Hendes hjerte sad pludselig helt oppe i halsen på hende – metaforisk selvfølgelig. Det var ikke fysisk muligt for ens hjerte at flytte sig fra dens plads i brystkassen. Så meget vidste hun da. En hurtigt og forsikrende og faktisk lettere panisk streng af ord, der skulle have udfoldet sig til en form for undskyldning for, at alligevel have kaldt ham en løgner, havde siddet klar og parat på hendes tunge, da han havde mistet fodfæste og dermed blevet slugt til fordel for en mere udviklet panik for, at han ville falde. Som hun huskede sig selv have spurgt indtil, så var jordiske væsner ikke bygget til at overleve et sådan fald, det ville være, skulle han ryge over kanten af tårnet.
”Éir!” Straks havde hendes reflekser sat ind og grebet fat om, hvad hun kunne nå at få fat i – hvilket denne omgang blev hans arm – og i øjeblikket glemte hun sin egen naturlige styrke og greb måske en tand for stramt. Men så var han okay. Solidt placeret lige ved siden af hende, som var stuntet gjort med vilje. Med smilet, han sendte, gav det blot mere mening. En strøm af forlegenhed over sin egen reaktion, skyllede over hende og efterlod hendes kinder mere blussende end ellers, og efter at have stirret forskrækket mod ham længe nok, slog hun flovt blikket væk og slap ham, som det gik op for hende, at hun stadig holdte fast i ham.
Undskyldende rømmede hun sig, som hun satte sig ordentligt igen.
”Jeg kan selvfølgelig ikke påstå, at jeg ved hvordan alt er med sikkerhed. Jeg er stadigvæk meget ung og har stadigvæk rigtig meget at lære,” svarede hun ham så ærligt, som man kunne være. Hendes hænder havde vendt tilbage til deres gribende plads om tagets kant på hver sin side af sig. Højden skræmte hende endnu ikke, men Éirs nærdødsoplevelse havde da påvirket hende nok til at være lidt mere forsigtig, som hun sad der.
”Men jeg har set jeres… klode, tror jeg nogle af jer kalder den, verden, roterer omkring sig selv. Som en kugle ville.” Som hun sagde det lænede hun hovedet helt tilbage for at se direkte op mod den blå himmel. Den var så anderledes hernede fra, end hvad hun havde været vant til. Deroppe var der så mørkt. Måske det netop var derfor, at hun havde fortrukket nætterne. De mindede hende mere om hjem end dagtimerne gjorde.
”Med mindre det er ligesom en bold, hvor man kan antage at syningen er ’enden’, så vil jeg da mene, at jeg med sikkerhed ved, at ’Verdens Ende’ ikke findes. Ikke på et reelt fysisk plan i hvert fald.”
Som hun fortsat betragtede himlen med et begyndende smil indtil en behagelig brise, fik hende til at lukke øjnene i og snuse til den salte lugt af hav. Her var nu ikke helt dårligt. Det var muligt, at have startet sit eget jordiske liv nær havet havde givet hende denne knytning til det. Men det var lige så meget muligt, at det bare var en del af hende fra starten.
”Jeg kunne se så meget deroppe fra, Éir,” sagde hun med et hint af nostalgi i stemmen. Et hint af savn.
”Men jeg kunne aldrig se så mange detaljer, som jeg kan nu. Hernede fra i blandt jer.”
"she's profoundly naive; unimaginably wise.
a newborn in a grown woman's body and mind."