Alianne_ 22.03.2021 08:54
"Cyreesai?"
Cyreesai fornemmede, at nogen havde sagt hendes navn en del gange efterhånden med den tone, der blev lagt for dagen nu. Hun brød sit tankemønster og så op, hvor hun blev mødt af Arkitekttalerens skarpe blik og et sæt øjenbryn, der næsten ikke kunne komme længere op i panden på ham. Han ventede på svar på et eller andet, gjorde han ikke?
"Ja, jeg er enig," proklamerede hun, men fangede straks Atha'ames chokerede udtryk og åbne mund. Hun måtte trække i land, og det hurtigt.
"Jeg mener nej! Altså-" Hvorfor så Atha'ame stadig ud, som om hun lige havde kvalt en fisk med de bare næver foran dem?
"Jeg undskylder, Rådsmedlemmer. Jeg tabte mig selv i tanker om, hvordan vi laver det næste piratangreb." Åh, forkert ordvalg.
"Altså ikke laver - jeg mener..."
"Las os alle sammen tage en kort pause og få noget at spise!" Atha'ame rejste sig op og kom hende til undsætning - som altid.
"Det har været en lang session allerede. Vi samles igen om to stimedrejninger."
Cyreesai åndede lettet op og forlod sin plads ved bordet for at finde noget at sætte tænderne i. Inden hun nåede særligt langt, var Atha'ame ved hendes side med et så bebrejdende ansigtsudtryk, at Cyreesai pludselig blev helt sikker på, hun nok skulle blive en god mor.
"Hvad har du gang i, Cyreesai? Kan du i det mindste ikke prøve at koncentrere dig om samtalen?" spurgte hun.
"Jeg sov ikke så godt," halvløj Cyreesai og undgik øjenkontakten. Hun kunne ikke ligefrem fortælle Atha'ame, at tanker om hendes storebrors læber havde holdt hende vågen.
"Jeg spiser noget nu - det skal nok hjælpe."
"Ja, det håber jeg ved Dybet," vrissede Atha'ame, og plastrede så et perfekt smil på ansigtet, inden hun svømmede hen til Arkitekternes Taler. Der var vist noget, der skulle reddes, inden det gik helt galt.
Cyreesai selv fandt et net med hummerhaler og gav sig til at gnave aggressivt i dem. Kort efter blev en hånd lagt på hendes skulder, men den var for stor og hårdhudet til at være Atha'ames.
"Jeg håber ikke, jeg er skyld i nogen forvirring her," sagde Rhodion.
"Det var ikke min mening at gøre dig distraheret. Rådsarbejdet kommer først i rækken."
"Nej, nej," skyndte Cyreesai at svare med munden fuld af hummer.
"Det er ikke dig, det ... Jeg har bare meget om ørerne. Det skal du ikke tænke på."
Rhodion så ud til at ånde lettet op og fjernede sin hånd fra hendes skulder for at tage en håndfuld tangkerner.
"Er du fri efter mødet? Vi kan tage en rokke en tur ud på søgræsmarken syd for revet. Det kan være, det kan give dig et tiltrængt afbræk fra alt arbejdet," sagde han med et smil, hun overhovedet ikke kunne tyde.
"Øøøøh... Jaeh, det lyder ..." begyndte hun, men kunne ikke rigtig finde ud af, hvad hun skulle sige, og endte med bare at stoppe der.
Rhodion ventede på mere, men da det gik op for ham, at det ikke kom, smilede han bare igen, og gjorde antræk til at svømme væk med sine tangkerner.
"Så ses vi bagefter, Cyreesai."
Lidt hummerskæl flød ud i vandet foran hendes synsfelt, og hun fik sunket det, hun havde i munden og lagde resten fra sig uden at tænke over, at hun virkelig burde rydde op efter sig selv. Det var alligevel tid til at komme tilbage rundt om bordet, og hun fulgte efter skinnende, grønne skæl frem for Atha'ame. Der var som sådan ikke faste pladser, og man kunne stille sig, hvor man ville, så Cyreesai fik mast sig ind ved siden af Eyidivan.
Inden Atha'ame var klar til at kalde til stilhed, så de kunne begynde igen, lænede Cyreesai sig ind mod Eyid og lod sin hånd søge hans under bordet.
"Kan du ikke dræne mig lidt?" hviskede hun til ham. "
Bare en lille smule? Lige nok til ro i hovedet, så jeg kan holde det her møde ud."