Bare kald mig Sai...
De ord gik gennem Eyids hjerne som en spækhugger gennem en sildestime, mens han svømmede hjemad imod Ke'Jaelin-familiens koralpalæ. Han havde overhørt ordudvekslingen fra præcis den samme afsats over hovedindgangen, hvor Cyreesai for godt en uge siden havde afvist Rhodion i stedet - Eyid havde stadig siddet dér, fordybet i mørke tanker, da mødet endte og folk begyndte at forlade Hjertet.
Han havde selvsagt
ikke gjort opmærksom på sig selv.
I stedet havde han tavst og indebrændt fulgt Cyreesai og Rhodion med øjnene, da de forlod Hjertet sammen, og derefter rettet opmærksomheden imod Atha'ame, da lillesøsteren dukkede frem under Hjertets skygge og drev en køn, højgravid havkvinde i møde.
Det var ikke meget kontakt Eyid havde nået at have med Atha'ames unge mage. Hun var ud af Håndværkerklanen - familien havde støbt glas til Krigernes våben i generationer - og selvom Riyeenna ikke havde haft en finger at sætte på hverken familiens forbindelser eller stamtræ, ville Atha'ame først få selskab af sin partner i Ke'Jaelin-familiens palæ, når de havde yngel sammen.
Af én eller anden grund var det smertefuldt for Eyid at se de to, unge havkvinder sammen - at være vidne til dén måde, Atha'ames ansigt lyste op på ved synet af den anden; hvordan de trætte skuldre blev løftet og latteren fra dem kunne høres selv helt herop hvor Eyid sad som en dyster, vejrbidt facadefigur.
Gør Atha'ame til fjenden... Det var det Zahinael havde sagt. Eyid kneb øjnene en anelse sammen, idet lillesøsteren lagde en arm om sin højgravide partner og satte i gang - ned fra Hjertet.
Måske han kunne være heldig at knuse flere krabber under den samme sten...
"Nå, dér er du endelig!"
Ordene var en lille smule bebrejdende, og Eyid løftede hovedet efter Atha'ame stemme, som den ramte ham idet han trådte gennem familiepalæets hovedindgang. Løftede et øjenbryn ved synet af lillesøsteren, der havde lagt armene over kors og løftet hagen en anelse i forurettelse, så Eyid fik fint udsyn til et blodunderløbent mærke lige under hendes kæbelinje - med Atha'ames skælfarve blev det nærmest dybgrønt.
"Du lyder bebrejdende, men det ser da ikke ud til, at du har spildt tiden," bemærkede han køligt, gjorde en lille, sigende bevægelse imod sin egen hals, og kunne nyde at se, hvordan kommentaren afvæbnede lillesøsteren og erstattede en del af bebrejdelsen med irritation.
"Jeg havde ting at tænke over, så jeg tog en tur rundt i Distriktet," fortsatte han så, som sandt var.
"Havde jeg vidst, du ventede på mig, havde jeg skyndt mig lidt mere."
Atha'ame opgav de krydsede arme og gjorde en lidt opgivende bevægelse med dem - halvt en opfordring til at han skulle følge med, halvt et ordløst udtryk for hendes frustration.
"Ved Dybet, du er glat," mumlede hun hårdt og førte dem ind i det lille, tilstødende rum til indgangshallen, hvor Ke'Jaelin-familien lod folk vente, hvis de besøgte familien i officielt øjemed. Lillesøsteren satte sig tungt og lagde Distriktskronen fra sig på det lille sidebord.
"Hvad i Valerias navn foregår der imellem dig og Cyreesai, Eyid? Jeg har ikke set hende så ubalanceret som siden du vendte tilbage. Seriøst bror - hvad handler dét hér om?"
"Jeg og Sai har uoverensstemmelser," slog Eyid det hen.
"Det har vi altid haft, og det er i sig selv ikke spor bekymrende. Denne gang handlede det om Taler Rhodion... Ved du, at hun har planer om at forene sig med ham?"
Et par velformede øjenbryn røg i vejret, mens den sidste, bebrejdende vrede forlod Atha'ame.
"Nej? Jeg vidste kun, at de havde været ude og jage en del sammen på det sidste. Men det giver vel mening - han er Jægernes Taler; stærk alliance, nyt blod." Hun smilede et lille, skævt smil.
"...og så kommer man jo heller ikke udenom, at han er et fysisk pragteksemplar. Hvis man som en sand Va'Chakessa søger styrke, så er den ikke svær at finde hos Taler Rhodion."
Eyid kunne mærke irritationen stikke hovedet frem igen, men gjorde sit bedste for at holde ansigtet neutralt. "
Sandt. Men som sagt er han ikke synderlig begejstret for mig - eller for dig, viser det sig. Har typiske Sanger-fordomme. Han kommer til at forsøge at skabe splid imellem jer - dét er i hvert fald helt sikkert!"
Atha'ame slog det hen med en ubekymret bevægelse.
"Jeg og Cyreesai har været igennem en borgerkrig sammen, Eyid. Jeg tror, der skal mere end en mand til at så splid imellem os. Var det virkelig bare dét, I blev sådan uvenner over i Hjertet?"
"I store træk, ja."
"Det ligner ikke dig at miste besindelsen på dén måde."
Eyid trak på skuldrene.
"Jeg har måttet undvære familien lidt for længe, 'Ame. Og folk, der kommer med hadefulde trusler imod dem, jeg holder af, er lidt et ømt punkt. Dét fik jeg nok af hos Mørket, ellers mange tak."
"Trusler ligefrem?"
Nu var det Eyid tur til at vifte afværgende med hænderne, mens han så det første, lille mistænksomhedsfrø blive plantet i Atha'ames øjne.
"Bare noget, jeg overhørte Taler Rhodion sige efter forrige møde - det var sagt som en grov spøg, søs, så læg ikke for meget i det..."
"Nej, jeg vil gerne høre det, Eyid. Hvad sagde han?"
Et suk.
"Snakken var faldet på dit kommende moderskab, og så bemærkede Rhodion bare, at Ke'Jaeliners farligste våben er vores falske tunger, og at det måske var værd at overveje at luge præventivt ud i bestanden, inden nye familiemedlemmer fik set dagens lys..."