Bønderne stod i læ, mens de observerede præsten der stod i midten af dette regnvejr. De havde blot stået og set på ham med hænderne i vejret, med en besynderlig stav stukket i jorden ved siden af ham. Et makabert syn at der hang to kranier på den, men som han sagde så mindede det ham altid om livets forgængelighed. Der var gået en hel time som præsten havde stået og fået himlen til at åbne sig uden at rykke på sig. Jorden sugede vandet til sig som en svamp og blank vand begyndte at stå rundt omkring på markerne. Nogle begyndte at bekymre sig om præsten overhovedet kunne styre vejret længere. Det virkede voldsomt.
Nogle flere minutter gik, og enkelte af bønderne overvejede kraftigt at prøve at stoppe præsten, men så stilnede regnen af og gik over til en sagte dryppen. Lige så stille og roligt begyndte skyerne sågar at dele sig fra himlen, som de havde lettet vægten ved at smide regnen på jorden og solen strejfede den våde jord. De nervøse bønder åndede lettede op. Som de så hen på præsten, så de at han virkede lidt usikker på benene. Han støttede sig tungt til sin stav og så ud til at være forpustet. Nogen skyndte sig hen for at støtte ham så han ikke faldt. De opdagede at hans klæder var fuldstændig tørre, selvom han havde stået ude i den silende regn i over en time.
"Er alt i orden?", spurgte en karl ham og greb ham under armen. "Ja. Jeg skal bare hvile mig. Jeg har opbrugt næsten al min energi," svarede Tryggvi tungt bag masken. Han var træt. Meget træt. Det havde været farlig at bruge så stor en del af sine reserver, men der skulle et ordentligt skylle til for at det overhovedet ville give mening. En ting var at give bønderne mad og lignende. En anden ting var at sørge for at den jord de dyrkede var i god stand til nu hvor de skulle så igen. Denne jord ville være meget bedre nu til at få sæden til at spire, og forhåbentlig hvis sommeren ville gå godt ville deres høst være indbringende. Dæmonerne havde skabt en farlig ballade og det havde taget mange liv, men selv efter al den død, så ville foråret minde folk om at der stadigvæk ville være en masse at leve for. De havde klaret sig gennem en hård tid, og dem der stadigvæk levede var stærke. De stærkeste af alle. De bønder der stod omkring ham og takkede ham for sin gerning vidste han at de ville kunne leve et langt liv, hvis der ikke skete nogen uheld. Deres helbred var stærkt. Kile ville vente på dem og byde dem velkommen når deres tid kom om mange mange år.
Med hjælp fra karlen fik han stavret sig hen til gærdet. Det var underligt at føle sig så svag. Han satte sig tungt og så ud over marken. Det var første gang i mange år at han så solen. Han turde ikke at kigge direkte på den, men klæderne han havde fået dækkede hans krop fra solens stråler og beskyttede ham. "Hvis det ikke gør jer noget vil jeg gerne lige side lidt for mig selv," sagde han og støttede sig stadigvæk tungt op af staven mens han sad på gærdet. Bønderne takkede ham endnu en gang inden de gik hver til sit for at gøre klar til at forberede jorden til at de ville kunne plante og så, nu hvor jorden var våd og frosten havde sluppet sit tag.