Som altid var det en sær fornemmelse at skifte krop. Vargas kunne mærke sin essens glide ud i alle nervebanerne, finde sig tilpas i den nye krop, der på den ene side var det samme og på den anden side var så langt fra.
Manden havde siddet med ryggen til burets tremmer og kroppen var faldet en smule sammen, da den oprindelige sjæl døde. Det gav et svagt ryk i hele kroppen som Vargas overtog styringen og sekunder senere fløj hovedet op. Øjenlågene sitrede lidt, inden de gled op og han tog verden i øjesyn fra sin nye krop.
Han skulle lige lære den at kende. Adamsæblet hoppede som han sank et par gange. Hans fingre bukkede og strakte sig og han begyndte at skære ansigt for at lære musklerne at kende. Langsomt rullede han med skuldrene og vippede hovedet fra side til side. Og endeligt begyndte han at skubbe sig selv på benene. Tyngdepunket lå en smule anderledes og han måtte holde ved tremmerne for at holde balancen. Men benene ville bære og efter at have strakt dem ud og bukket dem lidt et par gange, følte han sig sikker nok til at kunne gå.
Han gik hen til burets låge og så ud på vagten, der var placeret ved buret for at sikre sig, at lige denne mand ikke fik den sjove idé at begå selvmord eller på anden måde skade sig selv. Og samtidigt sørge for, at han havde, hvad han havde brug for. For han var ikke en slave. Han var Vargas' forudbestemte erstatning til hans anden krop. I tilfælde af, at han blev nødt til at skifte. Og det var nu sket.
"Va-erh." Hans stemme rungede helt forkert i hans hoved og hans mund og stemmebånd lystrede ikke helt. Efter at have rømmet sig, prøvede han igen.
"Vagt. Luk mig ud." Hans nye stemme smældede igennem luften og det gav et sæt på vagten, der hurtigt vendte sig i mod ham. Først med et udtryk af forskrækkelse, derefter med nervøs mistro. Vargas trak langsomt vejret ind.
"Luk. Mig. Ud." Hans stemme bar tydeligt præg af manglende tålmodighed. Vagten sank en klump.
"Herre Aziz har understreget, at vi ikke må lukke dig ud uden bevis på..."
"Jeg ved, hvad jeg har sagt. Kom herhen din idiot." Vargas vinkede med en hånd af ham. Vagten tøvede lidt, men gik så nærmere. Så snart han var inden for rækkevidde lagde Vargas en hånd på hans bryst og hev i hans sjæl. Vagten gispede hårdt og vaklede et skridt tilbage, så snart han slap ham igen. Hurtigt hev han med fumlende fingre nøglen frem og fik buret låst op.
"Det må De undskylde Herre Aziz, jeg vidste ikke..."
"Nej det er fint. Kom med."
Vargas satte straks kursen mod den lille tilbygning, der stak ud fra hans hjem. Vagten fulgte hurtigt efter ham. Den vagt, der stod ude foran døren så meget overrasket ud og havde den anden vagt ikke været med, havde han sikkert forsøgt at stoppe Vargas' nye hylster i at gå ind af døren, men han trådte i stedet til side. Vargas værdigede ham ikke et blik og skubbede i stedet døren op. Rummet var mørkt efter solen, men efter et par sekunder fik han øje på pigen, der havde taget hans skjorte på og gemt sig i hjørnet. Han pegede på hende.
"Tag pigen."
"Ja, Herre Aziz." Vagterne skyndte sig frem mod hende. Uden problemer fik de store stærke mænd kniven fra hende og hevet hende på benene. I mens gik Vargas hen og betragtede sit døde jeg. Dramatisk. Han trak på næsen og vendte sig så mod Rhaya.
"Det var dumt gjort. Jeg er ikke så let at slå ihjel." Man skulle tro, at han ville syde af vrede over at være blevet angrebet af hende. At hun havde tvunget ham til at skifte hylster. Men han virkede overraskende rolig og nede på jorden. Man skulle dog ikke tage fejl. En lille hvidglødende kugle af raseri lå i hans mave. Og hun ville komme til at lide for det.
Han flyttede blikket til vagterne.
"Spænd hende op udenfor." Han snakkede om de to pæle, der var sat op med en kæde fra hver, der hvor slaverne blev afstraffet, når det var fortjent. Vagterne tøvede ikke, men slæbte pigen ud af rummet og ud i solen. Snart havde de smækket håndjernene om hendes håndled og hevet nok i kæderne til, at hendes arme var spændt op og ud, men ikke nok til at hun hang i dem, men kunne stå på sine egne ben.
Vargas slentrede ud til hende, mens han betragtede sin nye hånd. Fingrene var knapt så slanke som på den anden. En skam. Han løftede blikket til hende.
"Nu får du en masse tid til at overveje, hvilke dårlige valg du har lavet i livet."- No wealth, no ruin, no silver, no gold, nothing satisfies me but your soul -