Taus falder lidt til ro da musikken bliver sat på. Når den kører, kan de lave i hvert fald bare en lille smule spetakel, og det vil ikke blive opdaget. I hvert fald ikke så hurtigt. Udenfor er der en af mændene der træder på en rotte, og den bider ham i støvlen.
"ARGH! RALF, FÅ DEN VÆK, FÅ DEN VÆK!"
"Slap nu af, Jokum, det er jo bare en lille gnaver..."
"Hvad nu hvis den bider hele vejen igennem og bider min tå af? JEG KAN IKKE BLIVE GENERAL UDEN STORETÅ!"
"... Og du kan ikke blive General når du er sådan en hysterisk tøsedreng. Tramp dog på den." Der lød en masse spetakel derude, og Taus vendte igen sin opmærksomhed imod Yang. Det var tydeligvis ikke de mest toprofessionelle der var blevet sendt ud. Gad vide om de overhovedet var færdigtrænet, eller om Mørkets Lord bare havde sendt dem afsted som uvidende knægte? Det kunne godt lyde sådan.
Taus falder hurtigt ind i musikkens rytme, og han nikker bare smilende ja til Yangs forslag om at lære om dansen.
"Men måske er jeg ikke så koncentreret." Han taler stadig lavt.
"Hvis jeg skal danse OG koncentrere mig om at holde et skjold oppe, kan jeg måske lave lidt fejl en gang imellem, men hvad pokker. Det er nok heller ikke de mest ydende omgivelser for en dansetime..." Med de ord sørger han for lige at svække skjoldet en smule. Det er stadig oppe, men han sørger for at det er der uden at han skal ofre for mange kræfter på det. Da Yang går hen til kjolen, går han efter hende og ser hende over skulderen med et lille smil. Det VAR en flot kjole.
"Det var da gode nyheder. Jeg er sikker på at..." Lige udenfor døren var der en stemme. Lederen, Karl, var kommet ind igen, og Taus tav. Den her situation var akavet; det ene øjeblik stod han og skulle til at lære en pige at danse, det næste øjeblik frygtede han for hendes og sit eget liv. Der blev rusket lidt i dørhåndtaget, men da de tydeligvis ikke rigtig gad at bruge tid og kræfter, blev der helt stille et par sekunder efter. Han hørte en af soldaterne nævne noget om, at gulvet var for råddent til at gå på, før han ikke gad at høre efter længere og igen vendte al sin opmærksomhed imod Yang.
"Jeg er sikker på at den kommer til at klæde dig. Vil du klæde om nu, eller..?" han trak sig lidt baglæns, klar til at vende sig om og gemme hovedet et eller andet sted, hvis hun fik lyst til at klæde om i fred.