Chilitoke 29.04.2019 19:23
Sådan som jeg ser den skal vi starter den her samtale et andet sted, skal vi overhovedet tage Vampyrer og Varulve under den samme ’hat’, eller ønsker vi dem så forskellige at vi med fordel bør betragte dem i vakuum?
Mit besyv til den samtale, er at de som racer bør behandles selvstændigt og ikke ’ens’, men at vi kan tage snakken om ’forvandlingsracer’ som en samlet. Med forvandlingsrace menes her en race der normalt var en ting, men blev forvandlet til denne anden ting. Nuværende eksempler på dette er Varulve, Vampyrer og Engle.
Når det kommer til disse forvandlingsracer, vil jeg mene at det store spørgsmål er om man skal beholde noget af sin oprindelige race eller ej. Personligt vil jeg forslå nej, for at det ikke bliver alt for absurd og for at undgå at der er nogen der er overbevist om at deres Minotaur varulv er fucking bomben og ligeså sej som en drage.
Det efterlader så det store spørgsmål hvad sker der ved forvandlingen,
den nemme løsning er at sige at det ikke kan lade sig gøre, og slutte der eller at alle forsøg på at gøre det blot har resulteret i at væsnet døde og sjælen tog videre, og det kun er de oprindelige ’menneskeligende’ racer det kan lade sig gøre med.
Hvis man derimod syntes det er en kedelig løsning er her det andet forslag, en forvandlings race kan opstå af alle racer og vil forvandle en person til den givne forvandlings race. Så hvis du har en minutaur der bliver bidt af en varulv vil den i løbet af ganske kort tid, under et år, bliver forvandlet til en varulv. Altså en ’menneske’-ting der kan forvandles til et ulve monster. Vampyrer vil ligeledes miste deres oprindelige træk og blive forvandlet til blege mennesker med hugtænder. Engle vil blive genskabt i gudindens billede og derfor være ’menneskelige’ at se på.
Årsagen til at jeg laver denne skarpe opdeling hvor det enten kun virker med et meget smalt udsnit af vores racer eller den alle, men så bliver den oprindelige race slettet, er at vi i dag har alt for mange racer efter min opfattelse. Der er 22 i skrivende stund, så jeg tænker der ikke er grund til at gøre det mere rodet ved at lave vampyr/varulve/engle subracer af alle racerne eller bare nogen af dem for den sagsskyld. Det løser også spørgsmålet med halvdyr, hvis halvdyr fx kan hvorfor kan Minotaur så ikke, der står jo faktisk at det blot er et specifikt subset af halvdyr, osv.
Ops der er her en bonus samtale om hvorvidt Minotaur, Kentaur, satyr og havfolk bør være markeret som underracere til Halvdyr.
Nogen har nævnt at der måske er noget i blodet, eller et gen eller et eller andet der kan være forklaringen på at det kun virker med visse racer. Her vil jeg komme med det indspark at husk at lade tingene være magiske det skal være konsekvent men ikke nødvendigvis forklaret, så magien ikke forsvinder ind i en forklaring af mediclorians eller det der er værre.
Hvis man vælger at gå med den løsning af forbandelsen skifter dig til et menneskeligt væsen giver det også folk en mulighed for at spille på tabet af identitet og form i takt med at ’monstret’ tager over. Vil man tage det til det helt ekstreme kan man lave nogle vampyr slægte og have dem til at blive gradvist mere ens, jo ældre de bliver og mere og mere kommer til at ligne den der oprindeligt blev forbandet (eller Count Orlok ).
TLDR:
Vi har mange racer, anden samtale.
Halvdyrs rod, anden samtale.
Gør det ikke for videnskabeligt så går magien lidt af det.
Forslag,
Lad det være tilladt at komme fra alle racer, men at man ’taber’ den oprindelige race.
Alternativt ,
Lad det være tilladt kun at komme fra de menneskelige racer, ingen halvdyr eller noget andet. Hvis der er tale om en blandings race som den oprindelige race, så skal begge være kompatible. I tilfælde af inkompatibilitet medfører det grufuld død og sjæleflugt.