Aldus' store fejl var, at vise sit dumme ansigt ved roret på skibet, som de var på vej direkte mod Peerless Fortitude. Så da Balthazar rakte ud mentalt efter sin "ven" og opfangede tankerne om at overtage piratkongedømmet, fik Balthazar et lille, koldt smil på læberne. "Mænd! Ser ud til at Aldus ikke kan lide sin konge længere. Lad os slå ham ihjel," og med de ord satte han gang i de dele af skibet, som hans mandskab ikke havde tid til at rigge til.
Det var altid sådan han vandt en skibskamp. Hans evner til at levendegøre objekter gjorde hans skib dødeligt i hans hænder.
Derfor varede skibskampen ikke så længe som først regnet og til sidst stod Kong Balthazar ansigt til ansigt med Aldus.
"Det var en skam Aldus. Jeg troede du var klogere. Du kunne have planlagt det så meget bedre, forgiftet min vin og smuttet. Hvorfor er nogle folk bare så... Så utåleligt imbecile, hm?" Aldus så vred ud. Stædig og stolt. Men da Balthazar satte ham fast til masten ved at gennembore hans mave med sit sværd, var der et helt andet udtryk i den stakkels kaptajns ansigt.
Alene dette var ikke nok. Derefter placerede Balthazar en hånd på hver af Aldus' kinder og pressede tommelfingrene ind i øjnene på ham til det blødte og han ikke længere sprællede og skreg.
Han efterlod kaptajnen sådan og kiggede rundt på resten af hans egen besætning. "Tjek skibet igennem. Hvis lille Aldus her havde nogle fanger skal de op på dækket," kommanderede den ungt udseende kaptajn, mens han lod en af sablerne der lå midt på dækket danse over til hans hånd.
Der gik ikke længe før tre fanger blev bragt op. Stadig i deres lænker. Hans mandskab havde nok ikke fundet nøglerne, og hvorfor skulle de også kunne det, når bundtet hang i Aldus' bælte. Balthazar tog nøglerne, raslede lidt rundt med dem i hånden, før han trådte hen foran det kapitulerende mandskab og de tre fanger. "Som jeg ser det nu, har I to valg. Enten kan I slutte jer til jeres vatpik af en kaptajn... Eller også kan I slutte jer til mig. I får nok flere rigdomme og mere sjov ud af at slutte jer til mig.. Jeg siger det bare.." han sendte mandskabet et oprigtigt flinkt smil mens han vandrede frem og tilbage foran dem. "Hvad siger I så.. Aldus eller mig, hm?"