Treston Reynlest
Forhenværende Ridder af Lysets Krigere - nu vanæret og i eksil
Neutral God
Race / Menneske
Han sukkede og lod så et lille, trist smil forme sig på sine læber. ”Jeg ved ikke, om jeg synes, det er forkert, dér hér, Sedna…” Til sin overraskelse var han - trods alting - stadig i stand til at få et lille gib i maven ved tanken om, hvilke følelser, hun refererede til - følelser, han havde gået og lunet sig ved siden deres første måde… ”Situationen, måske - omstændighederne. Alt udenom er forkert, men hvis vi bare havde været dig og mig og intet andet på den pokkers kro, så havde det været mere rigtigt end noget andet, jeg kan komme i tanke om.” Smilet falmede, da et glimt af Zirras mishandlede krop, som den havde set ud i sygesengen, fløj over hans indre blik. Han skar en lille grimasse. ”…Men sådan var det desværre ikke… Sådan er det ikke. Kan du…” Med en panderynken brød han af og løftede så hovedet i håb om at kunne fange hendes blik igen. ”Kan du huske dén svada, jeg holdt dér på kroen? Om hvordan vi ikke bliver født gode eller onde, men i stedet langsomt bliver fanget af de valg vi tager - og i endnu højere grad; de valg, der bliver taget for os? Det er dét, der er sket, Sedna… Valgene blev taget på forhånd, og selvom jeg tror, vi begge har lyst til at gå imod dem, er vi bare fanget på hver vores side af de forpligtelser, der gør os til dem, vi er…” Han rakte ud og lagde blidt en hånd imod hendes forslåede ansigt - strøg en tommelfinger over hendes kindben, mens han hviskede afsluttede: ”Og vi har været det siden før vi mødte hinanden… så måske det var naivt at tro, at det kunne slutte anderledes…”
Og det var naivt - det vidste han godt - men der var stadig en del af ham, der ønskede at give pokker i det hele og gøre det alligevel. Jovist, han havde oprindeligt troet, at det kun var hendes race, der ville give problemer, og jovist - alting havde vist sig, at være hundrede gange mere kompliceret end som så…
Men alligevel kunne en del af ham ikke lade være med at indvende, at de begge var et produkt af de folk, der havde formet dem, og at de begge forsøgte at gøre sig frie og finde deres egen vej… og måske med hinandens hjælp kunne de-
Men synet af Zirras krop og lyden af hendes smerte hele vejen hjem til Dianthos var dét hjørne, der gjorde, at han ikke kunne bygge en perfekt mur af selvinduceret ignorance op i sit indre - for meget kunne undskyldes med opdragelse, og mange slette gerninger kunne tilskrives nødvendighed, når man var i krig, men Zirra var stadig hans søster, og ingen af hans logiske rationaler kunne helt slette den anden stemme i hans hoved, der skreg af ham, at han burde forbande kvinden foran sig for dét, hun havde gjort…
Det blev for meget - det forvirrede kaos blev for meget - og med en lille, fortvivlet lyd trak han hånden til sig, blot for at ombestemme sig, give pokker i det hele, og læne sig frem for at dele dét kys med hende, som føltes lige så nødvendigt og påkrævet, som dén hævnlyst, der brændte i ham på Zirras vegne, og som af én eller anden grund havde hans fars stemme…