Skrigeriet spredte sig i bygningen, afbrudt i perioder og Vargas havde et irriteret udtryk i ansigtet, som han lå der og ventede på, at han følte sig mere normaltfungerende igen. Til sidst kom han med en sur lyd og kom på benene, inden han gik ovenpå. Som han havde regnet med, så Ana skræmt ud, og han beroligede hende en smule, inden han fik hende til at tage en af sine bøger og sætte sig ud på altanen, der vendte ud mod haven, og læse højt for ham. Lydene forsvandt og for en stund var det ganske fredeligt og afslappende at sidde der og lytte til Anas smukke stemme, mens vandet i springvandet i den lille grønne oase glimtede i solen.
Dagene gik. Umbrien sørgede for at topalistøsen blev pillet ned, inden hun døde. Samme kvindelige slave fik lov til at tage sig af hende, og denne gang gik der mange dage, før nogen kom efter Irisa. Normal ville hun blive flyttet over i et bur for sig selv, men der var efterhånden lidt pladsmangel i slavehandlen, så de to kvinder fik lov til at blive sammen. Her ville hun opleve hverdagen, der mest bare bestod af ingenting, to måltider om dagen og vand lidt oftere. Meran kom forbi buret nogle gange og lavede kysselyde af de to kvinder, som var de skræmte hvalpe, han forsøgte at logge til sig. Men han rørte ikke nogen af dem. Han var blevet klogere af skade.
Nej, Vargas virkede lidt til at have glemt Irisa, men faktisk var det bare fordi, at han havde for meget at se til. De fleste forventede nok ikke, at dæmonen lavede ret meget, men der var mere end man skulle tro. Han var ikke hjemme i tre dage, fordi han var inviteret til en social sammenkomst ved en af sine kunder uden for Dianthos. Så var der et par møder med byggefolk, der ville have muligheden for at udvide slavehandlens fysiske størrelse for ham. Og så var der det sædvanlige med at vurdere nye slaver, snakke med kunder og det mere praktiske med bogholderi og den slags.
Og en sen eftermiddag fik han besøg. Pludseligt stod en høj, arret og ørkenstøvet mand i hans stue. Et smil bredte sig på Vargas ansigt, da han lagde sine øjne på ham. En mand han altid var oprigtigt glad for at se.
"Thanos! Min ven! Hvad bringer dig hid?!" Han greb ham straks i armen og fik en tjener til at hente vand og mad. Resten af dagen gik med, at lejesoldaten fik et tiltrængt bad, mad og drikke og de ellers sad henslægt i de bløde puder i den private stue og snakkede om, hvad der skete i Krystallandet. Thanos var altid fyldt med informationer og nyheder, og Vargas nød hans selskab. De fleste ville nok finde ham kedelig, uden følelser og død i sit udtryk, men Vargas kunne lide ham. Måske fordi han lod Vargas snakke som han ville og selv ikke sagde meget.
Det blev sent og der blev drukket lidt mere vin end godt var, så Vargas sov længe. Thanos var selvfølgelig oppe og havde placeret sig på altanen, der vendte mod slavehandlen, hvor han stod og betragtede de mange bure med væsner.
"Der er fyldt godt op," kommenterede han, som Vargas søvndrukkent kom ud til ham, mens han forsøgte at rette på sit morgenhår med en hånd.
"Ja, det begynder at knibe med pladsen." De stod lidt og kiggede ud over det hele for en stund.
"Jeg er ikke hjemme fra eftermiddag til engang i nat, en af handelsmændene inde i byen holder noget tamtam med en masse potentielle kunder. Du er velkommen til at blive blive, men det ved du jo." Han flyttede blikket til den anden mand, der kort nikkede som svar. Vargas havde en fornemmelse af, at Thanos sommetider bare kom til Balzera for at få en uges ferie. Men hvem kunne ikke også bruge det, når livet bestod af at rejse rundt og skifte mellem krosenge og et plet på jorden. Vargas savnede ikke de perioder, hvor han selv havde haft sådan et liv. Han havde altid været et luksusdyr.
Et smil dukkede op på Vargas læber, som han dovent strakte sig, så leddene knagede.
"Vi kan sagtens finde på noget underholdning til dig. Jeg har nok en kvinde eller to, mere eller mindre villige." Som han sagde det, gled hans tanker over på topalistøsen, der nu både havde forsøgt at drukne ham i vin og også havde sparket ham i skidtet.
"Jeg tror faktisk, at jeg har den perfekte pige til dig. Det bliver lidt en tjeneste for mig. Hun er, hm, besværlig. Jeg kunne godt tænke mig at se, om du kan få noget ud af hende. Havde jeg haft tiden, så havde jeg selv ... men nu er du her jo, og du er mere til den slags end jeg." Det var ikke en hemmelighed mellem de to, at Varas ikke gik så meget op i tortur. Han kunne lide at svinge pisken, men for det meste var han for doven til resten. Hvor Thanos derimod virkede til at hygge sig med det.
Thanos så lidt på ham, så deres øjne mødtes, inden han nikkede.
"Hvorfor ikke."
Vargas smilede stort, det var en god ven, han havde fået sig der. Om end han kun var et menneske. Men hvilket menneske. Kunne Vargas, ville han gøre ham udødelig.
"Fantastisk! Jeg får vagterne til at slæbe hende ind efter aftensmad?" Han sukkede tilfreds, da Thanos igen med et tavs nik godkendte den plan.
"Godt! Nå, hvad siger du til noget morgenmad? Og kaffe. Den vin fra i går slår hårdere end forventet." Han gned sin tinding og ømmede sig lidt.
Senere på dagen drog Vargas ud på besøg, og Thanos var alene. Som lovet gik et par vagter ud for at hente Irisa i buret og føre hende hen til den lille tilbygning med det ene rum, hvor kæderne hang fra loftet. Her sad Thanos på chaiselonen og ventede. Hans taske stod på gulvet ved siden af. Med en håndbevægelse og et par få ord bad Thanos vagterne til at slippe hende fri i rummet og lukke døren.
Vargas havde store forventninger til lejesoldatens evner, han havde i hvert fald ikke svigtet ham før.
- No wealth, no ruin, no silver, no gold, nothing satisfies me but your soul -