Komme shaming til livs

Chilitoke

184
karakterer

Chilitoke 11.10.2020 10:08

Jeg er under andre omstændigheder stor fan af X-card, lightstop, triggersheets og en række andre af PnP-sikkerhedsmekanismerne.

De er dog designet til at løse et andet problem end det vi har her.
'At informere andre 'diskret'(lille indvirkning på spillet) om at man er på vej ind i eller er i et emne område man ikke er tryg ved uden at skulle forklare sig.'

Jeg ser derfor en række problemer ved at bruge det som moderationværktøj.

1. Brandsluknings Joken
Problemet med at systemet dumper en besked, med *TÆNDER FOR BRÆNDSLUKKEREN*,
er ret stort da vi i dag er trænet til at dette er en sjov gimmick, det er et easter egg der sker hvis en bot opdager ild i chatten. Det er den arv brandslukning i chatten har, og det vil være skadende for enhver løsning der referer til brandslukning da vi er vant til at dette er en sjov ting og ikke et advarselssignal.
De to ting skal adskilles for enhver pris.

2. Bevidste Aktører
X-card er som jeg skriver højere oppe lavet for at gøre folk opmærksomme på et problem.
Som vi kan se i denne tråd er der mindst fire nævnte tilfælde af folk der har gjort opmærksom på problemet, men at opførelsen blandt de der overtrådte grænsen ikke er blevet ændret.
Dette kan X-card ikke hjælpe med X-card er magtesløs overfor folk der ikke reagere på signalet.
Vi har behov for en løsning der mere end gør folk opmærksom på uønsket opførsel da vi har set at disse signaler bliver overset, misforstået eller ignoreret.

3. Upersonlig irettesættelse
Da det er et system, som smider en automatisk besked, betyder det at det ikke længere er nogen konkret instans man bliver irettesat af det sker bare sådan lidt *puf*. Dette kan medfører at irettesættelse mister autoritet, og derfor risikere at blive tolket som værende ikke vigtig. Det betyder også at systemet er magtesløse overfor misbrug eller bevidst ignorering deraf.
Vi har behov for at irettesættelser kommer fra en person med autoritet og ikke et kropsløst system eller tilfældige personer i chatten.

4. Hvad med den gode stemning?
Efter at have læst mine punkter her, er det forståeligt hvis læser måske sidder tilbage og føler at jeg har slået den gode stemning lidt ihjel eller ser at en løsning som ikke har disse problemer jeg nævner slår den gode stemning ihjel når den bruges.
Den gode stemning er død.
Hvis vi læser denne tråd er det tydeligt at der er problemer af en karakter anden end folk ikke se hvad grænsen er. Der er grænser der bliver ignoreret og folk der føler sig jaget, udelukket og overset.
Noget der kræver at vi er nødt til at tage tyren ved hornene og gøre det klart hvad vi ønsker af adfærd på siden og hvad vi ikke ønsker.
Venus

Venus

Den Ottearmede Buksetyv

2319
karakterer

Venus 11.10.2020 10:50
1. Jeg vil gerne understrege, at jeg specifikt skrev, vi skulle finde på noget andet "end tænder for brandslukkeren". Easter egget er sprinklersystemet. Vi har i dag ikke en brandslukker.

2. Igen er forslaget baseret på, at jeg vælger at antage, folk ikke har ondt i sinde. Det har ikke været tydeligt for dem, der har overskredet en grænse, at de har gjort det. Her mener jeg på ingen måde, at det er den, der har sagt fras skyld. De *har* sagt fra, det er bare ikke blevet forstået, som det skulle. At antage, at dem, der overskred en grænse, var klar over det, betyder at de skulle have fortsat med vilje og med vilje generet en anden bruger. Det er en fornærmelse, som folk allerede er blevet kede af få smidt i hovedet, som man kan se i denne diskussionstråd.
Det, jeg mener er, at vi netop har det problem, som x-kortet er lavet til at løse: at gøre det helt tydeligt, at der bliver sagt fra. X-kortet kan netop ikke misforstås. Alt kan overses i chatten, da det nogle gange går stærkt, det er chattens natur. Og igen tvivler jeg meget stærkt på, at nogen med vilje ville ignorere det.

3. I mit eksempel, skrives beskeden netop fra personen, der siger fra. Det er derfor ikke kropsløst, og personer i chatten er heller ikke tilfældige. De er brugere, der skal have lov at sige fra og lyttes til. Vi har også tiltro til, at folk kan finde ud af at behandle hinanden ordentligt. Som det også kan ses i denne diskussionstråd, er der mange, der føler, at de bliver hørt, når de siger fra. Det er derfor ikke, og bør absolut heller ikke være, nødvendigt, at en person med autoritet (en fra adminstaben forstår jeg det som, du må rette mig, hvis jeg har misforstået dig), der kommer ind over. Vi prøver at komme væk fra shaming, men vi skal ikke over i, at folk ikke kan tale om det som voksne mennesker, fordi en af os skal ind over. Jeg føler ikke selv, det vil hjælpe på tonen i chatten, hvis folk ikke selv føler, de har autoritet til at sige fra og hjælpe hinanden.

4. Jeger ked af at høre, at du føler den gode tone på kl er død. Jeg er personligt mere forhåbningsfuld. Vi har sædvanligvis en ordentlig tone i chatten og flere netop i denne diskussion skriver også, at de aldrig selv har oplevet at føle sig shamet og undskylder kraftigt, hvis de på nogen måde, er gået over andres grænser. Dermed skal på ingen måde forstås, at vi slet ikke har et problem. Jeg oprettede selv denne tråd af en årsag.

Hvis folk har forslag til måder, vi kan gøre tonen mere behagelig på i chatten og på kl, må I meget gerne komme med dem.

TheEvilQueen

863
karakterer

Lidt forsinket ja, men jeg synes faktisk ikke I skal være sådan efter Fnuggie. Nogen, mig selv inklusiv, har rigtig svært ved at sige fra. Og at der ikke bliver sagt fra i øjeblikket det sker, men først senere (eller i denne tråd) er altså totalt legit. Det skal man også have lov til, uden at skulle "shames" for at "være for sent ud". Det synes jeg faktisk ikke er okay :/

Når det er sagt, så synes jeg faktisk ikke, at der er noget i vejen for, at man forlader chatten, hvis et emne der trigger en bliver taget op. Det er egentlig fair nok for mig. Medmindre det er decideret mobning/shaming, så skal det SELVFØLGELIG stoppes :)

Vuze

Vuze

1614
karakterer

Vuze 11.10.2020 11:21
Jeg er ikke ret stor fan af ideen med en knap/funktion, som skal kunne lede chatten i en anden retning. Vi har alle dage været ret fri herunde, og jeg indrømmer da gerne, at jeg sikkert har været med til at tage den over grænsen. Men hvis vi sidder og har gang i en hyggelig snak, men som måske har indeholdt et element som nogle enkelte ville føle krænkende eller lignende, skal den snak så stoppe helt? Selvfølgelig skal vi tage hensyn til hinanden, og det er ikke altid, at chatten skal have lov til at gå amok. Jeg har også ting, som trigger mig, nu kan jeg komme med et helt præcis eksempel:
Jeg har det virkelig skridt med graviditeter/fødsler, til det punkt, hvor jeg synes, at noget af det er decideret ubehageligt. Så jeg forlader chatten,når det bringes på bane.

Der skal være plads til alle, og jeg håber da, at folk lytter, når man beder dem tage hensyn. Personligt tror jeg, at jeg ville være lidt træt af at være i en chat, hvor jeg føler, at jeg hele tiden skal "censoreres".

TheEvilQueen

863
karakterer

Der er jeg egentlig også enig med Vuze. Hvis man ikke kan tåle det der bliver skrevet om, så synes jeg hellere, at man skal forlade chatten en tid, og prøve at komme igen senere. Mest fordi det bliver nederen at skulle "censoreres" hele tiden, bare fordi én person trigges af det. Man har jo ALTID valget at gå fra chatten, hvis indholdet ikke interesserer en.

Tro mig, jeg er medlem af en RPG-side, hvor der censoreres på den måde, og det er ikke sjovt for nogen. Det betyder også, at chatten er mindre aktiv (meget mindre) end den var før, fordi man ikke kan tale om de ting man har lyst til. Så jeg har i hvert fald set, at det ikke virker.

Og jeg indrømmer da gerne, at jeg også bliver trigget af ting. Jeg bliver fx trigget af snakke om mad, men det betyder jo ikke, at folk ikke skal have lov til at snakke om mad, bare fordi jeg er i chatten. Så må jeg da, som jeg altid har gjort, forlade chatten og komme igen senere :)

Chilitoke

184
karakterer

Chilitoke 11.10.2020 15:34
Vuze skrev:
[...]
Selvfølgelig skal vi tage hensyn til hinanden, og det er ikke altid, at chatten skal have lov til at gå amok. Jeg har også ting, som trigger mig, nu kan jeg komme med et helt præcis eksempel:
Jeg har det virkelig skridt med graviditeter/fødsler, til det punkt, hvor jeg synes, at noget af det er decideret ubehageligt. Så jeg forlader chatten,når det bringes på bane.

Der skal være plads til alle, og jeg håber da, at folk lytter, når man beder dem tage hensyn. Personligt tror jeg, at jeg ville være lidt træt af at være i en chat, hvor jeg føler, at jeg hele tiden skal "censoreres".

Men ville det ikke være bedre hvis vi skabte et rum hvor det ikke var nødvendigt at flygte?
Hvis vi skabte et rum hvor folk kunne hænge ud og snakke om ting på en passende måde uden at presse folk ud og væk?
Et rum som var basseret på inklusion og ikke eksklusion?

The Evil Queen skrev:
Der er jeg egentlig også enig med Vuze. Hvis man ikke kan tåle det der bliver skrevet om, så synes jeg hellere, at man skal forlade chatten en tid, og prøve at komme igen senere. Mest fordi det bliver nederen at skulle "censoreres" hele tiden, bare fordi én person trigges af det. Man har jo ALTID valget at gå fra chatten, hvis indholdet ikke interesserer en.

Hvilken censur er det der frygtes her? Fordi jeg ville være meget ked af hvis løsning på at folk nedgjorde min person eller seksualitet var at jeg skulle gå min vej så de kunne forsætte.
Det er naturligvis 'nederen' ikke at kunne forsætte det sjov man havde men er vores sjov vigtiger end andres ubehag?

The Evil Queen skrev:
[...]
Tro mig, jeg er medlem af en RPG-side, hvor der censoreres på den måde, og det er ikke sjovt for nogen.

Hvilken side? og hvor hård var den modereret? Tænker det kan være en interesant case.
Igen rejser jeg også min pointe med den ene person sjov overfor den andens traume.
Que

Que

Et væsen af mange lyde!

3667
karakterer

Que 11.10.2020 15:41
Jeg ville helt sikker nok ende med bare at holde mig nærmest helt væk fra chatten, hvis det begyndte at være sådan at folk kunne trykke på en knap, og så ville jeg få at vide at jeg er forkert på den. Bare tanken om, en person ville lukke en hel samtale ned ved tryk på en knap giver mig egentlig lidt ondt i maven, og en føles af at jeg ikke er velkommen. Jeg kan godt se, at det er bedre at give plads til alle, men skal det være på bekostning af alle andre? Jeg ved ikke om om mine bekymringer/tanker giver mening... 

Jeg kan bedre lide det forslag Grace har smidt op i en tråd for sig selv, hvor man selv kan "slukke" for chatten, hvis man ikke kan lide det der ske. En anden måde jeg tænker det kunne gøre, ville være at der så kom en besked i chatten om, at noge har trykket på knappen, så man ved at man skal til at skifte emne, og kan gøre det naturligt, i stedet for at skulle stoppe brat. Måske det giver det samme i sidste ende, hvad ved jeg. Det virker bare mindre invasiv i mit hoved, på den måde ^^' 
Shhh, tænk hvis mor så med!

Chilitoke

184
karakterer

Chilitoke 11.10.2020 15:42
Venus
Jeg tror ikke vi bliver enige omkrig punkterne 2 og 3.
Da det ser ud til at vi ser problemet som komme fra to forskellige kilder og derfor søger en løsning der vil opnå noget forskelligt og som måske er i konfilkt.

Sådan som jeg tolker dine to indlæg søger du en løsning der gør det tydligere at en grænse er overtrådt.
Hvor jeg mener at der er tilfælde nok i denne tråd alene, der gør at vi skal skridtet videre og se på hvad der skal gøres når signalet bliver overset eller ignoreret.

Du skriver selv kort om moderering i punkt tre og jeg så gerne at der var en tydligere redaktionel tone fra adminstaben. Fordi når den ikke findes risikere vi at det stoppe med at være voksne mennesker der taler sammen men derimod at ting bliver fortiet eller presset ud ved brug af socialposition.
Jeg ser og håber at adminstaben kan være en balancerende og udligende faktor her, således at det ikke er de 'populærer' der vinder altid.
Hope

Hope

Im lost! but lets go that way!

1023
karakterer

Hope 11.10.2020 16:16
Omkring emner: Shaming.
Så tror jeg faktisk, at blot at have taget dette op, har gjort en masse, da folk nu er opmærksomme på at dette kan være et problem, og træls. Det gør utrolig meget blot at få gjort opmærksomhed på sådanne et emne her.

Jeg tror det bedste at gøre, er at fjerne % af tråde med Bla indhold.
Og slå de to advarsler sammen (Måske også med den nye?) Og blot have en der hedder: Antal tråde med advarsler (hvis det overhovedet er vigtigt at holde styr på for folk!

Da jeg startede på siden, for..hvad? 2-3 uger siden O.o...Og fandt ud af jeg kunne se de %...må jeg være ærlig at sige, at jeg sorteret folk fra med over 15-20% i sex...Grundet mine egne problemer med det emne. Men...efter at snakke lidt med folk i chatten, lærte jeg hurtgit at det ikke var nødvendigt at være bange for de %...men de..havde -kun- negativ påvirkning på mig..da jeg var "helt ny".

Omkring chatten og emner nogle ikke kan lig.
Personligt, har jeg intet imod at trække mig fra chatten, når den bliver..hvad er jeres ord? For lummer for mig. Det er mit problem at det emne går mig på, og skal ikke komme i vejen for alle jer.

Dette vil selvfølgelig være et problem, hvis.. Fx: hvis Dragonflower ikke kunne lig mig (I know this isnt the case <3 so sorry for the name drop), og hver gang jeg var i chatten begyndte hun at tale om sex..eller ting tæt på det, blot for at få mig til at trække mig.  Men dette sker ikke! Så længe at det bare er..normale samtaler (for nogle),der er svært for andre, så er det i mit hoved ikke et problem, at nogle - nogle gange trækker sig fra chatten grundet sådanne nogle ting.

Sådan sker det også IRL.."Alright, family is ranting about sports, time to stare at my phone for like...half an hour?" Så..jeg ser ikke dette som et problem, så længe det ikke er systematisk brugt imod nogle brugere. Jo der skal være plads til alle i chatten, der er sagt..virkelig mange gange i denne debat, og..her vil jeg gerne være lidt grov og skifte sprog.

I have never - felt more at home, more accepted, more loved, more understood, more cared for, and more encouraged to be my self! Then i have been these last few weeks in this community, in that chat box!

Never before, have i never, had people poke me nad be like "Hey, you spoke about having this issue? wanna talk about it?" or "Hey, you okay?" based on simple things.. ITS A FUCKING AWESOME PLACE TO BE! Its a place with room for all as it is..

SO please, please be real damn careful, about touching and poking at the chat, to change that..  Everyone already said "Its fine to speak up about bad topics" - we all agree to that! so..the issue here isnt the chat, and a single person feeling a bad "topic", the debat is about shaming, and people feeling left out and as a target, and talking about it, and eliminating way for people to be a target is, 100% in my eyes the way forward, not..all sort of new systems..

Have hope, have faith, and smile, the world isn't against you, it loves you.
Krystal

Krystal

Skaberinden

5890
karakterer

Krystal 11.10.2020 16:44
Hope - det er rigtig hjertevarmende at høre! :)

Jeg læser alt hvad I skriver, men jeg synes også, at vi skal passe på med ikke at køre tråden her helt af sporet. 
Jeg synes ikke at "den gode stemning er død". Jeg ved godt, at der er nogle, der kommer bedre ud af det med hinanden end andre, og at kan forbedre tonen i chatten, så alle føler sig velkomne, men det er også mit indtryk, at vi det meste af tiden har nogle hyggelige samtaler og at folk bekymrer sig om hinanden. Ellers havde vi slet ikke haft denne her snak. 

Denne her tråd har sat fokus på, at nogle af og til har følt sig hængt ud på grund af den type tråde, de har. Det skal vi arbejde med. 

I første omgang håber jeg, at det her lille "opråb" er tilstrækkeligt til, at vi får sat fokus på problemet - det kan være svært at skelne i mellem, når noget er ment i sjov, og det ikke er.
Vi har nogle regler for, hvad vi vil have i chatboksen, og skulle man opleve problemer eller ubehageligheder fra andre brugere, så vil jeg klart opfordre til, at man screenshotter det og sender det til mig eller en af moderatorerne, så vi kan komme problemet til livs. 

Det er fint nok at blive væk fra boksen, hvis emnet ikke lige er noget for én - men hvis man oplever noget decideret ubehageligt, så vil jeg meget hellere have, at vi får snakket om det, så vi forhåbentlig kan løse problemet. 
Hvis folk bare udebliver, så ved vi nemlig ikke, at det er reelt er et problem. 

Jeg lover, at vi snakker sammen i adminstaben omkring det her, og at vi løbende følger op på problemet. Jeg kigger også på at fjerne lummerprocenten fra profilen ASAP :)
~ Krys ~

Chilitoke

184
karakterer

Chilitoke 11.10.2020 16:56
Jeg ser følgende problemer nævnt og taget op i denne tråd.
Jeg har placeret dem i den rækkefølge jeg personligt mener de bør håndteres i (faldne alvors orden).
Men jeg vil gerne opfordre til at tråden ikke skal handle om hvilket problem der er vigtigst, vi skal i min optik have taget hånd om dem alle, og der skal forskellige metoder til nogle af punkterne.
Jeg har også lavet en lille fortolkning/forklaring af hvorfor jeg ser de enkelte punkter som et problem.

Eksklusion og isolation.
Der er folk der følers sig holdt uden for, ignoreret og udelukket. Dette bør kun ske for folk der er skadelige for vores site, folk som bryder reglerne og mishandler andre brugere. Sker det for andre har vi et kæmpe problem vi skal se på.

Folk der ikke tør at sige nej eller føler de skal forsvare deres nej.
Jeg ser også dette som et kæmpe redflag(advarselssignal), hvis folk ikke tør sige fra eller føler at det er nødvendigt at skulle forklare og forsvare deres nej så har vi et kulturproblem.
Jeg vil gerne kunne sidestille rollespil med at have sex:
Vi skal begge være enige.
Vi skal begge have det sjovt.
Vi skal begge kunne stoppe på et hvilken som helst tidspunkt.

Der bliver ikke lyttet/reageret på mine signaler.
Det er et problem når der ikke bliver reageret hensigtsmæssigt på signaler, det er et endnu størrer problem størrer problem hvis det bliver bevidst ignorret eller overset.

‘Victimblaiming’ for folk der befinder sig i de tre ovenforstående problemstillinger.
Jeg syntes vi har set det nævnt her i tråden et par gange, den klassiske variant er:
“Du skulle have sagt noget, tidligere” eller “Det var ikke tydeligt nok”.
Det er endnu mere ærligt når det bliver til internaliseret victimblaiming “Jeg var ikke tydelig nok” eller “Jeg kunnne misforståes”. Det er et problem,og vores løsninger bør ikke være at ofret skal sige mere fra, især ikke førend vi har løst det ovenstående problem med at signaler bliver overset.

Frekvens-udskamning.
Folk har forskelligt overskudsniveau, forskellig engagementsniveau og forskellige forpligtelser.
Det er et problem at folk ikke kan acceptere at folk bruger siden forskelligt.
Men det skal gå begge veje!
Det er ikke i orden at hænge folk ud fordi de kun har tid til at svare 2 gange om ugen.
Det holder dog heller ikke at holde det imod folk at de ikke vil skrive fordi at man sjældent er aktiv. Det skal ske af lyst ikke pligt
Det skal være okay at sige:
“Jeg skriver ikke så tit”.
og det skal også være helt i orden at skrive
“Sorry, jeg finder en anden partner der passer bedre til mine behov”.

Seksueltindholds-udskamning.
Før snakkede jeg om at bruge siden forskelligt i forhold til hyppighed, her handler det om indhold. Der skal være plads til at man kan skrive det man ønsker/er nødvendigt for historien, men man skal huske at vise hensyn. Jeg vil gerne kunne sidestille det med at løbe rundt uden bukser.
Hvis du ønsker at løbe rundt uden bukser, så må du godt det.
Jeg må dog godt bede dig om at løbe et andet sted hen eller tage bukser på når du snakker med mig.

Volds-udskamning.
Det er samme problem som det seksuelle-udskamning jeg har dog valgt at skille de to ad for at sikre at den ene ikke dominere debatten over den anden.

Censur-frygt.
Dette er den af problemstillingerne jeg har sværest ved at belyse, da den ligger mig fjernt.
Jeg tror den kommer af en frygt for en tilstand hvor man risikere at blive ‘straffet’ for at skrive noget man troede var okay, men viste sig at være på en meget lang liste af forbudte emner.
At man ikke kan have det sjovt eller skrive sammen eller skal bruge meget energi på at pakke alting ind i vat. Der er også en lille side debat man kan tage om især politisk censur.
Xenwia

Xenwia

Pro karakter-stalker

1675
karakterer

Xenwia 11.10.2020 16:57
En lille side note angående at fjerne lummer og volds procenterne fra folks profiler, så syntes jeg faktisk det er ærgerligt at de skal forsvinde helt. De er tilføjet fordi det lod til en god mængde af brugerne ønskede dem på siden, af forskellige grunde.
I stedet for at fjerne dem, så vil jeg gerne igen gentage mit forslag; Hvad med at gøre dem synlige for den enkelte bruger? Altså at kun jeg kan se mine procenter? Ligesom jeg er den eneste som kan se under min log om jeg har rettet på en karakter profil? Så er det op til mig ene og alene om andre må vide, hvor min % ligger, hvis jeg ønsker at fortælle det i chatten.

~ Husk at synd, så Jesus ikke døde forgæves ~
Krystal

Krystal

Skaberinden

5890
karakterer

Krystal 11.10.2020 16:59
Xenwia skrev:
En lille side note angående at fjerne lummer og volds procenterne fra folks profiler, så syntes jeg faktisk det er ærgerligt at de skal forsvinde helt. De er tilføjet fordi det lod til en god mængde af brugerne ønskede dem på siden, af forskellige grunde.
I stedet for at fjerne dem, så vil jeg gerne igen gentage mit forslag; Hvad med at gøre dem synlige for den enkelte bruger? Altså at kun jeg kan se mine procenter? Ligesom jeg er den eneste som kan se under min log om jeg har rettet på en karakter profil? Så er det op til mig ene og alene om andre må vide, hvor min % ligger, hvis jeg ønsker at fortælle det i chatten.

Sorry, det fik jeg ikke lige skrevet igen, men min umiddelbare plan var at flytte dem til "efter 22"-statistikken så man stadig kan se sin egen :)
Så er de også kun synlige for en selv. 
~ Krys ~

TheEvilQueen

863
karakterer

Chilitoke: Jeg tænker ikke på, hvis man bliver personligt shamet. Jeg tænker her på, hvis man bliver trigget af noget, som nogen skriver i chatten. Så må man altså gå ud af den, og lade folk snakke som de har lyst til.
Kan ikke fortælle dig hvilken side offentligt, men hvis du absolut vil vide det. Så send mig en PM. Eller skriv til Flow. H*n har allerede fået hele smøren af mig.

Chilitoke

184
karakterer

Chilitoke 11.10.2020 17:05
@Eq
Det er jeg så ikke enig med dig i er den bedste løsning(i forhold til at forlade chatten), men tak for uddbybningen.
Jeg griber fat i flow, vedr. Siden.
Muri

Muri

King of Lummer

8640
karakterer

Muri 12.10.2020 10:26
Nu har jeg sidder og fulgt med i denne lange debat, og selv gjort mig rigtig mange tanker om hvad jeg synes. Jeg kunne selvfølgelig bringe enhver tanke op, om hvert eneste emne der er blevet berørt, men det er ikke grunden til jeg blander mig.

Jeg skriver på baggrund af hele snakken om hvad man må og ikke må snakke om i chatten. Om hvordan det skal håndteres, når nogle bliver negativt rørt over et emne, der bliver bragt op. Selvfølgelig støtter jeg op om, at der skal tages hensyn til alle i det offentlige rum, og hvis en føler sig særligt påvirket af noget, så er det mere end okay at sige: "Hey.. Kan vi lige skrue lidt ned, eller dreje samtalen ind på noget mere behageligt."
Men jeg personligt kan ikke lade være med at sidde med en nagende følelse af, at det lige pludselig vil blive set direkte dårligt på, at man lige kommer med en lille halvpervers kommentar, eller en joke der måske er lidt grænseoverskridende for nogle (jeg har helt klart en del af 'skylden' i det her). Som jeg forstår det, har det ikke været noget problem førhen. Alle i chatten har på et eller andet tidspunkt rørt et emne, som nogle ikke finder passende, og så har de personer forladt chatten i et stykke tid. Skulle et emne jeg ikke bryder mig om dukke op, så forlader jeg også chatten. Vi skal huske, at der er forskel på ikke at bryde sig om et emne, eller blive decideret fornærmet eller krænket. Er det første tilfældet, så må man lige falde i ét med baggrunden og ignorere chatten. Er det andet tilfældet, så må man hive fat i en person privat, eller skrive til en admin. - Husk, at dette bare er min personlige mening.

Jeg må være helt ærlig.
Efter denne efterhånden lange debat, så er jeg ikke blevet særlig motiveret til at være i chatten overhovedet. Chatten har altid været et utrolig åbent forum, hvor man havde lov til at tale om (næsten) alt, og at den lige blev drejet over i 20 minutters lummerheder gjorde ikke det store, for dem som ikke havde lyst til at deltage, de kom altid tilbage senere, når tonen var mere sober. Nu ved jeg at nogle måske ville tænke, at jeg siger alt det her fordi jeg generelt er en meget lummer person... Ja, jeg har en lettere pervers tankegang, som mange andre herinde også har. Dermed ikke sagt at jeg kun snakker om klamme ting, når jeg er i chatten, for det gør jeg ikke!

Men nu sidder jeg tilbage med følelsen af, at lige meget hvad jeg siger i chatten, så skal jeg passe på med ikke at krænke nogen. Om det så er en lummer kommentar, en lidt mørkere joke end hvad normalen er (som vi ved mange herinde ikke ser så tungt på), eller bare en kommentar omkring hvor dårlig en dag man har haft, fordi grunden til den dårlige dag måske kan ramme en på et helt forkert punkt.
Alle emner vil på et eller andet tidspunkt ramme én eller flere på et ømt punkt, men får man en mulighed for at markere chatten lige der hvor man har følt sig ramt, så vil samtlige kommentarer blive markeret, og så vil jeg ikke føle mig særlig velkommen i chatten mere. Følelsen af ikke at føle sig helt velkommen i chatten har allerede sat sig, netop fordi jeg udmærket godt ved, at jeg er en af de personer, som godt kan komme med en lille lummer kommentar en gang imellem.

Hvorfor jeg skriver alt det her?
Jeg tog mig selv i ikke at skrive en lidt vittig kommentar tidligere, fordi jeg var nervøs for om den ville fornærme nogen. En kommentar jeg aldrig ville have haft problemer med at skrive før alt det her kom op.
Que

Que

Et væsen af mange lyde!

3667
karakterer

Que 12.10.2020 11:20
Jeg må være ærlig at indrømme jeg også er begyndt at forlade chatten, når jeg har en lummer kommentar eller "tæt-på-grænsen" kommentar, hvis jeg ikke kender personen den er henvendt til, godt nok til at være ret sikker på de kan tage det. 
Tager min personlighed under armen, og går på Discord, hvor jeg ved det ikke er "forkert" at være mig. 

Ikke fordi jeg siger at det er forkert at være mig herinde, men har lidt fået en følelse af "samtale-forskrækkelse", fordi der er blevet sat mere fokus på man skal "passe på" hvad man skriver oo 
Måske det bare er en bivirkning af at det har været oppe og er blevet vendt ret kraftigt, og det hele bare ligesom falde lidt til ro igen, hvad ved jeg ^^'
Shhh, tænk hvis mor så med!
Venus

Venus

Den Ottearmede Buksetyv

2319
karakterer

Venus 12.10.2020 17:17
Jeg vil også gerne tilføje min oplevelse som bruger (Jeg har ikke gjort det tidligere, fordi jeg ville lytte til folk først <3):

Kl er mit sikkerhedsnet. Jeg er altid meget opmærksom på, hvad jeg siger, og tænker meget over, hvad jeg har sagt, og hvordan det mon påvirker folk og deres tanker om mig. På kl kan jeg skrue ned for min nervøsitet og være rolig ved at være, fordi jeg altid har følt mig accepteret og tryg her, og jeg synes altid folk har været søde og respektfulde over for mig og mine grænser. Så at høre folk, jeg holder virkeligt meget af, være vrede, sårede og kede af det, at min familie/tingen der får mig til at falde til ro så at sige blev usikker, har gjort mig virkelig ked af det, møgnervøs, for om jeg var en del af grunden (i hvilket tilfælde jeg er virkelig ked af det), og nogle dage af de sidste dage har taget en pause fra siden. Dem af os, der havde lyst, spillede kl against humanity i går, og det var skønt at høre folk grine og hygge sig (og stolt påpege at de virkelig skulle tisse, men ikke ville gå, fordi det var super hyggeligt, og vi måtte holde en fældes tissepause <3). Her fangede jeg også ligesom bl.a. Que lige over skrev, mig selv i ikke at spille et par af mine jokes, fordi jeg var bange for at såre nogen. Ærligt håbede jeg på, at folk ikke havde lyst til at tilføje mit forslag om en knap (men ville fuldt ud have accepteret det, hvis folk gerne ville), fordi jeg holder af chatten, som den er, selvom det nok er sundt at blive mindet om, at lytte til hinanden og måske spørge ind til hinanden, hvis vi er i tvivl, om folk er ok :)

Til slut: I er alle sammen nogle fantastiske mennesker lige meget, hvor ofte, hvor meget, hvor langt, hvor perverst, hvor nuttet, hvor dramatisk, eller hvor fjollet I skriver, og det syntes jeg bare, I skulle vide, og, undskyld hvis jeg bliver lidt melodramatisk, men I er livsnødvendige for mig <3
Grace

Grace

#OldAndGrumpy

2269
karakterer

Grace 12.10.2020 18:42
Som en der længe har følt sig mindre tilpas med at komme i chatten og ofte hurtigt har forladt den, så har det været en interessant debat at følge.

Fra at handle om nogen der følte sig udstillet, udhængt og/eller 'forfulgt' af forskellige grunde i chatten til at det primært er kommet til at handle om hvilke emner der kan tages i den.

For mig virker det ikke som om problemet var de sjofle jokes og høhø ting - mere at de havde en tendens til at ende med alles fingre og latter rettet mod bestemte.
Ved det oprindelige problem med shaming.

Så var der alle de andre problemer som pludselig kom frem i lyset og på bordet.
At føle sig udenfor.
At føle sig holdt udenfor.
At føle sig forkert ved stadig at ville hygge med humor ikke alle finder velkommen i et åbent forum.
Eller med emner ikke alle har lyst til at få smidt i synet som det første om morgenen når de står op.

Måske var det en ide vi alle lige trak vejret dybt.
Kan vi alle sammen være her?
It’s not about whether you win or lose.

Sometimes it’s about how many pages you add to the rulebook.
Dragonflower

Dragonflower

Drama Llama

3294
karakterer

Debatten startede ved udskamning, og vi har fået belyst en håndfuld relaterede problemstillinger, som opsummeret af Chilitoke (se hans post her for den uddybende gennemgang af punkterne).

Eksklusion og isolation
Folk der ikke tør at sige nej eller føler de skal forsvarer deres nej (ifht. tråde/plots)
Der bliver ikke lyttet/reageret på mine signaler
‘Victimblaming’ for folk der befinder sig i de tre ovenstående problemstillinger
Frekvens-udskamning
Seksuelt indholds-udskamning
Volds-udskamning
Censur-frygt

Ingen af disse ting er nye. Det er ikke problemer der er opstået på grund af debatten, men problemer der har været her længe, ukendt for nogen og usagte for andre.

Kulturændring
Jeg synes det er fantastisk vi har fået belyst de her problemer, og forsøger at tage hånd om om, også selvom det er SVÆRT.
For det er svært. Det er svært når man endelig skal tage bladet fra munden og sætte ord på problemer man har gået og gemt på længe.
Det er svært at hører at ting man har skrevet måske har såret nogen.

Betyder det vi er nødt til at ændre hvordan vi snakker i chatten? - Helt sikkert.
Betyder det at man ikke kan lave en lummer joke? - Nej.

Der vil altid være nogen et sted, der kan blive fornærmet eller krænket ligemeget hvad man skriver, og det kan vi ikke tage højde for.
Vi er et åbent miljø, og det skal vi bestemt holde fast i! Personligt er jeg enormt fan af at bryde samtale-tabuet om sex, kroppen generelt og psykisk sygdom.

Men den ovenstående liste af problemer, er der også af en årsag. Det er super ærgerligt at vi ser folk her i debatten, der er nervøse ved at skrive det mindste nu, for det er ikke der vi skal hen, men vi ER nødt til at ændre os.

Kulturændringer sker dog ikke på en dag, og siden der har været hård modstand mod udvidede retningslinjerne eller en ‘code of conduct’ så står vi lidt med at skulle vurdere tingene selv. Det er ikke nogen nem opgave, for alles grænser er forskellige.

Så vi ved ALT ikke er okay, og det kan være man skal tænke sig om en ekstra gang inden man smider de helt grove kommentarer.Men ALT er heller ikke forbudt.

Så længe vi kan tale om de voldsomme og stødende emner med respekt.

Så hvor går grænsen?
Jeg har prøvet at lave nogle eksempler, ud fra emner og situationer jeg selv har oplevet. De er sat delvist efter mine egne grænser, delvist for at holde fast på chattens åbenhed og delvist for at belyse nogle ting vi nok godt lidt ved ikke er okay.

Snak om sex (uden detaljer), lumre jokes/ innuendos - det kan være helt okay! Hold de slibrige detaljer i privaten, og skru ned hvis nogen siger stop, men ellers er der, i min optik, ikke grund til anden selvcensur end sund fornuft. Og går en enkelt kommentar for langt, så er det ikke verdens ende. Så kan vi snakke om det, som vi altid har, og efter debatten her, er folk forhåbentlig også mere komfortable med at sige fra, så vi sammen kan finde grænserne, og så dem der er bekymrede for at overtræde dem, ikke skal ‘gætte’.

Snak om voldtægt*, voldtægts plots eller anden form for seksuel forulempning -  er seriøse emne, og selvom man kan være virkelig hype på et plot der involverer det, så er det desværre også noget rigtig mange har haft inde på livet, på den ene eller anden måde. Det er helt sikkert en af de emner, hvor man lige skal tænke sig en ekstra gang om hvordan man formulere sig. Respekter emnets seriøsitet, eller hold snakken om det til privaten.

*Personlige erfaringer undtaget. Det ER stadig et voldsomt emne, men vi tager også hånd om hinanden herinde, og lytter.

Snak om karakter der slåsser og er kommet til skade - så længe vi, igen, holder detaljerne på et minimum kan man sagtens snakke om sin karakter der har fået bank og hvor hårdt det er for dem/hvor meget de fortjener det! Eller hvor sej en kamp karakter A og B har.

Snak om tortur og hård fysisk tvang - er emner der generelt er voldsomme, men som man stadig kan snakke om, så længe man respektere emnets seriøsitet.

Så hvis vi respektere hinanden, og alvoren i de voldsomme emner der er en del af spillet på KL, så er vi langt.

Men kan du ikke bare gå fra chatten?
Så har det ‘at forlade chatten’ været oppe at vende et par gange, og her synes jeg det er super vigtigt vi får belyst hvad der ligger bagved ‘at gå fra chatten’. For i min optik gemmer der sig to forskellige ting under de ord, og den ene af dem er et enormt stort problem.

Forskellen på at ‘gå fra chatten’ (ikke deltage i samtalen) og ‘gå fra chatten’ (lukke siden ned).

Er der tidspunkter man ikke deltager i samtalen? Helt sikkert. Hvis X og Y (eller flere) sidder og har en hype snak om et post man ikke lige har læst, eller forholdet mellem to karakter man ikke lige kender, så triller man da videre uden problemer.
Og chatten kan gå rigtig stærkt så man ikke lige kan overskue den nu, så man kommer tilbage når der er mere ro på - og det er fair.

Men chatten skal ikke holde folk fra siden. Man skal ikke lukke siden ned fordi de føler sig udstødt. Man skal ikke lukke siden ned fordi tonen er for hård, eller man for tredje gang har sagt fra, og forsøgt at skifte emne, uden der er blevet reageret på det.

Den store forskel er, om man går fra chatten frivilligt, eller føler sig nødsaget/tvunget til det.
Og hvis vi som side mener det er en løsning at lade dem der ikke kan ‘tåle mosten’ ekskludere sig selv, så er det fandeme en falliterklæring.

Godt på vej
Men vi er allerede igang! Vi har følerne ude, og er opmærksomme på hinanden. Nogles følere er måske lidt overfølsomme lige nu midt i debatten, men for mig er det også et tegn på, at folk faktisk bekymre sig om hinanden herinde, og gerne VIL.
Der kommer selvfølgelig til at gå tid med det, og vi skal helt sikkert passe på vi ikke glider tilbage til vores gamle vaner, men jeg er virkelig forhåbningsfuld om, at vi sammen kan gøre chatten til et bedre sted at være for alle.

For vi har et fælles ansvar for at den gode stemning kan forblive god, og løsningen er ikke at folk skal gå fra chatten, hvis de ikke kan tåle mosten.
Vi have plads til sjov, spas og “lummerløjer”, men vi skal også respektere hinandens grænser, og behandle følsomme emner respektfuldt.
Det skal gøre ondt, før det gør plot!

Chatboks
Gæst
[smilies]
IC-chat
Online nu:
Lige nu: 0 | I dag: 2