”Hvis jeg levede sådan, ville jeg blive skør, og så ville du ikke længere, kunne holde mit selskab ud”, svarede hun i en alvorlig hvisken; en tone der var mere oprigtig, end hendes grænsende til spøgefulde grimasse.
End ikke øjeblikket efter syntes den også at fortage sig; øjenbryn fandt vej tilbage på plads og læberne fortrak sig, så de atter hvilede mod hinanden. Dernæst fulgte en eftertænksom tavshed, hvori de isblå øjne kortvarigt flakkede mellem Sibalghyms røde og hans velproportionerede brystkasse. Isiodith vidste sandhed i ikke, hvad hun kunne sige eller gøre for, at det hele blev bedre; at det hele blev godt igen. Det var dog begyndt at dæmre for hende, hvorfra Sibalghyms ord udsprang og det var – selvom hun vel og mærke ikke ville indrømme det – en følelse, hun kunne genkende i sig selv.
”Jeg tror, du glemmer mig, når du vender hjem igen. Hjem til din søster, din klan, dit virke…”, hørte Isiodith sig selv sige, og overraskelsen over hendes egne ord var ikke nem, at undgå at se, for den skød afslørende henover Isiodiths hjerteformede ansigt. Hastigt så hun ned, men heller ikke der, kunne hendes blik få fred, hvormed Isiodith blot få sekunder efter fangede Sibalghyms øjne igen – i nogen grad ufrivilligt. ”Og når jeg tænker på, at vores veje skilles og at jeg skal være heldig, så umådelig heldig, hvis jeg ser dig igen… det er næsten ikke til at bære. Det virker… det virker så formålsløst, hvad end der kommer bagefter. Du tager alle farverne med, når du går.”
Isiodith tav og fugtede sine tykke underlæbe med sin lyserøde tungespids. Af en eller anden grund havde ordene været svære at sige, men hun rankede omsider ryggen og tvang et fast blik ind i hendes øjne.
”Så du er ikke den eneste, som synes, at det bliver hårdt. Og Pax – jeg – det er ikke sådan. Han er et menneske, trods alt. Han skal giftes. Og – ja. Han er ikke ligesom dig.” Isiodith håbede, at hendes ord ville give mening for Sibalghym; at han ville forstå hende. Pax og den mand, hun elskede, kunne nemlig ikke sammenlignes; der var ingen farver hos Pax, og der var ikke andet end netop det hos Sibalghym.
”Jeg er din. Nu ligeså vel som når, vi skilles.”