At mærke hendes varme, indhyllet i hendes duft, hans tanker var ikke længere klare, de kredsede omkring kvinden under ham, hvordan hun fik alt i hans krop til at følelse så godt, så rigtigt. Han burde vide bedre, end indlade sig selv i sådanne agter, men hendes bløde læber var nok til at gøre hans klarhed helt tåget. Den løse skjorte der dækkede hendes overkrop, gav let efter for hans hånds kærtegn af hendes nedre ryg, følelsen af hendes delikate varme hud, imod hans ru hånd, fik hans fingre til at cirkulere kærtegnende rundt, ude af stand til at mætte lysten til at mærke hendes hud. Det var årtier siden han sidst havde følt et sådan træk i sig, et træk imod et andet individ, for selvom han vidste bedre, vidste at han burde stoppe, trække sig fra hende, undskylde sin overildede handling, kunne han ikke, for lydende fra hende var nok til at overrumple ham fuldkommen.
Det sitrede svagt i den arm, hvorpå det meste af hans vægt hvilede, mens hans læber placerede ganske blide kys på hendes læber, uanset hvor mange han gav hende, uanset hvor passionerede de var, kunne han ikke mætte lysten til endnu et, og hver gang tillod han sig at stjæle et mere, dvæle i følelsen der pulserede i hans krop. Smilet omkring hans læber, voksede kun for hver berøring, mens hans hånd frit bevægede sig op langs hendes underside. Hvilket fjog han dog havde været, for ikke at tilbringe natten med hende, for ikke at udnytte muligheden for at have hende hvilende i sin favn. Bedst som tanken ramte ham, og ærgrelsen satte ind, indså han hvad der udspillede sig imellem dem. Hans krop frøs til, han mærkede hvordan det rendte ham koldt ned af ryggen, hvordan knuden i hans mave vred sig rundt i et jerngreb. Kontakten mellem deres læber blev brudt, da han løftede hovedet op for bedre at kunne se hendes ansigt, selvbebrejdelsen lyste ud af hans blik.
"Undskyld Ithilwen, jeg tænkte ikke klart.. Jeg burde ikke have.. Kan du tilgive mig?" Hans stemme bar tydelige præg af den skuffelse han følte over sig selv, et kødeligt begær havde besat ham, sløret hans sind og sanser, men han fandt stadig sig selv ude af stand til at rejse sig fra hende, og bryde kontakten helt imellem deres kroppe.