Luca flyttede ikke sit blik fra ham, som han ventede på en reaktion. Det var godt, at han ikke kunne læse den yngre mands tanker, for så havde han haft lyst til at brække sig. Han vidste godt, at han ingenting var i øjnene på de fleste, men han
hadede at få det at vide. Han var mere end sit arbejde, men hans arbejde placerede ham bare i bunden af samfundet. Og han havde ikke engang valgt det, det havde valgt ham, som Halfdan havde reddet hans liv og taget ham til sig. Det var ikke noget, Luca var vred over, han fik mad på bordet og det rejsende liv passede ham fint, selvom det ikke faldt i hak med med hans månedlige skift. Og han blev oftest behandlet rimeligt, som han kunne ting, der var behov for, men somme tider mødte han et røvhul som denne lyshårede unge mand, der havde sin rigdom og titel stukket så langt op i røven, at de ikke kunne opføre sig pænt overfor andre væsner.
Men selvom han ikke
sagde det, var det tydeligt at læse i hans ansigt, som han satte ord på det. Hvem der bestemte. Musklerne i Lucas hals begyndte at arbejde sammen med kæben og knoerne om kniven blev hvide og i et sekund var han ved at overveje at smække ham en, men han vidste også godt, at det ikke nyttede. Han ville bare komme i problemer, flere end godt var, og Halfdans evige råd om at vende ryggen til og gå gled igennem hans sind.
Lige som han skulle til at slippe ham, kom den næste sætning dog, og selvom sætningen i sig selv var uskyldig nok, var der et utvetydigt hint i herremandens søns øjne.
Luca havde prøvet det før. Afpresning. "Giv mig din krop og problemerne forsvinder." Eller betalingen for opgaven ville blive forhøjet. Eller ... ja, folk skulle nok finde på noget, når han afviste dem i første omgang, fordi han ikke var interesseret i at have noget at gøre med dem, der så ham som ren underholdning. Et stykke kød til sengen, der ikke kunne sige nej. Og han kunne ikke sige nej, hvornår kunne han nogensinde det? Han var jo intet.
Men afskyen fyldte ham som sædvanligt, han var bare blevet god til at skjule den. Og for et øjeblik så han udtryksløst på manden, inden han valgte at spille dum.
Endeligt slap han ham og rykkede sin hånd til sig med et hårdt ryk, inden han trådte tilbage, væk fra ham.
"De har ret. Mine ord og min reaktion var upassende. Modtag min uforbeholdne undskyldning. Jeg skal ikke forstyrre Dem længere." Han bukkede svagt i overkroppen, inden han drejede rundt på hælen og med stive skridt gik ned igennem dem lille stald. Han stoppede op ved den åbne bås, hvor han havde sovet, og tog en dyb indånding, inden han smed kniven på sin jakke ved siden af, hvor han havde lagt, der den havde været før han tog den. Han forventede ikke, at han slap så let, men nu var kniven i det mindste ikke en trussel mere. Han kunne altid kalde den til sig, hvis det blev nødvendigt. Nej, nu skulle han bare vide, om herremanden skulle involveres, og han var i problemer, eller om sønnen var mere vedholdende end som så.
Han så ikke tilbage. Det fandt han nok ud af.