Obsidianøerne var virkelige helt som Sedna havde forestillet sig dem. Fjendtlige sorte klipper skød op omkring kystlinjen som sylespidse tænder, klar til at kræve livet fra dem der vovede at nærme sig. Et landskab der med sine skarpe sten ikke indbød til udforskende vandreture. Kun få planter havde valgt at trodse det ufremkommelige terræn. Helhedsindtrykket hjulpet godt på vej af den tætte tåge, som havde indhyllet øen og gjort det umuligt at lægge fra kaj – hvis man da havde bare en snert fornuft i sindet.
Fysisk havde hun været til stede på Valerias tåre siden hun trådte fod på dækket. Det samme kunne ikke siges om tankerne.
Da den tætte havgus på anden dagen hold skibet til gidsel i havnen, havde Sedna fundet sig til rette overfor skibets kaptajn, Aistaraina. I dække af skulle at til fastlandet for at skaffe det nødvendige til giftudvinding, forlod Sedna efter aftale kaptajnens kahyt.
”To gange, det er alt den virker - tur, retur.” blikket var imponerende strengt, trods halv-satyrens farveløse øjne, der havde fået Sedna til først at tænke gedebukkeben var blind. En forud indtagelse som hun havde lært, var så langt fra sandheden som muligt, da det første slag over de mørke fingre var faldet. Den amulet uddelende, fætter ged var åbenbart ikke særlig begejstret for restløse fingre.
”To gange.” gentog Sedna med et kort, men tydeligt nik og strakte hånden, med håndfladen vendt op ad, frem mod ham. Det var derfor med stor irritation at hånden med den lille amulet blev rykket væk igen, lige som den skulle til at nærme sig Sednas
”Det er meget vigtigt at du danner dig et tydeligt billede af dit mål. Vi har før mistet folk til stenvægge og endda også en øltønde, det var et værre svineri da ha…” tålmodigheden for den belærende halv-ged var tynd slidt da mørkelveren, smilene, bød ham af
”Ja tak, så tror jeg vidst det er forstået. Amuletten tak? Jeg har ikke resten af livet til at høre om alle de tragiske dødsfald til arkitektur og drukne død i alkohol.” med en utilfredsbrummen over både at blive afbrudt og den følgende stikpille af en kommentar, blev den lille blankpoleret sten lagt i hendes hånd.
Det havde ikke været svært at mindes den små lusede kro, minderne om den stod stadig lige så klare som da den varme seng var blevet forladt halv tom. Langt svære var det ikke at lade minderne om Trestons skarpe træk skære sig gennem fokusset på kroen, men det var lykkes at fastholde kroen som midtpunkt.
Uniforms jakken var blevet ladt tilbage på Tåren, den sorte hud skulle nok vække rigeligt med opsigt. Mere end sidst hun havde befundet sig i den lille fisker landsby. Nærmest som en selvopfyldende profeti, så var hun knapt dukket op foran, før den første spydige og hadefulde kommentar var slynget ud, i samme retning som spytklatten der landede for støvlesnuderne. Sedna ænsede det knapt nok, gennem suget der fik hele hendes indre til at trække sig sammen, alt opmærksomhed hvilede på det vejrbidte bindsvæk hus foran hende,
kroen.
Kroværten var omtrent lige så besværlig og nedladende som husket. Hvert forsøg på at komme i kontakt med ham var som at slå i en blød dyne, umærkbart, så da han for tredje gang svarede med et
”Vi servere ikke for din slags.” og et ukendt antal
”Vi har lukket, fejlfarve.” nåede frustrationen kogepunktet. Håndfladerne hamrede mod det solide træ, da Sedna lænede sig halvvejs ind på serverings siden af disken
”Hør her, din forpulede kastral af et forsnævret spritsvin! Spids mig af én gang til, og jeg skal give dig alt grund til at hade min race, eller luk din ædespalte for bare et øjeblik og træk det fiskegarn ud af røven, som lukker af for øregangene og lyt!”.
Bjerget af menneske mand stoppede pudsningen af det glas han ellers havde været i færd med at pudse siden mørkelveren trådte ind i krostuen. Aldrig havde en kvinde under halvt hans størrelse været så insisterende og da slet ikke en som hende, det var derfor med tydelig overraskelse at Alfriet vendte opmærksomheden væk fra glas og klud
”Sig mig… Truer du mig? På min kro?” de i forvejen hengemte øjne smallede sig yderligere under de pjuskede øjenbryn. Hvad der i virkeligheden bare var få sekunder, kom til at føles som en flere minutter lang, intenst, stirre konkurrence mellem elver og menneske.
Det tunge suk fra mennesket afgjorde vinderen.
Modviljen forlod aldrig Alfriet, men han forsøgte heller ikke ligefrem at skjule den da han endelig svarede på spørgsmålene. Hvor meget han købte historien om livet som en simpel glaskunstner var uvist. Den lille glasfigur af Treston, der spankulerede rundt foran dem på disken, virkede nu alligevel til at tage den største skepsis
”Han ligner en der har været forbi, men det gør alle unge mænd. Jeg er ikke så god til ansigter som min kone er…” svarede han endeligt efter at have taget figuren i øjesyn, inden han rettede sig op for at kalde hen over skulderen ud mod køkkenet
”Mirian?!” den lille kvinde var kun lige trådt gennem døren med store spørgerne øjne, før Alfriet brummende pegede på glasset
”Kan du huske om der skulle have været en ung fyr for nyligt, som der ligner den der? Han skulle have pis gult h…” –
”Korngult.” bød Sedna det rettende ind, med en stram grimasse fra kroværten til følge
”Det er sgu da næsten det samme, men så korngult hår og blå øjne?” lød det små vrissende fra den skæggede mand.
”Det er da ham den høje, kønne unge mand der kom med medicinen, Alfriet. Ikke så længe efter hende den stakkels unge pige ankom med hestene. Det husker du vel nok, ikke? Hun blev så syg, hvem sender også en pige i hendes tilstand afsted på så lagt et ridt?" sukket var tæt på opgivende ved tanken om Zirra, der havde brændt omkamp med pejsen.
"Manden, Treston hed han vidst, ville knapt nok tage imod en skål mad, den arme dreng altså… Nogle gange så tror jeg mænd fødes stædige.” det sidste blev sagt med blikket vendt mod mørkelveren, med et sigende blink af det ene øje. Kommentaren vil dog en lille trækning på smilebåndet frem hos Sedna, naturligvis havde Treston sat sig imod tilbuddet om mad. Han sikkert undskyld sig med at andre havde mere brug for maden, med tanke på hvordan tilstanden var ude på den anden side af krodøren.
”Han rejste mod Zircon for omkring en halvanden uge siden. Det var noget med han var på pilgrimsrejse og bruge nogle dage i Isari-templet.”.
Frygten for at Treston havde været et godhjertet fjols og stået op for sine gerninger, havde hele tiden ligget og luret i baghovedet, så at hører han faktisk var i live fik hurtigt tårer til at stige i de gule øjne
”Kom…” stemmen knækkede så hun måtte rømme sig en gang
”Kommer han tilbage hertil? Nævnte han det?” spurgte hun tydeligvis håbefuld, mens øjnene blev mere og mere blanke at se på.
”Åhh jamen dog kæreste, jeg tror ikke han kommer tilbage hertil. Det virkede ikke sådan på ham, men der var en kvinde som har spurgt ” blide hænder lukkede sig om Sednas i et kærligt glem, da blikket blev slået ned. De havde misset hinanden med lidt mere end en uge, tanken gjorde ondt som en kniv i hjertet, kun blødt op ved tanken om Treston stadig levede.
”Selv hvis han kom tilbage, så ville I ikke kunne være her.” brummede Alfriet afvisende og blev straks mødt af sin kones skarpe blik under den rynkede pande
”Alfriet!” med en hånd slået afværgende op foran sig forsøgte kroværten at mildne sin kone med forklarende ord
”Folk snakker stadig om soldaten der lå med fejlf- mørkelverkvinden i sommers… Med Mørkets angreb og endnu en et tilfælde, så vil folk stoppe med at komme her, Mirian.” inden Mirian kunne nå at kommentere brød Sedna den korte stilhed
”Det er okay. Jeg kan ikke blive alligevel der er pligter som skal passes." alt mens hendes mand mere trodsigt krydsede armene i tæt på uhørligt ja, da hans kone spidse albue borerede ham ind i siden.
”Bliv i det mindste og få en bid mad inden du skal videre. Tag endelig plads ved et bord, så kommer jeg lige straks med en skål til dig.” døv for hvad end protester kunne afgives, var hun allerede på vej tilbage ud i køkkenet
”Din gæstfrihed bliver kroens død, Mirian. Folk vil begynde at tro vi er en gavebod.”.
Pladsen blev taget ved bordet nær trappen og i næsten stilhed blev det varme måltid indtaget. Kun lyden af ægteparrets lave diskussion, der blev forsøgt at holdes som en hvisken bag disken, brød stilheden med hendes egen pulsen, når skeen blev løftet til munden.
Ikke længe efter at den sidste skefuld var taget blev den tomme skål sat på disken, og på råbte lydløst begges opmærksomhed
"Du nævnte en ung kvinde, hende der kom med heste? Hvordan så hun ud?" blikket søgte Mirians. Der var noget ved måden hvor på kromutteren havde nævnt den syge kvinde, som gav en forkert fornemmelse i kroppen. Det kunne være ingen ting, men Sedna havde efterhånden erfaret sig, at mavefornemmelsen sjældent tog fejl og derfor blev hun nødt til at spørger.
"Hun havde de fineste himmelblå øjne, blondt hår, hvilken skam det lignede det var dyppet i aske fra ildstedet og en skarp kæbe. Hun lignede faktisk næsten den unge mand du søger, hvis ikke jeg vidste bedre ville jeg have troet de var i familie." kvidrede Mirian lystigt til spørgsmålet, inden hendes mand tilsluttede sig
"... Det ved du jo heller ikke om de er, Mirian..." en affejende hånd blev viftet mod Alfriet
"Hvis de var i familie, tror du så ikke de var kommet sammen? Var det ikke også noget med at hun havde spurgt ind til ham soldaten og mørkelveren fra i sommers? Det ville hun jo ikke gøre hvis de kendte hinanden familiært, vel?" med ansigtet vendt væk fra sin mand og i retning af Sedna, himlede Mirian opgivende med øjnene, som om det hele da gav sig selv.
I sit stille sind takkede Sedna Guderne for sin mørke hud, der skjulte hvordan blodet løb til fødderne. Der var kun én kvinde der lignede Treston, så man ville tro de var i familie, fordi de var i familie...
Zirra.
Håndfladere gned mod hvert sit ydrelår, i forsøget på at holde fornemmelsen af sved væk
"Tak, det... Tak for alt, for maden, for svar, for..." et fremtvunget, små stift smil banede sig vej frem, anstrængt selvom det blev forsøgt at syne ægte
"Jeg må vider, der er en kunde som venter mig. Men hvis han vender tilbage, vil I så ikke nævne han er søgt og skal kigge hvor vi først mødets?” spørgsmålet blev mødt af et accepterende nik og et varmt smil fra Miriam
"Naturligvis kære. Pas nu godt på dig selv der ude, Mørkets styrker lurer stadig rundt omkring.".
Med de ord blev Sedna sendt godt på vej, men med et helt andet formål end hun kom med. Zirra var den sidste der skulle komme i vejen for et møde med Treston... Forhåbenligt ville skyggevandren opgive sin søgen, da hun ikke havde fundet hvem hun søgte på kroen.
En glasnøgle efterladt tilbage ved bordet, da Sedna havde rejst sig fra sin plads. Hængende på et lille søm der stak ud lavt på væggen og derfor ikke lige at se med det samme. Modsat de andre forrige nøgler, så havde denne et matteret dødningehoved med et F i panden.
It’s a rare enough thing to find someone who can see me the way I am,
no less to peer down into dark parts of my heart, the parts of me even I don’t want to look at.