Dragonflower 13.10.2020 19:18
Debatten startede ved udskamning, og vi har fået belyst en håndfuld relaterede problemstillinger, som opsummeret af Chilitoke (se hans post
her for den uddybende gennemgang af punkterne).
Eksklusion og isolation
Folk der ikke tør at sige nej eller føler de skal forsvarer deres nej (ifht. tråde/plots)
Der bliver ikke lyttet/reageret på mine signaler
‘Victimblaming’ for folk der befinder sig i de tre ovenstående problemstillinger
Frekvens-udskamning
Seksuelt indholds-udskamning
Volds-udskamning
Censur-frygt
Ingen af disse ting er nye. Det er ikke problemer der er opstået på grund af debatten, men problemer der har været her længe, ukendt for nogen og usagte for andre.
Kulturændring
Jeg synes det er fantastisk vi har fået belyst de her problemer, og forsøger at tage hånd om om, også selvom det er SVÆRT.
For det er svært. Det er svært når man endelig skal tage bladet fra munden og sætte ord på problemer man har gået og gemt på længe.
Det er svært at hører at ting man har skrevet måske har såret nogen.
Betyder det vi er nødt til at ændre hvordan vi snakker i chatten? - Helt sikkert.
Betyder det at man ikke kan lave en lummer joke? - Nej.
Der vil altid være nogen et sted, der kan blive fornærmet eller krænket ligemeget hvad man skriver, og det kan vi ikke tage højde for.
Vi er et åbent miljø, og det skal vi bestemt holde fast i! Personligt er jeg enormt fan af at bryde samtale-tabuet om sex, kroppen generelt og psykisk sygdom.
Men den ovenstående liste af problemer, er der også af en årsag. Det er super ærgerligt at vi ser folk her i debatten, der er nervøse ved at skrive det mindste nu, for det er ikke der vi skal hen, men vi ER nødt til at ændre os.
Kulturændringer sker dog ikke på en dag, og siden der har været hård modstand mod udvidede retningslinjerne eller en ‘code of conduct’ så står vi lidt med at skulle vurdere tingene selv. Det er ikke nogen nem opgave, for alles grænser er forskellige.
Så vi ved ALT ikke er okay, og det kan være man skal tænke sig om en ekstra gang inden man smider de helt grove kommentarer.Men ALT er heller ikke forbudt.
Så længe vi kan tale om de voldsomme og stødende emner med respekt.
Så hvor går grænsen?
Jeg har prøvet at lave nogle eksempler, ud fra emner og situationer jeg selv har oplevet. De er sat delvist efter mine egne grænser, delvist for at holde fast på chattens åbenhed og delvist for at belyse nogle ting vi nok godt lidt ved ikke er okay.
Snak om sex (uden detaljer), lumre jokes/ innuendos - det kan være helt okay! Hold de slibrige detaljer i privaten, og skru ned hvis nogen siger stop, men ellers er der, i min optik, ikke grund til anden selvcensur end sund fornuft. Og går en enkelt kommentar for langt, så er det ikke verdens ende. Så kan vi snakke om det, som vi altid har, og efter debatten her, er folk forhåbentlig også mere komfortable med at sige fra, så vi sammen kan finde grænserne, og så dem der er bekymrede for at overtræde dem, ikke skal ‘gætte’.
Snak om voldtægt*, voldtægts plots eller anden form for seksuel forulempning - er seriøse emne, og selvom man kan være virkelig hype på et plot der involverer det, så er det desværre også noget rigtig mange har haft inde på livet, på den ene eller anden måde. Det er helt sikkert en af de emner, hvor man lige skal tænke sig en ekstra gang om hvordan man formulere sig. Respekter emnets seriøsitet, eller hold snakken om det til privaten.
*Personlige erfaringer undtaget. Det ER stadig et voldsomt emne, men vi tager også hånd om hinanden herinde, og lytter.
Snak om karakter der slåsser og er kommet til skade - så længe vi, igen, holder detaljerne på et minimum kan man sagtens snakke om sin karakter der har fået bank og hvor hårdt det er for dem/hvor meget de fortjener det! Eller hvor sej en kamp karakter A og B har.
Snak om tortur og hård fysisk tvang - er emner der generelt er voldsomme, men som man stadig kan snakke om, så længe man respektere emnets seriøsitet.
Så hvis vi respektere hinanden, og alvoren i de voldsomme emner der er en del af spillet på KL, så er vi langt.
Men kan du ikke bare gå fra chatten?
Så har det ‘at forlade chatten’ været oppe at vende et par gange, og her synes jeg det er super vigtigt vi får belyst hvad der ligger bagved ‘at gå fra chatten’. For i min optik gemmer der sig to forskellige ting under de ord, og den ene af dem er et enormt stort problem.
Forskellen på at ‘gå fra chatten’ (ikke deltage i samtalen) og ‘gå fra chatten’ (lukke siden ned).
Er der tidspunkter man ikke deltager i samtalen? Helt sikkert. Hvis X og Y (eller flere) sidder og har en hype snak om et post man ikke lige har læst, eller forholdet mellem to karakter man ikke lige kender, så triller man da videre uden problemer.
Og chatten kan gå rigtig stærkt så man ikke lige kan overskue den nu, så man kommer tilbage når der er mere ro på - og det er fair.
Men chatten skal ikke holde folk fra siden. Man skal ikke lukke siden ned fordi de føler sig udstødt. Man skal ikke lukke siden ned fordi tonen er for hård, eller man for tredje gang har sagt fra, og forsøgt at skifte emne, uden der er blevet reageret på det.
Den store forskel er, om man går fra chatten frivilligt, eller føler sig nødsaget/tvunget til det.
Og hvis vi som side mener det er en løsning at lade dem der ikke kan ‘tåle mosten’ ekskludere sig selv, så er det fandeme en falliterklæring.
Godt på vej
Men vi er allerede igang! Vi har følerne ude, og er opmærksomme på hinanden. Nogles følere er måske lidt overfølsomme lige nu midt i debatten, men for mig er det også et tegn på, at folk faktisk bekymre sig om hinanden herinde, og gerne VIL.
Der kommer selvfølgelig til at gå tid med det, og vi skal helt sikkert passe på vi ikke glider tilbage til vores gamle vaner, men jeg er virkelig forhåbningsfuld om, at vi sammen kan gøre chatten til et bedre sted at være for alle.
For vi har et fælles ansvar for at den gode stemning kan forblive god, og løsningen er ikke at folk skal gå fra chatten, hvis de ikke kan tåle mosten.
Vi have plads til sjov, spas og “lummerløjer”, men vi skal også respektere hinandens grænser, og behandle følsomme emner respektfuldt.
Det skal gøre ondt, før det gør plot!