeg har lokket herind :P

Chilitoke

184
karakterer

Chilitoke 22.06.2019 17:52
Ser ingen ulemper ved ideen overhovedet. 

Det tættes jeg kan se på en ulempe er at det begraves i succes og der derfor ikke er nok mentorer til nye folk, eller at alle på siden melder sig som mentorer, hvilket måske kan få initiativet til at virke lidt overflødigt.

Jeg mener desuden også at chatten ikke er et godt sted at prøve at få svar på noget som helst, og årsagen der til er at den kan vise 6 linjer afgangen og bevæger sig med en rasende hast hvis der er meget mere end tre person der anvender den. Derud over kan den virke meget inforstået eller intimiderende hvis man inge PbP erfaring har. Så at have en klar og 'officiel' kanal uden støj virker mere fornuftigt i mine øjne.

Bekymring der nævnes højere oppe omhandlende 'trådansvar' kan løses ved forventnings afsteming ved at gøre det klart i materiale til både Mentor og 'ny person' hvordan deres forhold er og hvad der forventes fra begge sider der af.

Hvis man er bekymret for en for tæt kopling eller overbelastning af mentorer eller hvem end der skal tildele mentorer til 'ny person' kunne det være en løsning at decentraliserer mentor positionen, således at en 'ny person' ikke er direkte tilknyttet en enkelt mentor men derimod er bekendt med en samling af person, og at der også var et centralt sted at man kunne kontakte disse fx ved at lave en 'mentor tavle' under social forum.

På denne måde har den 'ny person' altid havde et sted at kunne stille sine spørgmål eller finde ud af hvem det lige var der var mentor i tilfælde af at man ikke husker så godt, eller at ens fortrukne mentor tog en uge til Sverige

Kortversion, istedet for at der bliver knyttet mentorer på en-mands hold, så melder mentorer sig friviligt og de bliver markeret som mentor og nævnt på en mentor liste, der er at finde på 'mentortavlen' samt i en 'velkommen til siden PM der sendes til nye folk.

((Edit for grundliggende feedback omkring ideen))
Dragonflower

Dragonflower

Drama Llama

3294
karakterer

Umiddelbart synes jeg, det er en god idé. Det kan godt være meget grænseoverskridende som ny på siden bare at kaste sig ud i chatten med en masse mennesker, man ikke kender.

Man kunne jo evt. gøre det til en frivillig ordning, hvor folk melder sig som mentorer, hvis de synes, de har tid og overskud. Og det skal selvfølgelig ikke være påkrævet, at man også automatisk er trådpartner med det nye medlem.

Jeg tror bare, at det vil meget rigtig rart for nye at have en person, de kan holde sig lidt til. Det havde jeg med void, som jeg kendte på forhånd. Jeg var nok ikke kommet ret meget i gang på siden, hvis det ikke havde været for hende.

+1
Det skal gøre ondt, før det gør plot!
Karen

Karen

KL-hepper

1893
karakterer

Karen 24.06.2019 09:27
Okay, nu har jeg læst en masse svar, og jeg føler, at jeg skal uddybe en ting, der er blevet misforstået: Det var ikke hensigten at mentoren (eller hvad den nu ender med at hedde) skulle være fast trådpartner. Det var mere tiltænkt som, at man havde en at gå til for at få "hul på bylden," hvis der var gået fire dage, uden nogen havde svaret i ens plottråd eller ikke havde fået svar på sine henvendelser i andres plottråde. Det var ikke ment som, at man kun skulle tråde med sin mentor. Man kan jo ligesåvel risikere, at ens mentor ikke har nogle karakterer, der passer på sin egen i værste fald.

Min oprindelige tanke var, at det nogle gange godt kan være svært bare at hoppe ind i chatten som ny (det er nemmere for nogle, mens det er sværere for andre), så derfor kunne det være rart, at man fik en tilknyttet, der giver lidt tryghed, som Rabbit også er inde på.

Jeg undskylder mange gange, hvis jeg ikke har udtrykket mig klart nok, og hvis I stadig ikke mener, det er tilfældet, så sig endelig til, så skal jeg se, om jeg kan uddybe det noget mere ^^

- Karanu
Jinx

Jinx

3261
karakterer

Jinx 24.06.2019 11:56
Jeg syntes det er en meget god idé! Kan godt huske da jeg var ny, hvordan jeg følte mig lost, uvidende omkring ting. Men også at jeg ikke vidste, om jeg skulle komme i chatten, og nærmest ikke tog modet til det fordi jeg ikke kendte nogle eller havde den tryghed. Jeg var heldig at have Nyxx som viste mig siden, og hjalp mig rigtig meget.

Er helt enig om at det kunne være rart, at have en mentor man kunne vende ting med, og få svar på ting hvis folk i chatten ikke lige svarer(fordi vi ved godt chatten går hurtig indimellem), så kan det i visse tilfælde være rart med en slags mentor, man lige kan skrive til, og det behøver ikke være en fast trådpartner. Jeg vil hvertifald gerne melde mig som frivillig mentor til at hjælpe nye, og syntes det ville være fint med en liste, hvor man kan se hvem der er det, og hvem der ikke er det. 
Tatti

Tatti

Lummer prinsessen

2527
karakterer

Tatti 28.06.2019 20:34
Jeg synes egentlig idéen er fin, men udførelsen måske svær?

jeg ved fra mig selv, at selvom jeg har været på krystallandet vildt længe, føler jeg mig stadig ny på en måde, fordi jeg har haft en lang pause fra siden, og så føler jeg lidt at jeg står på sidelinjen og at det er MEGET svært at komme igang igen med sine karakterer fordi mange herinde allerede har deres faste trådpartnere, og så går man bare lidt død i det igen fordi det føles håbløst at komme i snak med folk. 

Så jeg elsker idéen med at der kunne komme mere fokus på de folk som mangler folk at tråde med. 
~Tati~

Krystal

Krystal

Skaberinden

5887
karakterer

Krystal 17.08.2019 11:28
Vi er blevet enige om følgende til sidste Discord-møde:

Vi kører mentorordningen på forsøgsbasis med Tokes forslag som grundlag: det vil sige, at vi laver en liste over frivillige mentorer, som en bruger kan henvende sig og få ekstra hjælp af.

Man får ikke en specifik mentor tilknyttet.

Der kommer til at være en tråd, som nye brugere kan skrive i for at kontakte mentorgruppen.

Vi sætter tingene i værk snarest :)

~ Krys ~

Chatboks
Gæst
[smilies]
IC-chat
Online nu: jack
Lige nu: 1 | I dag: 8